پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
شیخ احمد بدرالدین حسون و حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری

حوزه/ در نشست مفتی اعظم سوریه و دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این حاج قاسم در قلب مردم سوریه جا دارد، بر ضرورت تشکیل بسیج سازندگی منطقه ای تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با شیخ احمد بدرالدین حسون، مفتی اعظم سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

 شیخ  احمد بدرالدین حسون، مفتی اعظم سوریه در ابتدای این دیدار، ضمن تبریک انتصاب حجت الاسلام و المسلمین شهریاری به عنوان دبیرکل جدید مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، گفت: مشکل ما امروز وجود تلویزیون و شبکه های ماهواره ای معاند اسلام است که به نام مذهب یا دانشگاه های اسلامی سخن می گویند، اما همه آنها دشمنی و تفرقه را میان مسلمانان گسترش می دهند و هیچ نشانه ای از محبت و وصال و عرفان در آنها نیست. بلکه تمام تلاششان ایجاد تفرقه و جلوگیری از وحدت مسلمانان است.

مفتی اعظم سوریه با بیان اینکه مشکل اصلی سوریه، آمریکا است، اظهار کرد: الان آمریکایی ها می خواهند کشورهای اسلامی را تجزیه کنند و بدین خاطر در حال تفرقه انگیزی بین مناطقی همچون کشمیر و کردستان عراق و سوریه و ... هستند و سعی در ایجاد کشورهایی متشتت دارند.

سنی و شیعه برای سردار سلیمانی فرقی نداشت

وی افزود: وقتی تکفیری ها به نام دولت اسلامی، فعالیت خود را در سوریه و عراق آغاز کردند و کردها، علویان، اهل سنت و شیعه درگیر شدند، شهید سلیمانی وارد معرکه شد و در یاری کردن به مردم سنی و شیعه به صورت یکسان اقدام می کرد و می گفت: با همدیگر همکاری و تعاون داشته باشید و بدین دلیل در بین جامعه سوریه از استقبال ویژه ای برخوردار بود و هر کجا می رفت با استقبال خاصی روبرو می شد.

شیخ حسون با ابراز خوشحالی از موفقیت های جمهوری اسلامی در زمینه تکنولوژی، اظهار کرد: چند سال پیش طی سخنرانی در سالن اجلاس سران در تهران گفتم؛ ای مردم ایران، شما امروز به ماهواره رو کرده اید، و زمانی می آید که ماهواره ایرانی ما را از شبکه های مورد استفاده غربی بی نیاز می کند. همه شبکه ها در دست دشمنان است لذا گفتم از ۱۴۰۰ سال پیش پیامبر (ص) فرمود: اگر علم در ثریا باشد مردانی از فارس به آن دست می یابند. در این زمان این حدیث را در مورد کسانی تفسیر می کنیم که به ماهواره دست پیدا کرده اند.

وی افزود: من به پارلمان اروپا رفتم و سخنرانی کردم. در آنجا دیدم که به ۱۴ زبان مختلف سخن می گویند. گوشی هایی قرار داده بودند که مثلا ایتالیایی به زبان ایتالیایی می شنید، فرانسوی به زبان فرانسوی و ... پس می بینیم که ۱۴ زبان در یک پارلمان استفاده می شود. ولی ما امت اسلامی فقط سه یا چهار زبان داریم که این خود دلیلی بر موارد کم اختلافی ما مسلمانان می باشد.

برگزاری متفاوت کنفرانس وحدت

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در این دیدار ضمن خیر مقدم به مفتی اعظم سوریه، اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در جهان، امسال تصمیم گرفته شد که شیوه برگزاری کنفرانس وحدت تغییر شکل پیدا کند و به صورت مجازی برگزار شود. در این کنفرانس بیش از ۳۰۰ شخصیت درباره مصائب و بلایای جهان اسلام سخنرانی کردند.

وی با اشاره به تشکیل امت واحده اسلامی و سپس ایجاد تمدن نوین اسلامی افزود: راهبردهای بین المللی امت واحده پنج گام دارد که گام نخست آن "پرهیز از تفرقه گرایی و تعرض در جهان اسلام" است. پرهیز از جنگ وترغیب به اصلاح و صلح عادلانه، پرهیز از ترور و ترغیب به اخوت، پرهیز از تکفیر و پذیرش اجتهاد در مذاهب، پرهیز از تنازع و ترغیب به همدلی و همدردی و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین وتشویق به احترام و تکریم گامهای این راهبرد به شمار می رود.

شهریاری با بیان اینکه گام دوم "همکاری در جهان اسلام" است، ادامه داد: این گام دو مرحله دارد یکی مقابله با دشمن مشترک که شامل دشمن شناسی جهان اسلام، ترویج روحیه مقابله با دشمنان استکباری بین نخبگان، مردم و صاحب منصبان حکومتی و جنگ نرم علیه دشمن با ابزار های شبکه ای فراگیر و امن از جمله تأسیس اتحادیه رسانه ای همسو و دیگری احسان و دوستی با مسلمانان با محور تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) به عنوان دو محور همکاری، کمک به مظلومان و مستضعفان و همیاری در رفع مشاجرات، منازعات و جنگ ها است.

وی با بیان اینکه گام سوم "هم افزایی ملل اسلامی" است، اظهار کرد: این گام سه مرحله دارد: مرحله اول هم افزایی در قدرت که شامل تبیین نظام ارجح مبتنی بر ولایت فقیه- ترکیب اسلامیت و جمهوریت، تبیین نظامات جایگزین مقبول دیگر در کشورهای اسلامی، گام های اساسی به سوی اتحادیه اسلامی با تأکید بر سه اصل عزت، حکومت و مصلحت و تربیت مدیران انقلابی جوان  می باشد. مرحله دوم هم افزایی ملل اسلامی در امنیت است که شامل پیشگیری از تسلط بیگانه، پیشگیری از تجزیه و افتراق و استعمارشدگی نو، ثبات امنیت بین دول اسلامی و تمامیت ارضی کشورهای اسلامی است.

وی اضافه کرد: مرحله سوم  هم افزایی ملل اسلام در دانش است که شامل رفع جهل و عقب افتادگی فرهنگی، بیداری اسلامی و ارتقای بینش سیاسی با تأکید بر دشمن شناسی جهان اسلام، گسترش علم و فنآوری در جهان و دستیابی به قله های دانش جهانی و فنآوری های پیشرفته در جهان اسلام است. مرحله چهارم هم افزایی ملل اسلامی در ثروت است که شامل رفع فقر در جهان اسلام، مقابله با اسراف و مصرف گرایی، تولید گرایی دانش بنیان با تأکید بر بهره مندی از جوانان، مقابله با بیکاری در جهان اسلام، رعایت عدالت توزیعی در تقسیم منابع برای آحاد شهروندان، صیانت از ثروت ملل اسلامی در مقابل چپاول بیگانه و فساد و رانت داخلی، بهره گیری حداکثری از فرصت های مادی در جهان اسلام، مقاوم سازی اقتصاد کشورهای اسلامی در برابر تحریم و محاصره اقتصادی با استفاده از ظرفیت مردمی و جدایی از اقتصاد نفت بنیان و تک محصولی، تعامل اقتصادی با جهان خارج در حوزه اقتصاد جهانی، نشان سازی اسلامی و توسعه مبادلات تجاری و خدماتی بین کشورهای اسلامی است و مرحله پنجم هم افزایی ملل اسلامی در خدمت رسانی مشارکتی است که شامل ایجاد بانک های اطلاعاتی جهان اسلام (نخبگان، اندیشمندان، فعالان، گروه ها، احزاب، گرایش ها و ...)، شبکه سازی ارتباطی جهان اسلام و شبکه سازی خدماتی و تعاملاتی جهان اسلام است.

شهریاری با بیان اینکه گام چهارم "خودسازی ملل اسلامی و رشد معنوی و اخلاقی در فضای عمومی جوامع اسلامی" است، افزود: این گام شامل تعهد عملی به شریعت و عبادات اسلامی و رونق مساجد و شعائر دینی و فضاهای معنوی در برابر بی دینی و تفکر سکولار، ترویج صفات اخلاق اسلامی و سبک زندگی اسلامی در برابر بی مبالاتی و تفکر لیبرال، تقریب بین مذاهب اسلامی و تقویت اخوت اسلامی در عین تعهد به اصول و عقاید و اعمال خاص خود، مبارزه با فساد و ایجاد نهادهایی برای اصلاح حاکمان و در صورت عدم امکان، افشای کارگزاران فاسد و ترویج ساده زیستی، پاک دستی و روحیه جهادی مدیران در برابرتفکر سود گرایی غربی، اجرای عدالت اجتماعی، رفع فقرو رسیدگی به محرومان و مستضعفان و ایجاد بسیج مقاومتی و سازندگی منطقه ای با بهره مندی از جوانان انقلابی و تجارب جهان اسلام است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: گام پنجم و آخرین گام، ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

وی در پایان اظهار کرد: به دنبال تصویب قانونی در پارلمان کشورهای همسو هستیم تا بتوانیم راهبردهای بین المللی را پیگیری و راه دستیابی به امت واحده را تسهیل کنیم و امیدواریم بتوانیم این ایده را با همکاری علماء و اندیشمندان کشورهای اسلامی به مرحله اجرا برسانیم.

استقبال شیخ حسون از پیشنهادات دبیرکل

شیخ احمد حسون هم در پایان با استقبال از راهبردهای بین المللی امت واحده که توسط حجت الاسلام  والمسلمین شهریاری ارائه شد، اظهار داشت: امیدوارم این راهبرد تبدیل به کتابچه ای شود و به محضر رهبر معظم انقلاب ارسال گردد تا از رهنمود های ایشان در این مورد بهره ببریم و بتوانیم با حمایت معظم له در جهت عملی کردن این راهبردها اقدام نماییم. بنده نیز به سهم خودم تلاش خواهم کرد تا با جمع دیگری از علمای همسو در کشورهای دیگر این راهبردها راتصویب و پیگیری کنیم.

مفتی اعظم سوریه همچنین بااستقبال از پیشنهاد دبیرکل مجمع جهانی تقریب مبنی بر پیگیری تصویب قانونی در پارلمان کشورهای همسو، اظهار کرد: فکر تصویب قانونی در پارلمان کشورهای همسو برای پیگیری این راهبردها با محوریت و شروع مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ایده بسیار خوبی است که ما نیز آمادگی کامل خود را جهت شروع این حرکت بزرگ اعلام می نمائیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha