سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
محمدعلی رحیمی ثابت

حوزه/ صفحه گاه‌شمار نیز شامل بخش‌ها و امکاناتی است که از جمله آن نمایش رویدادهای موجود در پایگاه به صورت خط‌ زمان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدعلی رحیمی ثابت در نشست علمی مجازی «استحصال فراداده های تاریخی در پایگاه جامع تاریخ» از سلسله نشست های همایش مجازی «علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری» که از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور برگزار شد، اظهار داشت: پایگاه جامع تاریخ به عنوان وبگاهی تخصصی با هدف پوشش اطلاعات تمامی وقایع و رخدادهای مهم تاریخ اسلام و تسهیل دسترسی کاربران به پژوهش‌های انجام گرفته در این حوزه طراحی شده است.

 مدیر گروه علمی تاریخ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با بیان اینکه اطلاعات این سایت طی فرایندی تدریجی در بخش‏های «رویدادها»، «اَعلام»، «اماکن» و «اصطلاحات و مفاهیم تاریخی» به کاربران عرضه می‌شود، اظهار داشت: این پایگاه دارای بخش های اصلی است که از جمله آن می‌توان به صفحه اصلی اشاره کرد که این صفحه دارای جستجوی ساده و پیشرفته، نمایش وقایع مهم هر روز و نمایش آماری محتویات پایگاه مانند تعداد رویدادها، شخصیت‌ها و نمایش دوره‌های منتخب گاهشمار است.
وی اضافه کرد: صفحه رویدادها بخش اصلی دیگر این پایگاه است که که شامل بخش‌ها و امکاناتی است؛ از جمله نمایش عناوین رویدادها به ترتیب زمان با قابلیت تغییر آن بر اساس تعداد گزارش و نیز نمایش مختصر و نمایش سایر منابع و... با امکان تغییر دلخواه مدل نمایش توسط کاربر که با کلیک کردن بر روی هر رویداد به صفحه‌ی ویژه‌ی همان رویداد منتقل و امکاناتی در اختیار او قرار می گیرد.

حجت الاسلام رحیمی ثابت با اشاره صفحه نام‌ها و مفاهیم خاطرنشان ساخت: این صفحه شامل بخش‌ها و امکاناتی است که از جمله آن می‌توان به نمایش تمامی نام‌ها و مفاهیمی که در محتوای پایگاه موجود است با امکان جستجو در آن‌ها و نیز انتخاب الفبایی که با انتخاب هریک از این واژه‌ها علاوه بر نمایش ابری واژه‌های مرتبط، امکان انتقال به صفحه‌ی رویدادهای مرتبط با واژه انتخابی وجود دارد.

حجت الاسلام  رحیمی ثابت در ادامه عنوان کرد: صفحه گاه‌شمار نیز  شامل بخش‌ها و امکاناتی است که از جمله آن نمایش رویدادهای موجود در پایگاه به صورت خط‌ زمان است و همچنین امکان مشاهده‌ی تاریخ رویداد از منبع منتخب و در صورت وجود تاریخ‌های متفاوت ارائه شده از سایر منابع در صفحه‌ی گاهشمار و امکان حرکت افقی و عمودی در صفحه‌ی گاهشمار از دیگر امکانات در این بخش است.

وی بیان داشت: همچنین صفحه کتابنامه نیز در این پایگاه قرار داده شده که منابع مورد استفاده در پایگاه به همراه تصویر روی جلد منبع و مشخصات نشر و نمایش مختصر منابع به علاوه فراهم شدن قابلیت اتصال منابع نمایش داده شده به پایگاه کتابخانه‌ی دیجیتال نور و دیدن متن کامل کتاب و دیگر امکاناتی که در این پایگاه فراهم شده و همچنین قابلیت اتصال این منابع به پایگاه ویکی نور جهت آشنایی با منبع جزو ویژگی های این بخش محسوب می‌شود.

مدیر گروه علمی تاریخ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با موضوع فراداده بیان داشت: فراداده یا داده نما یا ابر داده به آن دسته از اطلاعات گفته می‌شود که جزئیات یک داده را تشریح می‌کند یا در مورد یک سری از داده های دیگر به ما اطلاعاتی می دهند که این مسأله جزو ویژگی های پایگاه جامع تاریخ نور محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: به عنوان مثال شما یک عکس از جایی گرفته اید که منظره ای را نشان می دهد؛ حال اگر در مورد این عکس که در کجا بوده یا چه کسی یا چه مکانی هست و این که چه رویدادهایی داشته است یا در مورد مباحث فنی مثلا این که چه کیفیتی دارد؟ صحبت کنید، اطلاعاتی فراتر از خود عکس است و اصطلاحا فراداده است.
وی اضافه کرد: ما از نظر رویدادهای تاریخ اسلام این موضوع را وارد این پایگاه کرده ایم و با امکانات این سایت شما می توانید به اطلاعات جدیدتری فراتر از اطلاعات موجود در منابع تاریخ برسید؛ در حقیقت به کشف اطلاعاتی برسید که به طرق عادی از خواندن منابع نمی رسید.

حجت الاسلام رحیمی ثابت عنوان کرد: به عنوان مثال در پایگاه تاریخ به مناسبت تاریخ امروز، تصویر قلعه لاذقیه کشور سوریه نمایش داده شده که وقتی شما روی آن کلیک کنید به رویدادهای مرتبط با آن منتقل می شوید؛ از این دست اطلاعات و شیوه های مقایسه ای بین تاریخ و اطلاعات فراداده در پایگاه زیاد است که می‌تواند به علاقه مندان به تاریخ کمک شایانی بکند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha