جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
انتقام سخت

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آمریکا با زیردریایی هسته ای گارد دفاعی گرفت

منابع رسانه ای از عبور زیردریایی "یو اس اس جورجیا" آمریکا از تنگه هرمز و ورود این زیردریایی به خلیج فارس خبر دادند. براساس این گزارش، زیر دریایی "یو اس اس جورجیا" را ناوهای جنگی "یو اس اس پورت رویال" و "یو اس اس فیلیپین sea" همراهی کردند. آمریکا مدعی شد که ورود زیردریایی این کشور به خلیج فارس برای تضمین امنیت دریانوردی از تنگه هرمز به سمت آب های خلیج فارس بوده است. زیردریایی جورجیا، یک زیردریایی با سوخت هسته ای است که ۶۴ نیروی عملیاتی دارد و این زیردیایی می‌تواند تا ۱۵۴ موشک کروز تاماهاوک را حمل کند. نیروی دریایی ارتش آمریکا در طول دهه های اخیر حضور پررنگی در آب های خلیج فارس داشته است و پایگاه ناوگان پنجم این نیرو در بحرین قرار دارد.

رژیم صهیونیستی برای ایران خط و نشان نظامی کشید

روزنامه هاآرتص اسرائیل نوشت: رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل تهدید کرد در صورت هرگونه اقدام علیه اسرائیل از سوی ایران یا حزب الله به تلافی ترور شهید فخری زاده، اسرائیل به شدیدترین شکل ممکن واکنش نظامی نشان خواهد داد."آویو کوچاوی" رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی دیروز (دوشنبه) در سخنانی در مراسم جوایز دستاوردهای عملیاتی ارتش اسراییل با اشاره به این موضوع گفت:" اخیرا ما متوجه افزایش تهدیدهای ایران علیه اسرائیل شده‌ایم. او افزود: اگر ایران و شرکای آن به طور مستقیم یا به نیابت علیه دولت اسرائیل اقدامی انجام دهند، آن‌ها خود را در یک تلاش بسیار پرهزینه خواهند دید. "این فرمانده نظامی رژیم صهیونیستی هشدار داد: "ارتش اسرائیل به تمام کسانی که چه به طور جزئی و چه به طور کامل در فعالیت‌ها علیه اسرائیل یا علیه اهداف اسرائیلی مشارکت دارند، خواه دور باشند و خواه نزدیک، حمله خواهد کرد. "او گفت: "من این موارد را ساده واضح و با تعهد کامل می‌گویم: اقدامات تلافی‌جویانه ما آماده و تمرین شده است. من به دشمنان توصیه می‌کنم که ما را محک نزنند. "پیشتر فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در منطقه) نیز در آستانه سالگرد ترور شهید سپهبد "قاسم سلیمانی" از سوی آمریکا، به ایران هشدار داده هرگونه اقدام تلافی‌جویانه علیه اهداف آمریکایی با واکنش قاطع نظامی پاسخ داده خواهد شد.

انتقام سخت قطعی شد

دریابان علی شمخانی در دیدار با حمدالله محب مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان با تبیین سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی برتقویت حسن همجواری و برقراری روابط راهبردی با کلیه همسایگان خود تصریح کرد؛ افغانستان به دلیل اشتراکات و پیوندهای فراوان میان دو ملت از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است. با ابراز مسرت از افتتاح راه آهن خواف - هرات و ابراز امیدواری از اینکه این پروژه بتواند نقش موثری در ارتقاء و تحکیم روابط دو کشور و رفاه و پیشرفت اقتصادی مردم افغانستان داشته باشد؛ ایجاد زیر ساخت های لازم برای توسعه روابط در همه زمینه‌ها را حیاتی و اجتناب ناپذیر توصیف کرد.  دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تهدیدات و منافع مشترک دو کشور در موضوعات مختلف بویژه مسئله گسترش تروریسم و ضرورت ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بر حمایت قاطع ایران از دولت قانونی افغانستان و لزوم افزایش همکاری و تعامل میان تهران - کابل در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی تاکید کرد. شمخانی با بیان اینکه آمریکا در طی یک سال گذشته اقدامات ناامن ساز خود را در منطقه غرب آسیا تشدید و با ترور ناجوانمردانه فرماندهان ارشد مبارزات ضد تروریستی سردار قاسم سلیمانی ابو مهدی المهندس این رفتار را به اوج رساند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است با گرفتن انتقام سخت از آمران و عاملان این جنایت تاریخی، از تداوم اقدامات تروریستی، تشنج آفرین و ضد امنیتی آمریکا و عمالش جلوگیری و آنان را وادار به خروج از منطقه نماید. وی با هشدار نسبت به تشدید و توسعه فعالیت‌های داعش در افغانستان و خطراتی که از این ناحیه برای مردم این کشور و دیگر کشورهای منطقه ایجاد خواهد شد، بر ضرورت هوشیاری، همکاری و اشتراک مساعی همه کشورها برای دفع شر کامل این غده سرطانی تاکید کرد. حمدالله محب مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان هم در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران، آمادگی دولت و ملت افغانستان برای گسترش همکاری و تعامل با دولت و ملت بزرگ ایران را اعلام و از ایران به عنوان خانه دوم خود یاد کرد. وی با اشاره به حمایت های بی دریغ جمهوری اسلامی ایران و میهمان نوازی مردم شریف ایران از مردم افغانستان در طول ۴۰ سال گذشته گفت: دولت و ملت افغانستان همواره قدردان محبت ها، کمک ها و حمایت های ایران و ایرانیان بوده و خواهد بود.  حمدالله محب با ارائه گزارشی از روند گفت و گوهای صلح در افغانستان افزود: متاسفانه علی رغم توافقات امضاء شده میان آمریکا و طالبان، حملات و اقدامات مخرب این گروه نه تنها کاهش نیافته بلکه سیر صعودی نیز داشته است. وی با تمجید ازنقش موثر و سازنده جمهوری اسلامی ایران برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان خاطر نشان ساخت: گروه طالبان با سوء استفاده از توافق با آمریکا در تلاش برای تحمیل شرایط خود و وادار سازی دولت افغانستان به تسلیم بود لیکن ما با تاکید بر مواضع اصول و قانونی خود مقابل زیاده خواهی آنان ایستادگی کردیم. حمدالله محب در سفر یک روزه خود به تهران با برخی دیگر از مقامات عالی سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار و گفت و گو می کند.

سپاه ترامپ را با اقیانوس‌پیمای ایرانی بدرقه کرد

سردار سعید محمد عصر امروز در حاشیه مراسم رونمایی و به آب‌اندازی دومین نفتکش اقیانوس‌پیما توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه در بوشهر اظهار داشت: دومین کشتی نفتکش غول پیکر افراماکس به‌صورت «ای پی سی» توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه با ظرفیت ۷۵۰ هزار بشکه در شرکت صدرا ساخته و امروز آب‌اندازی شد. فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه افزود: به همت جوانان متخصص ایرانی، در همه بخش‌های صنعت دریایی خودکفا شده‌ایم و امروز برای ساخت هرگونه کشتی نیاز به بیرون از کشور نداریم. وی تصریح کرد: امروزه شرکت صدرا با حمایت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه قادر است که هرگونه شناور غول‌پیکر نفتی، رزمی، صیادی و ... را بدون نیاز به بیرون از کشور ساخت کند. محمد با بیان اینکه شرکت صدرا نماد جهش تولید در کشور است، گفت: توافقات نهایی برای پروژه‌های رشادت، تعمیر ۱۸ سکوی پارس جنوبی و ساخت شناورهای مختلف توسط شرکت صدرا انجام شده است که با این رویکرد برای افراد زیادی در شرکت صدرا اشتغال‌زایی خواهد شد. وی تصریح کرد: برای ساخت این کشتی، حدود ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و یک هزار و ۵۰۰ نفر به طور غیرمستقیم در دو سال اخیر مشغول به فعالیت بوده‌اند و اشتغال‌زایی شده است. فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) تصریح کرد: مراسم رونمایی از نفتکش اقیانوس‌پیما توسط متخصصین داخلی جهت «گود بای پارتی» ترامپ قمارباز برگزار شده که  دشمنان دریابند، علی‌رغم همه تحریم‌ها با تخصص نیروهای ایرانی در شرکت صدرا توانسته‌ایم از دومین نفتکش غول‌پیکر اقیانوس‌پیما رونمایی و به آب بی‌اندازیم.

سودان و اتیوپی به اختلافات مرزی پایان دادند

وزارت خارجه اتیوپی امروز از توافق این کشور با سودان برای حل نهایی و مسالمت‌آمیز اختلافات مرزی خبر داد. «دینا مفتی» سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی امروز سه‌شنبه گفت که آدیس‌آبابا و خارطوم به توافقی برای حل نهایی و مسالمت‌آمیز اختلافات مرزی دست یافته‌اند. مفتی افزود که به دنبال حوادثی که در منطقه مرزی با سودان رخ داد، دشمنان به دنبال تشدید اوضاع بودند. وی تصریح کرد که با وجود تلاش‌های دشمنان برای تشدید اوضاع بین اتیوپی و سودان، اما دو کشور متعهد شدند که تمامی مسائل را به صورت مسالمت‌آمیز حل کنندطبق گزارش خبرگزاری آناتولی، سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی تأکید کرد «کسانی که به دنبال تشدید اختلافات بین خارطوم و آدیس‌آبابا بودند شکست خورده و هرگز پیروز نخواهند شد».امروز سه‌شنبه یک هیأت اتیوپی به ریاست «یمیک میکونن» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور به منظور بررسی مسائل مربوط به ترسیم مرز بین اتیوپی و سودان، وارد خارطوم پایتخت سودان شد. سفر هیأت اتیوپیایی به سودان در حالی است که ارتش سودان چهارشنبه گذشته از حمله شبه‌نظامیان اتیوپیایی در نزدیکی منطقه «الفشقه» و کشته و زخمی شدن شماری از افراد در این حمله خبر داده بود. از حدود ۲۶ سال پیش شبه‌نظامیان اتیوپیایی با یورش به اراضی کشاورزان سودانی در منطقه «الفشقه» آن‌ها را به زور سلاح از مزارع خود بیرون رانده و زمین‌های آن‌ها را تصرف کردند. خارطوم، ارتش اتیوپی را به حمایت از این شبه‌نظامیان متهم کرده است. خبرگزاری سودان (سونا) نیز روز شنبه از اعزام نیروها و تجهیزات نظامی گسترده به منطقه مرزی خبر داد و افزود که نیروهای مسلح سودان به پیشروی به سمت الفشقه برای بازپس‌گیری اراضی کشاورزان سودانی ادامه می‌دهند.

رزمایش مشترک آمریکا و عربستان برگزار شد

آمریکا و عربستان یک رزمایش مشترک هوایی را با حمایت نیروهای دریایی خود اواخر هفته گذشته در خلیج فارس برگزار کردند. نیروی هوایی و دریایی عربستان، فرماندهی مرکزی نیروی دریایی و همچنین نیروی هوایی آمریکا روز ۱۷ و ۱۸ دسامبر (۲۷ و ۲۸ آذر) رزمایش مشترکی را برای شبیه سازی جنگ در سطح دریا برگزار کردند. این پنجمین رزمایش مشترک نیروی دریایی آمریکا با کشورهای حوزه خلیج فارس به حساب می آید که چهار مورد قبلی آن به ماه های مارس، آوریل، اوت و سپتامبر باز می گردد.

مغرب به رژیم صهیونیستی پیام سازش ارسال کرد

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که رباط پیامی مبنی بر امضای غیرعلنی توافق سازش برای تل‌آویو ارسال کرده است. همزمان با گزارش اولین پرواز مستقیم از تل‌آویو به رباط، منابع صهیونیستی گزارش دادند که مغرب پیامی برای تل‌آویو ارسال کرده است. پایگاه خبری شبکه «المیادین» به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داد که رباط به تل‌آویو خبر داده است که نمی‌خواهد در مراسمی علنی توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را امضا کند. برخی ناظران علت این امر را فشار افکار عمومی در مغرب عنوان کرده‌اند. این گزارش در حالی منتشر شده است که منابع خبری ظهر امروز از اولین پرواز مستقیم از تل‌آویو به رباط خبر دادند؛ پروازی که مسافران آن را هیأتی صهیونیستی به ریاست «مئیر بن شبت»‌ با سمت آنچه مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی خوانده می‌شود و از طرفی دیگر، هیأتی آمریکایی به ریاست «جرد کوشنر» مشاور ارشد رئیس‌جمهور فعلی آمریکا تشکیل دادند. این هواپیما که ظهر امروز از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو برخاسته بود، طبق گزارش منابع خبری، حوالی ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران در فرودگاه بین‌المللی رباط بر زمین نشسته است. این در حالی است که پایگاه خبری شبکه «اسکای نیوز» در این خصوص خبر داد که هواپیمایی «اسرائیلی» با پرواز بر فراز دریایی مدیترانه، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا وارد مغرب شده است. برخی رسانه‌ها در این خصوص گزارش دادند که الجزایر و تونس به هواپیمایی رژیم صهیونیستی اجازه عبور از حریم هوایی خود را نداده‌ و به همین علت این هواپیما مسیر دیگری را برای ورود به مغرب انتخاب کرده است. از طرفی دیگر، اسکای نیوز گزارش داد که احتمالا میان دو طرف توافقاتی در زمینه گردشگری و سرمایه‌گذاری به امضا برسد. وبگاه خبری شبکه صهیونیستی «آی۲۴» نیز ظهر امروز در این خصوص گزارش داد که هیأت رژیم صهیونیستی قصد دارد در مغرب با دولت این کشور توافقنامه‌هایی در حوزه‌های آب، روادید، مالی و سرمایه‌گذاری و همچنین هوانوردی امضا کند. تحولات میان دو طرف پس از آن صورت می‌گیرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، دو هفته قبل، در حساب کاربریش در توئیتر نوشت که مغرب برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل اعلام آمادگی کرده است. پس از اعلام توافق سازش مغرب با رژیم صهیونیستی، پادشاه مغرب برای توجیه خیانت خود به آرمان فلسطین با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تلفنی گفت‌وگو کرد.

ترکیه به واشنگتن هشدار داد

وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد، این کشور از آمریکا توقع دارد که فورا در تصمیم اشتباه خود برای اعمال تحریم علیه ترکیه بازنگری کند. «حلوسی آکار» وزیر دفاع ترکیه با گذشت هشت روز از اعلام تحریم آمریکا علیه ترکیه به دلیل خرید سامانه «اس-۴۰۰» روسیه، از واشنگتن خواست تصمیم اشتباه خود را اصلاح کند. بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر دفاع ترکیه در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره تحریم واشنگتن علیه آنکارا، این اقدام آمریکا را «تصمیمی اشتباه» خواند. حلوسی آکار در مصاحبه‌ای که شبکه تلویزیونی «ان‌تی‌وی» ترکیه پخش کرد، اعلام کرد که ترکیه انتظار دارد آمریکا فورا در تصمیم اشتباه خود برای اعمال تحریم علیه ترکیه بازنگری کند. وزیر دفاع ترکیه افزود: «ما (دولت ترکیه) هر کاری که لازم باشد برای کاستن از آسیب ناشی از این تحریم‌ها انجام خواهیم داد».وزارت خزانه ‌داری آمریکا شامگاه دوشنبه هفته گذشته صنایع دفاعی ترکیه و «ابراهیم دمیر» رئیس آن را تحریم کرد. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در این زمینه اعلام کرد، ترکیه به دلیل همکاری آگاهانه با شرکت تسلیحاتی روسی «روسبرون‌ اکسپورت» و خرید سامانه اس-۴۰۰ تحت تحریم‌های برآمده از قانون موسوم به «کاتسا» قرار گرفت. پیش از این رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به همراه وزرای دفاع و خارجه این کشور اقدام آمریکا در تحریم ترکیه همپیمان عضو ناتو را به شدت محکوم کرده‌اند. بنا بر گزارش اسپوتنیک، آنکارا در سال ۲۰۱۷ با مسکو توافقی برای خرید سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ امضا کرد و در سال ۲۰۱۹ چندین محموله از این سامانه به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار را دریافت کرده است.

روسیه سفرای آلمان، سوئد و فرانسه را احضار کرد

وزارت خارجه روسیه سفرای آلمان، سوئد و فرانسه را در اعتراض به تحریم‌های اتحادیه اروپا، احضار کرد. این تحریم‌ها با ادعای نقش داشتن مسکو در مسمومیت «الکساندر ناوالنی» از مخالفین دولت روسیه، اعمال شده است. این در حالی است که دولت مسکو به دفعات نقش داشتن در این قضیه را انکار کرده است ادعا می‌شود که ناوالنی با عامل اعصاب نوویچوک مسموم شده که فقط روسیه فرمول ساخت آن را در اختیار دارد.

گزارش «فوق سری» عربستان فاش شد

 «خالد الحمیدان» رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی یک گزارش فوق محرمانه شامل ارزیابی امنیتی درباره روند عادی سازی میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و چگونگی استفاده عربستان از رژیم اسرائیل، به دیوان عربستان ارائه کرد. این گزارش شامل برجسته‌ترین اقدامات صورت گرفته در مسیر عادی سازی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با رژیم اسرائیل از دهه ۱۹۹۰ تاکنون است و به شرح مطالبی درباره روابط نزدیک این کشورها با رژیم صهیونیستی و چگونگی استفاده عربستان سعودی از اسرائیل می‌پردازد. این گزارش محرمانه با نام «اسرائیل و خلیج فارس و حدود استفاده خلیج فارس از اسرائیل» به شکل خلاصه در زیر آمده است. روابط کشورهای حوزه خلیج فارس و اسرائیل در هفته گذشته، شاهد سه رخداد مهم بود؛ نخست، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل به سلطان نشین عمان سفر کرده و سپس یک هیات ورزشی اسرائیلی برای شرکت در مسابقات جهانی ژیمناستیک راهی قطر شد. پس از آن وزیر ورزش و فرهنگ اسرائیل، نمایندگان این رژیم در مسابقات قهرمانی جودو در ابوظبی را همراهی کرد. همچنین در عمان و قطر و امارات پرچم اسرائیل بالا رفته و سرود این رژیم پخش شد. در این میان اطلاعات حاکی از قریب الوقوع نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دوحه است. در همین زمینه وب سایت بی بی سی گزارشی با تیتر «آسمان خلیج فارس به دلیل شمار زیاد مهمانان اسرائیلی در حال تنگ شدن است» را منتشر کرد که موضوع آن را از روزنامه لبنانی الاخبار کپی برداری کرده بود. در آن زمان، شایعات حاکی از این بود که نتانیاهو هم‌زمان با افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در بحرین در حال آماده‌سازی سفر به منامه است. این گزارش در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸ منتشر شده بود. ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸ یک هیات صهیونیستی در جلسات کمیته آثار جهانی که توسط یونسکو و با همکاری اداره فرهنگ و آثار باستانی بحرین سازمان دهی شده بود، مهمان بحرینی‌ها شد. پیش از آن نیز در ماه می ۲۰۱۷ منامه میزبان یک هیات اسرائیلی برای شرکت در جلسات مجمع عمومی اتحادیه بین‌المللی فوتبال «فیفا» بود. قبل از آن نیز در دسامبر ۲۰۱۶ یک هیات صهیونیستی برای برگزاری مراسم سوم عید موسوم به «حانوتا» به بحرین سفر کرده بود و در مقابل یک هیات بحرینی متشکل از ۲۴ نفر از اعضای انجمن «این بحرین است» در دسامبر ۲۰۱۷ به اراضی اشغالی سفر کرد.

ایران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مسئول درز اطلاعات محرمانه اعلام کرد

مهدی تهرانی قائم مقام معاونت بین الملل حزب موتلفه اسلامی در دیدار کیم چول کنسول سیاسی سفارت کره در ایران با اشاره به شهادت شهید فخری زاده، اظهار داشت: اعتقاد ما این است که همیشه ترور شخصیت‌ها و شهادت دانشمندان و بزرگان ما بر خلاف نیتی که غرب از این موضوع داشته مسیر رشد بیشتری را باز می‌کند، یعنی نه تنها موجب توقف حرکت ما نمی‌شود، بلکه باعث شکوفایی هم می‌شود و به اصطلاح خون این شهیدان باعث ایجاد یک برکت جدید می‌شود که تا سال‌های سال حتی ثمره اش از تلاش‌هایی که خود آن شهید در دوران زندگیش انجام می‌داده بیشتر و بالاتر خواهد بود. وی افزود: نکته دیگر این است که این سخیف‌ترین نوع حرکت کشورهای استعماری است. در رابطه با یک کشوری که با توان علمی خودش به نیرومندی و توانی رسیده و اکتشافی انجام داده چقدر باید پلیدی وجود داشته باشد که آن دانشمند را مورد هدف قرار دهند یعنی موضوعات سیاسی را بیاورند در سطح ترور کسانی که کار علمی، تحقیقاتی، لابراتواری و آزمایشگاهی انجام می‌دهند، آن‌ها را شناسایی کنند و شهید نمایند. قائم مقام معاونت بین الملل حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: این نشان می‌دهد که چقدر غرب و کشورهای غربی غیر قابل اعتماد هستند که حتی نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی اعلام کرده که اطلاعاتی که ما در اختیار آژانس قرار می‌دهیم از آژانس درز می‌کند. تهرانی تصریح کرد: قبل از این که حتی اعضای شورای حکام گزارشات را مطالعه کنند، نامه‌ها سر از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در می‌آورد یعنی این سیستم چقدر غیر قابل اعتماد است و کشورهای دنیا چطور می‌توانند خود را تحت این نظارت قرار دهند و اطلاعات دانشمندان خود را بدهند و دانشمندان ایشان دچار ترور شوند و اطلاعات ایشان هم در اختیار کشورهای غربی و سرویس‌های امنیتی کشورهای غربی قرار گیرد. این دیگر چه ارزشی برای نظامات بین الملل و قواعد حاکم بر دنیا باقی می‌گذارد وقتی اطلاعاتی که قرار است محرمانه باقی بماند از آنجا درز پیدا کند. در این دیدار آقای کیم چول کنسول سیاسی سفارت کره در ایران نیز طی سخنانی ضمن محکوم کردن ترور شهید فخری زاده با انتقاد از درز اطلاعات هسته‌ای برخی کشورها از آژانس انرژی هسته‌ای، گفت: ما نیز در گذشته با چنین موضوعی برخود داشتیم در دهه ۹۰ که با آژانس درگیر مساله هسته‌ای در شبه جزیره کره بودیم تاکید کرده بودیم که گزارشاتی که به سازمان ارائه میشود در آنجا بصورت محرمانه بماند و سازمان در این اقبال مسئولیت دارد. وی ادامه داد:، اما متاسفانه گزارش‌های ارسالی به سازمان در اختیار آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای گروه ۱۰ قرار داده می‌شود تا علیه ما اقداماتی همچون ترور شهید فخری زاده را انجام دهند. کنسول سیاسی سفارت کره در ایران تصریح کرد: بارها با آژانس مکاتباتی انجام شده و به آن‌ها تاکید کردیم که اگر ترور دانشمندان هسته‌ای ما ادامه یابد، قطعا از سازمان خارج خواهیم شد، زیرا معتقدیم امنیت و منافع هر کشور که بر اساس منشور سازمان ملل باید تحقیق و تضمین شود؛ چول به تصویب لغو تحریم‌ها از سوی مجلس ایران اشاره کرد و گفت: طرحی که اخیرا از سوی مجلس ایران مورد تصویب قرار گرفت را اقدامی مثبت و حق طلبانه دولت ایران حساب می‌کنم و دولت ما نیز همیشه از اقدامات و سیاست‌های ایران حمایت می‌کند.

نقشه آمریکا برای «ترور برجام» لو رفت

«تد کروز»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا در سکوت خبری در تلاش است «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را مجاب کند قبل از روی کار آمدن «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا «برجام» و توافق جوّی پاریس را به مجلس سنا ارائه کند. پایگاه RealClearpolitics، به عنوان نخستین رسانه آمریکایی که این خبر را منتشر کرده نوشته هدف تد کروز این نیست که این دو توافق به تأیید و تصویب مجلس سنا برسند، بلکه او می‌خواهد آنها در این مجلس رد شوند. کروز در نامه‌ای به «دونالد ترامپ» و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا از آنها خواسته این دو توافق را قبل از پایان رسیدن دوران ریاست‌جمهوری ترامپ به سنا ارائه او در این نامه از اقدام ترامپ در خروج یکجانبه از برجام تمجید کرده و نوشته است: «دولت شما با خروج از برجام و توافق جوی پاریس ما را در مسیر درست قرار داده است. این دستاورد بزرگی برای مردم آمریکا بود.» وی در ادامه نوشته است: «تنها با ارائه این دو توافق به سنا است که این مجلس قادر خواهد بود در صورت تلاش دولت بعدی برای احیای آنها به نقش مشورتی‌اش در قانون اساسی عمل کند.» پیش از این هم «تام کاتن»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا گفته هر توافق جدید با ایران بدون تصویب در سنا دوام نخواهد آورد. کاتن که از زمان شروع مذاکرات هسته‌ای با ایران از مخالفان توافق هسته‌ای برجام بود و از خروج واشنگتن از این توافق هم حمایت کرد در مصاحبه‌ای که چند هفته پیش با فاکس‌نیوز انجام داده ایران را به «نقض» مفاد این توافق متهم کرد.  کاتن طراح اصلی نامه‌ای بود که در سال ۲۰۱۵ همزمان با جاری بودن مذاکرات هسته‌ای خطاب به مقام‌های ایران نوشته شده و در آن هشدار داده شده بود که هر توافق هسته‌ای با ایران بعد از اتمام دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» معتبر نخواهد بود. او در مصاحبه با فاکس‌نیوز درباره برجام گفت: «من گفتم که این توافق در صورتی که رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه به ریاست‌جمهوری انتخاب شود دوام نخواهد آورد و همین اتفاق هم افتاد.» او در ادامه گفت: «باز هم به مقام‌های ایران یا هر شرکت غربی که می‌خواهند به سمت تجارت با ایران بروند می‌گویم: توافق جدیدی که به تأیید سنای آمریکا نرسد در درازمدت دوام نمی‌آورد.» تام کاتن در بخش دیگری از اظهاراتش گفته هر توافق جدید با ایران باید شامل بندهای موشکی و گزینه‌های دیگر غیر از مسائل هسته‌ای باشد. تام کاتن در این مصاحبه هر گونه تلاش برای بازگشت به توافق هسته‌ای برجام را «کوته‌بینانه و خطرناک» توصیف کرد. ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند. کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.   او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد. ترامپ سرانجام روز ۸ می سال ۲۰۱۷ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران امضا کرد. دولت آمریکا بعد از خروج از برجام علاوه بر تمدید تحریم‌ها به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است. ترامپ  وعده داده بود با پیگیری این سیاست‌های موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد. او در تحقق این هدف ناکام ماند و این در حالی است که ۷ هفته به پایان حضورش در کاخ سفید باقی مانده است.

آمریکا مورد شبیخون سایبری قرار گرفت

ران وایدن سناتور ایالت اورگون که عضو ارشد کمیته مالی مجلس سنا است، در واکنش به حمله سایبری اخیر به نهادهای فدرال و دولتی آمریکا از جمله وزارت خزانه داری، گفت: حمله سایبری به وزارت خزانه داری ظاهرا مهم و بزرگ بوده است. اظهارات وایدن پس از آن بیان شده است که مقام های وزارت خزانه داری آمریکا به تازگی برخی جزئیات درباره حمله سایبری اخیر را به اطلاع اعضای کمیته دارایی مجلس سنا رسانده اند. وی افزود: به گفته مقام های وزارت خزانه داری، این نهاد با یک نفوذ جدی هکری روبرو شده و این حملات از جولای آغاز شده است. عمق این خسارات هنوز ناشناخته است. علاوه بر این، هکرها توانسته‌اند به سامانه های بخش امور اداری وزارت خزانه داری آمریکا نفوذ کنند، بخشی که اطلاعات مقام های ارشد در آن نگهداری می شود. وزارت خزانه داری هنوز نمی داند دقیقا چه اقداماتی توسط هکرها صورت گرفته و چه اطلاعاتی سرقت شده است مقام های آمریکایی بر این باورند که روسیه عامل اصلی حملات هکری و سایبری اخیر علیه نهادهای فدرال و دولتی ایالات متحده است. روسیه این ادعا را رد کرده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز سکوت خود درباره حمله سایبری شرکت Solarwinds به چندین دپارتمان دولتی آمریکا را شکست و به جای متمرکز شدن بر روسیه، احتمال نقش چین در این حملات را مطرح کرد. البته ترامپ در حالی رسانه‌ها را مسئول اصلی نام بردن از روسیه در قضیه حملات سایبری به نهادهای فدرال و شرکت‌های آمریکایی معرفی کرده است که چندین نفر از مقامات بلندپایه دولت خود او از جمله «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه چنین اتهامی را علیه روسیه مطرح کرده‌اند؛ اتهامی که روسیه قاطعانه آن را رد کرده است.

چین ناو آمریکایی را اخراج کرد

چین روز سه‌شنبه اعلام کرد نیروهای این کشور پس از تجاوز یک فروند ناوشکن ایالات متحده به آب‌های سرزمینی چین در دریای چین جنوبی بیرون راندند. به نوشته روزنامه «دیلی تلگراف» «تیان جونلی» سخنگوی مقر فرماندهی جنوب چین اعلام کرد نیروهای این کشور یک فروند ناوشکن متجاوز آمریکایی را بیرون راندند. این در حالی است که  نیروی دریایی ایالات متحده اندکی بعد مدعی شد ناوشکن «یو اس اس جان مک‌کین» مطابق با قوانین بین‌المللی در منطقه تردد کرد. این مقام نظامی چین افزود، چنین اقداماتی توسط ایالات متحده به طور جدی حاکمیت و امنیت چین را نقض و صلح و ثبات را در دریای چین جنوبی بشدت تضعیف می‌کند. این ناو آمریکایی در روزهای گذشته تمرینی را با زیر دریایی اتمی فرانسه و همراهی کشتی بالگرد نشین ژاپن  در «دریای فیلیپین» برگزار کرد. این حادثه در حالی رخ داد که «شاندونگ» دومین ناو هواپیمابر چین روز یکشنبه پس از عبور از تنگه راهبردی تایوان در در آن منطقه تمرین کرد. چین مخالف افزایش حمایت‌های آمریکا از تایوان از جمله فروش تسلیحات جدید و ملاقات مقام‌های ارشد آمریکایی از این جزیره است.  پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با وجود اعتراض مداوم چین، این دوازدهمین بار طی یک سال گذشته به شمار می‌آید که واشنگتن اقدام به اعزام کشتی‌های نظامی به تنگه تایوان کرده است.

تل‌آویو به بایدن مشاوره هسته ای داد

در ادامه هشدارها و نگرانی‌های رژیم صهیونیستی از احتمال بازگشت دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به برجام، «یاکوف عمیدرور» رئیس پیشین شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خواستار افزایش محدودیت‌های هسته‌ای ایران به ۵۰ سال شد. به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، عمیدرور شامگاه دوشنبه طی سخنرانی در همایش ویدئوکنفرانسی «مؤسسه امنیت و استراتژی اورشلیم» (قدس اشغالی)، هشدار داد که دولت بایدن شاید در واکنشی احساسی برای خنثی کردن هرچیزی که دولت «دونالد ترامپ»‌ انجام داده، اهرم تحریم‌ها بر ایران را به سادگی از دست بدهد وی با بیان اینکه بایدن در زمان به دست گرفتن قدرت در واشنگتن از یک مزیت بزرگ بهره‌مند است، مدعی شد: «دولت ترامپ از می ۲۰۱۸ کارزار فشار حداکثری را به کار بست که جمهوری اسلامی را به شدت مجبور به دادن امتیازهایی در بخش هسته‌ای و فعالیت‌های تروریستی کرده، حتی اگر همین الان هم تسلیم نشده باشند».این ژنرال بازنشسته صهیونیست افزود: «استفاده نکردن از این اهرم که توسط دولت قبل ایجاد شده، آنهم فقط به دلیل اینکه دولت ترامپ آن را ساخته، اشتباه بزرگی است. این احساس در بین بسیاری از حامیان بایدن وجود دارد که باید هر کاری که ترامپ انجام داده، ملغی کرد».بر اساس این گزارش، عمیدرور در ادامه ادعاهای خود گفت: «ایرانی‌ها سیاست خود را بر فرض روی کار آمدن افراد [اوباما] بعد از چهار سال (دوره ترامپ) بنا کرده‌اند و الان می‌توانند به خانه اول بازگشته و آن توافق بد را که البته برای آنها بسیار خوب بود، دوباره داشته باشند».وی سپس به بایدن توصیه کرد: «اگر این دولت صراحتاََ بگوید که در زمان روی کار آمدن،‌ به خانه اول باز نمی‌گردد، و اینکه وقتی [بایدن] درباره توافق جدید و قوی‌تر صحبت می‌کند واقعا جدی است، آنها (ایران) نیز مجبور خواهند شد که در کل سیاست خود بازنگری کنند. این [روش‌] شاید موفق شود».به نوشته جروزالم‌پست، رئیس سابق شورای امنیت داخلی اسرائیل ادامه داد: «اگر برعکس، دولت بعدی تحریم‌ها را بردارد و بگوید "بیایید به همان توافق قدیمی برگردیم و سپس درباره یک [توافق] جدید مذاکره کنیم و تمام حفره‌های آن را پر کنیم"، هیچ شانسی [برای ما]‌ نیست».عمیدرور درباره مدت زمانی که یک توافق جدید برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران باید داشته باشد نیز ادعا کرد محدودیت ۵۰ ساله در نظر گرفته شود زیرا ۱۰ تا ۱۵ سالی که در برجام هست،‌ بسیار کوتاه می‌باشد. پیش از این نیز، «ران درمر» سفیر تل‌آویو در واشنگتن بایدن «متحد قدرتمند» تل‌آویو توصیف کرد و به او هشدار داد، اشتباهات گذشته درباره ایران را تکرار نکند. این در حالی است که بایدن در مصاحبه با روزنامه «نیویورک‌تایمز» ضمن تشریح مواضع خود برای ماه‌های اولیه دولت احتمالی‌اش، گفته بود هنوز بر سر موضع بازگشت به برجام،  به عنوان «نقطه شروعی برای مذاکرات آتی» و همچنین به شرط تبعیت مجدد ایران از محدودیت‌ها ایستاده است.

رشوه میلیاردی بن زاید لو رفت

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از سارا ویتسون مدیر سابق بخش خاورمیانه سازمان دیدبان حقوق بشر نوشت : این مقام سابق، محمد بن زاید را رسما متهم کرد قصد داشت در راستای اهداف خود به این سازمان رشوه پرداخت کند. به گفته این مدیر سابق، ولیعهد ابوظبی تلاش کرد از طریق یک واسطه ۲ میلیون دلار رشوه پرداخت کند. ویتسون این اطلاعات را در رشته توئیتهایی در واکنش به گزارش اخیر خبرگزاری بلومبرگ درباره اتهام های مالی و حقوقی علیه محمد بن زاید منتشر کرد. در این گزارش تحقیقاتی بلومبرگ به توطئه های ولیعهد ابوظبی علیه قطر از طریق بانکی در لوکزامبورگ و به کارگیری بانکی برای تامین فعالیت های مالی مشکوک و  غیر قانونی امارات پرداخته است. ویتسون در این باره گفت : رشوه از طریق گراهام رابسون رئیس سابق بانک هاویلاند پیشنهاد شد و بن زاید از این طریق قصد داشت تا سکوت ما را در مقابل نقش های حقوق بشر در امارات متحده عربی بخرد. وی در ادامه با اشاره ضمنی به رابسون نوشت : بن زاید هواداران خود را مامور نفوذ در دیدبان حقوق بشرکرد ، رابسون ماموریت داشت وارد ساختار سازمان شود  چون گزارش های ما بی مهابا درباره نقض های گسترده حقوق بشر در امارات متحده عربی منتشر می شد. وی تاکید کرد ما ابتدا اطلاعی از هدف این کمک و شخصی که پشت سر آن قرار دارد نداشتیم ، ما این دو میلیون دلار را هزینه کشف نقض حقوق بشر در منطقه خلیج فارس کردیم و نمی دانستیم که منبع اصلی و محرمانه این پول ولیعهد ابوظبی است  و بعد از آن بود که با مشخص شدن رابطه رئیس بانک و بن زاید مسئله پول هم مشخص شد. ویتسون در این رشته توئیت ها از تعداد سازمان ها و نهادهایی که محمد بن زاید سعی در رشوه دادن و خریدن آنها داشت پرسید.‎ بر اساس گزارش تحقیقاتی منتشر شده در بلومبرگ، رابسون دو میلیون دلار را بعد از صدور گزارش سال ۲۰۱۱ سازمان دیدبان حقوق بشر که در آن از امارات متحده عربی به دلیل بازداشت ها و مشکل اآرینی برای فعالان از جمه احمد منصور در جریان آنچه به بهار عربی موسوم شد،صادر کرده بود. به نوشته بلومبرگ این دومیلیون دلار برای تسهیل ورود رئیس بانک به شورای اداری دیدبان حقوق بشر پرداخت شد زیرا مشخص شد که این سازمان گزارش های بدی را در مورد امارات و سرکوب مخالفان آن صادر می کند. ابوظبی تا لحظه تهیه گزارش هیچ واکنشی به  اتهامات صادر شده از خود نشان نداده است.

پامپئو لغو تحریم سودانی ها را امضا کرد

وزیر خارجه آمریکا در حکمی اعلام ریاست‌جمهوری درباره ممنوعیت ورود مقامات سودانی به این کشور را لغو کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، مایک‌ پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در حکمی اعلام ریاست‌جمهوری به شماره ۶۹۵۸ را که ورود شخصیت‌های مدنی و نظامی سودان به خاک آمریکا را ممنوع می‌کرد، لغو کرد. در بیانیه پامپئو آمده است: طبق ماده پنج شماره ۶۹۵۸ اعلام می‌کنیم، تشخیص دادیم که تعلیق ورود مقامات دولت سودان و افراد نیروهای مسلح این کشور به آمریکا دیگر ضرورتی ندارد و باید خاتمه یابد. در سایه پایان این محدودیت‌های وارده در دو قطعنامه ۱۰۵۴ و ۱۰۷۰ تحول عظیمی در سیاست خارجه آمریکا در قبال سودان بعد از تشکیل دولت انتقالی جدید به رهبری مدنی شکل گرفته است. این محدودیت‌ها در سال ۱۹۹۶ براساس قطعنامه شورای امنیت و تحریم‌های بین‌المللی علیه سودان اعمال شدند.

وزارت اطلاعات سفره اخلالگران را جمع کرد

با اقدامات اطلاعاتی و رصد مستمر سربازان گمنام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در استان آذربایجان شرقی، ۹ نفر از صرافان متخلف که با رفتار و فعالیت‌های غیرقانونی خود در افزایش نابسامانی بازار ارز و هدر رفت منابع ارزی کشور سهیم بوده اند؛ شناسایی و دستگیر شدند. برابر بررسی‌های به عمل آمده، متخلفان در قالب فعالیت‌های غیرمجاز ارزی با زیر پاگذاشتن مقررات و دستورالعمل‌های معاملات ارز که مبادرت به واگذاری ارز مداخله‌ای برای مصارف غیرمجاز، عدم ثبت معاملات در سامانه سنا، مبادله ارز با فعالان و صرافی‌های غیرمجاز، استفاده از حساب‌های شخصی در عملیات صرافی و عدم صدور فاکتور می‌کردند؛ به اتهام پولشویی، فرار مالیاتی و قاچاق ارز دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند. گفتنی است؛ برآورد ارزش تخلفات بررسی شده تاکنون، بالغ بر ۵۴ هزار میلیارد ریال بوده است.

تکلیف برجام مشخص شد

مجید تخت روانچی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع بررسی دهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد این مطلب را مطرح کرد. متن کامل بیانیه نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد به شرح زیر است: «بنام خداوند بخشنده مهربانآقای رئیس،تقریباً چهار ماه پس از اقدام شکست خورده آمریکا برای تخریب برجام، شورای امنیت مجدداً در حال بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است. طبق قطعنامه ۲۲۳۱، برجام به عنوان «یک راه حل جامع، درازمدت و مناسب برای موضوع هسته ای ایران» منعقد شد تا «یک رابطه جدید با ایران را بنا نهد» و «همکاری و تعاملات عادی تجاری و اقتصادی با ایران» را تسهیل و تقویت کند. انعقاد برجام نتیجه مذاکراتی طاقت فرسا، شامل بده بستان‌های دشوار بود و هرگونه پیشنهاد برای اصلاح، مذاکره مجدد یا تمدید آن مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ و مسلماً برای ایران غیرقابل پذیرش است. بعد از خروج از برجام در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، آمریکا تمام تحریم های هسته ای خود را مجدداً اعمال نمود و از آن زمان، با اتخاذ سیاست خصمانه‌ای نسبت به برجام و ایران، به آزار و اذیت پنهان و آشکار، مستمر و گسترده شرکای تجاری ایران روی آورده است. با این اقدامات، آمریکا با ارتکاب چندین «نقض فاحش» برجام، مرتکب نقض ماهوی، نظام‌مند و مستمر تعهدات حقوقی‌اش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱، منشور ملل متحد و حقوق بین الملل گردیده است. همچنین، با تهدید گستاخانه دیگر دولتها مبنی بر اینکه یا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کنند یا مشمول مجازات می‌شوند، آمریکا نه تنها به تعهدات خود ذیل آن قطعنامه پایبند نمانده، بلکه عملاً مانع اجرای تعهدات دیگر دولتهای عضو نیز شده است. آمریکا همچنین از اجرای قرار تأمین دیوان بین المللی دادگستری که در ۱۱ مهر ۱۳۹۷ و به اتفاق آرای قضات آن صادر شده و این کشور را ملزم می‌سازد تا موانع تجارت اقلام بشردوستانه با ایران را رفع کند، سرپیچی کرده است. با وجود این، به جای اتخاذ اقدامات جبرانی مجاز در برجام، ایران براساس درخواست سه کشور اروپایی، حداکثر خویشتنداری و صبر راهبردی را برای مدت یک سال در پیش گرفت. ولی خویشتنداری حداکثری ایران با به اصطلاح «فشار حداکثری» آمریکا و تحریم های غیرقانونی روزافزونش و همچنین ناتوانی مطلق سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا در اجرای تعهداتشان مواجه گردید. تحت این شرایط، چاره‌ای برای ما جز برداشتن گام های جبرانی در انطباق کامل با بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام باقی نماند که براساس آنها، در صورت «اعمال تحریمهای جدید یا اعمال مجدد تحریم های قبلی»، ایران حق «توقف اجرای تعهداتش به صورت کلی یا جزئی» را دارد. بنابراین، گام های ایران کاملاً مطابق با حقوق و تعهدات ما ذیل برجام و مهمتر اینکه، کاملاً بازگشت‌پذیر می‌باشند. در چهار سال گذشته، آمریکا بیش از ۱۵۰۰ تحریم علیه ایران اعمال کرده و تمامی بخش های اقتصاد ایران را هدف قرار داده و تقریباً تمامی عواید ایران از برجام را از بین برده است. چنین تحریم‌هایی که انتظار می رود تعداد آنها حتی تا آخرین دقایق حضور دولت کنونی آمریکا در قدرت نیز افزایش یابد، در واقع یک جنگ تمام عیار است که در آن، ابزار اقتصادی جایگزین سلاح شده است. طبق گفته‌های مقامات آمریکایی، هدف تحریم ها «گرسنگی دادن » به مردم ایران، با استفاده از غذا و دارو به عنوان سلاح است که حتی در زمان جنگ هم ممنوع می باشد. تحریم ها مانع واردات کالاهای بشردوستانه نظیر تجهیزات درمانی و داروهای حیاتی برای بیماریهای خاص و دشوار می‌شود. در زمانی که ایران با یکی از بدترین انواع شیوع کرونا مواجه است، تحریم ها به صورت گسترده‌ای اقدام ملی ما در مقابله با این بیماری همه‌گیر را با مانع مواجه می سازد. ادعای آمریکا در مورد معاف بودن اقلام بشردوستانه از تحریم ها کاملا دروغ است. به عنوان مثال، حتی امروزه هم ما نمی توانیم به آسانی داروهای تسکین مشکلات تنفسی آسیب دیدگان از سلاح های شیمیایی را سلاح‌هایی را که توسط برخی کشورهای غربی به صدام ارائه و توسط وی در تجاوز به ایران استفاده شد، وارد کنیم. آمریکا ادعا می کند تحریم ها «علیه مردم ایران» نیست. این نیز یک دورویی محض است؛ چرا که تحریم‌ها ضعیف‌ترین اقشار جامعه را هدف قرار می دهد، به فقرا بیش از اغنیا، به افراد مریض بیش از افراد سالم، و به کودکان و خردسالان بیش از بزرگسالان آسیب می زند. تحریم ها فقط مشقت اقتصادی ایجاد نمی‌کند، بلکه در موارد زیادی باعث مرگ و میر انسان های بی‌گناهِ اقشار مختلف جامعه می‌شود. با هر معیاری، تحریم های آمریکا غیرقانونی، نامشروع، غیراخلاقی، غیرانسانی و ظالمانه است و نمی‌توان نام دیگری جز تروریسم اقتصادی و جنایت علیه بشریت بر آن نهاد. ضمناً، تحریم ها فقط بخشی از رفتار و سیاست های قلدرمآبانه و مخرب آمریکا علیه کشور من، شامل ایران‌هراسی نظام‌مند، جنگ طلبی، ماجراجویی نظامی در خلیج فارس، دخالت در امور داخلی ایران و بسیاری اقدامات غیرقانونی و تحریک کننده دیگر می باشد. مثال زنده این سیاست شکست خورده، ترور وحشیانه شهید قاسم سلیمانی حدود یک سال قبل است. این اقدام تروریستی که به دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا صورت گرفت، یک نقض فاحش حقوق بین الملل است. سرنخ های جدی نیز وجود دارد که ترور شهید فخری زاده، دانشمند برجسته ایرانی در ۶ آذر ۱۳۹۹، توسط رژیم اسرائیل، نزدیک‌ترین متحد آمریکا در منطقه، صورت گرفته است که دارای سابقه‌ای سیاه و طولانی در انجام چنین اقدامات تروریستی علیه دانشمندان هسته ای ایران در گذشته است. طی چهار سال گذشته، آمریکا و متحدین منطقه ایش یک سری اقدامات هماهنگ  با توسل به تمامی ابزارهای موجود، از جمله اقدامات نامشروع و غیرقانونی صورت دادند تا برجام را از بین ببرند. به عنوان مثال، شما، آقای رئیس و نیز اعضای محترم شورا شاهد بودید که این تابستان چگونه آمریکا با لجاجت تلاش کرد از فرآیند شورا و مقررات قطعنامه ۲۲۳۱ سوء استفاده کند تا مقررات تسلیحاتی آن قطعنامه را تمدید نماید. حتی زمانی که قطعنامه پیشنهادی آمریکا، جز خود آن کشور فقط یک رأی مثبت کسب نمود، آمریکا سیاست مخرب خود را متوقف نکرد و تلاش ناموفقی با سوء استفاده از به اصطلاح سازوکار ماشه را برای تخریب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را آغاز نمود. این بار، هیچ یک از اعضای شورا از آمریکا حمایت نکرد و مهمتر اینکه، ۱۳ عضو شورا آن را چند بار شفاهاً و کتباً رد نمودند و نهایتاً دو رئیس متوالی شورای امنیت اعلام کردند در موقعیتی نیستند که اقدام دیگری در قبال ادعاهای آمریکا بعمل آورند. بنابراین، حرکت آمریکا با یک شکست کامل در شورا مواجه شد. آمریکا هم اکنون ناامیدانه تلاش می‌کند همان موضوع را در کمیته پنجم مجمع عمومی مطرح کند. این اقدام غیرقانونی با هدف تأسیس و تأمین مالی یک رژیم تحریمی شورای امنیت، بدون تأیید آن از طرف این شورا است. از دولت‌های عضو ملل متحد انتظار می‌رود اجازه ندهند سازوکارهای سازمان ملل مورد سوء استفاده قرار گیرد و به پیشنهاد آمریکا در برنامه بودجه سال ۲۰۲۱ برای اجرای قطعنامه ۲۲۲۱ رأی منفی بدهند. بار دیگر، صمیمانه از اعضای شورا برای حمایت ارزشمندشان قدردانی می کنم. نظرات و ملاحظات شما فقط در حمایت از برجام به عنوان یک دستاورد دیپلماسی نبود، بلکه حمایت قوی از چندجانبه‌گرایی و حاکمیت قانون و یک نه بلند و روشن به یکجانبه‌گرایی و قلدری بود. تداوم چنین حمایتی برای اطمینان از اجرای کامل و بدون شرط قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام توسط تمامی اعضای برجام ضروری است. همانطور که مقررات تسلیحاتی و مسافرتی قطعنامه ۲۲۳۱ وفق زمان بندهای مقرر در قطعنامه در ۲۷ مهر ۱۳۹۹ خاتمه یافت، بقیه مقررات قطعنامه نیز باید طبق زمان بندی های مندرج در آن اجرا شده و خاتمه یابد. برای حفظ برجام، ایران هزینه گزافی پرداخته و بیش از سهم منصفانه اش تلاش کرده است. بنابراین، هیچ کس نمی‌تواند از ما انتظار بیشتری داشته باشد. در واقع، آن دسته  از اعضای برجام که سالها تعهداتشان ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام را نقض کردند باید مسئولیت بیشتری تقبل کنند. ایران در حال اجرای تعهداتش ذیل برجام بوده است. با وجود این، تحریم های غیرقانونی آمریکا و عدم پایبندی سه کشور اروپایی به تعهدات خود تحت برجام، نه تنها ایران را از منافع پیش بینی شده در برجام، یعنی انتفاع از روابط اقتصادی و تجاری عادی با دیگران محروم ساخته، بلکه مشقات و صدمات سنگینی به اقتصاد و مردم ما وارد آورده است. سیاست به اصطلاح فشار حداکثری آمریکا علیه ایران با مقاومت حداکثری ما مواجه شده و نتوانسته است ما را چنانکه رویای مقامات آمریکایی بود، به زانو درآورد. باید تاکنون روشن شده باشد که سیاست ارعاب و فشار بر ایران هیچ نتیجه ای نداشته و نخواهد داشت. تنها راه ممکن بازگشت به اجرای فوری، کامل و بدون شرط برجام است. همانطور که صراحتاً توسط مقامات ما بیان شده، به محض اینکه اعضای برجام شروع به اجرای بی قید و شرط، موثر و کامل تعهداتشان نمایند، ایران هم اجرای تعهدات خود تحت برجام را از سرخواهد گرفت. موضع اصولی ما طی سالهای اخیر همواره همین بوده که حالا، متعاقب تصویب قانون اخیر توسط مجلس ما، به یک تعهد حقوقی الزام آور برای دولت تبدیل شده است. برجام  را نمی‌توان با هیچ موضوع دیگری پیوند زد؛ چرا که دستورکار مذاکرات برجام از ابتدا مسئله هسته ای بود. ما تصمیم گرفتیم اجازه ندهیم مسائل دیگر، مذاکرات پیشاپیش دشوار را پیچیده تر کند. این یک تصمیم بسیار عاقلانه بود که توسط تمام اعضای برجام اتخاذ شد. بنابراین، در حال حاضر هر گونه تلاش برای پیوند زدن آینده برجام به مسائل غیرمرتبط و متفرقه محکوم به شکست است. ما در مناسبت های متعدد موضع خود را در مورد توانایی های دفاعی کشورمان کاملاً روشن ساخته ایم. طبق حقوق بین الملل، توسعه برنامه موشکی متعارف حق ذاتی هر کشوری بوده و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. از این رو، ایران در مورد برنامه مشروع موشک های بالستیک خود مذاکره نخواهد کرد. به خاطر واقع شدن در منطقه حساسی چون خاورمیانه، ما اجازه نخواهیم داد امنیت و توانمندی دفاعی متعارف‌مان به خطر افتاده، محدود یا تضعیف گردد. سیاست‌های قلدرمآبانه برخی قدرتها ایران را مرعوب نخواهد کرد تا از وسایل دفاعی مشروع خود دست بر دارد. تنها منبع بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه ما حضور تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی تقریباً در تمام کشورهای همسایه ایران، خلیج فارس و دریای عمان و همچنین جریان سیل‌آسای پیچیده‌ترین سلاح های آمریکا و دیگر کشورهای غربی به این منطقه است. منطقه خلیج فارس از سالها مداخله خارجی، درگیری و رقابت‌های ناسالم رنج می برد. این منطقه در اثر جریان لجام گسیخته سلاح‌های خطرناک کشورهای غربی به بشکه باروتی تبدیل شده است. برای فروش سلاح بیشتر به این منطقه، این کشورها به اختلافات در این منطقه دامن می‌زنند و سیاست «تفرقه بیانداز و حکومت کن» را در پیش گرفته‌اند. وقت آن رسیده است که در جهت ایجاد منطقه‌ای بهتر، امن‌تر و مرفه‌تر کشورهای منطقه با حسن نیت با یکدیگر همکاری کنند. ابتکار صلح هرمز ما (موسوم به طرح امید) رهنمودی برای نزدیک کردن کشورهای منطقه به یکدیگر با هدف حل اختلافات آنها و ایجاد روابط دوستانه‌تر میان آنها است. امیدواریم این فراخوان صادقانه و صمیمانه ما برای گشودن صفحه‌ای جدید در همکاری‌های منطقه‌ای، به زودی مورد توجه همسایگان ما در خلیج فارس قرار گیرد. در پایان مایلم اعلام نمایم که ملاحظات ما در مورد گزارش دبیرکل در نامه من که قبلاً به شورای امنیت فرستاده شده، منعکس شده و دیدگاه های ما در مورد مسائلی که امروز در سخنانم به آنها نپرداختم را شامل می شود.

روسیه اروپا را تحریم کرد

وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه در بیانیه خود گفته است: تحریم های غیرقانونی که از سوی اتحادیه اروپا به توصیه کشورهای پیشروی عضو این اتحادیه علیه شماری از هموطنان ما (اتباع روسیه) در رابطه با حادثه پیش آمده برای الکسی ناوالنی  وضع شده است را غیرقابل قبول می دانیم.  در بیانیه آمده است: کشورهای پیشنهاد دهنده تحریم روسیه در این مساله (مسمومیت ناوالنی) شواهد برای اثبات ادعای خود نه فقط به طرف روسی حتی به شرکای خود در اتحادیه اروپا ارائه نکردند. در شرایط شتاب زدگی و پنهان کاری، شورای اروپا تصمیم سیاسی خصومت جویانه اتخاذ کردکه متناقض اصول بین المللی و شورای امنیت سازمان ملل و اصول هلسینکی عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و همکاری بین کشورها بود. «در رابطه با این مساله طرف روسی برمبنای اصل اقدام متقابل تصمیم به گسترش فهرست مقامهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشمول ممنوعیت سفر به روسیه گرفت. در این فهرست نام افرادی قرار گرفته است که در اقدامات تحریمی علیه روسیه در چارچوب اتحادیه اروپا شرکت داشته اند.» در پایان بیانیه گفته شده است که یادداشت هایی در این مورد برای اطلاع به سران دفاتر دیپلماتیک کشورهای آلمان، فرانسه و سوئد در مسکو تحویل شده و به دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در روسیه ارسال شده است. تاکید می کنیم که به اقدامات غیردوستانه کشورهای غربی در مورد روسیه، در آینده نیز پاسخ مناسب می دهیم. روزنامه کامرسانت چاپ مسکو روز سه شنبه نوشت که ۱۰ نفر از مقامهای اروپایی از سوی روسیه در مساله ناوالنی تحریم شده اند. این اشخاص شامل سران دفتر صدر اعظم آلمان و دفتر رئیس جمهوری فرانسه، دو معاون وزیر دفاع آلمان، چند مقام وزارت دفاع فرانسه و سران آزمایشگاه‌هایی که آنالیزهایی در مورد ناوالنی را آزمایش کرده اند می شوند.  اتحادیه اروپا و انگلیس علیه ۶ تبعه روس و یک مرکز تحقیقاتی دولتی روسیه به اتهام استفاده از یک عامل اعصاب ممنوعه که برای مقاصد نظامی تولید می‌شود اما گفته می شود علیه ناوالنی به کار رفت، تحریم‌هایی را اعمال کردند. پیشتر اعلام شده بود که وزارت امور خارجه روسیه دیپلمات های ارشد سه کشور اروپایی شامل آلمان، فرانسه و سوئد را بخاطر موضع گیری و تحریم های این کشورها علیه روسیه در مساله مسمومیت ادعایی الکسی ناوالنی فعال سیاسی روس احضار کرد. خبرگزاری ریانووستی روز سه شنبه اعلام کرد که پیر لوی و بیاته گژسکی سفیران فرانسه و آلمان در روسیه و نماینده سفارت سوئد در مسکو به وزارت امور خارجه روسیه احضار شده اند. جزییات بیشتری از احضار این دیپلمات ها اعلام نشده است و انتظار می رود تصمیم روسیه در پاسخ به تحریم این کشور بخاطر مساله مسمومیت ناوالنی از سوی این کشورها به نمایندگان آنها ابلاغ شود. آلمان، فرانسه، انگلیس و سوئد تحریم هایی را در مساله ناوالنی در مورد روسیه وضع کرده اند. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به تازگی در پاسخ به اظهارات وزیران خارجه فرانسه؛ آلمان و انگلیس در مورد تحریم روسیه در مساله مسمومیت الکسی ناوالنی فعال سیاسی مخالف دولت روسیه، موضع گیری ضد روسی این کشورها را غیر قابل قبول خواند و گفت که این اظهارات حاکی از بی میلی این کشورها برای توجه به واقعیت های بیان شده است. زاخارووا در بیانیه ای خاطرنشان کرد: چند کشور اروپایی بجای همکاری لازم با روسیه برای روشن شدن علت اصلی آنچه که بر ناوالنی وبلاگ نویس روس گذشت به تهدید و فشار بر روسیه متوسل شده اند و در همین حال تعهدات خود در چارچوب کنوانسیون کمک های حقوقی متقابل را نقض می کنند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ما بارها به شرکای خود خاطرنشان کردیم که نادیده گرفتن درخواست های روسیه غیرقابل قبول است اما پاسخی دریافت نکردیم چنین به نظر می رسد که شرکای ما وارد زد و بندهای پشت پرده شده اند. درخواست های روسیه از کانال های دوجانبه و از دبیرخانه فنی سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای گرفتن توضیحات مربوطه نادیده گرفته می شود. ناوالنی که یکی از اصلی ترین منتقدان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است، بیستم ماه اوت (سی ام مرداد) در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار شد. وی پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر تومسک سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت، جایی که پزشکان در اوایل ماه جاری اعلام کردند نشانه هایی از مسمومیت وی با ماده سمی نوویچوک وجود دارد. سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز با بررسی نمونه های گرفته شده از ناوالنی در یک مرکز درمانی ارتش آلمان در برلین اعلام کرده است که در مورد وی ماده سمی نوویچوک بکار گرفته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha