پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دکتر حسین ابراهیمی مقدم

حوزه/ روان‌شناس و کارشناس خانواده با اشاره به این‌که شناخت، یکی از اصلی‌ترین موضوعات در ازدواج موفق است، گفت: ویژگی‌های درونی و شخصیتی افراد برای ازدواج موفق باید موردتوجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر حسین ابراهیمی مقدم در نشست علمی با موضوع پیش‌شرط‌های لازم برای ازدواج موفق که به همت مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم و به‌صورت اینترنتی برگزار شد، اظهار داشت: برای ازدواج موفق لازم هست که خود فرد هم به آمادگی هایی دست پیدا کند به عبارتی شناختی از خود داشته باشد تا بتواند نسبت به‌طرف مقابل هم شناخت پیدا کند.
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که افراد ممکن است که انتخاب‌هایشان درست نباشد اهمیت‌دادن بیش از حد به‌ظاهر طرف مقابل می‌باشد در واقع به‌جای اینکه به دنبال شخصیت فرد باشند به دنبال ویژگی‌های شخصیت فرد می باشند.
ابراهیمی مقدم تأکید کرد: نباید به ویژگی‌های ظاهری بیش از حد توجه کرد بلکه ویژگی‌های درونی و شخصیتی فرد است که خیلی مهم و حائز اهمیت می‌باشد، در واقع رفتار با خودش و دیگران را باید توجه کنیم و ببینیم که چگونه با خود و دیگران ارتباط برقرار می‌کند.


ویژگی‌های شخصیتی مهم برای ازدواج موفق

وی در بیان ویژگی‌های شخصیتی مهم برای ازدواج موفق اظهار داشت: تعهد به رشد و تعالی به این معنا که فرد به خودش و در مقابل دیگران متعهد باشد، برای بهترشدن و بهتر بودن تلاش کند، از بگوومگو برای رشد و تعالی خود یاد بگیرد، جروبحث نکند چرا که سوزنده می‌باشد بلکه بحث می‌کنند جهت سازندگی، از هم یاد می‌گیرند، تفاوت‌های هم را می‌پذیرند، هم به یکدیگر علاقه‌مند هستند و هم به رشد و تعالی یکدیگر کمک می‌کنند.
این روان‌شناس تصریح کرد: برای بهبود رابطه تلاش می‌کنند، متأسفانه اگر طرف مقابل به این صورت نباشد و همیشه کلاه همه‌چیزدانی به سر داشته باشد در آینده سبب بحران در زندگی و اختلاف می‌شود.
وی با بیان این‌که همه در دوران کودکی خود مسائل داشته‌ایم، ابراز داشت: اما مهم است که بدانیم بار احساسات زخم‌خورده قدیم را اگر انکار کنیم و واردش نشویم خوب نیست و آسیب‌رسان است هم برای خود و هم برای طرف مقابل، پس لازم است ما به زخم‌ها و مسائل درونی خودآگاهی داشته باشیم.
ابراهیمی مقدم ادامه داد: اگر افراد وارد رابطه با کسانی شوند که نسبت به زخم‌ها و نقاط ضعفشان بی‌اعتنا و بی‌خبر هستند دست‌به‌کار خطرناکی زده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: فروتنی و غرور نداشتن در مواجهه با مسئله، آگاه بودن افراد نسبت به خودشان و داشتن اهداف برای رشد، تعالی و تلاش برای آن مسائل مهمی برای داشتن ازدواج موفق می‌باشد.


سؤالاتی که نشان می‌دهد فرد رشد و تعالی دارد یا خیر؟


این استاد دانشگاه در خصوص سؤالاتی که نشان می‌دهد فرد رشد و تعالی دارد یا خیر، نیز بیان داشت: ۱ بپرسیم از روابط گذشته با دوست، فامیل و...چه چیزی یاد گرفتی؟
۲)بزرگ‌ترین نقطه ضعفت چیست؟ منشأ این ضعف کجاست؟
۳)چه شکایتی از دیگران داری؟
۴)در بحران‌های قبلی چه کردی؟
۵)در آینده می‌خواهی چه تغییراتی برای خودت ایجاد کنی؟
این سؤالات باعث می‌شود که بفهمیم فرد برای رشد و تعالی‌اش کاری می‌کند یا این‌که نسبت به آن بی‌تفاوت است.

ابراهیمی مقدم توانایی ابراز احساسات را ویژگی دیگری عنوان کرد و ابراز داشت: رابطه صمیمی فقط به هم بستر بودن و استفاده مشترک از وسایل خانه نیست در رابطه مشترک باید احساس باشد، باید ببینیم آیا فرد از چگونگی احساساتش باخبر است؟ می‌تواند احساساتش را بیان کند؟ فرد قدرت بیان احساسات و دارد؟
وی صداقت را یکی دیگر از ویژگی‌ها عنوان کرد و گفت: صداقت، رو راست بودن، قابل‌اعتماد بودن، لازمه ایجاد رابطه سالم است.
این استاد دانشگاه ابراز داشت: افرادی که با خود و دیگران صادق نیستند، دروغ و توجیه می‌کنند و باعث می‌شوند اعتماد از بین برود.


می‌توان با انتخاب درست از مشکلات آینده جلوگیری کرد

سعیده بیداد روان‌شناس و روان‌درمانگر نیز در ادامه این نشست اظهار داشت:. انتخاب همسر یکی از دغدغه های بزرگ، اساسی و مهمترین تصمیم دختران و پسران جوان شده است، به طوری که اگر انتخاب همسر به درستی انجام شود می‌توان از بروز مشکلات در آینده تا حدود زیادی جلوگیری کرد.


وی ادامه داد: قدیمی‌ترها بر این اعتقاد بودند که نمی‌توان آینده ازدواج را پیش‌بینی کرد و ازدواج مانند هندوانه دربسته‌ای است که از داخل آن بی‌خبریم. اگرچه نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد اما می‌توان با انتخاب درست از مشکلات آینده جلوگیری کرد.
بیداد تأکید کرد: برخی از جوانان تنها شرط ازدواج را علاقه و عشق می‌دانند اما تنها علاقه در انتخاب همسر ملاک نیست و باید در انتخاب همسر به نکاتی توجه کرد .
وی بیان داشت: شرط بلوغ جسمی، جنسی، عقلی، عاطفی و اجتماعی از پیش شرط‌های ازدواج است ضمن اینکه تعهدپذیری، تواضع، درک طرف مقابل و دیگر آیتم‌ها از خصوصیات و ویژگی‌های یک همسر باید باشد تا این ازدواج پایدار بماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha