جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علی اکبری

حوزه / یک تهیه‌کننده گفت: متاسفانه سینما در تصویرگری از اتفاقات معاصر کشورمان عملکرد ضعیف داشته است. برای همین این مهم (روایت اتفاقات انقلاب) را به سازنده‌گان معاندی واگذار کرده تا با ساخت کارهایی چون «آرگو» تاریخ را تحریف کنند.

محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری ‌حوزه، درباره الزام پرداختن به رویدادهای معاصر در سینما گفت: چندی پیش ۱۳ آبان را پشت سر گذاشتیم؛ اتفاقی که از آن به حق می‌توان به عنوان انقلاب دوم یاد کرد، اما متاسفانه این مهم از چشم مدیران سینما و تلویزیون دور بوده است. با این توضیح طبیعی است آثار معاند خارجی بخواهند با تحریف واقعیت ذهن مردم دنیا را منحرف کنند.

وی افزود: چند سال پیش فیلم سینمایی «آرگو» روی پرده رفت و توانست جایزه اسکار را هم به دست بیاورد. این فیلم به صورت گسترده در داخل کشور پخش شد و برای بسیاری از جوانان سوال پیش آورد. حال تصور کنید وقتی مخاطب ایرانی برایش سوال ایجاد می‌شود، مردم جهان بعد از تماشای این فیلم نسبت به آنچه در ۱۳ آبان رخ داده، قضاوت می‌کنند.

این تهیه‌کننده تصریح کرد: در چنین فضایی جواد شمقدری فیلمنامه سریال «روزهای ابدی» را نوشت. این مجموعه که چندین سال است فیلمبرداری آن آغاز شد هم اکنون مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد و از ابتدای دی شاهد پخش ان از شبکه یک سیما خواهیم بود. در این سریال به طور کامل به آنچه که در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ رخ داد پرداخته می‌شود، البته برای اینکه چرایی و چگونگی این اتفاق کاملا ریشه‌ای و دقیق ارزیابی شود، قصه از سال‌ها قبل آغاز شده و تا تسخیر لانه جاسوسی اداه پیدا می‌کند. به نظرم این سریال توانسته به بسیاری از سوالات مطرح شده پاسخ دهد، چون کارگردان تمام تلاشش این بود بدون حذف واقعیات آن چیزی که در تاریخ بیان شده را مطرح کند.

این تهیه‌کننده گفت:  با این گفته که مردم از این دست آثار استقبال نمی‌کنند، موافق نیستم. «گاندو» و «خانه امن» گواه بارز این ادعا هستند. در این کارها نیز موضوعات انقلابی مدنظر بوده و مردم نیز از آن استقبال کرده‌اند. برای همین آنچه در موفقیت این تولیدات حرف اول را می‌زند کیفیت و ساختار مجموعه است که به نظر در سریال «روزهای ابدی» به شکلی خوبی مد نظر قرار گرفته است.

علی‌اکبری درباره نقش امکانات در تولیدات رویداد محور تصریح کرد: آثاری که قرار است بخشی از تاریخ معاصر را روایت کند نیازمند امکانات لازم است، والا با دست خالی نتیجه کاملاً برعکس خواهد شد. در «روزهای ابدی» تمام تلاش عوامل این بوده که کمبودی در سریال احساس نشود. این خواسته مهیا شد و خوشبختانه مردم شاهد کاری فاخر از تلویزیون خواهند بود، البته فن‌آوری‌های جدید و تروکاژهای تصویری به ما کمک کرد بسیاری از ناداشته‌ها را جبران کنیم. برای همین در این مجموعه بیشترین میزان تروکاژ در در میان تولیدات تلویزیونی شاهد خواهیم بود.

وی درباره الزام توجه سینما به رویدادهای مهم تاریخ انقلاب بیان کرد: مخاطب آثار تلویزیونی بیشتر داخلی هستند، هرچند می‌شود با پخش این تولیدات از شبکه جهانی جام جم مخاطب بیشتری به دست آورد، اما سینما به نظرم محلی است که به واسطه آن می‌توان مخاطب بین‌المللی را جذب کرد، البته برای رسیدن به این خواسته نیز باید با پخش کننده‌های قوی و بین‌المللی ارتباط داشت.

تهیه‌کننده «کتاب قانون» در پایان گفت: در انتهای سخنانم از مدیران دولتی درخواست می‌کنم حوزه فرهنگ را جدی بگیرند، چون در این حوزه هر اندازه سرمایه‌گذاری رخ دهد، نتیجه آن بیشتر و ماندگارتر خواهد بود. در ضمن هزینه کردن در حوزه فرهنگ هیچگاه اسراف نیست، چون فعالیت در آن همیشه با سوددهی همراه است.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha