جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی

حوزه/ یکی از ویژگی های کتاب «سایبان خودساخته عرفان مدرن» این است که از مباحث فلسفی، کلامی و اخلاقی فراوان غفلت نشده و این نشان از توان علمی مؤلف بر علوم بیان شده دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی در نشست مجازی نقد کتاب «سایبان خودساخته عرفان مدرن» که در دانشگاه پردیس فارابی تهران و به همت دانشکده الهیات این دانشگاه در قم برگزار شد، با اشاره به مهمترین ویژگی این کتاب گفت: این مؤلف این کتاب از فرهیختگان و دانش آموخته حوزه و دانشگاه، پژوهشگر دقیق، استاد حوزه، دارای قلمی شیوا و قابل فهم است.

این استاد حوزه دانشگاه از دیگر ویژگیهای این کتاب و مؤلف آن را تجدید سه بار چاپ و با انتشار قابل توجه دانست و گفت: این در شرایطی است که کمتر مردم برای خرید کتاب هزینه و وقت می گذراند.

وی اضافه کرد: سعی مؤلف این بوده که به اصل موضوع پرداخته و گرفتار حاشیه در روند بحث نشود و حتی به ارائه محتوای نو و جدید و تازه هم توجه داشته و طوری ارائه بحث کرده که گویا نویسنده کتاب در کتاب حضور دارد یعنی کتاب سازی و صرفا نقل قول نیست.

رئیس دارالقرآن علامه طباطبایی، ارجاع دهی در پاورقی را از دیگر خصوصیات کتاب حاضر دانسته و اضافه کرد: معتقدم  بهتر است که ابتدا نام کتاب و سپس شماره جلد و ... را ذکر کنیم، ولی برخی معتقدند که ابتدا نام و نام خانوادگی مؤلف هم بیاید.

استاد حوزه از دیگر ویژگی های کتاب این است که مؤلف کتاب در کنار تسلط بر عرفان، از مباحث فلسفی، کلامی و اخلاقی فراوان غفلت نکرده و این نشان از توان علمی بر علوم بیان شده را دارد.

وی بیان داشت: نویسنده کتاب به خوبی توانسته بین مباحث عرفانی و کلامی و معرفتی نفس و کمال با بهره گیری از روایات ارتباط و تجمیع ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی در نقد کتاب نیز گفت: وقتی در متن کتاب ارجاع به کتاب است نه به مؤلف در فهرست منابع آخر کتاب هم باید همینطور باشد نه این که به ترتیب نام مؤلف باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: مؤلف کتاب در فهرست منابع سعی کرده ابتدا به شخص ارجاع دهد، این مسئله ای است که به عنوان نقد وارد است وباید توجه داشت.

مدیر مدرسه علمیه حضرت ابوالفضل (ع) قم، بیان داشت: اسم کتاب سایبان خودساخته عرفان مدرن است و این در حالی است اگر عرفان مدرن را یک کلمه مفرد در نظر بگیرید درست نیست چون در ارتباط با دو اندیشه است، اگر هم آن را اسم جنس بگیرد عمومیت  پیدا می کند و شامل همه عرفانها می شود.

این محقق گفت: هرچه اسم کتاب مختصرتر باشد، جذاب تر است، هم چنین شروع کتاب با شعری شروع شده است که از نظر ادبی اشتباه نوشته شده و در ادامه نباید از به علاوه این که اشکالات املائی و تایپی هم در متن غفلت کرد.
حجت الاسلام والمسلمین عابدی بیان داشت: در متن کتاب از ترجمه قرآن آورده شده، ولی معلوم نیست مترجم چه کسی است و در بعضی صفحه ها مانند ص ۳۰ کتاب خود عنوان یک شماره زده شده و در پاورقی توضیحاتی ارائه شده  در حالی که هیچگاه روی عنوان ارجاع دهی نمی شود.

خاطرنشان می شود: کتاب «سایبان خودساخته عرفان مدرن» توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد اسماعیل عبداللهی؛ پژوهشگر علوم اجتماعی به رشته تحریر در آمده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha