دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین صدرا مازنی

حوزه/ اگر بخواهیم در چله ی دوم انقلاب رویکرد واقع بینانه داشته باشیم، باید به ظرفیت های انسانی و توانایی های جوانان توجه و با اعتماد به نفس و سرعت به سوی تمدن سازی نوین اسلامی حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مازنی در چهارمین نشست معاونان پژوهش مدارس علمیه که در مدرسه علمیه شهیدین در قم با هدف تبادل تجربیات و افزایش سطح مهارتی در «هفته پژوهش» برگزار شد، با بیان این که انگیزه بخشی به جوانان در امر پژوهش یکی از ضرورتهای حوزه است و لازم است طلاب جوان باید به اهمیت و ضرورت پژوهش پی ببرند، گفت: در گذشته قدرت با ابزار و ادوات جنگی تعریف می شد. هر کس زور و نفرات نظامی بیشتری داشت، قوی تر بود؛ اما امروز آنکس که در زمره ی دانایان است قوی است.

 مدیر ترویج پژوهش حوزه های علمیه با بیان این که امروز با گذشته فرق کرده و علم معیار آقایی و سروری است. اگرچه از قدرت نظامی هم نباید غافل شد، ادامه داد: برای همین دنیای علم با سرعت در حال حرکت است.

وی با بیان این که علم مورد نظر عالمان هر علمی نیست چرا که علم ها مختلف است یکی علم راکد برکه ای که محصول آموزش حافظه محور است و دیگری علم جاری بسان رود که به دریا می ریزد و موجب گسترش مرزهای دانش می شود، در ادامه به اهمیت پژوهش همراه با آموزش اشاره و بیان داشت: پژوهشی که از آن یاد می کنیم، دستاورد آموزش پژوهش محور است. ضمن اینکه پژوهش به تنهایی کفایت نمی کند؛ بلکه باید درخدمت صنعت، کشاورزی، رفاه و امنیت و فرهنگ و دین مردم باشد و زمینه نشاط و سعادت انسان را فراهم آورد.

حجت الاسلام والمسلمین مازنی با بیان این که پژوهشی که در جهت رفع نیازها باشد، معادل پیشرفت است وکشورهایی که از توسعه مادی بیشتری برخوردارند با سرعت در حال پیشرفتند؛ و ما باید از آنها پیشی بگیریم، اضافه کرد: البته وعده ی الهی، حکومت صالحان بر پهنه ی هستی است که باظهور ولی خدا(ع) این اتفاق روی می دهد.

مدیر ترویج پژوهش حوزه های علمیه ادامه داد: با این حال درباره این سوال که مسئولیت ما چیست با دو پاسخ و رویکرد انفعالی مواجهیم؛ یکی از اینها نتیجه خوش خیالی و محصول سناریوی خوش بینانه است که می گوید: باید دست روی دست بگذاریم تا تمدن غرب افول کند و نگاه دیگر این است که مرعوب پیشرفت تمدن غرب بشویم و منفعلانه خود را در حد یک مصرف کننده نگه داریم. هردو خطرناک و دو لبه ی تیز یک قیچی هستند.

وی با این بیان اگر بخواهیم در چله ی دوم انقلاب رویکرد واقع بینانه داشته باشیم باید به ظرفیت های انسانی و توانایی های جوانان برومندمان و منابع طبیعی انرژی توجه کنیم و با اعتماد به نفس و سرعت به سوی تمدن سازی نوین اسلامی حرکت کنیم، گفت:از این رو نیاز به تربیت پژوهشگر نه صرفا یک احتیاج بلکه از جنس اضطرار است. اگر به فرمایشات حضرت آقا توجه شود، تاکید فراوان معظم له بر پیشرفت و پژوهش ارتباط نزدیک این دو مقوله را روشن می کند.

وی با بیان این که اگر پژوهش را یک سیستم به حساب آوریم. مانند همه ی سیستم ها، از سه عنصر ورودی، فرایند و خروجی تشکیل شده است، افزود: اولین ورودی آن در مدارس علمیه پذیرش است که نقش پژوهش در گزینش طلبه مورد توجه قرار می گیرد. دیگری اسناد و ضوابط و آیین نامه ها و دستورالعمل ها است که عمدتا تولید شده و سومین مورد هم آموزش مهارتهای پژوهشی مورد نیاز طلبه، برگزاری جشنواره ها و نشست های علمی و مانند آن.

حجت الاسلام والمسلمین مازنی اضافه کرد: در بخش خروجی باید به صورت قدم به قدم و پایه به پایه خروجی ها مشخص شود. اگر در سطح کلان یکی از خروجی هایمان تربیت پژوهشگر باشد، پایان مقطع سطح یک، انتظار می رود طلبه بتواند یک پژوهش در حد علمی اطلاع رسانی و تحقیق پایانی تولید کند، پایان سطح دو، بتواند مقاله علمی تخصصی خلق کند، پایان سطح سه در حد نگارش مقاله علمی ترویجی و پایان نامه سطح سه و پایان مقطع سطح چهار، تولید مقاله علمی پژوهشی و رساله سطح چهار است و  البته خروجی منحصر در این موارد ممکن است، نباشد.

مدیر ترویج پژوهش حوزه های علمیه با بیان این که در این رابطه یکی از مهمترین کارکردها و فرایندها کانون های علمی است اظهار داشت: اگر بتوانیم کانونهای علمی را فعال کنیم، بخشی از وظایفمان را برای دستیابی به اهداف انجام داده ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha