پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر هوایی از وضعیت سیلاب خوزستان

حوزه/ قطعاً وضع فعلی در شأن و شایسته شهروندان نیست اما سؤال اینجاست که اگر مثل کار خوبی فارغ از ایرادات یا انتقادات احتمالی که شهرداری اهواز امسال با حمایت برخی اعضای شورای شهر اهواز در خصوص دفع آب‌های سطحی انجام داد را اگر هر دو سال یک‌بار انجام می‌داد چقدر اثربخش بود؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، طبق مشاهدات میدانی که داشتم، در روزهای گذشته با نود میلی‌متر بارندگی در نقاط محدودی آب وارد اتاق و زندگی مردم شده است! درحالی‌که سال گذشته با این میزان، کمتر از چند روز آب خانه و کاشانه مردم را اسیر خود کرد.

این بدین معنا نیست که از وضع موجود راضی هستیم و نباید مطالبه گر مسئولین باشیم! اما به‌هرحال باید واقعیت‌های موجود نیز بیان شود.

قطعاً وضع فعلی در شأن و شایسته شهروندان نیست اما سؤال اینجاست که اگر مثل کار خوبی فارغ از ایرادات یا انتقادات احتمالی که شهرداری اهواز امسال با حمایت برخی اعضای محترم شورای اسلامی شهر اهواز علی‌الخصوص حجت الاسلام موسی پور، نظارت دستگاه قضایی و مطالبه مردمی در خصوص دفع آب‌های سطحی انجام داد را اگر هر دو سال یک‌بار انجام می‌داد چقدر اثربخش بود؟

به نظرم به‌عنوان‌مثال در همین دوره شورای فعلی و در دو سال ابتدایی آن هیچ اقدام مشخصی برای موضوع دفع آب‌های سطحی صورت نمی‌گیرد اما برخی از همان اعضای محترم مطالبه گر می‌شوند که چرا چنین وضعی داریم؟

آیا در بودجه سال اصلاحی برای اضافه کردن دفع آب‌های سطحی انجام شده است؟ یا در سال ۹۷ اعتباری در این خصوص مصوب کردید!؟

یا آقای کتانباف به‌عنوان‌مثال در دو دوره مدیریتی‌شان (جمعاً چهار سال) چند متر کانال یا لوله‌گذاری برای دفع آب‌های سطحی انجام دادند؟

به نظر می‌رسد فارغ از هیجان‌زدگی باید در این خصوص تحقیقات و مشاهدات میدانی داشت، که میزان رضایتمندی مردم مناطق ساکن ادهم، شهرک دانشگاه،معین زاده، الهائی و... که در سال گذشته روزها زیر آب بودند و با قایق بهشون غذا و ملزومات بهداشتی می‌رساندند با امسال چقدر تفاوت دارد؟

اما ضعف نیست؟ قطعاً هست!  کاستی نیست؟ قطعاً هست! همه‌چیز خوبه؟ قطعاً نیست! چراکه در برخی مناطق مثل شیخ بها و مندلی و... هم داشتیم که آب به منازل ورود کرده و باید برای آن‌ها چاره‌ای اندیشید.

پس غرض چیست؟

منظور این بود که باید واقعیت‌ها را ببینیم و در اظهارنظرهایمان اصل انصاف و تقوا را رعایت کنیم.

اینکه بعد از سال‌ها و عوض شدن چندین شهردار، یک شهرداری می‌آید و دست به یک کار جدید مثل پروژه دفع آب‌های سطحی میزند کار مهم، مثبت و امیدبخشی برای مردم هست و رضایتمندی مردم را بالا می‌برد.

به‌طور مثال در شهرک دانشگاه و ادهم، بنده شخصاً از مردم شنیدم که می‌گفتند الحمدالله وضعیت آب‌گرفتگی امسال نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

خب حالا به جز ندانستن یا داشتن سو نیت چه چیز می‌تواند ما را به این سمت ببرد که اصرار بر عصبانی کردن جامعه داشته باشیم با برخی سخنان؟

اما کلام آخر؛ مردم شهر هم نخل می‌خواهند و درختان دیگر برای ریشه‌کنی کنوکارپوس تا هوای سالم داشته باشند، هم پارک می‌خواهند جهت کاهش بزه و نشاط اجتماعی، هم زیبایی شهر می‌خواهند و هم پروژه دفع آب‌های سطحی...

کارهای بسیار خوب و مثبتی انجام شده و اثراتش ملموس و واضح هست برای کسانی که می‌خواهند واقعیت را ببینند و درستش این هست بگویم با توجه به حجم بارندگی و وسعت شهر لازم اما کفاف تمام مشکلات را نداده و انتظار این هست این کار خوب ادامه پیدا کند.

یادداشت از: اردلان کرد زنگنه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha