یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نخستین نماز در مسجد کاریه پس از ۷۲ سال

حوزه/ مسجدی در استانبول ترکیه پس از ۷۲ سال که به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گرفت، جمعه این هفته برای اقامه نماز جمعه آماده می‌شود.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از hurriyetdailynews، مسجدی در استانبول ترکیه پس از ۷۲ سال، جمعه این هفته برای اقامه نماز جمعه آماده می‌شود.

علی ارباش ، رئیس اداره امور دینی ترکیه گفت: مسجد کاریه در منطقه فاتح استانبول پس از ۷۲ سال با اقامه دوباره نماز جمعه در ۳۰ اکتبر افتتاح می‌شود.

ارباش در پیامی توئیتری نوشت: این مسجد با جماعت خود دیدار خواهد کرد. باشد که خداوند اذان ها را برای مدت طولانی در مسجد بشنود.  

به گفته خبرگزاری‌های داخلی ترکیه، آخرین آماده سازی در این مسجد به پایان رسیده و آماده افتتاح با حضور رئیس جمهور رجب طیب اردوغان است.

مسجد کاریه که به عنوان کلیسا در قرن ششم ساخته شد ، در دوره عثمانی در سال ۱۵۱۱ به مسجد تبدیل شد. براساس تصمیم کابینه در آن زمان، مسجد در ۲۹ اوت ۱۹۴۵ به موزه تبدیل شد. با این حال ، شورای دولت در سال ۲۰۱۹ این حکم را لغو کرد ، و  ساختمان کاریه بار دیگر در ماه آگوست سال جاری به مسجد تغییر کاربری داد.

کاریه که هم به عنوان کلیسا و هم به عنوان یک مسجد ایفای نقش کرده است، پر از موزاییک و نقاشی های دیواری جالب و قدیمی است.

به گفته مقامات، یک سیستم پرده جدید در داخل مسجد کار گذاشته شده است که طبق برنامه نماز مسجد عمل خواهد کرد.

مقامات افزودند: سیستم صوتی نیز برای استفاده آماده است.

یکی از ویژگیهای مسجد کاریه این است که فرش‌های آن به همان رنگ مساجد ایاصوفیه است که در ۲۴ جولای به مسجد تبدیل شد. ۴۰۰ متر مربع فرش به رنگ سبز از استان غربی ماینیسا آورده شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha