جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت پیمان

دبیر ستاد نهضت ملی ترویج و تأمین ازدواج و فرزندآوری تصریح کرد: مقابله با بحران جمعیت و کاهش ازدواج در کشور، نیازمند عزم ملی و مطالبه گری همگانی است.

دکتر آیت پیمان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به نگارش نامه ای از سوی مجمع جهانی شیعه شناسی به مقام معظم رهبری و ارایه گزارش کوتاهی از مسایلی چون بحران کاهش جمعیت و کاهش ازدواج در کشور و نیز تبیین راهکارهایی در این باره اظهار داشت: در این نامه این مسأله را مورد توجه قرار دادیم که گزارشات رسانه های جمعی معتبر ایران و جهان در مورد بحران جمعیت، کاهش ازدواج، ازدیاد طلاق و کاهش فرزندآوری و تبعات ناگوار آن در کشور و آتیه شیعه بسیار نگران کننده است و لذا این مجمع با بررسی این امور و ریشه یابی علل و عوامل داخلی و خارجی این معضلات، ریشه برخی علل را در ترفندها و سیاست های مرموز دشمنان و مسامحه و سهل انگاری و سیاست های غلط مسئولان میداند.

وی افزود: همچنین در ادامه ابراز اُمیدواری شده با ارشاد حکیمانه رهبر معظم انقلاب و دیگر مراجع عظام تقلید، ستاد نهضت ملی ترویج و تأمین ازدواج و فرزندآوری که به اختصار"نمتا"خوانده می شود و هم اکنون با محوریت مجمع نمایندگان بیوت مراجع تقلید و مسئولین مراکز خیریه در قم با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین سید تقی امامی و دبیری اینجانب به صورت مسجد محور در سطح ۴ هزار مسجد تراز اول کشور فعالیت مردمی را آغاز نموده تا بتوانیم با این معضل مخاطره آمیز که شیعه را تهدید می کند، مقابله موثر نموده و چاره اندیشی کنیم.

دبیر مجمع جهانی شیعه شناسی همچنین گفت: ما به طور جدی معتقدیم که حمایت بزرگان از این ستاد، زمینه ساز موفقیت ستاد در مقابله موثر با این پدیده شوم و منفی خواهد بود و لذا دست یاری و استدعا به سوی آن بزرگواران بُرده و به دعای خیر وحمایت های مستمر و همه جانبه محتاج هستیم.

وی در ادامه به ارایه خلاصه گزارش و هشدار های مهم کارشناسان مجمع جهانی شیعه شناسی در رابطه با بحران جمعیت، موالید و ازدواج پرداخت و ابراز داشت: متأسفانه آمار ازدواج در دهه اخیر، ۴۰  درصد کاهش یافته و طلاق نیز در همین حد افزایش یافته، ضمن آن که تنها در چهار ماهه نخست سال جاری، ۱۲۷هزار ازدواج و  ۳۴ هزار طلاق ثبت شده است.

دبیر مجمع هماهنگی بیوتات مراجع تقلید و خیرین و مراکز خیریه قم همچنین افزود: از سال ۸۹ تاکنون کاهش ازدواج با میانگین ۶ درصد و از سال ۹۸ تاکنون این میزان سالانه۸  درصد رو به کاهش بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین باید توجه داشت که تا شش سال پیش ما جوان ترین کشور دنیا بودیم، اما اکنون روند پیری جمعیت ایران آغاز شده و تا ۱۴۲۰ یکی از پیرترین کشورها خواهیم بود و چنانچه این روند تغییر نکند، در سال  ۱۴۴۰ به پیرترین کشور دنیا تبدیل می شویم.

دبیر شورای دین پژوهان کشور همچنین بیان داشت: از ابتدای دهه ۷۰، حدود  ۲۵ درصد از موالید کم شده و فرزند آوری شدیداً کاهش یافته، ضمن آن که از آن زمان تاکنون بیش از ۳ میلیون زوج نابارور شده اند.

وی تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون آمار اسفناک سقط جنین، در سال ۲۲۰ هزار مورد  است که تنها اندکی از آن مربوط به بیماری جنین و مادران می باشد.

پیمان همچنین با بیان این که در حال حاضر ۲۵ میلیون خانوار در کشور داریم و طبق آمارهای بین المللی و داخلی، حدود ۱۳ میلیون جوان مجرد و از سن ازدواج گذشته داریم، گفت: از سویی آمار زنان مجرد و بیوه به۱/۶ برابر مردان مجرد رسیده و همین مساله موجب پدیده های شومی چون ازدواج سفید و هم باشی و روابط نامشروع شده است.

وی بیان داشت: از جمله عوامل این بحران به ترتیب تاثیر می توان به مواردی چون عمل نکردن دولت ها به تکالیف مصوب در قوانین تسهیل ازدواج، از جمله سیاست های ۱۴گانه ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۹۳، سکوت و کم عملی دستگاه ها و نهادهای ذیربط و عدم عزم ملی پیگیری مستمر معضلات و بحران جمعیت، نابسامانی اقتصادی و بیکاری و فقر معیشتی و کاهش درآمد ها و کاهش ارزش پول ملی، همچنین جهش قیمت مسکن، اجاره، جهیزیه و هزینه خانوار اشاره کرد، ضمن آن که نباید از تأثیر دیگر عوامل همچون ترس از طلاق و اجرای مهریه و نیز ترس از هزینه زندگی و فرزند داری غافل شد.

دبیر ستاد نهضت ملی ترویج و تأمین ازدواج و فرزندآوری در خاتمه گفت: این عوامل بحران کنونی جمعیت کشور را رقم زده و باعث به هم خوردن فضای امنیت روانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و در نهایت بی اعتمادی و ناامیدی از حاکمیت دینی در کشور خواهد شد، از این رو، لازم دانستیم که نهضت ملی ترویج و تامین ازدواج بایستی توامان و با اتکا به مردم و مساجد و امنای محل و حمایت حوزه های علمیه و مراجع عظام تقلید آغاز شده و مطالبه گری جدی از مسئولان را به عمل آورد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha