پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین علی راد
عکس آرشیوی

حوزه/ رئیس بنیاد پژوهش های رضوی به تبیین نکات جعلی پرداخت که در ساخت و جعل حدیث کرون بیان شده بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی راد در اختتامیه همایش چالش کرونا و زندگی مؤمنانه در دو بخش ارائه گزارش‌هایی از فعالیت‌های بنیاد پژوهشی آستان قدس و توضیحاتی مربوط به مقاله ارایه شده به همایش با موضوع انگاره پیش بینی کرونا در بوته نقد به سخنرانی پرداخت.

رئیس بنیاد پژوهش آستان قدس رضوی_نمایندگی قم با بیان مختصری چالش‌های ایجاد شده توسط ویروس کرونا در جهان بیان کرد: امروزه شاهد بروز چالش‌های متعددی در عرصه های مختلف و متنوع به لحاظ موضوعی از جمله فرهنگی، علمی، مذهبی، اقتصادی، اجتماعی، مذهبی و دینی و حتی فقهی، حقوقی آموزشی بودیم؛ به طوری که می‌توان گفت کرونا یک زلزله تمام عیار در ساحت‌های مختلف زیست انسانی و جهان‌بوم دنیا است که تمام تار و پود جهان رو در نوردید و توجهات جهان رو به طور جدی به خود معطوف کرده است. 

وی افزود: در میان این چالش‌ها شاهد بروز چالش‌های دینی و مذهبی در کشورهای دین‌مدار از جمله ایران بودیم که بنده از میان این شبهات و چالش‌های متعدد و متنوع یک شبهه خاص را جهت نگارش مقاله مذکور انتخاب کردم.

حجت الاسلام والمسلمین راد ادامه داد: در ماه نخست شیوع کرونا در سطح جهان در رسانه ها، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی موضوعی مطرح شد با این مضمون که کرونا از سوی امام علی در کتابی پیش بینی شده است که ما تحقیقات خود را در این راستا آغاز کردیم تا ببینیم آیا این پیش بینی بر پایه معیار های دانش نقدالحدیث و مبانی کلامی امامیه درست است یا خیر؟ از این رو ما با یک نگاه انتقادی به ادعای پیش بینی کرونا در این مقاله نگاه کردیم.

وی با اشاره به اینکه اصل این شبهه ابتدا در سایت‌های عربی و سپس در دیگر سایت‌ها منتشر شده است که آدرس سایت‌ها در مقاله موجود است بیان کرد: ادعا مبنی بر این است که در کتابی با عنوان "عظائم الدهور" امام علی (ع) در قالب حدیثی با ساختار شعر کرونا را پیش بینی کرده و نهایت آن را با مباحث مهدویت و ظهور امام عصر (عج) پیوند زده است. نکته جالب این‌که مدعیان گفتند این کتاب در کتابخانه علامه امینی در نجف هم موجود است و از قداست این کتابخانه نیز سوءاستفاده کردند به همین دلیل توجه بسیاری از نخبگان به این موضوع جلب شد.
این پژوهشگر فرهیخته تصریح کرد: با بررسی‌ها و پیگیری‌های به عمل آمده توسط بنده و دوستانم این کتاب ناشناخته بوده و در کتابخانه علامه امینی نجف نیز چنین چیزی وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین راد در خصوص معرفی کتاب به گفته صاحبان آن ابراز کرد: صاحبان این کتاب مدعی هستند که ابوعلی دبیری مؤلف کتاب در قرن ششم می‌زیسته و در حال حاضر نیز به راحتی می‌توان کتاب را از سایت‌های مربوط به آن دانلود که که ما با خلاف این حرف برخوردیم.

وی ضمن قرائت بخشی از متن عربی کتاب مضمون آن را این‌گونه بیان کرد: مضمون کتاب این است که کرونا در قرن بیست میلادی در دنیا پدیدار می‌شود و در اثر آن بزرگان و پیرمردها می‌میرند اما بچه‌ها زنده می‌مانند؛ همچنین نیرومندان و افراد قوی نیز از آن میترسند. این بیماری شروعش از خفاش چینی است و حلقوم و ریه را درگیر می‌کند و حجامت نیز برای بهبود آن کارساز نیست و نمازها را تعطیل می‌کند. مؤلف این کتاب علت پدیداری کرونا را گناهکار شدن مردم می‌داند و آن را به انتقام الهی تعبیر می‌کند و تنها راه رهایی از کرونا را تضرع و توسل به خداوندو ائمه و ظهور حضرت مهدی (عج ) بیان می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین راد این متن را به طور قطع متنی از نوع پیش‌بینی دانست وگفت: این پیش بینی موفقی است چون کاملا با شواهد ماه نخست کرونا انطباق دارد اما ما در طی تحقیقات به تناقضاتی رسیدیم که این پیش بینی نه تنها حدیث نیست بلکه یک جعل غیر حرفه‌ای و یک اقدام نابخردانه از سوی جریان یا فردی نا آگاه است که قصد دعوت غیر علمی و غیر عقلایی به سوی الهیات شیعی و مهدویت با استفاده از کرونا را دارد ضمن اینکه برای این متن هیچ متن مشابهی در منابع کهن شیعی پیدا نکردیم و این متن ابداع شده فاقد هرگونه سند و نشانه‌ای از حضور راوی است.

وی در ادامه سخنانش گفت: این پیش بینی اساس شیعی دارد درست است چون در آن به توسل به ائمه و ظهور امام زمان (عج) اشاره است؛ همچنین به آیین حجامت که روش درمانی کشورهای اسلامی است نیز اشاره دارد.نکته دیگر این‌که هیچ راه علمی و منطقی برای رهایی از  کرونا غیر از پدیده ظهور و توسل و تضرع بیان نمی‌کند که این نشان‌دهنده تسلیم وی است.

حجت الاسلام والمسلمین راد با بیان اینکه این متن از لحاظ محتوایی تعارض‌هایی با مسلمات علمی دارد عنوان کرد: از مهمترین تعارضات می‌توان به این‌که ادعا کرده است کودکان زنده میمانند اشاره کرد در حالی‌که تجربه نشان داده هیچ خط قرمزی برای کرونا وجود ندارد و هیچ انسانی در امان نیست.تعارض دیگر آن با قرآن است؛ در این کتاب ادعا شده که کرونا انتقام جهانی خداوند از انسان‌های گناهکار است اما این برخلاف سنن تنبیه بشر است و ابداع کننده این متن متاسفانه در نهایت بی شرمی این افتراء را به ذات مقدس باری تعالی نسبت داده است.

وی یادآور شد: با مراجعه به سیره ائمه اطهار می‌بینیم که آن‌ها نیز در مواجهه با بیماری های همه گیر مثل وبا و طاعون کاملا هم سوی با دانش بشری و علم پزشکی راهبرد ارائه میکردند نمونه‌هایی در مقاله موجود است که ائمه به ترک مکان هایی که احتمال شیوع بیماری وجود دارد تأکید داشتند چون حفظ جان همواره از مقاصد مورد تأکید شریعت و ائمه اطهار علیه‌السلام بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین راد خاطر نشان کرد: همچنین اشکالاتی از لحاظ ادبی در متن وجود دارد که نشان می‌دهد این کتاب اصلا قابل مقایسه با نهج‌البلاغه نیست؛ همان‌طور که آشنایان نهج‌البلاغه میدانند سخن امام علی در اوج است. اشکال قابل توجه دیگر این متن زمان پریشی تاریخی آن است زیرا در این شعر اصطلاحاتی به کار برده شده که با عهد امام علی هیچ انطباقی ندارد. در آخر دریافتیم  این متن از "سیلویا براون" در کتاب "End of Days" کپی شده و تنها به پایانش نام امام مهدی (عج) و آغازش نام امام علی (ع) افزوده شده است. 

وی بیان کرد: با توجه به اشکالاتی که به این کتاب وارد شد می‌توان گفت ادعای انتصاب این پیش بینی به امام علی (ع) دروغ است و فردی نا آشنا حتی به زبان عربی این متن رو سروده وقصد استفاده و یا سوءاستفاده از ظرفیت کرونا برای الهیات شیعی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین راد پس از ارائه توضیحات مرتبط با مقاله به گزارش فعالیت‌های بیناد پژوهش‌های آستان قدس رضوی پرداخت: بنیاد پژوهش به عنوان یکی از مشارکان و حامیان این همایش بسیار فاخر تلاش هایی را از دوره شروع پاندمی کرونا به عمل آورد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به راه‌اندازی سایت پاسخ به شبهات دینی در مورد کرونا، تألیف سه جلد کتاب که در آن به مهمترین چالشهای نظری و فرهنگی حوزه کرونا پرداخته شده و برگزاری وبینارهای تخصصی با حضور نخبگان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین تولید ویدیو و محصولات رسانه ای جهت بیان ساده کرونا برای مخاطبین و کمک به دستگاه آستان قدس رضوی در مواجهه با چالش‌های کرونا از دیگر اقدامات بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در این راستا می‌باشد.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    بالاخره این کتاب هست یا نیست؟ در کتب تراجم نام این کتاب و نیز نویسنده اش وجود دارد و باید دید آیا این پیش بینی هم در آن کتاب هست و سند ندارد یا اصلا نیست و ظاهرا این پاسخ را آقایون از همدیگر گرفته اند زیرا همشون میگن ما با کتابخانه نجف تماس گرفتیم این کتاب نبود در حالی که نام این کتاب سال ها قبل در کتابهای کتابشناسی آمده است