پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
روح الله میرزایی - امر به معروف

حوزه/ حجت الاسلام میرزایی گفت: در موضوع کرونا مسئله امر به معروف و نهی از منکر کاملاً درک شده و اگر کسی ماسک نداشته باشد، سریع از دیگران تذکر می‌گیرد اما در مسئله حجاب یا سایر فرایض، اهمیت موضوع تبیین نشده است در حالی که اگر مثل کرونا به این فهمی که امروز در جامعه وجود دارد، برسیم، دیگر در جامعه «به من چه» و «به توچه» را نخواهیم شنید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، به همت ستاد امر به معروف شهرستان دامغان وبینار تخصصی با موضوع روش‌های صحیح و کارآمد مطالبه‌گری و امر به معروف و نهی از منکر مسئولین با حضور قائم مقام دبیر و معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کشور برگزار شد.

در این وبینار که با حضور اعضای ستاد شهرستان‌ها، اساتید حوزه و دانشگاه و گروه‌های جهادی برگزار شد، حجت‌الاسلام روح الله میرزایی با اشاره به رویکرد جدید ستاد در راستای مطالبه‌گری گفت: باید بستر مطالبه‌گری درست و نظام‌مند در کشور ایجاد شود.

وی با تأکید بر اینکه در مطالبه‌گری باید پیوست علمی و نخبگانی و رسانه‌ای داشته باشیم، تصریح کرد: باید به نحوی عمل کنیم که فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه جاری و ساری شود.

قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با بیان اینکه وظیفه ستاد این است کاری کند که مردم به وظیفه خود آگاه شوند و به آن عمل کنند و نسبت به مسائل بی‌تفاوت نباشند، اظهار کرد: مطالبه‌گری و عمومی کردن امر به معروف و نهی از منکر هدف و مسئله اصلی این ستاد است.

وی با اشاره به فعالیت معاونت رسانه، فرهنگ‌سازی و آموزش در ستاد امر به معروف بیان کرد: جایگاه رسانه را در این ستاد رفیع دیده‌ایم و از رسانه‌ها در حوزه مطالبه‌گری صحیح و امر به معروف و نهی از منکر دفاع و حمایت خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام میرزایی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های امر به معروف را حوزه مسئولان دانست و گفت: امروز باید امر به معروف را به درستی تبیین کنیم و مردم را با این فریضه که جزو سیره اباعبدالله(ع) بوده، آشنا کنیم.

وی امر به معروف را زیربنای جامعه اسلامی عنوان کرد و گفت: در رویکرد جدید ستاد، در گام اول باید اقدامات خود را آسیب‌شناسی کرده و در مرحله بعد با استفاده از مطالبه‌گری‌ها، مسئولان را ملزم به پاسخگویی به مردم کنیم.

قائم‌مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با تأکید بر اینکه برای موفقیت در عرصه امر به معروف، نیاز به کار کارشناسی و علمی داریم، تاکید کرد: وضعیت فعلی امر به معروف و نهی از منکر نیازمند آسیب‌شناسی است و یکی از آسیب‌های جدی آن، محدود و محصور بودن این فرایض به چند موضوع خاص از جمله عفاف و حجاب است که این موضوع از نظر رهبر معظم انقلاب، پایین‌ترین حد امر به معروف و نهی از منکر است؛ زیرا امر به معروف و نهی از منکر حوزه‌های گوناگونی دارد و مهمترین حوزه آن مسئولان جامعه هستند.

وی ادامه داد: اگر به مردم بگوییم می‌خواهیم مسئولان را امر به معروف و نهی از منکر کنیم، ببینید که چقدر استقبال می‌شود، اما آیا هرگز به مردم اجازه داده‌ایم این کار را انجام دهند.

حجت‌الاسلام میرزایی از بخشی‌نگری به عنوان آسیب دیگر امر به معروف و نهی از منکر یاد کرد و افزود: کاری که باید در قبال این آسیب انجام می‌دادیم، تبیین و تشریح صحیح امر به معروف و نهی از منکر است زیرا اگر غیر از این باشد، برداشت نادرستی از این فریضه می‌شود و مردم حتی آن را دخالت در امور خود می‌دانند.

قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف کشور تصریح کرد: به تعبیر رهبری اگر امر به معروف درست تبیین شود، نوترین، شیرین‌ترین، کارآمدترین و کارسازترین نوع نظارت عمومی و تعامل اجتماعی است و همه مردم و مسئولان باید متوجه باشند که ناظر یکدیگر هستند و در قبال هم مسئولند.

وی همچنین گفت: در موضوع کرونا مسئله امر به معروف و نهی از منکر کاملاً درک شده و اگر کسی ماسک نداشته باشد، سریع از دیگران تذکر می‌گیرد اما در مسئله حجاب یا سایر فرایض، اهمیت موضوع تبیین نشده است در حالی که اگر مثل کرونا به این فهمی که امروز در جامعه وجود دارد، برسیم، دیگر در جامعه «به من چه» و «به توچه» را نخواهیم شنید.

حجت‌الاسلام میرزایی تأکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر باید تبیین و تشریح شود و این مبحث به اندازه‌ای اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب در مورد تمدن نوین اسلامی فرموده‌اند که «زیربنای جامعه اسلامی را امر به معروف و نهی از منکر شکل می‌دهد.»

وی افزود: عده‌ای دوست دارند امر به معروف و نهی از منکر محصور و محدود شود و خودشان را درگیر نکنند، کما اینکه گروه‌های تذکر لسانی امر به معروف و نهی از منکر در پارک‌ها شکل دادیم و یک بازخورد منفی نداشت اما همینکه مطرح شد برای فراگیری امر به معروف و نهی از منکر، گروه‌های جهادی تخصصی امر به معروف و نهی از منکر شکل می‌دهیم و در تمام حوزه‌ها از حجاب و عفاف و محیط زیست گرفته تا مسئولان و مفاسد اقتصادی و … ورود می‌کنیم، از دشمنان خارجی تا منافقان داخلی بازخوردهای منفی و شدید دریافت کردیم.

حجت‌الاسلام میرزایی تأکید کرد: ستاد امر به معروف پرچم احیای این فریضه را برداشته و با جدیت ورود خواهد کرد و براساس تفاهمنامه‌ای که با قوه قضائیه امضا شد، مقرر شد هر مطالبه‌گری و آمر به معروفی در جامعه به صورت درست اقدام به امر به معروف کرد، یک وکیل رایگان در پرونده‌اش داشته باشد و نمونه بارز آن اعتراض کارگران هفت‌تپه و هپکو بود که حمایت‌های لازم در دست انجام است.

وی یادآور شد: امروز ستاد امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دارد برای امر به معروف و نهی از منکر در بحث آموزش، بسترسازی و فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی کار و حمایت کند و لذا با جدیت در این مسیر قدم بر  میداریم.

معاون اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به احداث برخی کارخانه‌ها و صنایع آب بر، در حاشیه کویر گفت: احداث برخی کارخانه‌های عظیم در اصفهان، پنج استان کشور را درگیر بحث آب کرده است و اگر مردم این مقوله را به عنوان امر به معروف و نهی از منکر بشناسند، بسیاری از وقایع دیگر در کشور اتفاق نمی‌افتد همانگونه که در صید ترال، چند دانشجو با نگاه علمی به امر به معروف و نهی از منکر جلوی نابودی خلیج فارس را گرفتند.

وی تصریح کرد: در باب عفاف و حجاب هم باید علمی وارد شویم؛ مثلا  چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت تسهیلات و حمایتی که باید از کارگاه‌های کوچک برای تولید لباس‌های ایرانی و اسلامی می‌شد را انجام نداد که اکنون مدل و الگویی در زمینه لباس نداشته باشیم.

قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور تصریح کرد: وقتی امر به معروف و نهی از منکر کارآمد و کارساز شد و مثلاً در امر عفاف و حجاب فقط به حلقه آخر این زنجیره توجه نشد، آنگاه معروف محقق می‌شود.

وی افزود: اگر با این شیوه به مقوله امر به معروف و نهی از منکر نگاه کنیم و جوانان پیگیر این موضوعات باشند و شانه زیر مسئولیت بگذارند، آنگاه امر به معروف و نهی از منکر مچ‌گیری نیست بلکه دستگیری و کمک است.

حجت‌الاسلام میرزایی ادامه داد: در ستاد امر به معروف و نهی از منکر طراحی‌هایی در ۱۴ کارگروه مصوب شده و اکنون نیاز است پوست‌اندازی کرده و کار را با جدیت آغاز کند، در تمام کشور دبیرهای ستادهای استانی، جوان و ستادها پرتوان شدند تا برنامه‌ها پیش بروند و نیاز به حمایت و پشتیبانی مسئولان و استانداران وجود دارد.

در پایان حجت‌الاسلام میرزایی ضمن تقدیر از فعالیت‌های ستاد امربه‌معروف استان سمنان در راستای ترویج مطالبه‌گری از مسئولین، از برگزار کنندگان این وبینار تخصصی قدردانی کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha