سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
دولت دانمارک کمک‌های خارجی به مساجد را دشوار می‌سازد

حوزه/ به گفته وزیر ادغام دانمارک، طبق لایحه‌ای که به زودی قرار است به تصویب برسد، تامین بودجه مساجد از کشورهای خارجی و سازمان‌هایی که در لیست سیاه قرار می‌گیرند، دشوارتر خواهد شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از sputniknews، ماتیاس تسفای ، وزیر ادغام دانمارک در فیس بوک، از تشدید فشارها بر مسلمانان این کشور خبرداده و گفت که دولت این کشور به منظور کنترل اجتماعی و جلوگیری از افراط‌گرایی مذهبی در شرف تصویب لایحه‌ای است که براساس آن تامین بودجه مساجد از کشورهای خارجی را دشوارتر می‌سازد.

پیش زمینه چنین قانونی زمانی مطرح شد که روزنامه ملی برلینگسکه در اوایل سال جاری افشاء کرد که عربستان سعودی از طریق سفارت خود در دانمارک تقریباً ۵ میلیون کرون (۷۹۰ هزار دلار) به مسجد تایبا در کپنهاگ منتقل کرده است. این اولین نمونه مستند از حمایت مالی عربستان از مسجد دانمارک است.

این افشاگری ، به دنبال موارد دیگر ، بحث در مورد اینکه مساجد دانمارک بودجه خود را از کجا می گیرند و چه نیروهایی آن‌ها را کنترل می‌کنند را دامن زد. متعاقباً، دولت سوسیال دموکرات این کشور برای جلوگیری از جریان پول از اهداکنندگان مشکوک و «ضد دموکراتیک»  در خارج از کشور ، توافق نامه ای پارلمانی ارائه داد.

ماتیاس تسفای وزیر ادغام دانمارک گفته است: من قطعاً از نیروهای افراطی در مساجد دانمارک فاصله می گیرم. اگر کمک های مالی از طرف سازمان‌هایی باشد که می‌خواهند ارزش‌های اساسی دموکراتیک را تضعیف کنند ، این یک مشکل واقعی است.

این قانون پذیرش پول از افراد، سازمان‌ها و انجمن‌هایی که به اصطلاح «با ارزش‌های دموکراتیک و آزادی‌ها و حقوق بشر مخالف هستند» را جرم کیفری تلقی خواهد کرد. ایده این است که یک لیست سیاه از اهدا کنندگان ممنوع منعقد شود.

 گفتنی است در ماه های اخیر ، دانمارک لحن خود را علیه اسلام سیاسی و درگیری رهبران مذهبی شدیدتر کرده است. در اواخر سپتامبر، مته فردیکسن نخست وزیر دانمارک با محکومیت شدید قوانین شرعی ، آن‌ها را «اشتباه» و «غیردانمارکی» خطاب کرده و تأکید کرد که این گونه قوانین «به اینجا تعلق ندارد». متعاقباً ، دانمارک مواردی از قانون شریعت، از جمله امامان جماعتی را که اسناد طلاق را مغایر با قوانین دانمارک تبلیغ می‌کنند ، سرکوب کرد. در همان زمان ، نظرسنجی‌های قبلی نشان می داد که از هر ده مسلمان دانمارکی چهار نفر مایلند قوانینی داشته باشند که حداقل بخشی از آنها بر اساس قوانین شریعت باشد ، در حالی که بیش از ۱۰ درصد حتی گفته اند که قوانین کشور باید فقط بر اساس شریعت باشد.

لازم به ذکر است مسلمانان  با بیش از ۳۰۰ هزار نفر ، ۵.۴ درصد جمعیت ۵.۸ میلیونی دانمارک را به خود اختصاص داده و بزرگترین دین اقلیت در این کشور، اسلام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha