جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مسجدی در بنگلادش، محل همدلی مسلمانان دو کشور همسایه

حوزه/ مسجدی در یک روستای بنگلادش در مرکز این کشور با هند، به مکانی برای تجمع مسلمانان دو کشور تبدیل شده و همدلی میان آنان را تقویت کرده است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از دیلی استار، مسجدی که در یکی از روستاهای بنگلادش در مرز این کشور با هند واقع شده است، محل تجمعات مسلمانانی است که در دو روستای مرزی متعلق به دو کشور زندگی می‌کنند.

ساکنان دو روستای مرزی در بنگلادش و هند اکنون ده ها سال است که در صلح همزیستی سکونت دارند و این مسجد مکان مشترک عبادی آن‌ها است و برای همدلی مذهبی و احترام به سنت‌ها و اعیاد یکدیگر بارها در آنجا گردهم جمع می‌شوند.

مردم محلی می‌گویند که این مسجد قدیمی، مسبب همدلی و همزیستی فوق العاده‌ای است که بین مردم دو کشور در این منطقه به وجود آمده است.

این مسجد با قدمت دو قرن در روستای بانشجانی در اوپازیلا بورونگاماری در منطقه کوریگرام ، نزدیک خط صفر مرز شمالی بنگلادش و هند واقع شده است. ضلع شمالی این مسجد رو به روستای جاکوتاری در منطقه کوچ بهار از بنگال غربی در هند بوده و مسلمانان هر دو روستا در این مسجد عبادت می‌کنند.

نازرول میاه ۶۲ ساله، ساکن بانشجانی و موذن مسجد گفت: مسلمانان هر دو روستا هر روز در مسجد جمع می شوند و اینجا نماز می‌خوانند و نزدیکی میان مردم به گونه‌ای است که نمی‌فهمیم چه کسی شهروند خارجی است.

جهانگیر علم ۳۲ ساله ، از اهالی روستای بانشجانی  هم گفت: مردم از مناطق مختلف بنگلادش و هند به دیدن مسجد ما می آیند تا پیوند بی نظیر ما را ببینند.

ابوبکر صدیق، ۴۵ ساله یک روستایی دیگر گفت که این مسجد به ویژه در روزهای جمعه پر جنب و جوش است زیرا تعداد زیادی از مردم هر دو روستا برای اقامه نماز جمعه به آنجا می آیند.

خیبر علی، شهروند هندی ۷۹ ساله ساکن روستای جاکواتاری نیز در این باره گفت: هیچ تفرقه ای بین خود نداریم. ما در اینجا زندگی می کنیم، هر ساله شادی و غم خود را تقسیم می کنیم و به یکدیگر کمک می کنیم.

احمد علی ۶۷ ساله، اهل هند از روستای جاکواتاری هم اظهار داشت: ما قوانین را نقض نمی کنیم و برای ورود به بنگلادش هرگز از نرده سیم خاردار عبور نمی کنیم. ما فقط برای رفتن به مسجد از جاده مرزی استفاده می‌کنیم. پس از اقامه نماز و سلام گفتن، به روستای خود در هند برمی گردیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha