سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
واکسن کرونا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آمریکا به سرقت تاریخی از ایران اعتراف کرد

در حالی که مقامات ایران معتقدند سیاست فشار حداکثری آمریکا به شکست حداکثری تبدیل شده و دیگر کاری از دست آن‌ها برنمی‌آید، پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی درباره سیاست های آمریکا در قبال ایران نوشت:  کارزار فشار حداکثری علیه ایران همچنان به طرز خارق العاده ای موثر است. امروز،  اقتصاد ایران با بحران پول رایج،  افزایش بدهی‌های عمومی و تورم مواجه است. پیش از کارزار فشار حداکثری، ایران تقریبا ۲.۵ میلیون بشکه نفت در هر روز صادر می کرد. اکنون حتی برای ارسال یک چهارم آن نیز با چالش هایی دست و پنجه نرم می کند. از ماه مه سال ۲۰۱۸، مانع دست یابی ایران به بیش از ۷۰ میلیارد دلار درآمد نفت شده ایم و به ممانعت از دست یابی آن به تقریبا ۵۰ میلیارد دلار به طور سالانه خواهیم شد. ارزش ریال ایران از ابتدای شروع کارزار فشار حداکثری به یک پنجم ارزش قبلی اش در برابر دلار کاهش پیدا کرده است، در حالی که میزان تولیدات ناخالص داخلی آن برای سه سال متوالی به حدود ۶ درصد تنزل پیدا کرده است. ادعای وزارت امور خارجه آمریکا درباره خسارت به ایران در پی این مطرح می شود که دولت این کشور در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته ای از آن خارج شده و با رویکردی موسوم به  «کارزار فشار حداکثری» تحریم های متعددی را علیه ایران اعمال کرد. محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان پیش از این تحریم‌های آمریکا را تروریسم اقتصادی علیه مردم برشمرد و گفت: تحریم‌ها سبب شده است تا مردم ایران از نیازهای معیشتی خود محروم شوند. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: آنچه می‌خواهیم این است که نفت خود را بفروشیم. آمریکا با قلدری اجازه نمی‌دهد که دیگران نفت ما را خریداری کنند. تحریم‌های آمریکا تروریسم علیه شهروندان ایرانی است.

اقتصاد انگلستان دوباره آب رفت

فعالیت‌های تجاری انگلیس در ماه نوامبر تحت تأثیر تعطیلی صنایع خدماتی به علت وضع محدودیت‌های قرنطینه‌ای جدید مبارزه با کرونا، آب رفت. البته امید به واکسن کرونا روحیه سرمایه‌گذاران در مورد سال ۲۰۲۱ را تقویت کرده است. گزارشات اولیه از شاخص ای‌اچ‌اس مارکیت / ‏کیپس مدیران خرید کامپوزیت (بخش تولید و بخش خدمات) انگلستان نشان می‌دهد این شاخص از ۵۲.۱ واحد در ماه اکتبر به ۴۷.۴ واحد در ماه نوامبر سقوط کرده است که این کمترین میزان در ۵ ماه اخیر است. این اولین بار از ماه ژوئن تا کنون است که این شاخص از ۵۰ واحد، که جداکننده رشد از افت است پایین‌تر رفته است. البته با توجه به تعطیلی صنایع و خدمات در ماه نوامبر تحت تأثیر محدودیت‌های سخت‌گیرانه قرنطینه، اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز حتی انتظار سقوط بدتری را داشتند. آنها پیش‌بینی کرده بودند شاخص پی‌ام‌آی ترکیبی انگلستان در ماه نوامبر تا ۴۲.۵ واحد سقوط کند.

واکسن کرونا طلای سیاه را احیا کرد

قیمت نفت به دنبال اخبار امیدوارکننده در خصوص ساخت واکسن کرونا باز هم بالا رفت و ۱.۵ درصد دیگر رشد کرد. اگرچه کرونا در جهان همچنان قربانی می‌گیرد و موج دوم این بیماری محدودیت هایی را نیز در سراسر دنیا ایجاد کرده اما امید به ساخت واکسن کرونا امروز هم بر بازار نفت تاثیر مثبت داشت و قیمت‌ها را افزایش داد. این در حالی است که قیمت نفت در معاملات هفته گذشته نیز روند صعودی را طی کرد و ۵ درصد بالا رفت. رشد قیمت نفت البته به دلیل اعمال محدودیت‌ها در اروپا و احتمال تعطیلی پالایشگاه‌های قاره سبز نتوانست بیشتر از این رشد کند.  با این حال نفت برنت ۱.۶ درصد گران شد و به بالای ۴۵ دلار در هر بشکه رفت. نفت برنت با این افزایش در معاملات امروز ۴۵ دلار و ۶۹ سنت معامله شد.  نفت شاخص امریکا نیز ۱.۴ درصد رشد را ثبت کرد و ۴۳ دلار و ۳ سنت قیمت خورد. به نظر می‌رسد همچنان شرایط روانی مثبتی تحت تأثیر خبرهای خوب اخیر درباره اثربخشی واکسن‌های ویروس کرونا و انتظار تمدید سه تا ۶ ماهه توافق کاهش تولید کنونی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) بر بازار حکمفرما است.

دلار عقب‌نشینی کرد

در جریان معاملات در صرافی‌های بانکی، قیمت خرید دلارهم با ۱۰۰ تومان کاهش ۲۴هزار و  ۵۵۰ تومان تعیین شد. قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل، معادل ۳۰ هزار و ۳۵۰تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۹ هزار  و  ۳۵۰ تومان اعلام شد. قیمت شنبه هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی برای فروش معادل ۲۹ هزار و ۸۲۲ تومان و قیمت خرید آن نیز ۲۹ هزار و ۵۳۳ تومان بود. در سامانه سنا نیز در معاملات روز (شنبه) هر دلار با نرخ میانگین ۲۵هزار و ۲۱۷ تومان تومان معامله شد. نرخ خرید هر دلار در سامانه سنا نیز ۲۵ هزار و ۱۰تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در سامانه نیما نیز در روز معاملاتی  دیروز حواله یورو با میانگین قیمت ۳۱ هزار و ۳۶۷ تومان و هر حواله دلار با میانگین قیمت ۲۶ هزار و ۲ تومان اعلام شد. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسان بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. در روزهای اخیر، روند حرکت قیمت دلار، کاهشی بوده است. اوایل آبان‌ماه نرخ دلار روند صعودی داشت و به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید، اما از اواسط آبان سیر نزولی به خود گرفت.

تراز تجاری ایران منفی شد

آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی حکایت از آن دارد که تراز حساب جاری کشور در بخش خارجی طی سه ماهه ابتدای سال ۹۹ به منفی ۶۲۲ میلیون دلار رسیده است. بر این اساس، تراز بازرگانی یا همان حساب کالا ۲۱۲ میلیون دلار منفی شده؛ به نحوی که میزان صادرات کالا به ۸ میلیارد و ۹۳۸ میلیون دلار و واردات به ۹ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است. همچنین کل بدهی خارجی ایران در پایان این دوره ۸ میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار به ثبت رسیده است.

نیجریه وارد رکود شد

داده‌های رسمی منتشر شده نشان می‌دهد که اقتصاد نیجریه تحت تأثیر هم‌زمان سقوط قیمت نفت و پاندمی کرونا برای دومین بار در ۴ سال اخیر وارد رکود شده است. دفتر ملی آمار نیجریه (ان‌بی‌اس) گزارش داد: تولید ناخالص داخلی این کشور، در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ به طور قطعی ۳.۶۲ درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده است. بنابراین بر طبق گزارش ان‌بی‌اس، تولید ناخالص داخلی تجمعی برای ۹ ماه اول سال ۲۰۲۰، منفی ۲.۴۸ درصد بود است. ان‌بی‌اس قبلاً رشد اقتصادی نیجریه در سه ماهه دوم را منفی ۶.۱ درصد اعلام کرده بود. به این ترتیب رشد اقتصادی نیجریه برای دومین ۳ ماهه متوالی منفی شد و این کشور که بزرگترین اقتصاد آفریقا است از لحاظ فنی وارد رکود شد. ‌قبلاً در سال ۲۰۱۶ هم بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقا برای اولین بار در بیش از ۲ دهه دچار رکود شده بود.

انگلیس رکورد استقراض را شکست

وزیر دارایی انگلیس از برنامه ریزی برای استقراض ۴۰۰ میلیارد پوندی خبر داد. وزیر دارایی انگلیس از برنامه ریزی برای ۴۰۰ میلیارد پوند استقراض خبر داد که رکورد جدیدی در تاریخ این کشور محسوب می شود. انگلیس با بدترین بحران اقتصادی ۳۰۰ سال اخیر خود مواجه شده و اکنون اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در جهان است. از زمان آغاز بحران کرونا تاکنون دولت این کشور بیش از ۲۰۰میلیارد پوند ( ۲۶۵ میلیارد دلار) برای حمایت از بخش های مختلف اقتصاد این کشور تخصیص داده و به جز بخش دفاعی، هزینه های بودجه ای خود را در تمامی بخش ها کاهش داده است. به گفته ریشی سوناک، روز چهارشنبه برنامه دولت برای استقراض جدید و تغییرات درآمدی دولت نظیر افزایش مالیات ها اعلام خواهد شد. تحلیل گران بانک سیتی در گزارشی در این خصوص نوشتند: دولت در نظر دارد رویکرد بودجه ای سرسختانه تری را در پیش بگیرد. تحلی گران این بانک پیش بینی کرده اند استقراض دولت در پنج سال آینده به ۸۰۰ میلیارد پوند برسد. این ۴۰۰ میلیارد پوند که معادل حدود یک پنجم اقتصاد انگلیس است پنج برابر بیشتر از مبلغی است که دولت این کشور در سال گذشته استقراض کرده بود.

برخی از رسانه های انگلیسی از احتمال تعلیق ارایه کمک های مالی دولت به افراد شاغل تحت تاثیر کرونا به جز شاغلین بخش بهداشت و درمان خبر داده اند. در سه ماهه دوم امسال اقتصاد انگلیس ۲۰ درصد کوچک شد که بدترین عملکرد تاریخ معاصر آن بود اما پس از آن رشد اقتصادی اگرچه مثبت اما بسیار آهسته پیش می رود. بانک مرکزی انگلیس پیش بینی کرده است رشد اقتصادی امسال این کشور به منفی ۱۱ درصد برسد. به گفته وزیر دارایی انگلیس برای آن که وضعیت بودجه ای انگلیس به مدار ثبات بازگردد باید تصمیمات سختی اتخاذ شود. اگرچه وی از گفتن مبلغی که قرار است به درآمدهای مالیاتی دولت افزوده شود خودداری کرد اما موسسه رزولوشن فاندیشن تخمین زده است که انگلیس برای تامین مالی مخارج خود به افزایش سالانه ۴۰ میلیارد پوندی در درآمدهای مالیاتی خود نیاز دارد.

دلال‌ها ترمز مسکن را کشیده‌اند

چند روز پیش بود که برای رفتن به منزل از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کردم. نگاه به تابلوی صرافی‌ها و طلا فروشی‌ها از کاهش قیمت ارز و طلا خبر می‌داد. در اتوبوس تندرو بحثی پیرامون کاهش نرخ ارز به میان آمد. پیرمردی با اظهار تاسف از رفتار افراد حاضر در بازار ارز، معتقد بود، همه این افت و خیز قیمت‌ها به دلیل عملیات دولت است و از این طریق نسبت به جبران کسری بودجه خود از جیب مردم اقدام می‌کند. شخص دیگری می‌گفت: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمینه کاهش قیمت در بازار ایران را رقم زده است، هنوز حرف این شخص تمام نشده بود که جوانی با عصبانیت گفت، چرا باید جوری وانمود کنیم که انگار عنان همه چیز در دست آمریکاست، مگر ما نمی‌گوییم استقلال داریم، کجاست این استقلال اقتصادی؟.بحث در اتوبوس بالا گرفت، در همین لحظه مرد میانسالی با پریدن وسط حرف جوان گفت، این حرف‌ها را رها کنید و دعا کنید، قیمت خودرو و مسکن که به واسطه رشد قیمت ارز بالا رفته بود، کمی کاهش پیدا کند. بر خلاف میل باطنی بدون توجه به گذر زمان به مقصد رسیده بودم. پس از پیاده شدن در اتوبوس مدام به حرف آن شخص میانسال مبنی بر کاهش قیمت مسکن به سبب کاهش قیمت ارز فکر می‌کردم. برای اینکه پاسخی برای سوالات ذهن خودم داشته باشم، قید رفتن به خانه را زدم و به سراغ بنگاه‌های مشاور املاک رفتم تا از وضعیت بازار مسکن از کف میدان اطلاعاتی به دست بیاورم. *دلال‌ها از کاهش قیمت مسکن، جلوگیری می‌کنندنزدیک‌ترین بنگاهی قابل دسترس برای من در منطقه ۱۱ تهران قرار داشت. به مشاور املاک که رسیدم جز بنگاه‌دار و شاگرد جوانش کسی در مغازه حضور نداشت. بعد از احوال‌پرسی با سرعت به سراغ اصل مطلب رفتم. از این مشاور املاک پرسیدم، روند معاملات در چند روز اخیر تغییر کرده است یا خیر؟ بنگاه‌دار در پاسخ سوال من به وضعیت سوت و کور بودن دفترش اشاره کرد و گفت:« از ابتدای آبان‌ماه تنها ۱ معامله به سرانجام رسانده و واحد مسکونی را با قیمت هر متر مربع ۱۷ میلیون تومان فروخته‌ایم.» این مشاور املاک، در تشریح تاثیر کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر گفت:« اکثریت متقاضیان که در روزهای اخیر به ما مراجعه کردند، از روند کاهش قیمت مسکن می‌پرسند، اما چرا باید قیمت مسکن کاهشی باشد، وقتی هیچ بخشی از آن با دلار تامین نمی‌شود.» حرف عجیبی بنگاه‌دار واکنش مرا به همراه داشت و از وی پرسیدم، چرا زمانی که شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم، افزایش قیمت ارز به عنوان دلیل معرفی می‌شود، اما در شرایط کاهشی بازار مسکن به ارز وابسته نیست؟بنگاه‌دار در پاسخ صدای خود را کمی بالا برد و گفت:« توقع داری واحد مسکونی که خودم با قیمت متری ۲۰ میلیون تومان خریدم را به قیمت ۱۰ میلیون تومان روانه بازار کنم، اگر مشتری واقعا نیاز به مسکن داشته باشد، قدمش به روی چشم با قیمت ما واحد مسکونی را در اختیارش قرار می‌دهیم شاید ۱ تا ۱.۵ میلیون از قیمت هر متر کم کنیم، اما نمی‌توانیم آتش به مالمان بزنیم.» *مردم توان اقتصادی خرید واحد مسکونی ندارندگفتگوی من با مرد بنگاه‌دار در همین جا به اتمام رسید و به سراغ یک مشاور املاک دیگر واقع در همان منطقه رفتم. این بار به جای بحث، تنها سوال ابتدایی خودم مبنی بر تاثیر قیمت دلار را تکرار کردم؟این بنگاه‌دار در پاسخ به سوال من، گفت:« تقاضایی در بازار مسکن وجود ندارد، تا شاهد معامله‌ای باشیم و بر اساس آن به شما بگویم، قیمت مسکن افزایش داشته است یا کاهش، بسیاری از فروشندگان واحدهای مسکونی خود را عرضه کردند و حتی در برخی مناطق شنیده‌ام که حاضربه فروش اقساطی هم هستند، اما خریداری در بازار نیست که بتواند حتی با کاهش قیمت عنوان شده واحد مسکونی را خریداری کند، پس نمی‌توان گفت: قیمت کاهش را تجربه کرده بلکه فروشندگان حاضر هستند، قیمت ملک را با کمتر از ۵ درصد تخفیف به مشتری واگذار کنند.» *معامله در بازار مسکن به کمترین مقدار خود رسیده استپس از خداحافظی از این بنگاه به چند بنگاه دیگر نیز سری زدم و متوجه شده در شرایط کنونی، بخشی از فروشندگان واحدهای مسکونی و دلال‌ها در حال حاضر از فروش واحد خود امتناع می‌کنند و آن‌ها را خالی نگه داشته‌اند، زیرا معتقدند این خانه‌ها را باقیمت بالا خریداری کرده و حاضر به ضرر کردن نیستند. بخش اندکی نیز نسبت به فروش ملک خود پافشاری کرده و حاضر هستند، زیر قیمت بازار و کاهش ۵ درصدی نسبت به قیمت قبل از کاهش قیمت ارز، واحد مسکونی خود را عرضه کنند. از سوی دیگر متقاضیان حاضر در بازار در ۱۵ بنگاه مشاور املاک به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسید و به نظر می‌رسد، مردم منتظر کاهش قیمت بیشتر بازار مسکن هستند تا نسبت به خرید اقدام کنند. البته به عقیده یک مشاور املاک، مردم همان گونه که توان خرید یک واحد مسکونی ۲.۵ میلیارد تومانی را ندارند، توان خرید یک ملک ۲.۲ میلیاردی را هم ندارند و کاهش قیمت تاثیری در توانمندی آن‌ها ندارد. *تغییر ماهیت بازار مسکن، زمینه‌ساز فشار معیشتی به خانوارهابه گزارش فارس، بر اساس اعتقاد کارشناسان حوزه مسکن، این بازار باید ماهیت مصرفی داشته باشد و مانند بازارهای سرمایه‌ای نظیر ارز و طلا رفتار نکند. در سال‌های اخیر بازار مسکن کشور به سبب هجوم تقاضای سرمایه‌ای و افرادی که برای حفظ یا افزایش ثروت خود اقدام به خرید مسکن می‌کنند، دچار این تغییر ماهیت شده است. مسئله‌ای که شرایط را برای افزایش نجومی قیمت مسکن فراهم کرده و بسیاری از تقاضاهای مصرفی که به قصد تامین سرپناه در بازار حضور داشتند را به حاشیه برده و در تامین مسکن ناتوان کرده است. در همین ارتباط، فرشید ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن ضمن اشاره به این نکته که تقاضای سرمایه‌ای باید به طور کامل از بازار مسکن خارج شود، گفت:« زمانی که شما هیچ مالیات تنظیمی نظیر مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی املاک و مالیات بر زمین بایر را در دستور کار خود نداشته باشید، بسیار از افراد به سبب سود کلان مسکن وارد این بازار شده و زمینه افزایش قیمت را به وجود می‌آوردند.» *متولیان حوزه مسکن به جای چشم دوختن به قیمت ارز، تقاضای سرمایه‌ای را از خارج کنندایلاتی در بیان این نکته که بازار مسکن باید تنها با حضور تقاضای مصرفی شکل بگیرد، گفت:« مسکن اصلی‌ترین نیاز اساسی هر خانوار و کالایی غیر قابل جایگزین است و هرگونه افزایش قیمت در آن تهدیدی برای معیشت مردم به حساب می‌آِید.» بر خلاف ادعای بسیاری از متولیان حوزه مسکن و همچنین رئیس اتحادیه مشاوران املاک، بازار مسکن پس از افت قیمت ارز با کاهش قیمت چشم‌گیری مواجه نشده و سیر طبیعی خود را در شرایط رکود طی می‌کند. بر همین اساس به نظر می‌رسد، تصمیم‌گیران این حوزه به جای چشم دوختن به قیمت ارز و طلا بهتر است، با وضع مالیات‌های تنظیمی و افزایش عرضه زمینه بهبود شرایط بازار را مهیا کنند.

نرخ بیکاری اسپانیا در بالاترین سطح قرار گرفت

نرخ بیکاری در اسپانیا تا پایان ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر با ۰.۴۹ درصد افزایش نسبت به بازه مشابه منتهی به ماه قبل به ۱۶.۲۶ درصد رسید که این رقم، ۰.۳۶ درصد بیشتر از نرخ قبلی مورد انتظار و بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور از ماه مارس سال قبل تاکنون بوده است. طی این مدت شمار بیکاران اسپانیایی ۳۵۵ هزار نفر بیش‌تر شده و به سه میلیون و ۷۲۳ هزار نفر رسیده است. از سوی دیگر طی این مدت ۱۹ میلیون و ۱۷۷ هزار اسپانیایی شاغل بوده اند که نسبت به ماه قبل ۵۶۹ هزار نفر بیشتر شده است. نرخ بیکاری جوانان که شمار افراد فاقد شغل ۱۸ تا ۲۵ سال را می سنجد به ۴۰.۴۵ درصد رسیده است که بالاترین نرخ بیکاری جوانان در اروپا محسوب می شود. نرخ مشارکت نیز که نسبت جمعیت شاغل در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال را اندازه می گیرد به ۵۲.۴ درصد کاهش پیدا کرده که ۰.۲ درصد کمتر از رقم ثبت شده برای ماه قبل بوده است. در بازه زمانی ۱۹۷۶ تا ۲۰۲۰ میلادی، بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده ۲۶.۹۴ درصد و کمترین نرخ بیکاری ثبت شده نیز ۴.۴۱ درصد بوده است. از طرف دیگر مرکز آمار هلند اعلام کرد که شمار بیکاران این کشور تا پایان ماه  اکتبر  با ۷۰۰۰ نفر کاهش به ۴۰۶ هزار نفر رسید تا بدین ترتیب نرخ بیکاری با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به سطح ۴.۳ درصدی برسد که کمترین نرخ بیکاری این کشور از ماه ژوین مربوطه محسوب می‌شود. طی این مدت شمار شاغلان هلندی ۴۰ هزار نفر بیش‌تر شده و به هشت میلیون و ۹۵۰ هزار نفر رسیده است. نرخ مشارکت نیز که نسبت جمعیت شاغل در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال را اندازه می گیرد به ۷۰.۹ درصد افزایش پیدا کرده که ۰.۱ درصد بیشتر از رقم ثبت شده برای ماه قبل بوده است. در بازه زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۰ میلادی، بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده ۷.۹ درصد و کمترین نرخ بیکاری ثبت شده نیز ۲.۹ درصد بوده است.

«افتضاح مدیریتی» دولت به مرغ رسید

در روزهایی که بازار به حال خود رها شده است و دولت و کارگروه تنظیم بازار خود به گرانی قیمت ها دامن می زنند و به راحتی با افزایش قیمت ها موافقت می کنند، بازار مرغ دچار اتفاقات کم نظیری شده است، به طوری که در کمتر از یک هفته شما بخوانید چند روز، به قیمت مرغ در بازار به یکباره ۱۰ هزار تومان اضافه شده است.۳۰ مهر ماه سال جاری بود که ستاد تنظیم بازار به دلیل کمبود نهاده ها در بازار و متناسب آن افزایش قیمت نهاده در بازار با افزایش چشمگیر قیمت مرغ موافقت کرد و به یکباره قیمت مصوب این محصول از ۱۴۴۰۰ تومان به ۲۰۴۰۰ تومان افزایش یافت. بعد از گذشت مدت کوتاهی از تصویب  این قیمت نه تنها قیمت  مصوب رعایت نشد، بلکه هر کیلوگرم مرغ در محدود ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان به فروش می رسید که در چند روز اخیر دوباره قیمت مرغ افزایش عجیب و غریبی یافت و به یکباره از محدوده ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان به ۳۶ هزار تومان افزایش یافته است. بر اساس گزارش میدانی هر کیلوگرم مرغ امروز ۳۶ هزار تومان و ران مرغ ۳۵ هزار تومان به طور متوسط به فروش می رسد، هرچند هستند فروشگاه هایی که حتی قیمت خود را بالاتر یا پایین تر به فروش می رسانند. اگر بخواهیم به دلیل این امر در یک جمله اشاره کنیم «افتضاح مدیریتی» است که بر بخش های مختلف چرخه تولید و عرضه اکثر محصولات دامی حاکم است که از طرفی بانک مرکزی ارز مورد نیاز واردات نهاده های دامی را به موقع و به اندازه در اختیار واردات قرار نداده است، در بخش تولید مشکلات جدی وجود دارد و میزان جوجه ریزی کاهش یافته است و از طرفی در بازار نیز نظارتی در توزیع و فروش وجود ندارد و بازار به حال خود رها شده است.

قیمت دولتی گاز مایع اعلام شد

طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع با نرخ مصوب در نواحی دماوند، ری و فیروزکوه به‌صورت پایلوت کلید خورد. اجرای پایلوت طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع برای خانوارهای ثبت‌نام شده در سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) و از طریق زیرساخت‌های بانکی در نواحی دماوند، فیروزکوه و ری منطقه تهران آغاز شد. سعید برخوردار، معاون بازرگانی منطقه تهران درباره اجرای این طرح گفت: طی اعلام دو شماره کالابرگ الکترونیکی، مقدار ۸۸ کیلو گاز مایع معادل هشت عدد سیلندر ۱۱ کیلویی به نرخ مصوب (۹۷ هزار ریال) به خانواده‌هایی که در «سدف» ثبت‌نام کرده‌اند، قابل تحویل است. وی افزود: اجرای این طرح در نمایندگی‌های مجاز در شهرک مرتضی گرد در محدوده عملیاتی ناحیه ری و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه از طریق کارت بانکی و با استفاده از دستگاه POS انجام می‌شود. معاون بازرگانی منطقه تهران با بیان اینکه این مراکز ماهانه یک هزار تا یک ۱۴۰۰ تن گاز مایع مورد نیاز اهالی این مناطق را تأمین می‌کنند، از مصرف‌کنندگانی که تاکنون موفق به ثبت‌نام در سامانه سدف نشده‌اند، خواست هر چه سریع‌تر در این سامانه ثبت‌نام کنند. فرآیند و اطلاعات مورد نیاز برای ثبت درخواست در سامانه newtejaratasan.niopdc.ir مراجعه و ثبت نام کنند.

دستگاه قضا برای کالاهای اساسی ضرب‌الاجل تعیین کرد

علی صالحی، رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان در تشریح اقدامات دادگستری هرمزگان در موضوع ورود به مسئله ترخیص کالاهای رسوب‌کرده در گمرکات استان با اشاره به اینکه هرماه از بنادر شهید رجایی بازدید صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: هدف از این بازدید نظارت و تعیین تکلیف کالاهایی است که در انبارهای گمرکات، بنادر و اموال تملیکی مانده است. وی افزود: در بازدیدی که روزهای اخیر صورت گرفت مشاهده شد که کشتی روغن به‌دلیل اختلافات مالی بیش از سه ماه در دریا بود، که پس از پیگیری و طی ضرب‌الاجل قضایی این کشتی پس از دو روز پهلو گرفت. رئیس‌کل دادگستری هرمزگان با اشاره به بازدید از انبار اموال تملیکی گفت: در این انبارها اجناس و کالاهایی وجود داشت که دستورات لازم در این مورد نیز اتخاذ شد. وی بیان کرد: در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر کنترل بازار و مقابله با گرانفروشی و سیاست‌های ابلاغی ریاست قوه قضائیه و تأکید ایشان بر همکاری با دستگاه‌های اجرایی، جلسه‌ای با مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان در خصوص تأمین مایحتاج زندگی مردم برگزار شد. در این جلسه تصمیمات خوبی از جمله تعیین تکلیف این کالاها اتخاذ شد. با اداره راهداری جهت تأمین کامیون‌های مورد نیاز نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده است. وی با اعلام اینکه ضرب‌الاجل کوتاه‌مدت برای مصوبات جلسه در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در قشم انبارهای برنج وجود داشت که دادستان قشم با حضور در آن مکان ضرب‌الاجلی را برای صاحبان کالا مشخص کردند. رئیس‌کل دادگستری هرمزگان تصریح کرد: در بندر شهید رجایی مرکز استان، نیز ضرب‌الاجلی برای اشخاص حقیقی دارای کالا در گمرک برای ترخیص هرچه سریع‌تر کالا اعلام شد. این ضرب‌الاجل‌ها مؤثر بوده است و اکنون تخلیه این کالاها برای تنظیم بازار، مبارزه با گرانفروشی صورت می‌گیرد. وی با ابراز بازداشت برخی از مدیران متخلف در استان هرمزگان با ورود دستگاه قضایی و این‌که مقابله با فساد یکی از سیاست‌های کلان دستگاه قضایی است، تأکید کرد: با فساد در هر جایی و از هر کسی سر بزند، حتی درون و خارج از دستگاه مقابله خواهیم کرد. رئیس‌کل دادگستری هرمزگان در ادامه اضافه کرد: دستگاه قضایی در این مبارزه خط، جناح، باند و وابستگی به افراد مختلف ندارد و مقابله جدی با این افراد صورت خواهد گرفت. صالحی با بیان اینکه اکثر مدیران در سطح جامعه اسلامی سالم هستند، خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی با افرادی که فساد را درون دستگاه اداری وارد کنند و با فساد خود ناعدالتی ایجاد کنند و باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان شوند به‌صورت جدی مقابله می‌کند و در این خصوص هیچ گونه اغماضی در کار نخواهد بود.

نرخ بیکاری بهار ۹۹ اعلام شد

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از شاخص‌های عمده اقتصادی در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹، بیانگر این است که در بخش جمعیت و نیروی انسانی، جمعیت فعال کشور در این بازه زمانی، ۲۵.۵ میلیون نفر بوده و نرخ بیکاری در بهار امسال، به رقم ۹.۸ درصد رسیده است. در بخش واقعی نیز رشد تولید ناخالص داخلی با نفت به رقم منفی ۲.۸ درصد و رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت نیز به رقم منفی ۰.۶ درصد رسیده است. همچنین، در بخش خارجی نیز صادرات کالا (FOB) معادل ۸۹۳۸ میلیون دلار در برابر ۹۱۵۰ میلیون دلار واردات کالا (FOB) است که نشان می‌دهد تراز بازرگانی (حساب کالا) به رقم منفی ۲۱۲ میلیون دلار رسیده است. علاوه براین، در بخش نرخ رشد متغیرهای بخش پولی نیز نقدینگی در خردادماه ۱۳۹۹ نسبت به پایان سال قبل، ۷.۵ درصد رشد داشته و رشد پول و شبه پول نیز در این مدت، به ترتیب ۱۷.۵ و ۵.۴ درصد برآورد شده است.

ریزش خودرو ادامه دارد

سعید موتمنی اظهار داشت: نمایشگاه‌های خودرو از روز شنبه تعطیل شده اند و این تعطیلی تا ۱۵ آذر ماه ادامه خواهد داشت اما آگهی‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که روند کاهشی قیمت‌ها ادامه دارد و خریدار زیادی وجود ندارد؛ باید در نظر داشت که هر چه نرخ ارز کاهش بیشتری را تجربه کند، به همان میزان قیمت خودرو هم پایین می‌آید. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو افزود: آخرین به روزرسانی قیمت‌ها از سوی نمایشگاه داران خودرو مربوط به پنج شنبه ۲۹ آبان می‌شود که نشان می‌دهد قیمت خودروهای داخلی، مونتاژ و خارجی نسبت به ۲۵ تا ۳۰ روز قبل، ۳۰ درصد کاهش یافته است. وی ادامه داد: بر اساس آخرین قیمت‌های بازار خودرو که مربوط به ۲۹ آبان ماه می‌شود، خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۱۸۹ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ با قیمت ۱۸۵ میلیون تومان، سمند با قیمت ۱۶۱ تا ۱۶۲ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ با قیمت پایه ۱۰۰ میلیون تومان، تیبا صندوق دار با قیمت ۱۱۷ میلیون تومان، تیبا ۲ با قیمت ۱۲۸ میلیون تومان و ساینا با قیمت ۱۳۰ میلیون تومان معامله شده است. موتمنی گفت: کانال نمایشگاه‌های خودرو و شماره گذاری تعطیل است از این رو قیمت خودروها در حال حاضر به صورت رسمی نیست اما به طور کلی با توجه به وضعیت بازار و تولید و نرخ ارز، انتظار کاهش بیشتر قیمت وجود دارد.

تعمیر شبکه های برق کشور آغاز شد

مسعود صادقی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح گسترده ترین برنامه تعمیرشبکه های برق کشور در محل مرکز پایش صنعت برق شرکت توانیر افزود: امروز و برای نخستین بار، فاز اول گسترده ترین برنامه تعمیرو بازسازی شبکه های توزیع برق، درسراسر کشور به صورت همزمان آغاز  شد که در این برنامه، شبکه های توزیع به طولی معادل فاصله تهران تا بندرعباس تعمیر و بازسازی می شود. مدیرکل نظارت برتوزیع توانیر ادامه داد:  برای نخستین بار در کشور، همه برنامه های تعمیراتی شبکه های توزیع برق در همه استان ها منسجم واز امروز آغاز  و تا فردا ۳۰ آبان انجام ادامه خواهد یافت.  بیش از یک هزار و ۳۰۰کیلومتر شبکه توزیع برق در دو روز  تعمیر و بازسازی خواهند شد. صادقی ادامه داد: ۱۷ هزار و ۲۹۹ کانون خطر (نقاطی که ممکن است برای مردم خطرآفرین باشد) در سراسر کشور اصلاح و بازسازی خواهد شد. مدیرکل نظارت بر توزیع شرکت توانیر گفت:دراین مانور سراسری تعمیر شبکه های فرسوده توزیع برق، بیش از ۳ هزار ۹۰۰ نیروی تخصصی در قالب یکهزار و ۳۲۷ اکیپ عملیاتی حضور دارند. وی، تبدیل شبکه های سیم مسی به کابل خود نگه دار، رفع اتصال های سست، بهسازی وضعیت درب پست ها، تابلوها، شالترها ودریچه پایه های فلزی را از جمله محورهای این مانور سراسری عنوان کرد. صادقی افزود:  ترمیم و بازسازی ارتینگ شبکه، اصلاح و نوسازی جعبه انشعاب و کابل سرویس انشعاب، به سازی روشنایی معابر و رفع خاموشی و متعادل سازی بار ترانسفورماتورهای توزیع از دیگر محورهای این مانور است. این مقام مسوول گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته فازهای بعدی تعمیر و بازسازی شبکه های توزیع برق کشور در پنجشنبه و جمعه آخر ماه های پیش رو ادامه خواهد یافت. وی افزود: انجام این کار با توجه به در پیش بودن زمستان و احتمال بروز بحران های طبیعی مانند بارش باران، برف و سیل بسیار با اهمیت است و می تواند باعث افزایش پایداری شبکه از طریق مقاوم سازی، کاهش مدت زمان رفع مشکلات و به مدار آمدن مجدد شبکه در زمان وقوع بحران شود. صادقی ادامه داد:  ازاین پس هموطنان  در سراسر کشور می توانند مشکلات و خرابی های شبکه های توزیع را از طریق "اپلکیشین برق من" یا شماره ۱۲۱ اعلام کنند. براساس این گزارش از این پس تا پایان تعمیرات شبکه، این برنامه به صورت منظم به منظور کاهش هزینه  و پایداری و مقاوم سازی شبکه در پنجشنبه و جمعه آخر ماه انجام می شود.

پرداخت «فوق العاده ویژه» به علوم پزشکی آغاز شد

سیدکامل تقوی نژاد معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت با قدردانی از تلاش و مجاهدت های شبانه روزی مدافعان سلامت و همکاران دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: با پیگیری‌های وزیر بهداشت و تعامل، همراهی و مساعدت سازمان برنامه و بودجه، مجوز برقراری فوق العاده ویژه برای این عزیزان صادر شد. وی  افزود: از ابتدای سال جاری همه تلاش خود را برای تصویب این موضوع معطوف کردیم واز حمایت همه دست اندرکاران دولت که در این زمینه نظر مثبت و همراهی داشتند سپاسگزاری می‌کنم. تقوی نژاد افزود: در کنار این مهم صبر، متانت، تحمل و از خودگذشتگی همکاران گرامیم در دانشگاه‌های علوم پزشکی بر کسی پوشیده نیست و امیدوارم حاصل این همدلی و همراهی مدافعان سلامت و مدیران ارشد کشور بتواند در جهت مدیریت بیماری کرونا و رفع آلام مردم عزیز ایران، در این شرایط خطیر و حساس کنونی مثمرثمر باشد. وی با تاکید بر اینکه به زودی در گفت وگوی زنده اینستاگرامی بخش عمده‌ای از تلاش‌های صورت گرفته در زمینه ترمیم حقوق و مزایای مدافعان سلامت و تلاش‌های صورت گرفته برای رفع کمبود نیروی انسانی، تشریح خواهد شد، گفت: همچنین در فرصت اشاره شده جزئیات و نحوه اجرای بخشنامه و حمایت های لازم دیگر را خواهید دید.

واشنگتن برای اتباع ایران جریمه تراشید

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه مقررات موقت جدیدی وضع کرده که اتباع چندین کشور از جمله ایران را که قصد انجام سفرهای گردشی و تجاری به ایالات متحده دارند به پرداخت تا ۱۵۰۰۰ دلار اوراق قرضه ملزم می‌کند. وزارت خارجه آمریکا دوشنبه اعلام کرد که این طرح به صورت آزمایشی از روز ۲۴ دسامبر ۲۰۲۰ تا ۲۴ ژوئن به مدت ۶ ماه اجرایی خواهد شد. این طرح اتباع ۲۳ کشور را که اکثر آنها کشورهای آفریقایی هستند، نشانه گرفته است. دولت ترامپ مدعی شده اتباع کشورهای مذکور موعد انقضای روادیدهای گرشگری (روادید B-۲) و روادیدهای تجاری‌شان (روادید B-۱) را رعایت نمی‌کنند و پس از انقضای این تاریخ، مدت زیادتری را در آمریکا می‌مانند. دولت ترامپ گفته در طول مدت اجرای آزمایشی این برنامه مسائلی مانند امکان گردآوری چنین اوراق قرضه‌ای امکان‌سنجی خواهد شد. واشنگتن همچنین گفته طرح مذکور در حکم یک بازدارنده دیپلماتیک علیه عدم رعایت تاریخ انقضای روادید عمل خواهد کرد. این مقررات به مأموران دفاتر کنسولی آمریکا اجازه می‌دهد از مسافران هر یک از کشورهای هدف که با روادید گردشگری یا تجاری قصد عزیمت به آمریکا دارند اوراق قرضه‌ای به ارزش ۵۰۰۰، ۱۰۰۰۰ یا ۱۵۰۰۰ دلار دریافت کنند. واشنگتن گفته کشورهایی در این فهرست قرار گرفته‌اند که نرخ اقامت اضافی شهروندان آنها بعد از اتمام تاریخ روادید آنها بالاتر از ۱۰ درصد بوده است. ۲۳ کشور مشمول این تعریف شده‌اند که ۱۵ تای آنها کشورهای آفریقایی هستند. این کشورها عبارتند از: افغانستان، آنگولا، بوتان، بورکینافاسو، برمه، دماغه سبز، بروندی، چاد، جمهوری دموکراتیک کنگو، جیبوتی، اریتره، گامبیا، گینه بیسائو، ایران، لائوس، لیبری، لیبی، موریتانی، سائوتومه و پرنسیت، گینه نو، سودان، سوریه و یمن. دولت ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید سیاست‌های مهاجرتی سخت‌گیرانه‌ای را به کار گرفته است. او حدود یک ماه پیش طرحی را پیشنهاد کرده که خواستار کاهش مدت اعتبار روادید تحصیلی به ۲ سال برای شهروندان ۵۹ کشور از جمله ایران بود.

روغن نباتی گران شد

براساس مصوبه امروز کارگروه تنظیم بازار قیمت انواع روغن نباتی خوراکی افزایش یافت. در دستور دوم مصوبه ستاد تنظیم بازار با عنوان بررسی آخرین تغییرات قیمت جهانی بر نهاده‌ها، روغن خام و محصولات نهایی آمده است: ۱- در راستای اجرای بند چهار دستور اول مصوبات یکصد و دوازدهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار (ابلاغی طی نامه شماره ۶۰.۲۰۳۰۴۳ مورخ ۲۱ آبان ۹۹) در مورد تعیین قیمت مدیریتی روغن خام، کارگروه مربوطه تشکیل و با توجه به افزایش قیمت جهانی انواع روغن خام (مورد تأیید کمیته ارزی) مصوبات آن در جلسه طرح و به شرح ذیل مورد تصویب قرار گرفت. الف- قیمت هر کیلوگرم روغن خام سویا و پالم در مبادی ورودی ۵۵ هزار ریال تعیین گردید، براساس این مصوبه قیمت قبلی این محصول ۵۱ هزار ریال بوده است. ب- قیمت هر کیلوگرم روغن خام آفتاب‌ و کلزا در مبادی ورودی ۶۰ هزار ریال تعیین گردید که براساس آن مصوبه قیمت قبلی این محصول ۵۵ هزار ریال بوده است. ج- با توجه به افزایش قیمت روغن خام و سایر هزینه‌ها از جمله ملزومات بسته‌بندی و ورق، حداکثر قیمت مصرف‌کننده انواع روغن در بسته‌بندی پت ۱۰ درصد و سایر انواع بسته‌بندی‌ها ۱۳ درصد افزایش می‌یابد. تبصره یک: مقرر گردید قیمت احجام و بسته‌بندی‌های مختلف روغن توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان محاسبه و در سامانه ۱۲۴ بارگذاری شود. تبصره دو: مقرر شد سازمان‌های صمت ۳۱ استان ضمن اهتمام هرچه بیشتر در مورد رعایت قیمت‌های مصوب نسبت به کنترل اسناد و مدارک مربوط به ورود و خروج روغن نباتی از کارخانجات تولیدی و انبارهای مستقر در استان، نحوه توزیع آن و ممانعت از فروش به عوامل واسطه با هدف بازارسازی و افزایش قیمت اقدام و با تخلفات احتمالی برخورد قانونی نمایند. در ادامه مصوبه ستاد تنظیم بازار آمده است: ۲- در راستای اجرای بند «سه» دستور اول مصوبات یکصد و دوازدهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار ( ابلاغی طی نامه شماره ۶۰.۲۰۳۰۴۳مورخ ۲۱ آبان ۹۹) در خصوص تعیین قیمت نهاده‌های دامی براساس آخرین تغییرات قیمت جهانی مورد تأیید کمیته ارزی، کارگروه مربوطه تشکیل و مصوبات آن در جلسه طرح و به شرح ذیل مورد تصویب قرار گرفت. الف - قیمت هر کیلوگرم دانه سویا در مبادی ورودی ۳۱ هزار ریال تعیین گردید. ب- قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا در مبادی ورودی ۳۲ هزار و ۲۰۰ ریال تعیین گردید. ج- قیمت هرکیلوگرم ذرت در مبادی ورودی ۱۷ هزار ریال تعیین گردید. د- قیمت هرکیلوگرم جو در مبادی ورودی ۱۷ هزار تعیین گردید. این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم دانه سویا ۲۶ هزار و ۵۰۰ ریال و قیمت قبلی هر کیلوگرم کنجاله سویا ۲۷ هزار ریال و قیمت قبلی هر کیلوگرم ذرت و جو نیز ۱۵ هزار ریال بوده است. تبصره یک: مقرر گردید سقف قیمت‌های جهانی خرید نهاده‌های مذکور در سامانه جامع تجارت مستمراً توسط کارگروه نظارت و تخصیص ارز بررسی و به‌روز شود.

سومین واکسن کرونا موثر شناخته شد

شرکت انگلیسی آسترازنسا امروز اعلام کرد واکسن ساخته شده توسط این شرکت حدود ۹۰ درصد بدون هیچ اثرات جانبی موثر واقع شده است. این واکسن یک ابزار مهم دیگر در اختیار گذاشت تا همه گیری ویروس کرونا را متوقف شود. بر اساس آخرین مراحل آزمایش در انگلیس و برزیل، این واکسن که توسط دانشگاه آکسفورد توسعه یافته، زمانی که به صورت نیم دُز و پس از آن دُز کامل با فاصله حداقل یک ماه تجویز شد، در جلوگیری از ابتلا به کرونا ۹۰ درصد موثر بوده است. بر اساس این گزارش، هیچ رویداد ایمنی جدی مربوط به واکسن تأیید نشده است و در هر دو نوع ترزیق به خوبی تحمل شده است. پام چنگ، مدیر اجرایی این شرکت گفت: «آسترازنسا» تا پایان امسال، ۲۰۰ میلیون دُز تولید خواهد کرد و ۷۰۰ میلیون دُز نیز تا پایان سه ماهه ۲۰۲۱ واکسن آماده خواهد کرد. پیش از این هم، واکسن های  شرکت آمریکایی فایرز با همکاری شرکت آلمانی بایون تک و شرکت مدرنا به ترتیب با درصد ۹۰ و ۹۴.۵ درصد در جلوگیری به کرونا موثر واقع شده بودند. کشورهای چین و روسیه قبلا واکسیناسیون را آغاز کرده اند. روس ها به «Sputnik-V» برای مصرف داخلی در ماه آگوست مجوز دادند. این کشور در ۱۱ نوامبر اعلام کرد این واکسن ۹۲ درصد اثربخشی داشته است.

ارز ها کاهشی شدند

براساس اعلام بانک مرکزی، هر دلار آمریکا برای امروز (سه شنبه - ۴ آذر ۹۹) بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. قیمت هر پوند انگلیس ۵۵ هزار ۹۸۱ ریال و هر یورو نیز ۴۹ هزار و۷۵۲ ریال اعلام شد. همچنین هر فرانک سوئیس ۴۶ هزار و ۲۸ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۸۷۴ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۶۶۳ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۶۸۳ ریال، روپیه هند ۵۶۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۷ هزار و۲۵۵ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۸۷ ریال، یکصد ین ژاپن ۴۰ هزار و ۱۶۵ ریال، دلار هنگ‌ کنگ پنج هزار و ۴۱۸ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار و ۱۸۳ ریال قیمت خورد. بر اساس این گزارش، نرخ دلار نیوزیلند ۲۹ هزار ۲۷۵ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۷۲۸ ریال، لیر ترکیه پنج هزار و ۳۲۲ریال، روبل روسیه ۵۵۳ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق سه هزار و ۵۲۲ ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار ۷۲۰ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۵۳ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۵۵ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۲۶۸ ریال، کیات میانمار ۳۳ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۲۵۰ ریال تعیین شد. همچنین، نرخ یکصد درام ارمنستان هشت هزار و ۷۲۱ ریال، دینار لیبی ۳۰ هزار و ۹۸۲ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۳۸۱ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۸ هزار و ۷۳ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۲۶۳ ریال، یک‌هزار وون کره جنوبی ۳۷ هزار و ۸۰۱ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۸۴ ریال، لاری گرجستان ۱۲ هزار و ۶۹۰ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۶۰ ریال، افغانی افغانستان ۵۴۵ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار ۴۱۰ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۷ هزار و ۱۵۴ ریال، سامانی تاجیکستان سه هزار  و ۷۱۷ ریال، بولیوار جدید ونزوئلا چهار هزار و ۲۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲هزار و یک ریال ارزش‌گذاری شد.

بورس‌های جهان سبزپوش شدند

انتشار گزارش مربوط به تولید واکسن کرونا سبب افزایش امیدواری در ارتباط با چشم‌انداز اقتصاد جهانی و اکثر بورس‌های جهانی امروز (دوشنبه) در مقایسه با آخرین معاملات صورت گرفته در جمعه هفته گذشته (۳۰آبان ماه) افزایش یافت. به گزارش شبکه خبری «ان. بی. سی»، شاخص بورس «استاکس ۶۰۰» اروپا  با رشد ۲.۳ درصدی روبرو شده است. این گزارش نشان می‌دهد اکثر شاخصهای این بورس اروپایی در آسیا و آمریکا روند افزایشی داشته است. در میان شاخصهایی که روند افزایشی داشته‌اند می‌توان به بورس آسیا اقیانوسیه، کره جنوبی، داو جونز در وال استریت اشاره کرد. شرکت‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی نظیر فایزر و مادرنا مدت کوتاهی بعد از شکست ترامپ در انتخابات، خبرهای خوشی را درباره تولید واکسن موثر برای پیشگیری از کووید-۱۹ منتشر کردند که این مساله سبب افزایش امیدواری در خصوص رونق رشد اقتصادی شده است. بر اساس آخرین آمار رسمی وُرد میترز، ایالات متحده با ثبت بیش از ۱۲ میلیون ابتلا به کووید ۱۹ و بیش از ۲۶۲ هزار مرگ و میر ناشی از آن رتبه نخست را در جهان به خود اختصاص داده است. فرانس ۲۴ افزود: انتشار نتایج موفقیت آمیز کارآزمایی بالینی واکسن کرونای شرکت دارویی آمریکایی فایزر و شریک آلمانی آن بیون تک بر ۴۴ هزار داوطلب در کشورهای متعدد که بر اساس آن بدون عوارض جانبی مهم، ۹۵ درصد در پیشگیری از بیماری همه گیر کووید ۱۹ موثر واقع شده؛ این دو شرکت دارویی روز جمعه ۲۰ نوامبر/ ۳۰ آبان از آژانس دارویی ایالات متحده برای واکسن خود درخواست مجوز کردند. پس از شرکت های بایون تک آلمان و فایزر آمریکا، اکنون شرکت مادرنا نیز اعلام کرده که بزودی واکسن های تولیدی خود را وارد بازار خواهد کرد. «استفان بنسل» مدیرعامل این شرکت گفت: گفتگوها با اتحادیه اروپا در آستانه پایان یافتن است. به گزارش این رسانه فرانسوی؛ آژانس دارویی ایالات متحده اعلام کرد : جلسه عمومی کمیته مشورتی در تاریخ ۱۰ دسامبر برای بررسی درخواست مجوز واکسن کرونا برگزار می شود؛ شایان ذکر است که نظر این کمیته جنبه مشورتی دارد و الزامی نیست؛ در واقع روند تصمیم گیری برای واکسن کرونا به عهده دانشمندان این نهاد است که ممکن است در اوایل نیمه اول ماه دسامبر انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha