جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام علوی

حوزه/ معاون آموزش حوزه علمیه خراسان گفت: هر کدام از تصمیمات مسئولان حوزه علمیه که منجر به تربیت طلبه فاضل، مهذّب، انقلابی و کارآمد نشود، باید مورد نقد، مطالبه و پیگیری مسئولین مدارس و دیگر حوزویان قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام سیدحمید علوی (آزیز) در نشست هم‌اندیشی مدیران مدارس علمیه خراسان که به صورت حضوری و مجازی و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد، مشارکت را یکی از اصول اساسی در فعالیت‌های معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان دانست و با اشاره به برخی از فعالیت‌های مشارکتی، ازجمله رتبه‌بندی و آموزش اساتید، فعالیت‌های قرارگاهی، تولید کتب و طراحی رشته‌های تخصصی، گفت: ما با چند نیروی محدود در معاونت آموزش نمی‌توانیم امور آموزشی حوزه را پیش ببریم و در این زمینه محتاج نقش‌آفرینی مدارس علمیه هستیم.

وی در مورد مطالبه مدیران از معاونت آموزش حوزه خراسان به منظور ارتقاء جایگاه مدیریت مدارس، عنوان کرد: اصلاح آئین‌نامه پذیرش، گامی در این جهت بوده است و امیدواریم مدیران مدارس، پذیرش را یک امر مستمر تلقی کنند.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان در مورد اهمیت موضوع پذیرش در حوزه علمیه ابراز کرد: ما باید طلبه را به دید شخصی نگاه کنیم که می‌خواهد مردم را هدایت کند و امام جامعه باشد و چنین افرادی باید جذب حوزه شوند.

حجت‌الاسلام علوی با تأکید بر اینکه کیفیت از درون کمیت بیرون می‌آید، گفت: مدیران مدارس باشد در زمینه جذب و پذیرش به گونه‌ای تلاش کنند که تا 10 برابر ظرفیت‌ مدرسه‌شان، متقاضی داشته باشند. در واقع باید متقاضی زیاد باشد تا از میان آن‌ها بتوان نیروهای کیفی را انتخاب کرد.

وی افزود: با توجه به توافقی که با آموزش و پرورش انجام شده، اگر طلبه‌ای که ظرفیت و استعداد ادامه تحصیل در حوزه را ندارد و حوزه را ترک کند، 80 درصد دروس او برای دریافت دیپلم معارف تطبیق می‌خورد.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان استمرار آموزش در شرایط کرونایی را به «نگه داشتن آهن گداخته در کف دست» تشبیه و عنوان کرد: با حمایت‌های مدیر حوزه، همت مدیران و تلاش دفتر فناوری مرکز، برنامه‌های آموزشی حوزه علمیه خراسان حفظ شد، که البته مخاطراتی دارد و باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام علوی با اشاره به پیگیری‌های مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برای ارتقاء سامانه  آموزش مجازی با عنوان LMS، تأکید کرد: مدیران مدارس و مراکز، این سامانه را از خود بدانند و با آن آشنایی کامل داشته باشند و پیشنهادات خویش برای ارتقاء آن را ارائه کنند.

وی توسعه رشته‌های تخصصی را امری ضروری دانست و گفت: فعالیت در حوزه رشته‌های تخصصی بدون وجود گروه علمی در مدرسه، ممکن نیست.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه یک مدیر مدرسه علمیه باید در دسترس طلبه و استاد باشد، افزود: این امر که مدیریت مدرسه شغل دوم یا سوم شخص بوده و یا مدیر در مدرسه حاضر باشد اما درِ اتاقش بسته و مشغول مطالعه باشد، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

حجت‌الاسلام علوی تصریح کرد: مدیر مدرسه باید با طلبه‌های خود برخورد پدرانه و کریمانه و با والدین ایشان ارتباط مستمر داشته باشد.

وی در پایان با تقدیر از مدارس فعال در زمینه مواسات و فعالیت های اجتماعی و تأکید بر مغتنم شمردن فرصت خدمت‌رسانی به طلاب و مردم، گفت: این فعالیت‌ها سرمایه اجتماعی حوزه‌ علمیه را افزایش داد.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha