پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رهدار

حوزه/ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با اشاره به این که انقلاب اسلامی ایران، افول آمریکا و تمدن غرب را شدت بخشیده است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی موازنه قدرت سیاسی در دنیا را به نفع گفتمان دین تغییر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین احمد رهدار طی سخنانی در نشست علمی "نقش انقلاب اسلامی در افول آمریکا" که به همت مؤسسه فتوح اندیشه (و به سفارش دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام و مجمع تشخیص مصلحت نظام،) به صورت حضوری و مجازی  و با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن جلسات این مؤسسه برگزار شد، با اشاره به این که افول آمریکا، بارزترین و مشهودترین مصداق افول غرب است، ابراز داشت: این مساله چیزی نیست که تنها به انقلاب اسلامی و کشور ایران مربوط باشد بلکه حتی اگر انقلاب اسلامی نیز وجود نمی داشت، تمدن غرب و در رأس آن آمریکا دچار افول می شد.

وی افزود: قبل از هر چیز باید بدانیم وقتی از آمریکا صحبت می کنیم، در واقع از تمدنی سخن به میان می آوریم که توانسته بر بخش های مهمی از دنیا، هژمونی و سیطره داشته باشد.

افول آمریکا تدریجی است

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) همچنین با بیان این که افول و مرگ چنین تمدنی نیز طبعاً مثل ظهور و بروز آن تدریجی خواهد بود، گفت: فرهنگ و تمدن غرب و در رأس آن آمریکا، مسیری را تاکنون دنبال کرده که در نهایت باعث سقوطش می شود.

وی افزود: آنچه مسلم است این که انقلاب اسلامی ایران نقش بسیار قابل توجهی در تسریع افول آمریکا و غرب داشته به طوری که هم به شکل مستقل و هم به عنوان کاتالیزور قوی، توانسته شکست غرب و مبانی تمدنی آن را سرعت ببخشد.

انقلاب اسلامی ایران؛ احیاگر دین و معنویت

وی در ادامه با اشاره به این که انقلاب اسلامی در چند ساحت، ضعف آمریکا و بن بست تفکر و روش آمریکایی و غربی را به نمایش گذاشته است، اظهار داشت: یکی از این ساحت ها ناظر به ساحت خلق معناست؛ با هر قرائتی که از اسلام صورت گیرد، نمی توان معنویت را از آن حذف کرد و انقلاب اسلامی ایران به طور مشخص منادی و احیاگر دین و معنویت در دنیای معاصر بوده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) زمانی به پیروزی رسید که از سوی قدرت های مستکبر شرق و غرب عالم، بی دینی و سکولاریسم و طرد معنویت تبلیغ و ترویج می شد و در این میان، انقلاب اسلامی باعث احیای توجه به دین و معنویت در سراسر دنیا شد.

تفاوت بارز خط امامت با خط خلافت در جهان اسلام

رئیس موسسه فتوح اندیشه همچنین بیان داشت: برخلاف خط خلافت که دنیازده و مادی گرا بود، خط امامت در جهان اسلام، آن چنان زلال و خالص و سرشار از معنویت بوده است که حتی با تحریف تاریخ نیز نمی توان آن را طور دیگری تحلیل و تفسیر کرد.

وی با بیان این که مشخصه بارز خط امامت، ارتباط وثیق آن با فرهنگ ناب اسلامی و تعالیم الهی است، گفت: غرب تمدنی است که متفکران برجسته آن در طول قرون ۱۸ و ۱۹ به خصوص به قدری در مذمت دین سخن گفته اند که نشان می دهد آن ها می خواسته اند اساس و پایه دین و مباحث معنوی را بزنند.

وی افزود: آن ها در کتاب ها و نوشته های خود بارها بر این مساله تأکید می کردند که دین امری خرافه و موهوم است و در چنین شرایطی انقلاب اسلامی ایران در دورانی به پیروزی رسید که قدرت های مستکبر شرق و غرب علیه به طور جدی دین موضع گرفته بودند.

قرن بیستم؛ آغاز احتضار تمدن غرب

این مدرس و پژوهشگر حوزوی همچنین ابراز داشت: نکته حائز اهمیت دیگر این است که قطع نظر از پیروزی انقلاب اسلامی، قرن بیستم میلادی، زمان آغاز احتضار تمدن غرب است، چه آن که به خصوص پس از وقوع دو جنگ جهانی اول و دوم که خسارات و خرابی های بسیار زیادی به دنبال داشت، اضطراب بسیاری جامعه و تمدن غربی را فراگرفته بود، ضمن آن که جریان پست مدرنیسم نیز به نوعی دیگر، غرب را به چالش کشید.

وی افزود: در چنین شرایطی انقلابی در ایران به ثمر نشست که انقلابی به نام خدا و در راستای احیای دین و معنویت در جهان بود و خود متفکران برجسته غربی به صراحت به این موضوع اذعان داشته اند.

هراس شدید متفکران تمدن غربی از وقوع انقلاب اسلامی

حجت الاسلام رهدار گفت: در دهه های پایانی قرن بیستم وقتی امام خمینی(ره) مساله خدا و معنویت را مطرح کرد، دنیای غرب به شدت به هراس اُفتاد، چه آن که به هر حال مثل وسوسه های شیطان، جذابیت های تمدن و فرهنگ غربی نیز محدوده ای داشت و به نظر می رسید که مبانی غلط تمدن غرب ضعف های جدی و مشهود خود را بیش از پیش نشان داده است.

وی بیان داشت: با وجود همه ادعاها و هیاهوها، به نظر می رسد که غرب و در رأس آن آمریکا، همچنان بازنده چالش با انقلاب اسلامی است و انقلاب اسلامی به عنوان انفجار نور و معنویت توانسته به طور جدی تأثیرات خود را بر دنیای امروز بر جای بگذارد.

شکست هیمنه آمریکا در ساحت سیاسی

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) همچنین با اشاره به شکست هیمنه آمریکا در بُعد و ساحت سیاسی در مواجهه با انقلاب اسلامی ایران خاطرنشان کرد: آمریکا شانسی که آورد این بود که تنها چند سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رقیبش شوروی، فروپاشید و خیلی ها فکر می کردند که آمریکا کدخدای یکه تاز جهان تک قطبی شده و دیگر رقیبی ندارد.

وی افزود: سران کاخ سفید پس از فروپاشی شوروی با غرور مضاعف در حال نسخه پیچی برای کل دنیا بودند که به یکباره متوجه شدند کشوری در غرب آسیا انقلابی کرده که تمام بافته ها و ادعاهای تمدن غرب را به چالش کشیده است و به خصوص رهبر آن قاطعانه می گوید" آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند"

تأثیر شگرف جمله تاریخی امام (ره) در ادبیات سیاسی دنیا

وی بیان داشت: این جمله تاریخی حضرت امام(ره) حقیقتاً تأثیر بسیار شگرفی در ادبیات سیاسی جهان به همراه داشت و به سان پتکی بود که هیمنه آمریکا را در نزد مردم جهان فروریخت.

رئیس مؤسسه فتوح اندیشه همچنین افزود: واقعیت آن است که ایستادگی بیش از چهل ساله ملت انقلابی ایران در برابر آمریکا، هزینه های رفتارهای ایالات متحده را به شدت بالا برده و از آن سو نقاط ضعف آن را مشهودتر از قبل کرده است.

وی تصریح کرد: پس از حمله موشکی ایران در سال گذشته به پایگاه عین الاسد، آمریکا بیش از هر زمان دیگری در دنیا تحقیر شد و این در حالی است که رژیم صهیونیستی که به شدت مورد حمایت ایالات متحده است، امروز در ضعیف ترین وضعیت خود است که همه این ها بخشی از تأثیر انکارناپذیر انقلاب اسلامی در شکل گیری و تقویت و توسعه جریان مقاومت در منطقه است.

تغییر موازنه قدرت سیاسی به نفع گفتمان دین و معنویت

حجت الاسلام و المسلمین رهدار گفت: انقلاب اسلامی ایران همچنین موازنه قدرت را در جهان سیاسی به نفع دین تغییر داد و شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد این انقلاب توانسته با وجود همه تهدیدها و فشارها، شعارهای محوری خود را به غرب و حتی ایالات متحده آمریکا تحمیل کند.

وی بیان داشت: در حال حاضر در دل غرب و از جمله آمریکا، صدها مرکز دین پژوهی و دین شناسی وجود دارد و این در حالی است که تمدن غرب منکر ضرورت وجود دین بود و آن را امری موهوم و خرافه عنوان می کرد. در واقع این ها متأثر از موج دین گرایی رخ داده پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است و حال آن که امروز در خود آمریکا در خصوص افول سکولاریسم، کتاب نوشته می شود و این ها معانی و پیام های جدی برای ما دارد.

توجه جدی دنیای غرب به دین و مفاهیم دینی

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) همچنین افزود: امروز کار به جایی رسیده که دنیای سکولار بی دین و حتی صهیونیسم صحبت از ضرورت دین برای جامعه بشری می کند و حتی از طرح این گفتمان برای پیشبرد اهداف و برنامه های خود ارتزاق می نماید.

وی ابراز داشت: مهم ترین تودهنی که انقلاب اسلامی ایران به تمدن غرب و به خصوص آمریکا زد، ناظر به ساحت خلق معنا بوده و لذا اصلی ترین درگیری آمریکا با ما به این خاطر است که انقلاب اسلامی توانست جهت و افق عالم را تغییر دهد.

وی گفت: افول در ساحت تمدنی آمریکا، یک افول تدریجی است و زوزه های امروز این کشور در عرصه بین الملل، زوزه های گرگی در حال احتضار است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha