جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دیدار دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از مرکز پژوهشی مبنا

حوزه/ دکتر محسن رضایی در بازدید از مرکز پژوهشی مبنا ادامه تولید فکر و نظریه را سرمایه‌ای ارزشمند توصیف نمود و ابراز داشت: باید متدولوژی‌های رفت و برگشتی میان دین و جامعه پویاتر از پیش موردتوجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار از مرکز پژوهشی مبنا، ضمن تقدیر از روشمندی تحقیقات مرکز پژوهشی مبنا، انتخاب موضوعات مهم و راهبردی در مرکز پژوهشی مبنا، آن‌ها را ارزشمند توصیف کرد.

وی در ادامه ضمن تبیین جایگاه اسلام و سکولاریم در عصر نوین، خاطرنشان کرد: غرب با دو سکولاریسم سیاسی و اجتماعی روبرو است؛ سکولاریسم در عین جدا کردن دین از سیاست، جدایی فرد از جامعه را هدف‌گذاری نموده است؛ با این اوصاف بروز و ظهور رویدادهای جنبشی و اجتماعی در غرب بسیار شدیدتر از کشورهای شرقی خواهد بود.

دکتر رضایی بابیان این‌که اسلام تنها نسخه‌ای است که می‌تواند مشکلات جهانی را ناظر به تئوری‌های نظریه پردازانه حل نماید، تصریح کرد: قران کریم و روایات اسلامی ما سرشار از تأکید نسبت به تعاملات اجتماعی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اسلام دین اجتماعی است؛ به‌گونه‌ای که سیاست و اقتصاد در اسلام بر روی اجتماع پایه‌گذاری شده است؛ لذا توجه پویا به موضوعات مختلف اجتماعی، مهم‌ترین پایه جوابگویی اسلام به چالش‌ها، نیازها و پرسش‌های بین‌المللی است.

ایشان بر اهمیت اجتماعی سازی وجوه حیات بشر تأکید نمود و بابیان این‌که در مسئله انسان‌شناسی، معرفت‌شناسی و کلام؛ اسلام اجتماعی در کنار فقه اجتماعی موردتوجه قرار می‌گیرد، اظهار داشت: برای تقویت استنباطات فقهی، نیازمند علوم مکمل در کنار صرف و نحو هستیم و باید ضمن گام نهادن در مسیر علمای گذشته، تحولات عمیقی را در فلسفه، کلام و فقه اسلامی رقم زنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تولید فکر و نظریه را سرمایه‌های بزرگ مراکز پژوهشی توصیف نمود و خاطرنشان کرد: باید تمام تلاش خود را برای خدمت‌رسانی به‌نظام اسلامی به‌کارگیریم.

 رضایی با تأکید بر این‌که باید تعاملات رفت و برگشتی میان دین و واقعیت‌های جامعه برقرار شود، تصریح کرد: متأسفانه برخی رویکردها و بینش‌ها اجازه این بسط را نمی‌دهد؛ از همین‌رو باید متدولوژی‌های رفت و برگشتی میان دین و جامعه پویاتر از پیش موردتوجه قرار گیرد.

وی مدیریت زمان را مسئله‌ای مهم در راهبرد پردازی‌ پژوهش‌ها عنوان کرد و ابراز داشت: مدیریتی جهادی است که جلوتر از زمان حرکت می‌نماید؛ هراندازه بتوانیم در خلق رویدادهای زمانی قوی‌تر واردشده، برنامه‌های دقیقی ارائه نماییم، موفق‌تر خواهیم بود.

 رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش پایانی سخنان خود قرآن و اسلام را مؤلفه‌ای مهم برای پیشتازی مسلمانان ذکر کرد و اظهار داشت: با تمسک بر آیات الهی و توجه به معارف ناب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) قطعاً از دیگران پیشی خواهیم گرفت.

در ابتدای این دیدار دکتر محمدتقی دشتی، رئیس مرکز پژوهشی مبنا ضمن خیرمقدم و اظهار خرسندی از حضور آقای دکتر رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ارتباط و همکاری با مراکز علمی و پژوهشی معتبر کشور را از اهداف مرکز مبنا نامید و اظهار امیدواری کرد که بتوان با هم‌افزایی مراکز علمی، راه برای پژوهش‌های کاربردی در کشور هموار شود.

دکتر دشتی در ادامه گزارشی از فعالیت‌های ۱۰ ساله مرکز پژوهشی مبنا ارائه کرد و گفت: این مرکز با محوریت دین، نهادهای دینی و فرهنگ دینی، پژوهشی‌های راهبردی مسئله محوری را انجام و پیگیری می‌کند.

وی ضمن تأکید بر اهمیت مسئله شناسی در تحقیقات راهبردی، با بیان این ‌که گسترش هجمه‌ها به دین، نهادهای دینی و ولایت‌فقیه، مجموعه‌ای از اساتید را بر آن داشت تا در قالب پژوهش‌های آسیب شناسانه، تحقیقات بنیادینی را برای حل مسائل رقم زنند و سپس پیگیری نمایند لذا در این راستا اقدام به تأسیس مرکزی مطالعاتی در حوزه مسئله شناسی دینی و فرهنگ دینی کردند.

دکتر دشتی در ادامه به بیان معرفی گروه‌های پژوهشی مرکز مبنا نمود. وی با اشاره به این‌که گروه پژوهشی فرهنگ دینی، کلان پروژه نظام واره جامع مسائل دینی و فرهنگی کشور را پیگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: مرکز پژوهشی مبنا از میان ۱۲۰۰ مسئله فرهنگی ۹ مسئله ریشه‌ای را شناسایی نموده که حل تمام مسائل فرهنگی درگرو حل این مسائل ریشه‌ای است.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا تصریح کرد: این مرکز کلان پروژه دیگری را مبتنی بر این نظام‌واره به‌صورت تک مسئله و در قالب پژوهش‌نامه افق مکث بررسی و روند پژوهشی را از مسئله آغاز می‌کند و تا ارائه راهکاری‌های حل مسئله و تبیین شرح وظایف نهادها پیش می‌برد.

دکتر دشتی با بیان این‌که مرکز مبنا روش پژوهشی بدیع، نوین و ترکیبی را در دستور کار خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: تدوین سالنمای سنجش وضعیت دین و دین‌داری در ایران و گونه‌شناسی دین‌داری ازجمله رویکردهای پژوهشی این مجموعه است. در این تحقیقات گزارشی از وضعیت ۱۰ ساله دین‌داری در کشور ارائه و هرسال به‌روزرسانی می‌شود.

ایشان همچنین دورنمایی از اهداف و رسالت‌های گروه پژوهشی مردم‌سالاری دینی ارائه نمود و با اشاره به این‌که تاکنون آن‌گونه که شایسته باشد نسبت به فقه اجتماعی آن‌چنان‌که در از وضعیت جامعه هویداست پرداخته نشده است، لذا مرکز پژوهشی مبنا موفق شده است در این زمینه درس خارج فقه اجتماعی را با ارائه استاد ارسطا برگزار نماید.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تمایزات و برتری‌های مرکز پژوهشی مبنا نسبت به مراکز هم‌رده، مسئله محوری را مهم‌ترین شاخص تمایزی این مرکز پژوهشی توصیف نمود و ابراز داشت: رویکرد تقاضامحور و بررسی نظام واره‌ای مسائل از دیگر ویژگی‌های مرکز پژوهشی مبنا به شمار می‌رود.

دکتر دشتی اتصال نهاد پژوهش به اجرا را از اولویت‌های مهم این مرکز دانست و خاطرنشان کرد: دسترسی به شبکه نخبگان حوزوی و دانشگاهی در مسائل دینی، نهادهای دینی و فرهنگی از داشته‌های ارزشمند مرکز پژوهشی مبنا است. این مرکز در عین پرهیز از حرکت‌های حزبی و جناحی، حل مسئله‌های پیش روی نظام و انقلاب اسلامی را مهم‌ترین دغدغه خود می‌داند.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا با تأکید بر این‌که امیدواریم در چرخه حل مسائل نظام کمک‌کار نهادهای فرهنگ دینی باشیم، تصریح کرد: پیاده‌سازی اصول حکم‌رانی شایسته مبتنی بر نظریه دولت اسلامی که ناظر به مبانی فقهی و حقوقی نگاشته شده، از اهداف والای این مجموعه به شمار می‌رود.

دکتر دشتی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این‌که در بحث خانواده و مسائل پیرامونی آن با چالش‌های جدی روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: این مرکز موضوع خانواده را از منظرهای مختلف بررسی نموده، همچنین ضعف‌های حکم‌رانی در این عرصه را احصا نموده است، اما متأسفانه هیچ نهادی مسئولیت پیگیری این دغدغه مهم، ریشه‌ای و استراتژیک را بر عهده ندارد. در این رابطه مرکز پژوهشی مبنا طرح‌ها و نوآوری‌هایی را تا مرحله اجرا آماده کرده است که گزارش مختصر آن به سمع و نظر دکتر رضایی رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha