دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
منطقه فیلیپینی با اکثریت مسلمان، دولت خودمختار تشکیل داد

حوزه/ با گذشت تقریبا دو سال از همه پرسی در جنوب فیلیپین و رای مثبت مردم به دولت خودمختار منطقه مسلمان نشین میندانائو، اداره شهر کوتاباتو روز سه شنبه رسماً به دولت خودمختار بنگسامورو سپرده شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از nation،  تقریباً دو سال پس از برگزاری همه پرسی در جنوب فیلیپین ، اداره شهر کوتاباتو روز سه شنبه رسماً توسط دولت خودمختار بنگسامورو در اختیار گرفته شد.

الحاج مراد ابراهیم ، وزیر ارشد منطقه خودمختار بانگسامورو در منطقه مسلمان‌نشین میندانائو ، گفت که دولت وی از پذیرش مسئولیت نظارت بر شهر کوتاباتو و ۶۳ بارانگای (بخش‌های اداری کوچک در فیلیپین مربوط به مناطق روستایی) از کوتاباتوی شمالی به عنوان بخشی از میندانائو خوشحال و مفتخر است.

در بیانیه قبلی ، ابراهیم گفته بود:  طرح پیشنهادی در ژانویه ۲۰۱۹ برای شمول این شهر ، اراده اکثریت مردم در شهر کوتاباتو را نشان داد.

ابراهیم افزود: با شرکت در همه‌پرسی، آنها تمایل خود را برای پیوستن به بقیه مناطق در تلاش مشترک برای صلح پایدار ، توسعه و حق تعیین سرنوشت نشان دادند.

در بیانیه رسمی آمده است که مراسم برگزار شده به این مناسبت، در مجتمع فرهنگی شریف کابونسان در داخل مرکز دولت بنگسامورو در شهر کوتاباتو برگزار شده است.

در همین راستا، مردم اوایل روز سه شنبه با شرکت در تجمعات مختلف از رسمی شدن دولت منطقه‌ای خودمختار مسلمان ابراز خوشحالی و نشاط کردند.

گفتنی است در تاریخ ۲۱ ژانویه سال گذشته اکثریت بیش از ۳۶ هزار و ۶۰۰ نفر از ساکنان کوتاباتو به عضویت در دولت خودمختار تازه تاسیس رای مثبت دادند. کوتاباتو سومین شهر منطقه است که به این بخش خودمختار اضافه شده است.

 طبق آمارهای غیر رسمی ، شهر لامیتان در باسیلان و شهر ماراوی پایتخت لانائو دل سور دو شهر دیگر در منطقه خودمختار هستند که نزدیک به پنج میلیون نفر جمعیت دارند.

 همه پرسی تاریخی در ۲۱ ژانویه و ۶ فوریه سال گذشته در جنوب میندانائو برگزار شد و به مسلمانان مورو استقلال اعطا شد.

در تاریخ ۲۶ فوریه ، ابراهیم در مراسمی رسمی پست خود را از استاندار منطقه‌ای دولت مرکزی گرفت. وی توسط رئیس جمهور دوترته برای اداره مرکز بنگسامورو تا سال ۲۰۲۲ منصوب شد.

با خودمختاری جامع ، مسلمانان در امور داخلی آزاد خواهند بود ، می‌توانند دادگاه‌های اسلامی را در حوزه قضایی خود اداره کنند و آب‌های اطراف خود را به طور مشترک با دولت مرکزی اداره کنند. ‌هر چند با انعطاف پذیری، آنها ملزم به همراهی با دولت مرکزی فیلیپین در سیاست خارجی خواهند بود.

علاوه بر این ، مبارزان سابق جبهه آزادیبخش ملی مورو و همچنین مبارزان جبهه آزادیبخش اسلامی مورو واجد شرایط عضویت در نیروهای مسلح رسمی خواهند بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha