جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علیرضا زاکانی

حوزه/ در حال حاضر تلاش مجلس یازدهم اراده برای اصلاح بودجه و داشتن زبان گویای سخن با مردم برای شفاف سازی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر علیرضا زاکانی عصر امروز در نشست با اصحاب رسانه که در خبرگزاری فارس در قم برگزار شد، بر اهمیت و اهتمام جدی مجلس یازدهم نسبت به اصلاح بودجه سال ،۱۴۰۰ و شفاف سازی بودجه در ارتباط با هزینه ها، توجه و تقویت معیشت مردم، اعتدال در هزینه ها تأکید کرد و این کار را در شرایط کنونی ضروری دانست و گفت: این مجلس برای اصلاح بودجه اهتمام جدی دارد و این کار را هم خواهد کرد تا با اصلاح بودجه و شفاف سازی همه مردم از منافع بودجه کشور بهره مند شوند.

رئیس کمیسیون پژوهش مجلس شورای اسلامی با بیان این که بودجه ای که دولت تنظیم کرده، بیشتر شبیه کاریکاتوری بوده و از شفافیت لازم برخوردار نبوده، اظهار داشت: بدتر از همه این که این نوع تنظیم بندی بودجه از سوی دولت علاوه بر ایجاد تبعیض بیشتر در بین مردم، موجب تخریب معیشت و ایجاد نارضایتی مردم سوق داده می شد، ولی مجلس یازدهم سخت جلوی این کار ایستاد و همه تلاشش را برای اصلاح آن بکار گرفته است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: واقعیت این است دولت بودجه ای که به مجلس ارائه کرد،  ۲ هزار ۴۳۶ هزار میلیارد تومان بودجه بود که ۱ هزار و ۹۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی و الباقی بخش شرکت ها است. عملا بودجه اشکالات بسیار جدی داشت و اساس اشکال این می باشد که کشور را دچار انسداد و راه غلط طی شده دو سال قبل را در ظرفیت بزرگتری تکرار می کرد.

زاکانی گفت: با علم به این که نمی توانند نفت را بفروشند در سال ۹۸، ۱ و نیم میلیون بشکه، بشکه ۵۰ دلار بودجه بسته شد،  دولت و مجلس دهم می دانستند که نمی توانند این مقدار نفت بفروشند ولی این کار را کردند تا به عملیات روانی در مقابل با ترامپ دست بزنند، ولی در واقع این کار صدمه بزرگی به کشور زد آن هم کسری بودجه ۱۶۷ هزار میلیاردی تومان بود.

 وی بیان داشت: همین اتفاق در سال ۹۹ افتاد و کشور گرفتار کسری بودجه به مقدار ۲۷۳ هزار میلیاردی شد. البته برای حل این مشکل باید مسیر فروش اوراق در پیش می گرفت، که عملا دولت  بعدی گرفتار می شدیا باید از صندوق ملی یا شبکه بانکی قرض می گرفت که این نیز خود سبب تورم می شد.

رئیس کمیسیون پژوهش مجلس شورای اسلامی افزود: برای همین آسیبی که کشور در بحث معیشت مردم و اقتصاد گرفتار آن شده، به همین عدم بودجه ریزی صحیح و غلط دولت و مجلس قبل بر می گردد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اما در بودجه ۱۴۰۰ برآورد اولیه ای که مجلس یازدهم کرد، این بود که متوجه کسری ۳۳۲ هزار میلیارد تومان شد و منابعی هم که برای این کسری از سوی دولت در نظر گرفته شد، آن هم کاملا موهم و غیر واقعی بود.

زاکانی گفت: بودجه که به مجلس آمد، احساس همه کارشناسان این بود، هدف فروپاشی و برهم زدن کشور است تا سامان دادن. برای همین در نظر اول، هدف مجلس برگرداندن و اصلاح بودجه به دولت بود و از طرفی، رهبر انقلاب در نامه ای خواستار اصلاح بودجه شدند. بعد هم شورای نگهبان تأکید داشت اگر مجلس بتواند براساس حل مشکلات نظام و مردم اصلاح بودجه انجام دهد، با این اصلاح هیچ مشکلی نخواهد داشت و منعی برای تصویب ندارد.

 وی بیان داشت: لذا با این نگاه وقتی افق اصلاح ظاهر شد و هدف بر اصلاح بودجه شد، تلاش ها بر روی همین موضوع متمرکز گردید که مجلس بتواند در عین حال اراده برای اصلاح، زبان گویای سخن با مردم برای شفاف سازی را هم داشته باشد چرا که دولت در ظاهر با این اصلاح موافق است و می گوید اصلاح کار بزرگی است، ولی در بین مردم و بعدُ سیاسی سخنان دیگری را القا می کند.

رئیس کمیسیون پژوهش مجلس شورای اسلامی افزود: نهایت سخن این که مسیری که مجلس در پیش گرفته، اهتمام برای اصلاح بودجه ریزی و مشکل اصلی کشور را هم در تنظیم بودجه بندی ناقص و معیوب و اصلاح آن را به عنوان رویه صحیح در نظر گرفته است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اساس کار مجلس هم در خلق منابع درآمد است. درخلق منابع درآمدی، بخشی بر روی حذف نقاط معیوب مانند ارز ۴ هزار و ۲۰۰ متمرکز شده است.

زاکانی گفت: در سال ۹۸، ۱۵ میلیارد دلار، ارز ۴۲۰۰ داده شد، در سال ۹۹ این مقدار به ۹ میلیارد دلار تقلیل پیدا کرد که عمده صرف خرید نهاده های دامی، دارو و ... می شد. که متأسفانه همین اختصاص یافتن نادرست ارز سبب مشکلات زیادی در بحث افزایش مرغ و تخم مرغ ایجاد کرد. این مشکل به دلیل روند بودجه ریزی است.

 وی بیان داشت: جنس دیگر از تصمیمات اصلاحات مجلس با هدف تبعیض زدایی در حال انجام است. چرا که الان ۷۰ درصد سپرده گذاری بانکی درکشور مربوط به ۱درصد افراد در جامعه است، اختلاف طبقاتی و مصرف طوری است که سطح پایین تر جامعه میانگین ۱ کیلو گوشت و طبقات بالاتر ۹۶ کیلو مصرف می کند و رویه ای هم دولت در نظرگرفته بود، تشدید این فاصله طبقاتی بود.

رئیس کمیسیون پژوهش مجلس شورای اسلامی افزود: در سال گذشته ۳۷ هزار میلیارد تومان گاز ال پی جی فروخته شد و پول آن در بودجه نبود و امسال هم این مبلغ به ۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده بود و دولت علاقه نداشت این هزینه را در بودجه معلوم کند؛ این همان تبعیض است که مجلس یازدهم به دنبال اصلاح آن و شفاف سازی بودجه است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بخشی دیگری از اصلاحات روی درآمد مالیات مانند مالیات بر خانه های لوکس و...، بخشی دیگر بر روی کاهش مالیات بر روی تولید متمرکز شده است. لذا این خطی است که مجلس در پیش گرفته و در بحث هزینه هم به دنبال این است عموم مردم بهره مند شوند و این معادله تبعیض آمیز بهم بخورد و کشور به رشد برسد.

زاکانی گفت: با این شرایطی که الان وجود دارد و بعد از اصلاحی که مجدد روی بودجه صورت گرفته، برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی۴۰ هزار میلیارد تومان اختلاف بین درآمدها و هزینه کردهای بودجه بود و دولت هم معلوم نکرد این اختلاف را کجا می خواهد کسر کند.  

 وی بیان داشت: مجلس تصمیم به اصلاح گرفته و این امر هم بسیار جدی است و صحبتهای که در مورد نرخ ارز می کردند، نادرست است چون تا کل کار دیده نشود، نمی شود تصمیم گیری کرد، لذا در کشوری که باید همه برای رشد و اعتلای آن تلاش کنند، سخنانی بعضا شنیده می شود که اسباب تعجب است، چرا که در ظاهر اصلاح بودجه را بزرگ می پندارند، ولی در افکار عمومی آن را تقبیح می کنند و به مردم وارونه القا می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha