جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
با بی‌توجهی مسئولین، مسجد با چند قرن قدمت در حیدرآباد رو به تخریب قرار دارد

حوزه/ مسجدی که گفته می‌شود حداقل ۴ قرن قدمت دارد، و در شهر شیک پیت در حیدرآباد هندوستان قرار گرفته است، هم اکنون به دلیل بی‌کفایتی مسئولین منطقه‌ای در معرض تخریب قرار دارد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از siasat، مسجدی با چند قرن قدمت در شهر شیک پیت، در حیدرآباد هندوستان، که زمانی صدها نمازگزار از سرتاسر کشور را اسکان می‌داد، هم اکنون به دلیل بی‌کفایتی مسئولان در انبوهی از ویرانه‌ها قرار گرفته و به حال خودش رها شده است. اگرچه مقامات کمبود بودجه را مقصر می‌دانند ، اما سهل انگاری دولت در به وجود آمدن وضعیت فعلی آن کاملا آشکار است.

جدای از ظاهر ناخوشایند آشکار مسجد، این سازه اکنون به خانه‌ای خالی از سکنه شباهت پیدا کرده است. منطقه باغ پر از علف‌های هرز و درختان، تار عنکبوت ، ستون‌های شکسته و آسیب دیده، دیوارهای خراب شده و دروازه زنگ زده پوشیده از علف‌های هرز است.

اوما رانی ، که درب کنار مسجد زندگی می کند ، گفت: بارندگی بی‌وقفه در ماه اکتبر آخرین بخش‌های این ساختار را تخریب کرد.

وی گفت که هیچ مقام رسمی حتی بعد از بارندگی از این سازه بازرسی نکرده است.

این سازه در زمان ابراهیم قلی قطب شاه (۱۵۵۰-۱۵۸۰) ، چهارمین فرمانروای سلسله گلکوندا ساخته شده است. در حالی که ورودی آن شبیه مسجد مکه است ، چهار مناره دارد و مسجد شبیه چارمنار است.

وی گفت: مسئولان سالی یک بار می‌آیند و به اطراف نگاه می کنند و چند علف هرز را تمیز می‌کنند. اما وقتی از آن‌ها راجع به بازسازی و مرمت می‌پرسیم، گوششان ناشنوا می‌شود.

سبک ساخت این مسجد نشان می‌دهد که احتمالاً این مسجد مقدماتی برای مسجد تولی در شهر کاروان در حیدرآباد بوده است. این نشان می‌دهد که بیش از ۴۰۰ سال پیش ساخته شده است.  گفتنی است حیدرآباد نمونه‌های باشکوه باستانی زیادی از نظر معماری، فرهنگ و معنویت دارد که سهل انگاری شدید مسئولین باعث تخریب تدریجی آن‌هاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha