جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خانه امن

حوزه/ پخش سریال هایی همچون" خانه امن" و "گاندو" و استقبال بالای مخاطبان تلویزیونی از آن ها نشان می دهد که مردم به طور جدی مشتاق تماشای این قبیل سریال های استراتژیک از رسانه ملی هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سال ها بود که از فقدان سریال های استراتژیک در تلویزیون گلایه و انتقاد می کردیم و حال آن که خوشبختانه یکی دو سالی است هر چند هنوز ضعیف و کمرنگ اما شاهد خودنمایی برخی از این آثار در قاب جعبه جادوی وطنی هستیم و همین هم در این اوضاع و احوال، بسی ارزشمند و مغتنم است.

این شب ها، شبکه اول سیما در باکس ثابت پخش سریال خود، مجموعه ای جذاب " خانه امن" را در ژانر پلیسی - امنیتی به روی آنتن بُرده که با شاخصه های سریال های استراتژیک دنیا، قرابت خاصی دارد.

این سریال به نویسندگی حسین تراب نژاد و کارگردانی احمدمعظمی که بازیگران مطرحی چون سیما تیرانداز، حمیدرضا پگاه و امین زندگانی نقش‌های اصلی آن را ایفا می‌کنند، توانسته در همین مدت کوتاه از زمان پخش، مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند و بی تردید این نقطه قوت خوبی برای تلویزیون است که متأسفانه در ماه های اخیر، به جز معدود آثاری در جذب مخاطب چندان خوب عمل نکرده است.

داستان این سریال پنجاه قسمتی به موضوع حضور گروه تروریستی داعش در ایران و فداکاری نیروهای امنیتی برای شناسایی و انهدام آنها می‌پردازد، ضمن آن که به مسایل و مفاسد اقتصادی نیز اشارتی صریح دارد که این روزها جزو دغدغه های اصلی مردم ماست.

نکته جالب این که این مجموعه برپایه چند داستان و پرونده واقعی تولید شده، تا آن جا که به عنوان مثال در نخستین قسمت دو پلیس امنیتی را نشان می‌دهد که در گروه داعش نفوذ کرده‌ و پس از کسب اطلاعاتی، فرمانده آنها را شناسایی و دستگیر می‌کنند.

همچنین در یکی از قسمت‌های ابتدایی، روایتگر جوانی است که عامل اغتشاش و بمب گذاری است؛ این فرد که برای ایجاد ناامنی و بمب‌گذاری به ایران گسیل شده، تحت تعقیب و بررسی پلیس قرار می‌گیرد و اتفاقات جذاب دیگری به این واسطه رقم می خورد.

سال گذشته نیز البته سریال "گاندو" ساخته جواد افشار به عنوان یکی از جنجالی ترین سریال های ساخته شده در حوزه مباحث راهبردی و امنیتی به روی آنتن شبکه سوم سیما رفت که در همان مقطع زمانی پخش نیز البته بازخوردهای مثبت فراوانی از سوی انبوه مخاطبان دریافت کرد، هر چند که به جهت محتوا و صراحت خاصش طبعاً باب میل برخی افراد و جریان های سیاسی نبود.

آنچه قابل توجه است این که مدیران و مسئولان رسانه ملی پس از سال های غفلت یا تغافل، به اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوعات و مسایل استراتژیک پی بُرده و با وجود کمبود شدید بودجه ها، حمایت های خود را به طور نسبی در این باره روا می دارند.

از سویی خوشبختانه به جهت شرایط خاص کشور و تحولات منطقه ای دست ما از حیث سوژه و موضوع جذاب برای تولید فیلم و سریال در این زمینه ها، بسیار باز است، با این حال نیازمند عزم و اراده قوی برای تداوم این مسیر هستیم؛ مسیری که قطعاً می تواند هم برای مخاطب بسیار جذاب و دنبال کننده باشد و هم این که بسیاری از اهداف فرامتنی کشور و نظام و انقلاب را در بر بگیرد.

ان شاءالله به شرط حیات در ادامه در خصوص الزامات و بایسته های ساخت و پخش سریال ها و فیلم های استراتژیک با اقتضائات ملی باز هم سخن خواهیم گفت.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha