یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
واکسن کرونا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

مرگ و میر صدرنشین کرونایی ها چهار رقمی شد

طبق آخرین آمار جهانی در شب گذشته ۱۸۷ هزار آمریکایی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۳۷۹ نفر از مبتلایان، جان خود را از دست دادند. بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی "worldometer" تا صبح امروز 72 میلیون و 647 هزار و 787 نفر در جهان به ویروس کرونا ــ کووید19 ــ مبتلا شده‌اند که از این تعداد، یک‌ میلیون و 618 هزار و 913 نفر جان خود را از دست داده‌اند. از مجموع تعداد مبتلایان در جهان، تاکنون 50 میلیون و 865 هزار و 504 نفر بهبود یافته و توانسته‌اند این بیماری را شکست دهند. کشور آمریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان با افزایش 187 هزار و 901 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 16 میلیون و 737 هزار و 267 نفر رسیده است؛ تاکنون 306 هزار و 459 آمریکایی مبتلا به کووید19 در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. کشور هند پس از آمریکا در رده دوم جهان قرار دارد که با افزایش 27 هزار و 336 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 9 میلیون و 884 هزار و 716 مبتلا رسیده است؛ در این کشور تعداد 143 هزار و 393 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. کشور برزیل به‌عنوان سومین کشور جهان با افزایش 21 هزار و 395 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 6 میلیون و 901 هزار و 990 نفر رسیده است؛ تاکنون 181 هزار و 419 برزیلی جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. کشورهای روسیه، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و ترکیه نیز به‌ترتیب با 2میلیون و 653 هزار و 928، 2میلیون و 376 هزار و 852، یک‌میلیون و 849 هزار و 403، یک‌میلیون و 843 هزار و 712 و یک‌میلیون و 836 هزار و 728 نفر مبتلا در رده‌های چهارم تا هشتم جهان قرار گرفته‌اند. همچنین کشورهای اسپانیا با یک ‌میلیون و 741 هزار و 439 مبتلا و آرژانتین نیز با یک‌میلیون و 498 هزار و 160 نفر مبتلا در رده‌های نهم و دهم جهان قرار دارند. از لحاظ تعداد بهبودیافتگان نیز کشورهای آمریکا، هند و برزیل به‌ترتیب با 9میلیون و 724 هزار و 439، 9میلیون و 388 هزار و 159 و 5میلیون و 982 هزار و 953 نفر بهبودیافته در رده‌های اول تا سوم قرار دارند.

آمریکا واکسیناسیون را آغاز کرد

رئیس جمهور آمریکا در پیامی در توییتر از آغاز تزریق نخستین واکسن کرونا به شهروندان این کشور خبر داد و کارمندان بخش درمان نخستین دریافت کنندگان این واکسن خواهند بود. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در پیامی در توییتر اعلام کرد که تزریق نخستین واکسن کرونا در این کشور انجام شد. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که کارمندان بخش درمان نیویورک نخسین کسانی خواهند بود که واکسن کرونا در آمریکا به آنها تزریق می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، «سارا لیندسی» پرستار واحد مراقبت‌های ویژه در مرکز درمانی لانگ آیلند در نیویورک اولین فرد در آمریکا بود که واکسن کرونا به وی تزریق شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که توزیع سه میلیون دوز واکسن کرونا در ایالات مختلف آمریکا شروع شده و کارکنان بخش درمان و بهداشت و سالمندان، نخستین کسانی خواهند بود که واکسینه خواهند شد. از سوی دیگر، «فیل مورفی» فرماندار نیوجرسی روز دوشنبه ضمن ابراز امیدواری درباره دور اول توزیع واکسن کرونا گفت، هفته‌های آینده مانند جهنم خواهد بود. به نوشته پایگاه خبری «هیل»، مورفی در مصاحبه‌ای درباره توزیع واکسن کرونا در ایالت نیوجرسی گفت: «نور در انتهای تونل پیدا است اما چند هفته آینده [مانند] جهنم خواهد بود».«رابرت ردفیلد» رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا نیز روز جمعه هشدار داده بود طی روزهای آینده شمار موارد فوت در اثر ابتلا به ویروس کرونا در این کشور از شمار قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر بیشتر خواهد بود. در حال حاضر آمریکا بالاترین آمار مرگ و میر و تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بین کشورهای جهان را به خود اختصاص داده است. طبق جدیدترین آمار دانشگاه «جانز هاپکینز»، در ۲۴ ساعت گذشته با مرگ دست‌کم یکهزار و ۳۷۴ مورد جدید، شمار قربانیان کروناویروس در ایالات متحده به مرز سیصد هزار نفر نزدیک شد. این آمار و ارقام همچنین نشان می‌دهد در ۲۴ ساعت گذشته، با ابتلای دست‌کم ۱۹۴ هزار و ۵۴۱ مورد جدید، مجموع مبتلایان به کروناویروس در ایالات متحده آمریکا به ۱۶ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۹۷۵ نفر رسید.

ایران گردنه سوم را رد کرد

سیما سادات لاری امروز در جلسه ستاد مقابله با کرونا مازندران با بیان اینکه شاهکاری بود که مازندران وارد پیک سوم نشد، اظهار داشت: از نقاط قوت مبارزه با کرونا در مازندران، مدیریت استاندار و مشارکت همگانی است. وی هدف از اجرای طرح شهید سلیمانی را مشارکت دادن گسترده و فراگیر مردم در مقابله با کرونا و مطالبه‌گری جامعه دانست و افزود: شناسایی، ایزولاسیون و قرنطینه کردن بیماران از جمله اهداف اصلی این طرح است. لاری با اشاره به اینکه هرچه مردم بیشتر در کنار وزارت بهداشت و نیروهای عمل کننده باشند، توفیق بیشتر و سریع تر حاصل می‌شود، تصریح کرد: روند مقابله با کرونا با دستور مقام معظم رهبری و ایجاد قرارگاه؛ متحول شده است. معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه نظارت ما اکنون در کشور بر اجرای طرح‌های مقابله با کرونا سه برابر شده است، افزود: مازندران در زمینه نظارت بر اجرای طرح های مقابله با کرونا بسیار خوب برنامه ریزی کرده و در طول روند مقابله با کرونا در اجرای برنامه ها پیشرو بوده است. وی با بیان اینکه هرچه افراد مثبت زودتر شناسایی و جدا شوند؛ توفیق بیشتری به همراه خواهد داشت، گفت: اجرای این طرح یکی از بهترین مسیرهای نجات در این راستا بوده و مردم باید نسبت به اهمیت و ضرورت طرح شهید سلیمانی اقناع شوند؛ صدا و سیما می‌تواند با برنامه‌های آگاهی بخش؛ اعتماد مردم را به این طرح به عنوان یک طرح کارآمد و نجات بخش جلب کند.

رتبه علمی ایران به دو رسید

با اعلام ۱۶۱ هزار و ۴۴۱ دانشمند دو درصد برتر دنیا توسط موسسه اسکوپوس، ۲۸ محقق دانشگاه علوم پزشکی تبریز در لیست دانشمندان برتر دنیا قرار گرفتند. محمد سمیعی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه  گفت: ۳ استاد بر اساس کل داده های اطلاعاتی علمی افراد در سال های گذشته و ۲۷ استاد و ۱ محقق دانشجوی دکتری دانشگاه بر اساس داده های اطلاعاتی یک سال گذشته (سال ۲۰۱۹) از دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بین دو درصد برتر دانشمندان جهان قرار گرفتند. به گفته وی، در این لیست جامع که شامل ۱۶۱ هزار و ۴۴۱ نفر می باشد، یک هزار و ۱۵۳ دانشمند از ایران حضور دارند.  که ۲۸ محقق از دانشگاه علوم پزشکی تبریز در لیست جهانی منتشر شده توسط دانشگاه استنفورد در میان دو درصد دانشمندان برتر دنیا قرار گرفته اند. معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ضمن تبریک به کل مجموعه دانشگاه گفت: در این فهرست ۳ نفر که بر اساس career-long impact  طبقه بندی شده اند عبارتند از:دکتر ابولقاسم جویبان، دکتر علی نخودچی، دکتر یدالله امیدیو براساس داده‌های پایگاه اسکوپوس در سال( ۲۰۱۹ single calendar year( در این فهرست؛  دکتر ابولقاسم جویبان، دکتر علی نخودچی، دکتر ابوالفضل اکبرزاده، دکتر یدالله امیدی، دکتر سعید صفیری، دکتر محمد حسن زاده محله، دکتر حامد همیشه کار، دکتر جعفر عزتی نژاد دولت آبادی، دکتر سودابه داوران، دکتر ژاله برار، دکتر بهزاد برادران، دکتر اصغر مصباحی، دکتر سولماز ملکی دیزج، دکتر عزیز همایونی راد، دکتر فرهاد جدیدی نیارق، دکتر حسین صمدی کفیل، دکتر بهمن یوسفی، دکتر محمد اصغری جعفر آبادی، دکتر محمد برزگر جلالی، دکتر خسرو ادیب کیا، دکتر نصرت الله ضرغامی، دکتر هادی ولی زاده، دکتر احد مختار زاده، دکتر رویا صالحی قره ورن، دکتر پروین ذاکری میلانی، دکتر لیلی عاقبتی ملکی، دکتر مرتضی اسکندانی،  در جمع دانشمندان دو درصد برتر جهان قرار گرفتند. همچنین بهزاد منصوری دانشجوی دکتری دانشگاه نیز در جمع ۲ درصد دانشمندان برتر دنیا حضور دارند. سمیعی افزود: فهرست دانشمندان دو درصد برتر، توسط محققان دانشگاه استنفورد با بررسی و ارزیابی استنادات داده‌های پایگاه اسکوپوس ارائه شده و اسامی ۱۶۱۴۴۱ محقق و پژوهشگر در ۲۲ رشته موضوعی و ۱۷۶ حوزه تخصصی بر اساس شاخص‌های استنادی استاندارد طبقه‌بندی شده‌ است و نتایج آن در مجله plos biology چاپ شده است که بنا به اظهار محققین این ارزشیابی، این لیست سالیانه به روز رسانی خواهد شد. یادآور می شود دانشگاه علوم پزشکی تبریز با داشتن ۸۶۰ هیات علمی، ۸۸۷۲ دانشجو، ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی، چندین پژوهشکده و مرکز تحقیقات یکی از دانشگاه های پیشرو علوم پزشکی در سطح ملی، منطقه ای و جهانی  است.

مسابقه عفاف و حجاب برگزار شد

مسابقه طراحی پوشاک عفاف و حجاب با تکیه‌بر اصول زیست‌محیطی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران برگزار می‌شود. بهره‌گیری از الیاف سازگار با محیط‌زیست، استفاده کمتر از مواد شیمیایی در روند تولید محصولات و قابلیت بازیافت و استفاده مجدد از لباس، موضوعاتی هستند که در سال‌های اخیر با تکیه‌بر شعار حفظ محیط‌زیست، موردتوجه طیف وسیعی فعالان حوزه مد و لباس قرار گرفته‌اند. در این راستا، بسیاری از رویدادهای این حوزه نیز به سمت توجه هر چه بیشتر به اصول مد پایدار سوق یافته‌اند و تلاش می‌کنند با وفادار ماندن به این اصول، جریان مدسازی را به سمت سازگاری با محیط‌زیست پیش برند. مسابقه طراحی پوشاک عفاف و حجاب با تکیه‌بر اصول زیست‌محیطی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران برگزار می‌شود. علاقه‌مندان تا پایان آذرماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه این رویداد به نشانی دبیرخانه مد و لباس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران ارسال کنند.

سامانه اثر انگشت اصحاب سند رونمایی شد

ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جلسه شورای عالی مسئولان قضائی با ارائه گزارشی از افتتاح «سامانه تطبیق اثر انگشت اصحاب سند با اثر انگشت موجود در اسناد هویتی و کارت ملی» با هدف جلوگیری از جعل اسناد در معاملات ملکی خبر داد و گفت: در توافقی که با سازمان ثبت احوال صورت گرفت، رمز کد ملی افراد در هنگام ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی توسط صاحب کارت ملی قابل بازیابی بوده و نیازی به مراجعه به ثبت احوال نیست. پیش از این در مواردی افراد با جعل اسناد هویتی اقدام به انجام معاملات کرده و حتی در دفاتر اسناد رسمی کشور، ثبت اثر انگشت نیز می‌کردند که موجب ایجاد پرونده متعدد قضائی شده بود، اما با راه اندازی این سامانه از بروز چنین اتفاقی جلوگیری به عمل آمد.

هواشناسی چراغ هشدار را روشن کرد

سازمان هواشناسی با صدور هشداری از فعالیت سامانه بارشی از فردا (۲۵ آذرماه) تا اواخر وقت پنج‌شنبه (۲۷ آذرماه) خبرداد و برای کشاورزان، باغداران و ... توصیه‌هایی را ارایه کرد. سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: بارش باران در مناطق جنوبی گاهی همراه بارعد و برق، وزش باد و در مناطق سردسیر و کوهستانی بارش برف و وزش باد فردا (۲۵ آذرماه) برای جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان و غرب کرمانشاه، چهارشنبه (۲۶ آذرماه) برای نیمه غربی کردستان، کرمانشاه، نیمه شمالی مرکزی، نیمه شمالی همدان، جنوب آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، البرز و تهران و پنج‌شنبه (۲۷ آذرماه) برای غرب اصفهان پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، سختی تردد در گردنه‌ها و جاده‌های مواصلاتی دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به بازگشایی آبروهای درون‌شهری و برون‌شهری، آمادگی دستگاه‌های برف‌روبی برای جاده‌های کوهستانی و مناطق سردسیر، انجام اقدامات پیشگیرانه توسط دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری‌ها، احتیاط در تردد و توقف در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و آمادگی سازمان‌های امدادرسان توصیه می‌کند. این سازمان با صدور هشدار زردرنگ دیگری آورده است: چهارشنبه (۲۶ آذرماه) در استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، همدان، کرمانشاه، کردستان، مناطق شمالی چهارمحال و بختیاری و مناطق جنوبی استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان و قزوین و پنج‌شنبه (۲۷ آذرماه) در استان‌های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، مناطق جنوبی استان‌های مرکزی، ایلام و مناطق شمالی استان‌های بوشهر و فارس بارش باران و در مناطق سردسیر بارش برف و در مناطق جنوبی کشور احتمال تگرگ پیش‌بینی شده است. حاکمیت این شرایط جوی وارد آمدن خسارت به محصولات و تجهیزات کشاورزی را در پی دارد بنابراین برای مزارع و باغات زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، خودداری از انجام آبیاری، محلول‌پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها، تسریع در کشت محصولات پائیزه تا روز سه شنبه (25 آذرماه) و انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف جهت جلوگیری از خسارت برف و باران شدید در روز چهارشنبه و پنج شنبه (26 و 27 آذرماه)، مستحکم کردن سازه‌های باغی در برابر وزش باد شدید، رنگ‌آمیزی تنه درختان با رنگ سفید جهت حفاظت از آفتاب سوختگی ناشی از پوشش برف به‌ویژه در شیب‌های جنوبی و آفتاب‌گیر توصیه می‌شود. از دیگر توصیه‌های هواشناسی برای مزارع و باغات می‌توان به کارتن‌بندی دور تنه درختان میوه به منظور جمع آوری آفات زمستان‌گذران، پایش و مبارزه با آفت ملخ صحرایی در جنوب کشور با توجه به مساعد شدن شرایط جوی برای هجوم ملخ، انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران یا برف به منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، انجام عملیات یخ آب زمستانه در دمای منفی ۷ درجه سانتیگراد به منظور از بین بردن آفات، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف به‌خصوص صیفی جات استان بوشهرو حفاظت از مزارع گوجه فرنگی استان بوشهر در برابر تگرگ اشاره کرد. سازمان هواشناسی برای سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبار نسبت به تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما و وقوع برف، استحکام و ترمیم سقف گلخانه‌ها در برابر وزش باد، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، برای سالن‌های مرغداری و دامداری تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما، خودداری از استفاده از آب باران برای دام‌ها، تهیه خوراک پر انرژی برای دام‌ها با توجه به کاهش دما، جلوگیری از نفوذ هوای سرد و روان‌آب به داخل سالن‌ها، پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌ها با توجه به کاهش دما توصیه کرد. پاک‌سازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها، جلوگیری از ورود آب گل‌آلود به استخرها با توجه به حجم بالای روان‌آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها، عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذادهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی و کاهش دما، شکستن یخ آب سطح استخرها در مناطق سردسیر جهت هوادهی به ماهی‌ها از توصیه‌های سازمان هواشناسی برای استخرهای پرورش ماهی است. این سازمان به عشایر و زنبورداران نسبت به خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات و توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‏ ‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها‏، عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش، کاهش دما و وزش باد و تغذیه کمکی کلونی‌ها جهت زمستان گذرانی، خودداری از چرای دام در مراتع و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده هنگام وقوع بارش توصیه می‌کند. تخلیه آب و جمع‏‌آوری لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر، استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین‏‌آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهشی دما و آغاز بارش‏‌ها، تسریع در عملیات خاک‌ورزی تا روز سه شنبه (۲۵ آذرماه) و خودداری از استقرار ماشین آلات کشاورزی روی زمین هنگام وقوع بارش‌ها از توصیه‌های سازمان هواشناسی برای صاحبان ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی است.هشدار زرد رنگ نیز به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند. سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ آورده است: افزایش ارتفاع موج بین ۱.۵ تا ۲.۵ متر در شمال خلیج فارس از چهارشنبه (۲۶ آذرماه) تا پنج‌شنبه (۲۷ آذرماه) پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی غرق شدن شناگران و قایق‌های کوچک، آسیب دیدن شناورهای سبک، پاره شدن تورهای صیادی و اختلال در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فعالیت‌های فراساحل دور از انتظار نیست. سازمان هواشناسی نسبت به ممنوعیت تفریحات آبی، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و تفریحی و فعالیت شیلاتی و اتخاذ تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان در پشتیبانی صنایع دریایی به‌ویژه فراساحل توصیه می‌کند.در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

عامل اصلی مرگ‌ومیر در جهان کشف شد

مطالعات بین‌المللی نشان می‌دهد که بیماری قلبی، عامل اصلی مرگ و میر در جهان است و یک سوم از موارد فوتی‌ها در سال ۲۰۱۹ میلادی را شامل می‌شود. در این بررسی‌ها آشکار شد بیماری قلبی، عامل اصلی مرگ و میرها در جهان است و شمار فوتی‌های ناشی از این بیماری همچنان رو به افزایش است. براساس این مطالعات، سال گذشته چین بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی را به خود اختصاص داده و پس از آن هند، روسیه، ایالات متحده و اندونزی قرار گرفته‌اند. همچنین نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی در سه کشور فرانسه، پرو و ژاپن کمترین میزان بوده و در این کشورها نرخ مرگ و میر شش برابر کمتر از سال ۱۹۹۰ برآورد شده است. در این گزارش که اطلاعات مربوط به ۳۰ سال مورد بررسی قرار گرفته، آمده است: کشورها باید برنامه های بهداشت عمومی مقرون به صرفه‌ای ارائه دهند تا از طریق تغییراتی در رفتارهای خطرزا، آمار ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند. موارد ابتلا به بیماری های قلبی در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ حدود دو برابر افزایش یافته و از ۲۷۱ میلیون نفر در سال ۱۹۹۰ به ۵۲۳ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ رسیده و تعداد مرگ های ناشی از بیماری های قلبی نیز از ۱۲.۱ میلیون نفر به ۱۸.۶ میلیون نفر رسیده است. در سال ۲۰۱۹، بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی مربوط به بیماری ایسکمیک قلب بوده و همچنین سکته مغزی بوده که نسبت به سال ۱۹۹۰ پیوسته افزایش داشته است. سال گذشته بیماری قلبی دلیل اصلی ۹.۶ میلیون مورد مرگ در میان مردان و ۸.۹ میلیون مرگ در میان زنان در سراسر جهان بوده است. همچنین بنابر این یافته‌ها بیش از شش میلیون مورد از این فوتی‌ها در افراد ۳۰ تا ۷۰ ساله رخ داده است. بیماریهای قلبی-عروقی علاوه بر آنکه عامل اصلی مرگ و میر در جهان بوده بیشترین دلیل معلولیت و افزایش هزینه‌های خدمات درمانی نیز بوده است. به گزارش سایت تخصصی مدیسن نت، دکتر "گریگوری روت" ، دانشیار قلب و عروق در دانشگاه واشنگتن و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: افزایش موارد ابتلا به بیماریهای قلبی در نتیجه رشد و بالا رفتن میانگین سنی جمعیت به ویژه در شمال آفریقا، غرب آسیا، آسیای مرکزی، جنوب آسیا، آمریکای لاتین، منطقه کارائیب و شرق و جنوب شرق آسیاست که پیش بینی می شود جمعیت افراد سن بالا بین سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۵۰ در این مناطق دو برابر شود.

گروگانگیر هالیوودی ناکام ماند

حادثه گروگانگیری امروز در قم با تدبیر و فعالیت گسترده پلیس به پایان رسید. خبر گروگانگیری امروز در قم به یکی از مهمترین خبرهای حوادث در سطح کشور بدل شد. جایی که یکی از اشرار قم با گروگان گرفتن جمعی از مردم در یک اتوبوس شهری رویای تحقق آرزوی هالیوودی خود را کرده بود که با هوشیاری تیم امنیتی و انتظامی قم، پایان بدی را برای خود رقم زد. در همین زمینه سردار سیدمحمود میرفیضی امروز در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به حادثه گروگانگیری فرد متهم به قتل در اتوبوس شهری در شهرک فاطمیه قم اظهار کرد: نزدیک ظهر اطلاع یافتیم که در یک اتوبوس توسط یک فرد متهم به قتل تعدادی از مردم به گروگان گرفته شده اند و گروگانگیر مطالباتی از جمله آزادی چندتن از زندانیان متهم به قتل دارد. وی ادامه داد: این فرد که یکی از اراذل و اوباش سابقه دار استان است و قبلا هم دستگیر شده بود، اخیرا هم به اتهام قتل تحت تعقیب بود و با توجه به اینکه دو نفر از برادرانش دستگیر شده بودند اقدام به این کار کرده بود. فرمانده انتظامی استان قم خاطرنشان کرد: پلیس با تاکید بر حفظ جان گروگان ها و سعه صدر با اقداماتی که انجام داد هم گروگانگیر دستگیر شد و هم افراد داخل اتوبوس سالم آزاد شدند. وی گفت: این گروگانگیر تحت تعقیب درخواست داشت که افراد دستگیرشده آزاد شوند که با هوشیاری پلیس و عملیاتی که انجام شد این فرد دستگیر و گروگان ها آزاد شدند. سرهنگ مهرداد حاجی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران‌ با اشاره به جزئیات حادثه گروگانگیری یک فرد متهم به قتل در یک اتوبوس شهری در شهرک فاطمیه قم اظهار داشت: فردی که تحت تعقیب پلیس بود در داخل یک اتوبوس شناسایی شد و پس از اینکه متوجه تحرکات پلیس شد با گروگانگیری اندکی از افرادی که داخل اتوبوس بودند خود را به پلیس تسلیم نکرده است. معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم با بیان اینکه متهم به قتل پس از تعقیب پلیس در یک اتوبوس پناه گرفت که این اتوبوس به محاصره پلیس در آمد. قاتل مسلح به سلاح گرم 10 نفر از مسافران اتوبوس درون شهری را به گروگان گرفت. وی با بیان اینکه این حادثه در انتهای بلوار بعثت شهرک فاطمیه قم روی داده که نیروهای انتظامی و امنیتی هم اکنون در محل حادثه حضور دارند، ادامه داد: گروگان‌گیر که ظاهرا متهم به قتل برادر زن خود است خواستار آزادی تعدادی از اقوام خود از زندان شده بود.

واکسن ایرانی کرونا یک قدم پیش افتاد

دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور امروز دوشنبه ۲۴ آذرماه در حاشیه ستاد استانی مقابله با کرونای استان مازندران گفت: در صورتی که نتایج آزمایش بالینی واکسن ایرانی کرونا در دی‌ماه امسال مثبت باشد، پیش‌بینی می‌شود که تزریق و استفاده عمومی واکسن از تیرماه سال آینده آغاز شود. او افزود: چهار شرکت داخلی هم اکنون برای تولید واکسن ایرانی کرونا فعال هستند که تولیدات یک شرکت مرحله آزمایش بالینی واکسن خود را اوایل دی ماه امسال شروع می‌کند. دکتر لاری گفت: علاوه بر پیگیری دریافت واکسن از کواکس (یک برنامه جهانی واکسن کرونا با هدایت سازمان بهداشت جهانی) که حدود ۱۸۶ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی عضو آن هستند، از سه کشور دیگر نیز رایزنی برای خرید واکسن در دست اجراست. او کشورهایی که وزارت بهداشت و درمان در حال رایزنی برای خرید واکسن کرونا  از آنهاست را شامل هندوستان، روسیه و چین اعلام کرد و افزود: به دلیل تحریم آمریکا، مبادلات ارزی برای خرید این واکسن‌ها و حتی واریز حق مشارکت ایران در کواکس نیز با مشکل مواجه است. دکتر لاری گفت: وزارت بهداشت و درمان با وجود مشکلات پیشرو برای مبادلات ارزی جهت خرید واکسن، با همکاری برخی دستگاه‌ها پیگیری‌های خود را ادامه خواهد داد و در روزهای اخیر گزارشات امیدوار کننده‌ای برای به نتیجه رسیدن رایزنی‌ها جهت خرید واکسن داده شد.سخنگوی وزارت بهداشت و درمان افزود:وزارت بهداشت و درمان مصوبه قانونی و منابع ارزی مورد نیاز را برای خرید واکسن کرونا در اختیار دارد، ولی به دلیل تحریم تبادل ارزی این خرید تاکنون به تاخیر افتاده است. دکتر لاری افزود: براساس برنامه ریزی در صورت خرید واکسن و حتی تولید داخلی آن، واکسن در مرحله نخست بر روی حدود ۲۰ درصد از جمعیت ایرانی انجام می‌شود که اولویت با گروه‌های پرخطر و سایر افرادی که در معرض خطر بالایی از ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند خواهد بود. او گفت: در شرایط فعلی که تاکنون واکسن داخلی و یا حتی خرید خارجی آن به نتیجه نرسیده است، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و محدودیت‌ها در دستور کار ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا قرار دارد و اجرای برخی محدویت‌ها از جمله طرح شهید سلیمانی نیز برای کنترل بیماری کرونا در حال اجرا است.

رئیسی دستورد برخورد را صادر کرد

 حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه در جلسه صبح امروز شورای عالی قوه قضاییه با تجلیل از شخصیت علمی و انقلابی مرحوم آیت الله یزدی در همراهی با امام و رهبری اظهار کرد: آیت الله یزدی در دوره ۱۰ ساله مدیریت دستگاه قضا، مخلصانه و دلسوزانه گام‌های ماندگاری برداشتند که قدردان زحمات ایشان هستیم. رئیس قوه قضاییه، آیت‌الله یزدی را فقیهی پارسا و زمان شناس توصیف کرد که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به مبارزه با حکومت ستمشاهی به عنوان انکر المنکرات پرداخت و بعد از پیروزی انقلاب نیز با همه وجود از جمهوری اسلامی به عنوان اعرف معروفات حمایت کرد و هر جا لازم بود، با احساس مسئولیت و غیرت دینی و انقلابی وارد میدان می‌شد. حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به شخصیت ساده زیست آیت‌الله یزدی اشاره و تصریح کرد: آیت‌الله یزدی بعد از ۹۰ سال زندگی شرافتمندانه و متعهدانه و با وجود مسئولیت‌های مختلف، اندوخته‌ای از دنیا نداشت و حتی تنها منزل مسکونی خود را وقف حوزه علمیه قم و کرد و حقیقتاً دلداده اسلام و خدمتگزار ملت و کشور بود. رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرا رسیدن «هفته پژوهش» از تحقیق و پژوهش به عنوان یکی از پایه‌های مهم تحول در نظام قضایی یاد کرد و گفت که در دوره تحول قضایی می‌توان بسیاری از مسائل حقوقی را با نگاهی نو شناخت و حل کرد. حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: اگر یک قاضی در کنار صدور رأی به تبیین استدلال و مستندات آن رأی پرداخت و کار پژوهشی کرد، این اتفاق لازم است که مورد توجه و تقدیر مدیران دستگاه قضایی قرار بگیرد. وی افزود: برخی از احکام به لحاظ قوت کار حقوقی و پژوهشی انجام گرفته، می‌تواند به عنوان موضوع یک رساله دکتری مورد توجه نخبگان حوزه و دانشگاه و محققان و دانشجویان علم حقوق قرار گرفته و الگویی برای همه همکاران دستگاه قضا باشد. رئیس قوه قضاییه ایده پردازی و تدوین نظام مسائل برای رسیدن به راهکارهای جدید در حل مسائل قضایی را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: باید بررسی کنیم که با چه روش‌های نوینی می‌توان به پرونده‌های جنایی و دعاوی خانواده، دعاوی مالی و مباحث مربوط به اسناد و املاک رسیدگی کرد که هم به مبانی قرآنی و فقهی نزدیک بوده و هم کارآمدتر باشد. حجت الاسلام و المسلمین رئیسی دقت در آمار و ارقام در فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی را نیز مورد تأکید قرار داد و با رد برخی آمار مطرح شده درباره ورودی پرونده‌های قضایی گفت: اینکه برخی رقم پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه را ۱۷ میلیون پرونده عنوان کرده اند، درست نیست و مجموع پرونده‌های وارده به شوراهای حل اختلاف و دادگستری‌ها حدود ۹ میلیون فقره است. رئیس دستگاه قضا متذکر شد «آمار ۱۷ میلیونی پرونده‌های قضایی در واقع مربوط به فرآیند رسیدگی به ۲ میلیون پرونده وارده به شوراهای حل اختلاف و ۷ ملیون پرونده مفتوح در دادگستری هاست که در یک چرخه از بازپرسی و محاکم تا دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار می‌گیرند».حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه نتایج مطالعاتی حاصل از آمار نادرست، درست نخواهد بود، از محققان و پژوهشگران خواست که در آسیب شناسی مسائل اجتماعی و بررسی مسائل مربوط به جرم شناسی نیز به آمار دقیق مجرمین و بزه دیدگان توجه کنند؛ نه آمار نادرستی که بعضاً مطرح می‌شود. رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با ابراز خرسندی از اعلام پیروزی مردم کشورهای مختلف منطقه بر عناصر تکفیری ساخته و پرداخته آمریکا و اروپا و رژیم صهیونیستی گفت که این پیروزی غرورآمیز، ثمره مجاهدت‌ها و خون پاک حاج قاسم سلیمانی و هزاران شهید جبهه مقاومت است. حجت الاسلام و المسلمین رئیسی درس بزرگ پیروزی جبهه مقاومت بر تکفیری‌ها و عناصر تروریست داعش را «پیروزی گفتمان مقاومت» عنوان کرد و گفت: مقاومت راهبرد و سیاست قطعی جمهوری اسلامی در برابر آمریکا و اروپا و دشمنان است و هزینه ایستادگی کمتر از سازش و تسلیم خواهد بود. رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: سخن روشن جمهوری اسلامی و پیام ملت بزرگ ما مقاومت و تأکید بر اهداف مقدس نظام اسلامی است و دشمن باید به جای تلاش برای دو قطبی سازی و ایجاد چندصدایی در ایران به تعهدات خود پایبند باشد و به تعهداتش عمل کند. رئیس قوه قضاییه در واکنش به گزارش حجت الاسلام درویشیان رییس سازمان بازرسی کل کشور، با تشکر از حضور میدانی و سرکشی وی در استان خوزستان گفت: نفس حضور مسئولان در بین مردم در زمان مشکلاتشان موجب می‌شود مردم بدانند عده‌ای پیگیر مسائل آن‌ها هستند و همین امر موجب آرامش خاطر آن‌ها می‌شود.حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تأکید کرد: موضوع آبگرفتگی در استان خوزستان برای چندمین بار است که اتفاق می‌افتد و لازم است به صورت جدی موضوع پیگیری شود و اگر قصور، تقصیر و ترک فعل افرادی موجب بروز این شرایط شده، بدون هیچ گونه رودربایستی و اغماض برخورد شود. رئیس دستگاه قضا به مدیران دستگاه‌های موظف در استان خوزستان هم هشدار داد که باید بدانند ملزم به اجرای توافقات و پیشنهادات ارائه شده برای حل مشکلات مردم هستند.

جایگزین های کنکور ۱۴۰۰ اعلام شد

وزیر علوم گفت: مسئله جایگزینی کنکور به‌صورت جدی در حال پیگیری است و پیش‌بینی می‌شود بتوان قبل از ثبت‌نام کنکور ۱۴۰۱ خبرهایی درباره آن اعلام کرد.منصور غلامی امروز در مراسم تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر درباره حذف کنکور اظهار کرد: هم‌اکنون در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در تلاش برای یافتن راه‌حلی برای جایگزینی کنکور به‌روش فعلی هستیم البته در برخی رشته‌های پرطرفدار باید شاخص انتخاب وجود داشته باشد، امیدواریم نتیجه خوب و قابل اطمینان برای ارزیابی دانش‌آموزان حاصل شود. وی درباره جایگزینی نمرات سه سال دبیرستان به‌جای کنکور گفت:  هم‌اکنون شاخص اصلی برای پذیرش داوطلبان کنکور، نمره آزمون است اگر بخواهیم به‌جای آن شاخص دیگری قرار دهیم باید انتخاب علمی انجام شود بنابراین نمی‌تواند نمرات یک سال باشد و باید نمرات  چند سال متوالی ملاک باشد و با سیستم ثابت همه‌گیر در سطح ملی ارزیابی کنیم و بتوانیم دانش‌آموزان سراسر کشور را در یک سطح استاندارد با هم مقایسه و انتخاب کنیم. وزیر علوم گفت: این‌که دانشگاه‌ها خودشان شاخص‌های خاصی داشته باشند نیز در حال بررسی است، مسئله کنکور به‌صورت جدی در حال پیگیری است و پیش‌بینی می‌شود بتوان در سال 1400 قبل از ثبت‌نام کنکور 1401 اعلام کرد که اگر این اتفاق بیفتد بسیار خوب است. غلامی درباره برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 متذکر شد: پرونده کنکور نظام قدیم بسته شد و دو بار در شورای سنجش و پذیرش دانشجو مطرح شد که با آن موافقت نشدوی درباره پژوهش‌های علمی ایران گفت:‌ پژوهش‌های علمی ما در تمام مجامع علمی دنیا پذیرفته و در نشریات معتبر چاپ  می‌شود؛ این باعث شده است در رتبه‌بندی‌ها جایگاه 15 را بین کشورهای دنیا داشته باشیم در بحث شاخص کیفیت مقالات از طریق نسبت ارجاعات به مقالات ما نیز رتبه خوبی داریم. وزیر علوم بیان کرد: سرعت رشد علمی ایران نیز موضوع دیگر است و در مسابقه بین کشورهای بزرگ برای ارائه دستاوردهای علمی وقتی سرعت رشد علمی ما در دنیا دوم یا به‌اعتبار برخی شاخص‌ها اول است یعنی محققان ما با تمام توان در حال فعالیت هستند اما، دستاوردهای علمی چقدر در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ حتماً باید جایگاه بین‌المللی را حفظ و به استفاده از آنها در داخل توجه کنیم برخی موارد لبه‌های جدید علم را طی می‌کنند و برخی مقالات محققان ما از این گروه هستند که تعداد زیادی در کشور به‌سمت کاربردی شدن رفته است.

اعزام زائران ایرانی محتمل تر شد

در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که امروز به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب تشکیل شد، حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت، از هماهنگی ها و برنامه های آینده ی این سازمان برای سفر زائران ایرانی به عراق و سوریه خبر داد. وی با اشاره به پیگیری‌ها صورت گرفته و هماهنگی های انجام شده با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های داخلی  برای اعزام زائران به عراق و سوریه گفت: به دستور رئیس سازمان حج و زیارت، هماهنگی با مجموعه‌های مرتبط با حوزه حج و زیارت در این دو کشور نیز در حال پیگیری است تا در صورت موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا اعزام محدود زائران ایرانی در قالب کاروان‌های زیارتی آغاز شود. علی‌رضا رشیدیان؛ رئیس سازمان حج و زیارت نیز به شیوه نامه‌ها و دستورالعمل های بهداشتی تهیه شده برای سفرهای زیارتی اشاره کرد و گفت: سازمان حج با همکاری کارشناسان وزارت بهداشت و درمان این دستورالعمل‌ها را به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی آماده کرده و در اختیار طرف های مقابل قرار داده است و در صورت موافقت، برنامه ریزی سفرهای زیارتی انجام خواهد شد. در ادامه این جلسه،  اکبر رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره حکم مراجع قضایی عربستان در خصوص تبرئه شرکت بن لادن در حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام توضیحاتی بیان کرد و گفت: این حکم که سال قبل صادر شده بود اخیرا در دادگاه تجدید نظر عربستان تایید شد. وی افزود: سازمان حج و زیارت همچنان از طریق وزارت امور خارجه و سفارت سوئیس بعنوان دفتر حافظ منافع عربستان وصول وجوه چک های بانکی صادر شده برای خانواده های معظم شهدا و جانبازان حادثه سقوط جرثقیل را در دست پیگیری دارد و امیدواریم که به نتیجه برسیم. درحال پیگیری برای دریافت متن حکم دادگاه تجدید نظر عربستان هستیم تا موارد حقوقی مرتبط با این حادثه را نیز دنبال کنیم. براساس این گزارش، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم تصریح کرد: پیگیری حقوق خانواده های شهدا و مصدومان این حادثه با جدیت دنبال شود.  حجت‌الاسلام والمسلمین نواب تصریح کرد: طبق مستندات هیئت پزشکی حج و زیارت تعداد مصدومان ایرانی حادثه سقوط جرثقیل بسیار بیشتر از آماری است که عربستان برای آنها چک های بانکی غرامت صادر کرده است و این موضوع از طریق وزارت خارجه ، سفارت سوئیس در تهران و سایر راهکارها پیگیری شود. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین در آغاز این جلسه با گرامیداشت 25 آذر ، روز پژوهش ، پژوهش را موتور پیشران حرکت برای همه نظام ها دانست و با اشاره به اولین توصیه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص اهمیت علم و پژوهش تصریح کرد: اگر کاستی در این عرصه صورت گیرد نمی توان در جهان امروز ماموریت ها و اهداف نظام اسلامی را به ثمر رساند. وی با اشاره به اظهار نگرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی از سرعت پیشرفت ایران تاکید کرد: ما نباید به شرایط کنونی قانع باشیم و برای بهینه شدن برنامه های خود پژوهش، تحقیق و مطالعه را بایستی با جدیت دنبال کنیم. وی همچنین از مسئولان سازمان حج و زیارت خواست با استفاده از نتایج بررسی های انجام شده در کمیته های هفده گانه آسیب شناسی حج 98 ، برنامه های حوزه حج  در عرصه های مختلف را بهبود بخشند.

پایتخت به نهاد ریاست جمهوری تذکر داد

محمد سالاری، محمد جواد حق شناس، حسن خلیلی آبادی، حجت نظری و مجید فراهانی، پنج عضو شورای شهر تهران در تذکری به نهاد ریاست جمهوری خواستار عمل به تعهدات قانونی خود در قبال مدیریت شهری شدند و نسبت به تلاش آن نهاد برای لغو محدودیت ارتفاعی ساخت و ساز در محله جماران انتقاد کردند. در متن این تذکر که به هئیت رئیسه شورای شهر تهران ارائه شده، آمده است: اعضای شورای پنجم شهر تهران، ریاست شورا و شهرداران منتخب این دوره شورا، در مکاتبات متعدد و مستمر نسبت به ایفای تعهدات دولت و نهاد ریاست جمهوری در رابطه کمک به مدیریت شهری برای توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی، تأمین اتوبوس و نیز ایفای تعهدات قانونی دولت نسبت به ارائه بسته‌های تشویقی برای تسریع بازآفرینی شهری و نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و کمک سازمان‌ها و نهادهای خدمت رسان دولتی به مالکین املاک واقع در بافت فرسوده و نیز احیای سند مجموعه شهری برای صیانت و حفاظت از حریم شهر تهران و شهرهای اقماری، کمک دولت به برون‌سپاری اختیارات خود به نهاد مدیریت شهری و افزایش سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده و ده‌ها موارد دیگر خواستار تصمیم گیری و اقدامات عملی دولت شده‌اند اما متاسفانه تاکنون در این موارد پاسخی به مدیریت شهری و اعضای شورا داده نشده و اقدامات عملی نیز مطابق با تعهداتی که دولت دارد، صورت نگرفته است. حال جای شگفتی و تعجب است که پس از تخریب و جمع آوری ستون‌های طبقه سوم ملک متعلق به نهاد ریاست جمهوری واقع در محله جماران (خیابان حسنی کیا) که به صورت متخلفانه و بدون پروانه ساخت، اجرا شده بود یکی از دغدغه ها و اولویت‌های اصلی دفتر نهاد ریاست جمهوری در اولویت قرار دادن درخواست‌های مربوط به موضوع کمک به حذف محدودیت ارتفاع در ساخت و ساز در این محله شده است و طی مکاتباتی به انحاء مختلف نسبت به عملکرد شهرداری تهران و منطقه اعتراض شدید کرده‌اند و تحرکاتی نیز در سطح محله جماران برای دغدغه مند کردن و مخالفت با  محدودیت ارتفاع در محله قدیمی جماران صورت می‌گیرد. این در حالی است که طی سال‌های گذشته که دولت فعلی مستقر بوده، بارها از سوی اهالی محلات کن، فرحزاد، مسگرآباد و محدوده‌های تاریخی و میراثی و شهرک‌های دارای محدودیت ارتفاع و اطراف پادگان‌ها و برخی مراکز نظامی و امنیتی، اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و ... تقاضای حذف این محدودیت شده است و چنین رویکردی را از دولت شاهد نبودیم. لذا خواهشمند است مراتب تذکر و اعتراض اینجانبان را برای انعکاس به نهاد محترم در خصوص موارد مذکور و ضرورت ایفای تعهدات در قبال مدیریت شهری تهران را اعلام فرمایید.

مجلس اینترنت رایگان را روی میز خانه سبز گذاشت

طرح دوفوریتی رایگان شدن اینترنت برای دانش آموزان، معلمان و مدارس با امضای 35 نفر از نمایندگان، تقدیم هیات رئیسه شده است. براساس اصل سوم (بند3) و اصل سی ام قانون اساسی دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش را بصورت رایگان برای دانش آموزان فراهم کند به استناد ماده 69 قانون برنامه ششم و بند ج تبصره 18 قانون بودجه سال 1399 جهت فراهم کردن آموزش مجازی خصوصا در بحران کرونا،طرح دو فوریتی را ارائه می‌دهیم. ماده واحده: دولت (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) موظف است در طول سال تحصیلی 1399 - 1400 استفاده دانش آموزان، معلمان و مدارس از شبکه آموزش (شاد) بصورت رایگان در اختیار قرار دهد، ضمنا نظرم افزارهای پشتیبان جهت سرعت استفاده خدمات اینترنتی در اختیار قرار گیرد. تبصره: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است با توجه به منابع بودجه سال 1399، حداکثر تا پایان مهرماه سال 1399 تعداد یک میلیون دستگاه تبلت دانش آموزی بصورت رایگان توسط واحدهای آموزشی به دانش آموزان تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی و مناطق محروم و حاشیه شهرها قرار دهد.

تهرانِ نارنجی شکننده شد

دکتر سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در مورد شرایط اپیدمی در تهران بیان کرد: در حال حاضر وضعیت تهران در مورد کرونا نارنجی است، اما این وضعیت پایدار نیست و بسیار شکننده است. وی ادامه داد: در دو هفته ابتدایی آذر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طرف مردم و اصناف بسیار مناسب ارزیابی شده و به واسطه همین موضوع، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۱۶۰ مورد در اول آذر ماه به ۶۴ شهر رسیده، اما از آن طرف، شهرهایی با وضعیت نارنجی هم به وضعیت قرمز افزوده شده است. لاری افزود: بنابراین وضعیت شهرها و اعمال محدودیت‌ها، کاملا به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بستگی مستقیم دارد و بر اساس در نظر گرفتن رنگ‌بندی‌های قرمز، نارنجی و زرد، سطح محدودیت‌ها در نظر گرفته می‌شود. سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با اعمال محدودیت‌ها، ادامه داد: اعمال منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح علاوه بر شهرهای قرمز، بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در شهرهای نارنجی هم انجام خواهد شد. همچنان برگزاری دورهمی‌های خانوادگی یکی از خطرات محسوب می‌شود و اعمال این ممنوعیت تردد هم به همین دلیل است. او افزود: با توجه به نزدیکی فصل زمستان و جمع شدن بیشتر افراد در فضاهای سربسته و حضور در دورهمی‌های خانوادگی، از همه مردم عزیز کشورمان می‌خواهیم که به این موارد توجه ویژه داشته و در دورهمی‌های خانوادگی حضور پیدا نکنند. وی گفت: همان طور که بارها اعلام شده، اگر بتوانیم میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حساسیت جامعه را افزایش داده و دچار عادی‌انگاری نشویم، می‌توانیم این روند کاهشی بستری و فوتی به علت کرونا را حفظ کنیم و در غیر این صورت، بار بیماران بستری یا بدحال افزایش پیدا می‌کند و عمده نگرانی ما در مورد فصل زمستان، حضور افراد در فضای بسته و بدون تهویه در فصل سرما است.

وزیر علوم به مجلس احضار شد

سیدنظام‌الدین موسوی عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در گذشته برخی درخواست‌ها و مطالبی در راستای تمدید کنکور نظام قدیم مطرح شده بود. وی افزود: نقل قول‌هایی از جمله این که تا سال ۱۴۰۰ کنکور نظام قدیم برقرار خواهد بود قبلا مطرح شده بود و جسته گریخته شکایت‌هایی نیز مطرح شده بود که در هفته قبل به صورت یک پویش باحضور تقریبا 35 هزار نفر از افرادی که نظام قدیم محسوب می‌شوند به راه افتاد که نهایتا به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تقدیم شد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: البته آقایان نادری و دهمرده، از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به نمایندگی و وکالت از داوطلبان طرح شکایتی را در کمیسیون اصل ۹۰ انجام دادند. موسوی همچنین خاطرنشان کرد: شکایات به طور طبیعی در کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون اصل نود مجلس بررسی خواهد شد که در حال حاضر در حال انجام و اجرای نامه نگاری‌های مقدماتی با مسئولان امر در این زمینه از جمله سازمان سنجش وزیر علوم و دیگران هستیم. وی در همین راستا عنوان کرد: هفته آینده جلسه‌ای بین ما (در کمیسیون اصل نود مجلس) و مسئولان امر برگزار خواهد شد و قطعا پیگیری‌ها را تسریع می‌کنیم تا این موضوع هر چه سریعتر بررسی شود تا بر این اساس مستندات ارائه شده طرفین مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه به کمیسیون ارائه شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از پیگیری چند ماهه و پس از جلسه هفته بعد، آیا وزارتخانه امکان اجرا نکردن این طرح را دارد، افزود: ما بررسی‌های خود را انجام می‌دهیم و همانطور که مستحضر هستید،کمیسیون اصل ۹۰ وظیفه نظارت بر اجرای مصوبه‌ها را و نحوه انجام کار دستگاه‌ها را داشته، لذا ما باید بررسی کنیم که در این روند انجام گرفته  آیا تخطی از قانون صورت گرفته و یا به صورت صحیح اجرا شده و یا اظهارات خلاف واقعی بیان شده، قطعا ابزارهای قانونی را در این راستا استفاده خواهیم کرد. عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: در درجه اول ما باید بررسی کنیم که آیا شکایت وارد است و تخلف صورت گرفته یا نه؟ همه موارد به صورت دقیق بررسی شده و به همه نکات توجه خواهیم کرد ذسعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در حوزه حمایت و رفع موانع از تولید، رویکرد قوه قضاییه آن است که کارخانه‌ای تعطیل و کارگری بیکار نشود. وی گفت: قوه قضاییه دستورالعملی مبنی بر ممنوعیت واردات محصولات تولید داخل دارد که متاسفانه این موضوع کاملا محقق نشده است و در این میان تولیدکننده و کارگر کشور ضرر می‌کنند. معاون قضایی دادستان کل کشور بیان داشت: شرکت‌های دانش بنیانی در کشور وجود دارند که بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را از جمله در حوزه محصولات سلولزی تولید می‌کنند و توانایی تامین بازار داخل را دارند. عمرانی خاطرنشان کرد: یکی از پرمصرف ترین محصولات پارچه‌ای، چادر مشکی است و متاسفانه طی سال‌های گذشته مافیا واردات چادر مشکی کمر چندین واحد تولیدی این محصول در کشور را شکست و امروز ناگزیر هستیم بخشی از نیاز کشور را وارد کنیم.

تهران نصف ناوگان جدید را به جیب زد

شهردار تهران از اختصاص ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای شهرداری های کشور جهت استفاده در حمل و نقل عمومی که در ستاد ملی کرونا مصوب شده است، خبر داد. به گزارش ایسنا، پیروز حناچی در آئین افتتاح باغ سلیمانیه گفت: خوشحالم که فرصت دیگری پیش آمد تا به قول هایی که به شهروندان داده بودیم عمل کنیم. بطور قطع می توانیم بگوییم توسعه فضای سبز در تهران یکی از راهبردهای این دوره مدیریت شهری است. تبدیل ۱۷ باغ به بوستان در تهرانوی افزود: از ابتدای این دوره ۱۷ باغ تملک و به بوستان تبدیل شده و تا خاتمه این دوره ۱۷ باغ دیگر نیز به باغ های داخل محدوده شهر تهران اضافه خواهد شد. در حقیقت هدف گذاری اینگونه بوده که این باغ ها ابتدا در مناطقی که ظرفیت آن وجود دارد و دوم سرانه فضای سبز کمتری دارند احداث شوند. برخی از این باغات مدت ها متروک واقع شده که با همکاری دستگاه های مختلف این اقدام شکل گرفته و توسعه فضای سبز تهران که یکی از نیازهای اصلی این شهر است، محقق شده است. وی ادامه داد: در جلسه امروز کمیسیون ماده ۵ طرح تفصیلی منطقه ۲۲ به تصویب نهایی رسید. کار مهمی که انضباط بخشی به شهر را به عنوان یکی از قول هایی که به مردم داده بودیم در منطقه ۲۲ محقق می کند. وی با اشاره به بهره برداری از باغ سلیمانیه در منطقه ۱۴ گفت: سرانه فضای سبز این منطقه ۹.۵ متر است اما هنگامی که به توزیع این سرانه در نواحی منطقه نگاه می کنیم مشاهده می کنیم که این توزیع متعادل نبوده، لذا تملک و احداث چنین بوستان هایی می تواند در توزیع عادلانه سرانه فضای سبز در نواحی موثرباشد. این در حالیست که سرانه استاندارد در داخل محدوده شهر تهران بدون فضاهای فرهنگی و ورزشی باید ۱۲ متر باشد. وی تاکید کرد: باغ بزرگ دیگری در منطقه ۶ برای تملک در مرحله مذاکره است که اگر به نتیجه برسد کار بزرگی انجام شده است. در باغ سلیمانیه توجه به باغ سازی ایرانی مورد توجه قرار گرفته و نتیجه سیاست های شورا و شهرداری یعنی توجه به مناسب سازی برای معلولین در این باغ به خوبی رعایت شده که می توان آن را به عنوان یک نمونه خوب معرفی کرد. شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به توافق میان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی با شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: ما در کشور شبکه سلامت داریم اما به دلایل مختلف این شبکه در تهران ضعیف است. بنا به پیشنهاد همکاران در وزارت بهداشت، شهرداری امکانات سلامت خود را به عنوان خانه های سلامت تبدیل می کند، البته تا پیش از این نیز این امکانات در اختیار شهروندان بود، اما ماموریت رسمی که وزارت بهداشت از آن پشتیبانی کند نبود. به گفته حناچی، این شبکه گسترده ۱۹ مرکز درمانی در سطح مناطق و ۹ درمانگاه بزرگ در سطح شهر تهران می تواند مجهزتر و مورد پشتیبانی وزارت بهداشت قرار گیرد. البته بودجه بیشتری از شهرداری تهران نخواهیم گذاشت اما پشتیبانی از این مراکز اضافه خواهد شد. وی افزود: در ستاد ملی کرونا نیز مصوبات خوبی برای حمل و نقل عمومی گرفتیم به شکلی که ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای اتوبوسرانی کشور اضافه خواهد شد که حدود ۵۰ درصد آن متعلق به تهران است و شهرداری ها نیز سهم ۱۷.۵ درصدی را در تامین این اتوبوس ها پرداخت خواهند کرد. همچنین دولت قبول کرده که اعتباری برای بازسازی واگن های نسل اول مصوب شود. از سوی دیگر نیز بحث اتوبوس های برقی را دنبال خواهیم کرد و این موارد جدا از مطالبات شهرداری از دولت خواهد بود شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص احداث باغ سلیمانیه در قبال عوارض پلاسکو گفت: ما حساب های فیمابین با بنیاد داریم. حساب های گسترده ای هم هست به شکلی که خیلی چیزها را می دهیم و خیلی چیزها را می گیریم اما احداث این بوستان در خصوص پلاسکو نبوده ولی در حساب فیمابین ما بوده است. وی در خصوص منع ارتفاعی در جماران نیز گفت: این بحث باید با جزئیات کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد. لذا هر گاه اقدامی در این خصوص انجام شد اطلاع رسانی نیز خواهد شد.

جانباختگان بر مدار 200 باقی ماندند

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۲۵۱ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۲ هزار و ۴۴۷نفر رسید. سیما سادات لاری روز دوشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۴ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هفت هزار و ۵۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۱۳۲۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۱۵ هزار و ۷۷۰ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۸۲۳ هزار و ۲۳۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۷۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۳۵۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده استلاری افزود: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ۱۴۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. وی گفت: شهرستان های زرین دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمیشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: افزایش نسبی آمار جانباختگان نشان می دهد همچنان در برابر این بیماری آسیب پذیر هستیم و باید اصول بهداشتی را با جدیت رعایت کنیم. وی افزود: با توجه به اینکه به سمت فصل زمستان و افزایش بارندگی های برف و باران می رویم باید دقت داشته باشیم که حتما در هنگام تردد در فضاهای عمومی از ماسک استفاده کنیم و اگر ماسک خیس شد آن را در سطل های زباله به صورت بهداشتی دور بیندازیم و جایگزین کنیم بنابراین لازم است همواره ماسک جایگزین همراه داشته باشیم و اگر ماسک جایگزین نداشتیم در فضاهای عمومی از شال استفاده کنیم تا دچار کرونا و بیماری نشویم. به گزارش ایرنا، تعداد جانباختگان کرونا در روز گذشته ۲۴۷ نفر بود. ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد. بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۷۲ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است. ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

هوای تهران به مرز هشدار رسید

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میانگین شاخص کیفیت هوای تهران عدد ۱۳۳ و در نتیجه کیفیت هوا برای گروه های حساس ناسالم است. عباس شاهسونی افزود: کیفیت هوا در ۱۳ ایستگاه شهر تهران بالاتر از ۱۵۰ و در محدوده ناسالم برای همه گروه ها است. رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت عنوان کرد: با توجه به پایداری هوا تا روز چهارشنبه همچنین ارتباط افزایش غلظت آلاینده های هوا به خصوص غلظت ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون و میزان ابتلا و مرگ ناشی از  کووید ۱۹ از عموم مردم به خصوص گروه های حساس مانند، بیماران قلبی، ریوی، زنان باردار، سالمندان، کودکان،  بیماران مبتلا به دیابت و آسم، می خواهیم که تا حد امکان از تردد در فضای آزاد اجتناب کنند. وی همچنین از مردم خواست که در این شرایط، پنجره محل سکونتشان را هر یک ساعت، حداکثر پنج دقیقه، جهت تهویه هوا باز و بسته کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha