یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آرش رجبی

حوزه/ مدیر کل امور تهذیبی و تربیتی حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: مرحوم آیت الله مصباح یزدی حقیقتاً در دفاع از حق و بیان حقیقت، استوار و ثابت قدم و در عین حال شجاع بود.

حجت الاسلام و المسلمین محسن رجبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت ارتحال عالم انقلابی و فیلسوف قرآنی، حضرت آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: در شب سالگرد شهادت سردار دل ها، حاج قاسم سلیمانی، حکیم صمدانی، فقیه ربانی، فیلسوف قرآنی و چراغ فروزان معرفت حکمت، آیت الله مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست و انقلاب اسلامی، عمار بزرگ ولایت را از دست داد.

وی با اشاره به نقش بسیار کلیدی و پررنگ مرحوم علامه مصباح در تربیت طلاب و فضلا و نیز دانشجویان انقلابی در سال های متمادی گفت: در آغاز دهه هفتاد بود که از طریق کتاب "آموزش عقاید" و "آموزش فلسفه" ایشان و فایل های صوتی مربوط به آن که استماع می کردم، با آثار آیت الله مصباح یزدی آشنا شدم، و در کنار این آشنایی با برخی دوستان، حاصل مطالب این بزرگمرد را به گفتگو و مباحثه می نشستیم.

وی ادامه داد: مباحث معرفت شناسی آموزش فلسفه را نیز به اتفاق برخی دوستان از محضر استاد جاودان آموختیم، و از این رهگذر با اندیشه این مرد سترگ آشنا شدیم و این خط سیر را ادامه دادیم؛ به حق باید بگویم که از همان زمان شیفته آیت الله مصباح یزدی شدم و اکنون برای روح با عظمتش از خداوند متعال طلب علو درجات و مغفرت خاصه و حشر با انبیا و صالحان را دارم.  

استاد سطوح عالی حوزه همچنین تأکید کرد: یکی از شاخص ترین امتیازهای ایشان، نظام فکری و فکر نظام وار بود که هم در آثاری مثل آموزش عقاید و آموزش فلسفه و فلسفه اخلاق به روشنی مشهود است، و هم در مجموعه کم نظیر "معارف قرآن" که می توان آن را یک نظام واره کامل فکری مبتنی بر منابع اصیل اسلامی دانست که از خداشناسی و انسان شناسی و جهان شناسی آغاز می شود و تا تبیین نظام اجتماعی، حقوقی و سیاسی اسلام امتداد می یابد.

وی افزود: هر چند نمی توان اندیشه علمی و عمل اجتماعی و سیاسی یک متفکر را مبرا از نقد دانست، اما به انصاف باید گفت که استاد مصباح، در مدت عمر خود در گفتار و رفتار خود، فروتنانه، هرگز به کسی اهانتی روا نداشت، و هرگز به جبران اتهام هایی که بر او روا می داشتند، و به ناحق او را «تئوریسین خشونت» می نامیدند، کسی را متهم نکرد، چه آن که در صدد بود تا اندیشه را با اندیشه پاسخ گوید.

حجت الاسلام رجبی بیان داشت: آثار علمی علامه مصباح یزدی گواه بر این امر است که ایشان انسان اخلاقی و دین مدار و آزاده ای بودند که هرگز بر اساس شنیده های بی پایه قضاوت نکرده و به شایعات دروغگویان و تباهان عنایت نمی کردند.

وی گفت: در این میان، جای بسی شگفتی است که برخی اندیشمندان و فرهیختگان گرانمایه که در ابعادی بسی قابل استفاده و بهره گیری و استفاضه هستند، با اتهام های واهی و سیاه نمایی در ساحت این مرد الهی، به داوری می نشینند و او را عامل خشونت معرفی می کنند؛ حال آن که هرگز چنین نبوده و نیست.

مدیر کل امور تهذیبی حوزه های علمیه خواهران همچنین یادآور شد: آن چه آن بزرگمرد گفت و آن چه کرد بر اساس تشخیص و روشنی دانش و معرفت و بر پایه شجاعت و حُرّیت او بود، نه قدرت طلب بود، و نه با سران ثروت سر سازش داشت، ضمن آن که صراحت بیان و اندیشه قرآن بنیان او، هرگز اجازه مشارکت در بازیگری های سیاسی را نداد و اگر جز این بود، شاهد سازش و معامله گری و مقام خواهی او بودیم نه ثابت قدمی و استواری کوهسان ایشان.

وی خاطرنشان کرد:بی گمان باید یکی از مهم ترین ثمرات عمر او را که از میانه دهه هفتاد تا امروز امتداد داشته، بنیانگذاری و اجرای طرح آموزش و گسترش مبانی اندیشه اسلامی نامبردار به "طرح ولایت" دانست که در آن، مبانی معرفت شناسی، خداشناسی، انسان شناسی، فلسفه اخلاق، فلسفه سیاست، و فلسفه حقوق و پاسخ به دغدغه های فکری و پرسش های روزگار معاصر، آموزش داده می شود.

وی گفت: ایشان، این طرح را ثمره عمر خود می دانست و در توسعه آن اهتمامی ویژه داشت. این کار مصداق یک اقدام بنیادین هوشمندانه و هم چون بنیان مرصوصی است که لازم است همگان، از حوزویان و دانشگاهیان، به توسعه و ترویج و تعمیق آن بکوشند، و این خط سیر نورانی را با اهتمامی خاص استمرار بخشند و قدرشناس این اقدام پاینده باشند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha