چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام حمیدرضا مطهری- نشست خبری همایش بین المللی «امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»

رئیس انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم تصریح کرد: متأسفانه در زمینه پاسداشت هویت فرهنگی شهر مقدس قم در سال های اخیر، کوتاهی و سهل انگاری کرده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا مطهری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ‌حوزه، ضمن تسلیت ایام رحلت حضرت معصومه(س) ابراز داشت: همان طور که جریان های سیاسی و فرهنگی نیاز به مرکزیت و محوری برای رسیدن به اهداف خود دارند، شهرها و مناطق مختلف نیز برای هویت یابی نیاز به یک مرکز و پایگاه محتاج هستند که در این باره شهر مقدس قم به واسطه وجود بارگاه نورانی حضرت معصومه(س)، هویت دینی و فرهنگی بسیار مهمی پیدا کرده به طوری که در دنیا به عنوان مرکز و پایگاه تشیع شناخته می شود.

وی افزود: حرم مطهر حضرت معصومه(س) عامل هویت بخش به شهر قم بوده و آنچه مهم است این که ما این هویت دینی و مذهبی و فرهنگی را به واسطه این وجود بابرکت، باید قدر دانسته و در پاسداشت و حراست از آن بکوشیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین گفت: ما اولاً باید قدردان این هویت و جایگاه باشیم و ثانیاً مراقبت کنیم که این هویت و جایگاه رفیع خدای ناکرده مخدوش نشود.

وی بیان داشت: از سویی باید بدانیم که بی مهری نکردن به این جایگاه و هویت صرفاً به این نیست که ما همواره به زیارت حرم مطهر نائل شویم که این هم بسیار خوب و ارزشمند است اما مهم تر از آن، التزام و اهتمام ما در زمینه حفظ هویت فرهنگی شهر مقدس قم است.

وی گفت: متاسفانه از جهات مختلف نسبت به پاسداشت هویت فرهنگی این شهر مقدس در سال های اخیر، کوتاهی و سهل انگاری صورت گرفته که از آن جمله ناظر به نوع پوشش برخی شهروندان و نیز نوع معماری و ساختمان سازی و نیز چینش و تبلیغات مغازه ها و پاساژهای خیابان های اطراف حرم است که در شأن و جایگاه این شهر دینی و مذهبی و این بارگاه مطهر نیست.

حجت الاسلام و المسلمین مطهری در خاتمه افزود: به نظر بنده باید این سوال جدی برای مردم و به خصوص مسئولان مطرح باشد که چرا هویت فرهنگی قم تا حدودی کمرنگ شده و این وضع چندان متناسب با جایگاه حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) نیست تا بعد بتوانیم راهکارهایی برای تقویت جایگاه فرهنگی این شهر مقدس مورد شناسایی قرار داده و آن ها را عملیاتی کنیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha