جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بازدید رئیس مرکز مطالعات راهبردی حوزه از مرکز پژوهشی مبنا

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین میرمعزی رئیس مسئول مرکز بررسی های راهبردی و مطالعات حوزه و روحانیت از مرکز پژوهشی مبنا دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،محمد تقی دشتی در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی،مسئول مرکز بررسی های راهبردی و مطالعات حوزه و روحانیت، ضمن خیرمقدم و اظهار خرسندی جهت دیدار وی از مرکز پژوهشی مبنا، آسیب‌شناسی در حوزه دین، مسائل دینی و نهادهای دینی را از مهم‌ترین رویکردهای این مجموعه برشمرد و اظهار داشت: مسئله محوری شاخصه مهم تحقیقات راهبردی این مرکز است. بررسی نظام‌واره‌ای مسائل و توجه به ارتباطات نظام‌مند مسائل و موضوعات امر بسیار مهمی است که در این مرکز بدان پرداخته می‌شود.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا بهره‌گیری از روش نوین پژوهشی در بررسی مسائل را از دیگر ویژگی‌های مهم این مرکز پژوهشی دانست و یادآور شد: در این روش از مسئله به سمت شرح وظایف نهادها و ارگان‌ها حرکت نموده و در این راستا از نظرات نخبگان با روش‌هایی چون؛ برگزاری هیئت اندیشه‌ورز و اخذ مصاحبه‌های عمیق استفاده می‌شود.

وی رویکرد توأمان سبقه حوزوی و متد دانشگاهی پژوهشگران مبنا را از دیگر ویژگی‌های مرکز پژوهشی مبنا توصیف کرد و ابراز داشت: اتصال نهاد پژوهشی و یافته‌های دانشی با بدنه‌های اجرایی از هدف‌گذاری‌ها و موضوعات مهم این مرکز پژوهشی به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرمعزی، مسئول مرکز بررسی های راهبردی و مطالعات حوزه و روحانیت در ادامه این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از فعالیت‌های این مرکز پژوهشی، بر عملیاتی سازی تفاهمات تأکید نمود و ابراز داشت: مرکز مطالعات راهبردی جزو مطالباتِ مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی از حوزه‌های علمیه است.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های مرکز مطالعات راهبردی حوزه‌های علمیه با بیان این‌که تاکنون سه گروه در این مرکز تأسیس‌شده است، ابراز داشت: گروه حوزه و روحانیت و بررسی مسائل درون حوزوی، گروه حوزه و جامعه باهدف بررسی رسالت‌های حوزه‌های علمیه در جامعه و نیز گروه حوزه و نظام ازجمله گروه‌های تخصصی این مرکز به شمار می‌روند.

مسئول مرکز بررسی های راهبردی و مطالعات حوزه و روحانیت به برخی از پژوهش‌ها و مطالعات این مرکز اشاره نمود و ابراز داشت: توجه به مطالبات نظام اسلامی به‌منظور احصاء رویکردهای دینی در مواجه با مسائل از مهم‌ترین اهداف و رسالت‌های این مجموعه به شمار می‌رود.

وی بر اهمیت مباحث آینده‌پژوهی و برخورداری از نگاه‌های آینده نگرانه در مسائل تأکید نمود و اذعان داشت: این مرکز ناظر به اهمیت مباحث آینده‌پژوهانه کارگروه تخصصی‌ای را بدین منظور راه‌اندازی نموده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرمعزی در پایان سخنان خود تأکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های فاخر مرکز پژوهشی مبنا نیاز است تا تفاهم‌نامه ویژه‌ای آماده و برای پرهیز از اتلاف وقت، پیگیری فعالیت‌های مشترک، هم‌زمان با مراحل تنظیم و تصویب و امضاء تفاهم‌نامه ادامه داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha