جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
انرژی هسته ای

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ایران غیر اتمی، قدرت خاورمیانه شد

رابرت فارلی در مقاله ای در نشریه نشنال اینترست نوشت برنامه های موشکی ایران مهم ترین ابزاری است که برای ایران در عرصه قدرت نمایی منطقه ای، جایگاه خاصی تعریف می کند. نویسنده با بیان آن که حضور منطقه ای ایران همواره مفهومی فراتر از تهدید سلاح اتمی داشته است، می افزاید ایران برای دنبال کردن منافع خود در خاورمیانه، << پنج ابزار مرگبار دارد... تهران با استفاده از این ابزارها می تواند موقعیت خود را حفظ و اهدافش را دنبال کند: جنگ های نامنظم، کارت اسرائیل، موشک های بالستیک، توافقات نفتی و براندازی سیاسی.>> << ایران تلاش کرده است نیروهای متعارف نظامی خود را از جنگ های مختلفی دور نگه دارد که منطقه را از یک دهه ی گذشته تاکنون در آشوب فرو برده است.  البته این لزوما به معنای ان نیست که ایران درگیر این مناقشات نبوده است. بلکه در عراق، سوریه، افغانستان و دیگر مناطق در جنگ های نامنظم درگیر بوده است...>> << ایران با حمایت از دولت بشار اسد در سوریه مانع از گسترش داعش شده است. از زمان تهاجم نظامی آمریکا در عراق، ایرانی ها هم عموما با حمایت از شبه نظامیان شیعه عراق، در عرصه نظامی و سیاسی عراق حضور داشته اند...>> در این گزارش به نفوذ ایران در میان جنبش های ضداسرائیلی اشاره شده و آمده است:  «حمایت از این نهادها به ایران اعتبار دیلپماتیک و ایدئولوژیک می دهد و در عین حال نقطه مقابلی است علیه برتری جویی نظامی متعارف اسرائیل در منطقه...>> نویسنده همچنین از موشک های بالستیک به عنوان دیگر ابزار در اختیار ایران یاد کرده، می نویسد موشک های ایران قادر هستند تمام مراکز سیاسی، نظامی و تاسیسات اقتصادی را با دقت در سراسر خلیج فارس هدف قرار دهند  << از یک منظر، این موشک های بالستیک همان هدف بازدارندگی برنامه هسته ای را ایفا می کنند، البته به شیوه ای بسیار مطمئن تر.>> << حملات موشک های بالستیک احتمالا نمی تواند تولید نفت را متوقف و زیرساخت های انتقال نفت را در خلیج فارس نابود کند، با این وجود بهبود در دقت موشک ها در سال های اخیر، قابلیت ویرانگریِ آنها را بدون شک افزایش داده است. حملات موشکی بدون شک به معنای اقدام تلافی جویانه عربستان و متحدان آن است که در این صورت نیروی هوایی عربستان را در مقابل سیستم دفاعی ایران قرار می دهد...>> جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است توان موشکی آن برای بازدارندگی است و ماهیت دفاعی دارد. از نظر این نشریه آمریکایی توافقنامه های نفتی نیز دیگر ابزارِ در اختیار ایران است که << می تواند دو هدف ایران را در عرصه سیاست خارجی برآورده کند:   نخست تامین زیرساخت های مالی برای بازسازی قابلیت های نظامی ایران، و دوم اجبار شرکت های خارجی (و متعاقبا دولت های خارجی) به این که به حضور درازمدت ایران در جامعه جهانی و ادغام با آنها وابسته شوند. لذا بازسازی صنعت انرژی در ایران، دارای ابعاد سیاسی و اقتصادی است که هر دو عواقب مرتبط نظامی دارند.>> نویسنده در پایان می نویسد شاید توافق هسته ای ایران در برنامه های هسته ای آن شرایطی ایجاد کرده باشد که بیشتر قابل دفاع است، اما به کاهش تنش های منطقه منجر نشده است. ایران، کشورهای خلیج فارس و اسرائیل (اگر نگوییم آمریکا) درباره مسایل مهم مرتبط با سازمان دهی سیاست هایشان در خاورمیانه اختلاف نظر دارند و احتمالا همگی برای پیش بردن سیاست هایشان، به زور متوسل خواهند شد. تهران همچنان از این ابزارها که در ۳۵ سال پیش ایجاد کرده است، برای این منظور بهره خواهد برد و قطعا بدون سلاح هسته ای هم، ایران یک بازیگر مهم قدرت در خاورمیانه است.

ایران جزء برترین های لیزری شد

متخصصان و دانشمندان صنعت هسته‌ای کشور در مرکز علوم و فنون لیزر ایران موفق شدند دستاوردی ارزشمند در حوزه لیزرهای پرتوان کسب نمایند. با این دستاورد، جمهوری اسلامی ایران در زمره ۵ کشور سازنده لیزر پرتوان در جهان قرار گرفت. عملیات تست گرم لیزر پرتوان ۱۰kw با حضور رئیس مرکز علوم و فنون لیزر ایران، معاون تکنولوژی فولاد مبارکه و هیأت همراه، ۱۰ دی‌ماه با موفقیت در مرکز لیزر انجام شد. مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران آبان ماه سال گذشته قراردادی با شرکت فولاد مبارکه مبنی بر تولید و ساخت لیزر فیبری و پرتوان ۱۰kw به امضا رساند که امروز پس از گذشت حدود یک سال، تست گرم این لیزر انجام گرفت. قرار است در بهار سال آینده این لیزر جایگزین لیزر گازی اروپایی موجود در شرکت فولاد مبارکه شود. این امر حکایت از این دارد که جمهوری اسلامی ایران علیرغم فشارهای حداکثری و تحریم‌های ظالمانه، توان رشد، پیشرفت و رفع نیازهای خود را دارد. همچنین مجموعه سازمان انرژی اتمی ایران نیز آمادگی مشارکت در طراحی و ساخت نیازهای دارای فناوری سطح بالا(High-tech) صنایع کشور را داشته و از این موضوع استقبال می‌نماید.

طرح "امنیت شبانه" کلید خورد

فرمانده انتظامی پایتخت از استقرار مأموران پلیس راهور و پیشگیری در نقاط مختلف شهر و گشت‌زنی هدفمند در راستای اجرای طرح "امنیت شبانه" خبر داد. سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران در جلسه شورای فرماندهان گفت: امنیت تهران و شهروندان بطور شبانه‌روزی تامین شده و گشت‌های انتظامی، ترافیکی و نامحسوس فعال بوده و نقطه به نقطه شهر توسط مرکز رصد کنترل می‌شود. وی افزود: نباید اجازه داد که تعدادی مجرم با اقدامات مجرمانه خود، امنیت و آرامش مردم را خدشه‌دار کنند از این رو لازم است که با اقتدار، دقت و حساسیت لازم همه تلاش خود را در تامین امنیت شهروندان بکار بگیریم. رئیس پلیس پایتخت ادامه داد: در طرح امنیت شبانه پایتخت، پلیس‌های پیشگیری و راهور در نقاط مختلف شهر مستقر خواهند شد و به گشت زنی هدفمند خواهند پرداخت. وی تصریح کرد: طرح صاعقه در راستای برخورد با کیف‌قاپ‌ها، موبایل قاپ‌ها و اراذل و اوباش است که باید با کار اطلاعاتی دقیق انجام شود و اجازه جولان دادن به سارقان داده نشود. سردار رحیمی با اشاره به تلاش برخی افراد مغرض و معاند برای تشویش اذهان عمومی با انتشار یک سری کلیپ‌های سرقت و درگیری اراذل و اوباش بیان کرد: پلیس همه تلاش خود را بکار بسته است تا ضمن برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی، امنیت مطلوبی را فراهم سازد از این رو بطور حتم با کسانی که بخواهند امنیت و آرامش مردم را به مخاطره بیندازند و با توجه به وجود امنیت مطلوب در پایتخت، تصویری عکس از این موضوع رابه مردم نشان دهند، برخورد قانونی خواهد شد. رئیس پلیس پایتخت با قدردانی از اجرای طرح "موتور یار" پلیس راهور پایتخت و لزوم توجه ویژه به فرهنگ سازی در این رابطه گفت: با توجه به وضعیت نابهنجار و بدِ جوّی پایتخت باید با خودروهای دودزا و بدون معاینه فنی برخورد شود چرا که با این شرایط، روز به روز شاهد وخیم‌تر شدن اوضاع جوّی شهر تهران خواهیم بود. سردار رحیمی با قدردانی از همراهی مردم و مجاهدت‌های کادر پزشکی در کاهش کشته‌های ناشی از بیماری کرونا تصریح کرد: در این زمینه لازم است که همچنان همه مردم عزیز به دقت طرح فاصله گذاری اجتماعی و دیگر شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

پمپئو پالس غنی سازی برای ایران فرستاد

وزیر امور خارجه آمریکا با متهم کردن ایران به «باج گیری هسته ای»، به طرح مجلس شورای اسلامی برای اخراج بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در صورت عدم لغو تحریم‌ها واکنش نشان داد. «مایک پمپئو» با تکرار ادعاهای واهی و نخ نما علیه تهران پیرامون حمایت از تروریسم، افزود: ایران نباید اجازه غنی سازی اورانیوم در هیچ سطحی را داشته باشد. پمپئو در ادامه ادعاهایش گفت: این تهدید ایران حتی بیشتر از نقض برجام است. ایران باید در چارچوب تعهداتش در معاهده منع تسلیحات هسته‌ای، به بازرسان آژانس اجازه دسترسی دهد. گفتنی است که احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی روز شنبه اعلام کرد که اگر تا سوم اسفندماه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در زمینه‌های مالی، بانکی و نفت برداشته نشود، قطعاً بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را از کشور اخراج خواهیم کرد. وی گفت: در صورت برداشته نشدن تحریم‌ها تا تاریخ ذکر شده (سوم اسفند)، جمهوری اسلامی ایران حتماً اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد، این موضوع قانون مجلس شورای اسلامی بوده و دولت موظف به اجرای آن است. عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: ما یک فرصت یک ماهه به آمریکایی‌ها داده ایم و دوم بهمن ماه دولت جدید آمریکا مستقر می‌شود، آن‌ها تا سوم اسفند فرصت دارند اقدامات خود را برای رفع تحریم‌ها انجام دهند در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران پای منافع ملت خود خواهد ایستاد. امیرآبادی با اشاره به اینکه هدف اصلی برجام رفع تحریم‌ها بود که این امر اتفاق نیفتاد، تاکید کرد: تا زمانی که تحریم‌ها رفع نشود هیچ دلیلی برای اجرای تعهدات خود نمی‌بینیم. وی گفت: قطعاً اجرای تعهدات، بدون رفع تحریم‌ها به ضرر ملت ایران است و تاکنون از این موضوع ملت ایران خسارات دیده و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نیز هیچ ضرری نکرده اند.

باران تمام شد

سازمان هواشناسی از تداوم جوی پایدار در بیشتر مناطق کشور خبر داد. بر اساس پیش بینی های هواشناسی، امروز نیز در شهرهای صنعتی و کلانشهرها از جمله تهران، قزوین، البرز، تبریز، اصفهان شاهد افزایش آلاینده‌های جوی و آلودگی هوا خواهیم بود. روند افزایش دما هم تا چند روز آینده در بیشتر مناطق کشور پیش بینی شده است. با توجه به روند افزایش دما و وزش باد در روزهای آینده شاهد سقوط بهمن در ارتفاعات خواهیم بود. پیش بینی می‌شود در نوار شرقی کشور به ویژه در استان سیستان و بلوچستان، شرق کرمان و بخش‌های مرکزی و شرقی هرمزگان وزش باد شدید، گاهی همراه با گردوخاک تا امروز ادامه یابد.

قم رنگ جدید کرونا را از آن خود کرد

استاندار قم اعلام کرد: بر اساس اعلام اپلیکیشن ماسک، قم در وضعیت آبی یا کم خطر قرار گرفته است و این به معنای سفیدشدن نیست. بهرام سرمست روز شنبه در پایان جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: طبق تصمیم این ستاد وضعیت آبی نیز به وضعیت های قرمز، نارنجی و زرد کرونایی اضافه شد و این وضعیت به عنوان وضعیت کم خطر شناخته می شود و البته به معنای سفید نیست. او افزود: در وضعیت آبی ممنوعیت تردد شبانه خودروها همچنان وجود دارد و تمام فعالیت های اقتصادی و فرهنگی نیز با رعایت پروتکل ها و ضوابطی که اعلام خواهد شد به نوعی بازگشایی می شود. استاندار قم تصریح کرد: در شرایط آبی اجتماعات و آیین های تجمعی تابع یک سقفی خواهد بود که جزییات آن ابلاغ و از طریق ستاد ملی نیز اطلاع رسانی خواهد شد. او خاطرنشان کرد: این محدودیت ها در کمترین حالت خود ادامه پیدا می کند ولی به معنای سفید شدن وضعیت نیست، نگرانی ما این است که از وضعیت عادی انگاری آسیب ببینیم و موج جدید شیوع کرونا را شاهد باشیم. سرمست همچنین بازگشایی مدارس برای پایه های اول و دوم ابتدایی با رعایت پروتکل ها را از جمله مصوبه های جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا دانست و گفت: تا زمانی که دستورالعمل های جدید ابلاغ نشود موضوع اجرایی و عملیاتی محدودیت ها مشمول شرایط قبلی است. او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصویب معیارهای توزیع واکسن و واکسیناسیون کرونا توسط ستاد ملی کرونا بیان کرد: این اقدام در چهار مرحله و سطح مختلف صورت می گیرد و افراد دارای بیماری زمینه ای و همچنین کادر درمان در اولویت قرار می گیرند که جزئیات آن نیز از طریق ستاد ملی ابلاغ می شود.

دلار آماده سقوط شد

هر دلار امروز (شنبه) در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز معاملاتی گذشته (پنجشنبه) ۶۷۵تومان ارزان شد. کارشناسان با توجه به فاکتورهای سیاسی- اقتصادی مؤثر بر قیمت ارزها، کاهش نرخ دلار به زیر ۲۳ هزار تومان را طی چند روز آینده پیش بینی کردند نرخ فروش دلار در صرافی‌های بانکی درساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه امروز (شنبه) ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد. قیمت فروش یورو نیز با کاهش یک هزار و ۲۰۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته به ۳۰ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. امروز قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۵۰ تومان اعلام شد. همچنین قیمت خرید دلار دربازار متشکله ارزی ۲۴ هزار و ۸ تومان و قیمت فروش آن ۲۴ هزار و ۲۴۸ تومان بود. علاوه براین نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۹ هزار و ۴۹۲ تومان اعلام شد. براساس این گزارش در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (پنجشنبه)، هر یورو با قیمت میانگین ۳۱ هزار و ۲۶۳ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز به قیمت ۲۵ هزار و ۲۲۲ تومان معامله شد. ضمن اینکه در سامانه نیما نیز در روز پنجشنبه گذشته، حواله یورو با میانگین قیمت ۳۲ هزار و ۷۷ تومان فروخته و قیمت حواله دلار نیز ۲۵ هزار و ۶۱۷ تومان ثبت شد. قیمت دلار چند هفته گذشته به ثبات رسیده و در کانال ۲۵ هزار تومانی در نوسان است. از سوی دیگر با توجه به ناآرامی‌های شب گذشته در آمریکا و حمله معترضان طرفدار ترامپ به کنگره این کشور، ارزش جهانی دلار نیز کاهش پیدا کرد. این در شرایطی است که قیمت رمزارزها (ارزهای دیجیتال) در بازارهای مالی دنیا رو به افزایش است.

نظام پزشکی خبر بد پزشکی داد

مهاجرت ۳ هزار پزشک از ایران در ده ماه گذشتهحساب کاربری نظام پزشکی در توئیتر نوشت: در ده ماه گذشته از شیوع کرونا ۲۰۰ پزشک جان باخته‌اند و ۳۰۰۰ پزشک مهاجرت کرده‌اند! در این مطلب آمده، در بیش از ده ماه شیوع همه گیری کرونا، بیش از ۲۰۰ پزشک به درجه رفیع شهادت نائل شده‌اند، دردناک است، اما این هم دردناک است که در این ده ماه شاید بیش از ۳۰۰۰ پزشک از کشور مهاجرت کرده‌اند.

فائزه هاشمی بدترین آرزو را برای ایران کرد

فائزه هاشمی دختر هاشمی رفسنجانی در مصاحبه ای با دفاع از دموکراسی در آمریکا گفت: من یک جایی قبلا هم گفته بودم که برای ایران دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود ولی اگر یک آمریکایی بودم به آقای ترامپ رای نمی‌دادم.فائزه هاشمی در این مصاحبه درباره وقایع انتخابات آمریکا گفت: برای من این جالب است که تلویزیون‌های خودمان را هم گوش می‌دهم می‌گویند دموکراسی در آمریکا مُرد و همه‌ی مشکلات آمریکا رو شد و دارد متلاشی می‌شود و از این حرفها. ولی نکته‌ی جالبش این است که این اتفاق افتاد همه هم دارند خودشان اظهارنظر می‌کنند و حتی جمهوری‌خواه‌ها علیه این اتفاق موضع گرفتند و محکوم کردند، دموکرات‌ها هم که جای خود دارد. ولی همه راحت حرف می‌زنند. مطمئنا اگر این اتفاق در کشور ما بود هر حرفی که می‌خواستی بزنی اقدام علیه امنیت ملی، سیاه‌نمایی، تبلیغ علیه نظام و… تمام این اتهاماتی که ما ده‌ها بار برایش به دادگاه رفتیم و احتمالا شما هم رفتید و بقیه‌ی خبرنگارانتان رفتند. اجازه نمی‌دادند کسی حرف بزند و بتواند واقعه را تحلیل کند، چون همه چیز باید عالی باشد. اتفاقا نشان می‌دهد که دموکراسی چقدر در آمریکا قوی است که خودشان دارند این حادثه را محکوم می‌کنند و تمام رسانه‌های دنیا دارند انعکاس می‌دهند و خودشان بیشتر از همه. با کسی هم برخورد نمی‌شود که چرا این حرفها را می‌زنی. این نشان‌دهنده‌ی دموکراسی است وگرنه اتفاق همه جا می‌تواند بیفتد. بالاخره آقای ترامپ هم شبیه آقای احمدی‌نژاد ماست، هیچ حادثه‌ای بعید نیست اتفاق بیفتد در همین چند روز باقی مانده. دموکراسی یعنی اینکه چگونه آن حادثه مدیریت شود و به مردم برای آزادی بیان فشار نیاورند و همه بتوانند به راحتی حرف‌هایشان را بزنند. ضمن اینکه کنترل و جمع می‌کنند آزادی هم آسیب نمی‌بیند، این می‌شود دموکراسی. وگرنه اتفاق یک چیز طبیعی است. من یک جایی قبلا هم گفته بودم که برای ایران دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود ولی اگر یک آمریکایی بودم به آقای ترامپ رای نمی‌دادم.

انتظارات تورمی کنترل شد

همتی با تأکید براینکه مقاومت مردم جواب داده است و از شرایط سخت عبور کرده ایم، گفت:در صورتی که بانک مرکزی مستقل و براساس نظرات کارشناسی خود تصمیم بگیرد، کنترل تورم آسان خواهد شد و با تحقق این امر در طولانی مدت شاهد رسیدن به هدف تورمی خواهیم بود. عبدالناصر همتی در جلسه دوره ای با مدیران عامل بانکها ضمن ابراز امیدواری درباره بهبودی شرایط اقتصادی کشور گفت: باتوجه به تحولات بین المللی، بی شک شرایط ما بهبود خواهد یافت. چراکه طی این مدت دشمن فشار بسیاری را بر مردم ما وارد کرد و البته مقاومت مردم جواب داده است و از شرایط سخت عبور کرده ایم رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به انتشار گزارش متغیرهای پولی، عنوان کرد: خوشبختانه سیالیت پول و رشد آن صفر شده است و این امر به معنای توقف رشد پول است. در توضیح لازم به ذکر است که رشد پول به معنای حجم سپرده دیداری و اسکناس ومسکوک است که همانگونه که اشاره کردم رشد آن متوقف شده است و البته این امر نوید دهنده کنترل انتظارات تورمی است. وی یادآور شد: توقف رشد «پول» و کاهش  رشد دوازده ماهه آن در آذر ماه نسبت به آبان، نشانه مهمی از کاهش انتظارات تورمی است و این نکته سیگنال مثبتی به بازارها تلقی می‌شود و آرامش بازارها به تبع این امر محقق‌ خواهد شد. همچنین آمارها حاکی از، رشد ۱۵.۵ درصدی پایه پولی در ۹ماهه سال جاری و توقف رشد «پول» در آذر ماه و کاهش ۱۰.۳ درصدی رشد دوازده ماهه این متغیر در آذرماه نسبت به آبان ماه بوده است و البته دلیل کاهش این امر ناشی از عواملی مانند مقاومت بانک مرکزی، همکاری بانکها و انتشار اوراق است. همتی با اشاره به اهمیت استقلال بانک مرکزی در کنترل تورم گفت: در صورتی که بانک مرکزی مستقل و براساس نظرات کارشناسی خود تصمیم بگیرد، کنترل تورم آسان خواهد شد و با تحقق این امر در طولانی مدت شاهد رسیدن به هدف تورمی خواهیم بود. رئیس شورای پول و اعتبار درباره کنترل ترازنامه بانکها از ابتدای دی ماه سال جاری گفت: همانطور که پیش از این نیز عنوان کردم، بانک مرکزی ترازنامه بانکها را به صورت سه ماهه کنترل می کند و ضروری است شبکه بانکی درخصوص رشد ترازنامه های خود کنترل لازم را داشته باشد. ذکر این نکته ضروری است که این بانک برای بانکها که نسبت به کنترل ترازنامه‌های خود اهتمام لازم را نداشتند، باتوجه به مجوزهای شورای پول و اعتبار اقدامات تنبیهی را لحاظ می کند. وی خاطرنشان کرد: از ابتدای دی ماه ترازنامه های بانک های تجاری باید ماهانه دو درصد و بانکهای تخصصی ماهانه ۲.۵ درصد رشد کند.  رییس شورای پول و اعتبار درخصوص کنترل نقدینگی گفت: کنترل نقدینگی برای بانک مرکزی بسیار مهم است و البته از نظام بانکی می‌خواهم که نسبت به این امر اهتمام لازم را داشته و برای تحقق این مهم، بر رشد ترازنامه خود کنترل داشته باشند. وی با اشاره به برخی انتقادات درباره عملکرد بانکها تأکید کرد: طی هشت ماه اول سال جاری بانکها بیش از هزارهزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا کردند که ۳۰ درصد آن متعلق به بخش صنعت است. همچنین در مجموع، ۶۰ درصد سرمایه در گردش بوده و این امر به معنای آن است که نزدیک به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از ابتدای سال بابت سرمایه گردش اعطا شده است و این موارد به بخش های مختلف اقتصادی همچون صنعت، کشاورزی و بازرگانی تعلق گرفته است؛ لذا شبکه بانکی تلاش خود را برای حمایت از تولید به کار گرفته است، قطعاً جهش تولید بدون همکاری و تسهیلات دهی بانکها محقق نمی شود و در این زمینه ضروری است مدیران عامل بانکها دستاوردها و عملکرد خود در حمایت از تولید را از طریق رسانه ها به اطلاع هم وطنان برسانند. همتی با اشاره به صحبت های حجت الاسلام والمسلمین  رئیسی، رئیس قوه قضاییه، مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان تصریح کرد: از قوه قضاییه به دلیل حمایت ها و دقت نظرشان تشکر می کنم و البته نظام بانکی نیز در این زمینه اقدامات جدی را انجام داده است. امیدواریم بانک ها در امور اقتصادی کشور همچنان از تولید حمایت کنند و قطعاً رشد اقتصادی و جهش تولید بدون حمایت های شبکه بانکی از تولید محقق نمی شود. البته در این مسیر ضروری است نظام بانکی براساس بخشنامه های بانک مرکزی نسبت به نرخ سود پایبندی لازم را داشته باشند. رییس کل بانک مرکزی در ادامه یادآور شد: البته ذکر این نکته ضروری است که برخی نرخ های سود نرخ مبادله ای است و مبنای آن مشخص و براساس اعلام بانک مرکزی است. اما برخی نرخهای سود مربوط به عقود مشارکتی و علی الحساب است و براساس محساباتی که در قرارداد وجود دارد، نرخ سود اخذ می شود. البته بانک مرکزی نیز در این زمینه نظارت لازم را به عمل می آورد و در این زمینه حقوق تولیدکنندگان را نیز مدنظر دارد.

کتاب «مسجد رهبر» رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب «مسجد رهبر» با حضور عباس سلیمی‌نمین و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در کتابشهر ایران برگزار شد. در این مراسم هم چنین جدیدترین فروشگاه کتابشهر ایران افتتاح شد. در ابتدای این جلسه، علی‌محمد اسماعیلی، مدیر کتابشهر ایران صحبت کرد و گفت: کتابشهر ایران که بازوی تبلیغاتی توزیع کتاب در سازمان تبلیغات اسلامی است، از زمان مدیریت جدید در سازمان فعالیت خود را قوی‌تر کرده است. با ورود سیستم جدید و با بررسی‌هایی که انجام شد، ۲۰ فروشگاه تحویل گرفتیم که در سراسر استان‌های کشورمان پراکنده است. کتابشهر در شرایطی فعالیت خود را شروع کرد که وضعیت کرونایی، اقتصادی و گرانی‌های اخیر را داشتیم و این موضوع موانعی را برایمان به همراه داشت. برهمین اساس تغییراتی در برنامه خود ایجاد کردیم. وی اضافه کرد: کتابشهر به دلیل همین شرایط دشوار، موضع و مدل خود را تغییر داد تا از صنعت نشر در کشور حمایت کند. ما نقش خودمان را حمایت و پشتیبانی از چرخه کتاب دیده‌ایم یعنی از انتشارات تا کتاب‌فروشی از کتاب حمایت می‌کنیم. اسماعیلی با اشاره به اینکه فروشگاه کتابشهر خیابان بهارستان، فروشگاهی محله محور است، گفت: این کتابفروشی می‌تواند مدلی برای بقیه فروشگاه‌های کتاب باشد. کتابشهر در یکسالی که گذشت تلاش کرد تا این نمونه را با هزینه حداقلی راه‌اندازی کند؛ البته تغییرات مختصری را انجام دادیم. نکته بعدی که مدنظرمان قرار گرفت، توانمندسازی نیروی انسانی با استفاده از آموزش‌های مختلف است. از کسانی استفاده کرده‌ایم که خودشان دغدغه کتاب دارند. مدیر کتابشهر ایران با اشاره به مدل زنجیره‌ای در این کتابفروشی‌ها گفت: یکی از سوال‌ها این است که چرا فروشگاه‌های یکپارچه اصناف مختلف چرا وارد فضای زنجیره‌ای شدند؟ باید گفت این مدل مزایای مختلفی دارد. یکی از این مزایا اعتمادی است که مخاطب به برند واحد پیدا می‌کند و مزیت بعدی باشگاه مشتریان است؛ این مزایا ما را به سمت فروشگاه‌های زنجیره‌ای ترغیب می‌کند. در بخش دیگر این مراسم، عباس سلیمی نمین صحبت کرد. او با اشاره به کتاب «مسجد رهبر» گفت: در ابتدا می‌خواهم خشنودی خود را برای راه‌اندازی این کتابفروشی زیبا ابراز کنم و امیدوارم خداوند متعال توفیقات روزافزونی به کسانی که در عرصه گسترش کتاب گام برمی‌دارند، عنایت کند. وی بیان داشت: یکی از موضوعاتی که در مورد این کتاب باید بدان پرداخت شرایط زمانی است. این کتاب باید تکمله‌ای ارائه می‌داد که چرا برخی‌ها صحنه مبارزه را ترک کردند و به صورت کلی در سال‌هایی که مقدمه رشد جریان امام فراهم می‌شد، شرایط چگونه بود. به نظرم کتاب باید نگاهی اجمالی به این موضوع می‌داشت تا بتواند فعالیت‌های آیت‌الله خامنه‌ای را در بستر زمان به خوبی ارائه دهد. در ابتدا دو مقدمه را بیان می‌کنم. اولین مقدمه برای مبارزه در دهه ۱۳۲۰ و در ادامه آن مبارزه در دهه ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ است. در دهه ۱۳۲۰ مبارزه هزینه زیادی نداشت؛ دیکتاتوری متمرکز رخت بربسته بود، کنترل انگلیسی‌ها بر کشور به مناقشه کشیده بود، شاه جوان بود و تمایلی به دیکتاتوری نداشت و بیشتر به دنبال خوشگذرانی بود، از سیاست گریز داشت و ... مجموعه این عوامل دست به دست هم داده بود تا فعالیت سیاسی در این دهه کم هزینه شود. به ویژه بعد از شکل‌گیری مطالبه ملی‌شدن صنعت نفت که از طریق پمپماژ اطلاعات به جامعه شکل گرفت، مبارزه کمی کم هزینه‌تر شد. اما بعد از سرکوب مطالبه ملت ایران در مورد نفت، صحنه سیاسی به شدت تغییر کرد. عده‌ای می‌پرسند که چرا حاج آقای عابدزاده قبلا سیاسی است و بعدا نیست، از جمله موضوعاتی است که کتاب باید آن را روشن می‌کرد و به نظرم کتاب در این زمینه نقص دارد. در دورانی که این کتاب سخن می‌گوید جابه‌جایی‌هایی صورت گرفته است. افرادی مثل آقای عابدزاده که در نهضت ملی شدن صنعت نفت در مشهد نقش مهمی داشتند، صحنه را ترک کرده و افراد دیگری وارد صحنه می‌شوند. سلیمی‌نمین بیان داشت: دومین مقدمه‌ای که ضروری است، بحث مبارزه در دهه ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ است. در این دهه‌ها و بعد از شکل‌گیری مبارزه مسلحانه، مبارزه اشکال مختلفی پیدا کرد. بعضی‌ها در عرصه سازمانی مبارز حرفه‌ای شدند. این مبارزه حرفه‌ای معنایی دارد که شاید نتوانم در این فرصت کوتاه بدان بپردازم اما چیزی که می‌توان برای نسل جوان روشن کرد این است که سازمانی به نام سازمان مبارزات مسلحانه داشتیم. کسانی که رویکرد مبارزه مسلحانه داشتند، برای مبارزه سیاسی خود، نه به این معنا که دست به سلاح ببرند بلکه نوع متفاوتی داشتند نسبت به کسانی که به صورت سازمان‌یافته مبارزه فرهنگی می‌کردند. بیان این موضوع چرا ضروری است؟ از این جهت که مخاطب می‌بیند آیت‌الله خامنه‌ای دستگیر می‌شود و سه ماه در زندان است اما یک جوان بسیار بسیار سطحی حکم ابد دریافت می‌کند. چه می‌شود که آنان با اینکه نمی‌توانستند تاثیرات اساسی در ضربه‌زدن به رژیم پهلوی داشته باشند، چنین مجازات‌هایی می‌گرفتند اما آیت‌الله خامنه‌ای که شخصیتی بود که تاثیرات بنیادین را در کل کشور دنبال می‌کرد، محکومیت‌های کمی دریافت می‌کرد؟ این ضعف در کتاب «شرح اسم» هم وجود دارد. برای کسانی که از نظر سازمانی مبارزه مسلحانه می‌کردند، وقتی رژیم پهلوی به ماهیت ارتباطات تشکیلاتی‌شان پی می‌برد، دیگر مقاومتی نمی‌کردند. قبل از آن تلاش می‌کردند که این مبارزات کشف نشود اما زمانی که کشف می‌شد، برایشان افت داشت که بگویند سه سال زندان افتاده است. گویی برایشان نوعی اعتبار بود و برای رسیدن به ان نوعی در دادگاه رفتار می‌کرذدند که قاضی مجبور شود بهشان ۴۰ سال حکم بدهد. برای مثال در دادگاهی که یک امیر ارتشی به عنوان قاضی حضور دارد، شعار علیه شاه می‌دهد در حالی که دادن این شعار در آن دادگاه محدود، از نظر مردمی بردی ندارد. برهمین اساس قاضی هم مجبور می‌شد مجازات سنگین برای او بدهد. وی با اشاره به شیوه مبارزاتی رهبر انقلاب علیه رژیم پهلوی گفت: کسانی که از نظر سازمانی کار فرهنگی می‌کردند در نقطه مقابل آنان قرار داشتند. ای کاش نویسنده محترم هم در مورد پرونده شهربانی آقا و هم در مورد پرونده ساواک ایشان دقت بیشتری می‌کرد. تمام تلاش حضرت آقا این است که بازجو را کاملا به انحراف بکشاند. به عبارت دیگر، جریان فرهنگی طرح فریب را دنبال می‌کرد در حالی که جریان مسلحانه به دنبال این بود که منزلت سیاسی خود را افزایش دهد. بنابراین گاهی اوقات ساواک درمانده می‌شود که بگوید رهبری برای رژیم پهلوی زیان‌بار است؛ به ویژه اینکه آقا هم در سخنرانی‌ها دقت دارد و هم در بازجویی‌ها. این موضوع چیزی است که باید در این کتاب مورد توجه قرار می‌گرفت. این پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به مسجد کرامت گفت: کتاب رهبر مسجد از نظر روحی من را بسیار تحت فشار قرار داد و مرا به دورانی برد که شفافیت‌ها و صداقت‌ها تعیین‌کننده جدی بود. آن دوران برایم بسیار جذاب بود. این که این انقلاب با چه رشادت‌ها و سختی‌هایی به دست ما رسید و کم‌بها نبوده است. در مورد فوت‌های کتاب باید به روان بودن کتاب و تنوع افرادی که بهشان پرداخته شده است، اشاره کنم. نقش نیروهای مردمی در مبارزه بیان شده است. برای مثال حاج آقا کرامت فرد سیاسی نبود و چون در آیت‌الله خامنه‌ای صداقت می‌دید، تحت تاثیر قرار گرفته و جذب شده بود. کتاب به خوبی از عده این کار برمی‌آید که به ما ثابت کند با رفتارمان می‌توانیم خیلی‌ها را در مسیر حق قرار بدهیم. آیت‌الله خامنه‌ای بسیار اصرار دارد که در آن مسجد کوچک بمانند. خیلی از روحانیون برایشان مهم بود که در جایی باشند که محل توجه است اما ایشان چنان رغبتی ندارند. مسجد امام حسن در جایی قرار داشت که حتی وسیله نقلیه نیز به راحتی سمت آن نمی‌آمد. بنده هنوز هم آیت‌الله خامنه‌ای را با مسجد امام حسن می‌شناسم و برایم مهم است که ایشان دنبال این نبود که نامی را برای خودش رقم بزند. مطلب دیگری که کتاب به خوبی از پس آن برآمده است، درباره معارف اسلامی است. وی اضافه کرد: حجم کتاب می‌تواند کمتر باشد و نویسنده می‌تواند از بعضی از تکرارها اجتناب کند. ضعف دیگر کتاب عدم اشراف نویسنده بر پرونده آیت‌الله خامنه‌ای است. ایشان ممنوع المنبر بود. از طرفی مثل خیلی از سیاسیون که وقتی ممنوع السخنرانی شدند، صحنه را ترک کردند، صحنه را ترک نکرد. ایشان نه خط تقابل با ساواک را برگزید و نه تسلیم اراده ساواک شد. ایشان به گونه‌ای عمل می کرد که صحنه مبارزه را ترک نکند و همچنان کار خود را ادامه بدهد و از طرف دیگر بتواند توجیه کند. برای مثال بگوید که سوالی درباره نماز پرسیده شده است و من درباره نماز صحبت می‌کنم. ایشان بین دو نماز بلند می‌شدند و ۱۰-۱۵ دقیقه صحبت می‌کردند. نوآوری‌هایی که در مسجد کرامت مطرح می‌شود، از مسجد امام حسن شروع شد، برای مثال دادن جزوه از مسجد امام حسن آغاز شد که نویسنده اشتباها به مسجد کرامت نسبت می‌دهد. سلیمی نمین در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از بی‌تکلفی نویسنده واقعا خوشم آمد. برای مثال ایشان می‌گوید «آقای خامنه‌ای». این موضوع خیلی خوب است اما این جمله را هم نمی‌پسندم: «تا جایی که می‌توان وی را یکی از رهبران اصلی نهضت خمینی در مشهد معرفی کرد.» من خانه بسیاری از افراد و حتی به مراسمات سخنرانی‌های آنان می‌رفتم. انصافا هیچ کسی که با برنامه مسنجم و حساب‌شده‌ای کار را دنبال کند، نداشتیم. ایشان در مسجد امام حسن توانست قشری را تربیت کند که حساسیت ساواکا برانگیخته نشود و هوشمندانه کار کنند. در چنین شرایطی، آن تعبیر را نمی‌پسندم و می‌گویم ایشان واقعا عنصر اصلی بودند. هیچ کدام از شخصیت‌های دیگر، کاری که ایشان کردند را نکردند. در مجموع این کتاب را اثری زیبا و قابل تقدیر می‌دانم.  در بخش بعدی این جلسه، مرتضی انصاری‌زاده، نویسنده این کتاب صحبت کرد و گفت: واقعا خوشحالم که آقای سلیمی‌نمین کتاب را خوانده‌اند و به این مراسم آمدند چرا که بسیاری از افراد که به مراسمی دعوت می‌شوند، حتی کل کتاب را هم نمی‌خوانند. وی اضافه کرد: در پاسخ به یکی از نکات ایشان باید بگویم که در این کتاب درباره مسجد کرامت صحبت می‌کنیم و باید همه ابعاد آن مطرح شود. یاسر عسگری، مدیر انتشارات راه یار در پایان این جلسه گفت: برای یک ناشر و نویسنده بالاترین افتخار این است که کتابش دیده شود. به نظرم مسجد کرامت می‌تواند الگویی برای دیگر مساجد طراز انقلاب اسلامی باشد. در پایان این مراسم از کتاب «مسجد رهبر» رونمایی شد.

هزینه تهرانی‌ها بیشتر شد

گزارش مرکز آمار ایران در مورد وضعیت خرید مسکن در تهران در آذر ماه امسال نشان می دهد که شاخص به حدود ۵۸۹ رسیده و این عدد نسبت به آبان ماه ۸.۵ درصد کاهش دارد. اما بررسی روند تورم نقطه به نقطه در این ماه که نشان دهند تغییرات شاخص نسبت به آذرماه سال قبل است حاکی از آن است که تورم نقطه ای به ۸۳ درصد رسیده است، به عبارتی باید خریداران یک واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به آذر ١٣٩٨، حدود ۸۳ درصد بیشتر پرداخت کنند. این در حالی است که با این حجم افزایش هزینه، در مقایسه با آبان ماه تورم نقطه ای نیز کاهش داشته است؛ به طوری که درماه قبل ۱۱۴.۷ درصد گزارش شده بود که ۳۱.۷ درصد کاهش دارد. مروری بر جزئیات تورمی مسکن در سال جاری این را مشخص می کند که بالاترین افزایش هزینه در آیان ماه رخ داده است؛ به طوری که تورم نقطه به نقطه درابتدای سال جاری و در فروردین ماه ۳۷ درصد بوده که در روند رو به رشد تا ۱۰۰ درصد در شهریورماه، ۱۱۳.۸ مهرماه، ۱۱۴.۷ درصد آبان پیش رفته و برای آذماه روند برعکس شده و به ۸۳ درصد کاهش داشته است. درمورد تورم ماهانه قیمت مسکن نیز که بیانگر درصد تغییر عدد شاخص نسبت به ماه قبل است، منفی ۸.۵ درصد گزارش شده که درمقایسه با آبان که ۱.۳ درصد گزارش شده بود حدود ۹.۸ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که مرکز آمار طی روزهای گذشته از افزایش ۶.۸ درصدی اجاره بها نیز در مناطق شهری، در پائیز امسال نسبت به پارسال خبر داده بود.

هنیه به ایران نامه نوشت

اسماعیل هنیه نامه هایی را به سازمان ملل متحد و رهبران ایران، اردن، سوئیس و آفریقای جنوبی ارسال کرده و در آن به تلاش های این جنبش برای تحقق وحدت مردم فلسطین و پایان دادن به انشقاق ها و تأیید برگزاری انتخابات در فلسطین پرداخته است. رییس دفتر سیاسی جنبش حماس، در پیام خود از رهبران کشورهای مختلف خواست تا از این تلاش ها حمایت و پشتیبانی کنند و برای موفقیت این گام ها که موجب تقویت وحدت مردم فلسطین می شود، اقدام کنند. شبکه المیادین لبنان پنجشنبه شب به نقل از منابعی گزارش داد، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین به زودی با صدور فرمانی زمان برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین را اعلام خواهد کرد. بر اساس این گزارش، محمود عباس طی چند روز آینده فرمان ریاستی برگزاری انتخابات را صادر خواهد کرد و انتخابات در نیمه ماه مه (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ شمسی) برگزار خواهد شد. در همین رابطه جبرئیل الرجوب دبیر کمیته مرکزی فتح گفت: به محض صدور فرمان برگزاری انتخابات،   گروه های فلسطینی برای هماهنگی و مذاکره به قاهره می روند. وی افزود: برای همه کسانی که مشتاق آرمان فلسطین هستند اطمینان می دهم که وارد مرحله نهایی شده ایم که ما را به یک مشارکت ملی واقعی می رساند. حماس و فتح دو گروه اصلی فلسطینی سال هاست که با هم اختلاف دارند. حماس کنترل باریکه غزه را برعهده دارد و جنبش فتح نیز منطقه کرانه باختری را در قالب تشکیلات خودگردان فلسطینی در کنترل دارد. بیست و ششم آبان ماه گذشته دور تازه گفت و گوها بین هیات های دو طرف برای پایان دادن به اختلاف ها در قاهره پایتخت مصر برگزار شد؛ اما چندی پیش به دلیل ازسرگیری روابط امنیتی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی، حماس اعلام کرد که گفت و گوهای آشتی ملی "مختل" شد.

برق امید کلید خورد

طرح برق امید که اجرای آن از ابتدای آبان ماه امسال در کشور آغاز شده، راهی برای مدیریت انرژی برق و پرداخت تخفیف صددرصدی به صورتحساب مشترکانی بوده که سهم غیر متعارفی از مصرف برق را مطالبه نمی‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در دو ماه گذشته هفت میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک کم مصرف برق در کشور شناسایی شده که در واقع مشترکان پرمصرف ۹ درصد کاهش داشته است. آنطور که غلامعلی رخشانی‌مهر - معاون هماهنگی توزیع برق شرکت توانیر گفته به در همین مدت چهار درصد به تعداد مشترکان کم مصرف، ۵.۸ درصد به تعداد مشترکان خوش مصرف اضافه شده و ۹.۸ درصد از تعداد مشترکان پر مصرف کاسته شده است. هم اکنون شرایط اطلاع مشترکان از وضعیت مصرف و نحوه بهره‌مندی آنان از تخفیف اعمال شده در قبوض برق در سامانه برق ایران و اپلیکیشن برق من فراهم شده است. وی با بیان اینکه مشترکان برق با مراجعه به درگاه‌های فوق علاوه بر اطلاع از وضعیت خود، به راه‌های مدیریت مصرف نیز دسترسی خواهند داشت، گفت: مدیریت مصرف انرژی مهمترین اقدام مشترکان برق در شرایط کنونی است، صرفه‌جویی در مصرف گاز و برق شرایط تأمین سوخت کافی برای نیروگاه‌ها را فراهم کرده و تأمین برق مطمئن و پایدار به ویژه برای مشترکان ساکن در مناطق سردسیر را به دنبال دارد. معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر ایران با تاکید بر اینکه تاکنون در زمینه اطلاع رسانی و آگاه سازی به مشترکان برق در کشور خیلی توسعه یافته عمل نکرده‌ایم و باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود، عنوان کرد: نیروی انسانی بهترین سرمایه بوده و باید از این نیرو به خوبی استفاده شود، زیرا نیروی انسانی مهمترین امکان برای توسعه است. طبق آنچه پیش تر مسوولان اعلام کردند در حال حاضر ۳۰ میلیون مشترک خانگی در کشور وجود دارد که در دو دسته "زیرالگو" و "بیش ازالگو" تقسیم بندی شده اند که برای هرکدام تعرفه خاصی تعریف شده است. در این بین ۸۵ درصد از مشترکان زیرالگو برق مصرف می‌کنند و تنها ۱۵ درصد بالاتر از الگوهای تعیین شده مصرف دارند، در طرح برق امید مشترکان زیرالگو هم به دو دسته خوش مصرف و کم مصرف تقسیم بندی می‌شوند. ۳۰ میلیون نفر مشترک در طرح برق امید از تخفیف صد درصدی بهای برق بهره‌مند خواهند شد که حدود ۸ و نیم میلیون مشترک در این محدوده هستند و تا زمانی که کم مصرف باقی بمانند، از تخفیف صد درصدی بهره‌مند خواهند شد. البته مشترکان خوش مصرف هم می‌توانند با رعایت نکاتی ساده، خود را به جرگه کم مصرف‌ها رسانده و از تخفیف صد درصدی بهای برق مصرفی بهره‌مند شوند چراکه تعرفه‌های برق پلکانی است و هرچه از میزان مصرف برق مشترکان کاسته شود، مزایای اقتصادی برای خانوارها دارد، به طور مثال اگر مشترکان ۱۰ درصد مصرف برق خود را کم کنند، ۲۰ درصد از هزینه برقشان کم می‌شود و اگر ۲۰ درصد مصرف را کاهش دهند، شاهد کاهش ۴۰ درصدی هزینه برق مصرفی خواهند بود.

زلزله ۳‌.۲ ریشتری نالوس اشنویه را لرزاند

زلزله ۳‌.۲ ریشتری نالوس اشنویه را لرزاند. محل وقوع این زلزله نالوس شهرستان اشنویه بود و  در طول جغرافیایی ۴۵.۲۷ و عرض جغرافیایی ۳۷.۰۱ به وقوع پیوست. این زلزله در ۸ کیلومتری عمق زمین به وقوع پیوسته و در شهرهای اشنویه و  نقده محسوس بود.

شکر گرانی را استارت زد

علیرغم اینکه قیمت مصوب شکر برای مصرف کننده در آبان ماه امسال  ۸ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شد، اما قیمت این کالای مصرفی در بازار اخیرا ۱۵۰۰ تومان افزایش یافته است. * هر کیلو شکر ۱۵۰۰ تومان گران شد علی بهره مند رئیس اتحادیه قنادی، شیرینی و کافه قنادی با تایید  افزایش قیمت شکر، گفت: قیمت شکر در بازار از حدود دو هفته پیش افزایش یافته و از ۸ هزار تومان به ۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. وی افزود: علیرغم اینکه ستاد تنظیم بازار در آبان ماه سال جاری  قیمت مصوب هر کیلوگرم شکر را ۶ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کرده بود، اما خبری از شکر با قیمت مصوب نیست و سهمیه‌ای با این قیمت به اتحادیه اختصاص نیافته است. * توقف عرضه شکر در بازار با قیمت مصوبیک فعال صنفی در بازار نیز در گفت وگو با خبرنگار فارس گفت: با قطع توزیع شکر با قیمت مصوب در بازار قیمت هر کیلوگرم شکر در بازار از دو هفته پیش تاکنون ۱۵۰۰ تومان افزایش یافته است. این بنکدار اظهار داشت: در حدود دو هفته پیش بنکداران هر کیسه ۱۰ کیلویی شکر را به قیمت ۸۰ هزار تومان خریداری می‌کردند که با توجه به افزایش اخیر، اکنون قیمت آن به حدود ۹۴ هزار تومان رسیده است. وی بیان داشت: بنکداران نیز با احتساب سود در نظر گرفته شده هر کیلوگرم شکر را با ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان سود به خرده فروشان عرضه می‌کنند و به این ترتیب هر کیسه شکر ۱۰ کیلویی به قیمت ۹۵ الی ۹۶ هزار تومان به خرده فروشان عرضه می‌شود. این بنکدار در مورد قیمت مصرف کننده شکر بیان داشت: با شرایط فعلی قیمت جدید شکر هر کیلوگرم شکر برای مصرف کننده حداقل ۱۰ هزار تومان خواهد بود. وی علت افزایش قیمت در بازار شکر را شایع شدن افزایش قیمت خرید تضمینی چغندر قند در سال آینده از کشاورزان عنوان کرد و بیان داشت: در بازار شایع شده که قیمت خرید تضمینی چغندر ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت،  بنابراین توزیع کنندگان شکر نیز قیمت شکر را افزایش داده‌اند. به گزارش فارس، قیمت شکر در بازار در حالی افزایش یافت که در آبان ماه امسال سعید صارمی معاون وقت دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت قیمت مصوب شکر برای مصرف کننده را ۸ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد. در آبان ماه سال جاری مباحثی در مورد آزاد شدن قیمت شکر اعلام شد که صارمی گفت: شکر به عنوان یک کالای اساسی هنوز مشمول قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار است. البته در آن مقطع منابع آگاه تاکید داشتند که قیمت گذاری شکر آزاد و به انجمن مربوطه واگذار شده است و حتی عضو هیأت مدیره انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران طی نامه‌ای به مدیریت کارخانه‌های قند کشور اعلام کرد که بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار ابلاغی تحت شماره ۶۰.۱۹۲۵۱۹ مورخ ۹۹.۰۸.۱۰ مسؤولیت قیمت‌گذاری شکر تولید داخل با رعایت ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به انجمن واگذار شده است، اما علیرغم وجود این نامه وزارت صمت آزاد شدن قیمت شکر را منکر شد و صارمی آن را اشکال تایپی در نامه مذکور عنوان کرد! به گزارش فارس: براساس مصوبه آبان ماه سال گذشته هیات وزیران ارز ترجیحی شکر حذف شده است و لذا کالایی که از شمول دریافت ارز ترجیحی خارج شود، دیگر مشمول قیمت‌ گذاری ستاد تنظیم بازار نخواهد بود.

کرونا ایران را بر سکوی دوازدهم علمی رساند

نشست اجتماع نخبگانی و به اشتراک‌گذاری تجربیات موفق در مدیریت بیماری کرونا در کشور امروز ،با حضور علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی فرشید نجفی معاون تحقیقات وزیر بهداشت و جمعی از معاونان تحقیقاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و دیگر دستگاه‌ها در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این نشست خانم دکتر حجت‌دوست مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به ایجاد دبیرخانه مدیریت کرونا در این مرکز، اظهار داشت:‌ حدود ۵۲۰۰ پروژه تحقیقاتی در خصوص کرونا در حال اجرا یا خاتمه است. وی با اشاره به برنامه‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مسیر مدیریت بیماری کرونا، افزود: تشکیل کمیته مدیریت راهبردی کرونا در مرکز پژوهش‌ها ارائه نقشه راه در مدیریت بیماری، ایجاد مرکز هماهنگی مشترک بین دستگاه‌های مختلف و حوزه‌های دیگر مربوط به این بیماری از جمله اقدامات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است. فرید نجفی معاون تحقیقات وزیر بهداشت در این جلسه با اشاره به آخرین وضعیت پژوهش‌های مربوط به بیماری کرونا در کشور بیان داشت: از ابتدای همه‌گیری کرونا تا ۱۸ دی ماه جاری ۷۶۰۱ طرح تحقیقاتی و پایان‌نامه مرتبط با کرونا در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۱۰۱۷ مورد یعنی ۱۳.۳درصد پایان‌نامه و بقیه طرح بوده‌اند. وی ادامه داد: از ۷۶۰۱ طرح تحقیقاتی ۶.۱ درصد آنها یعنی ۴۶۵ طرح به پایان رسیده ضمن اینکه ۴۵۳ کارآزمایی بالینی نیز داشته‌ایم به طوری که ایران جزو کشورهای با بیشترین کارآزمایی بالینی در دنیا است. معاون تحقیقات وزیر بهداشت بیان داشت: ۱۱۵ مداخله دارویی بر روی کرونا در کشور انجام شده و ۱۴۰ مداخله غیردارویی داشته‌ایم مانند داروهای گیاهی ضمن اینکه ۲۵۱ کارآزمایی بالینی نیز در کشور شکل گرفته است. نجفی با اشاره به انجام ۲۳ پروژه در حوزه کرونا در اتحادیه اروپا با بودجه‌ای برابر با ۱۲۸ میلیون یورو خاطرنشان کرد: در سایت آنها اطلاعات در پورتال‌های بین‌المللی به صورت کاملاً شفاف وجود دارد و قابل دسترسی است در حالی که این نکته مهمی است که ما در کشور آن را نداریم. وی با اشاره به تهیه ۲۴۵۸ مقاله در حوزه کرونا در کشور ابراز داشت:‌ ایران در بخش مقالات مربوط به کرونا در جهان رتبه دوازدهم را داراست ضمن اینکه شاخص متوسط استناد به ازای مقاله در ایران ۴.۴ استناد به ازای هر مقاله است. نجفی با اشاره به اقدامات جدید معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در حوزه مقابله با کرونا گفت: راه‌اندازی دفتر تحقیقات کرونا در معاونت تحقیقات با هدف استخراج نکات مهم در تحقیقات گذشته و جهت‌دهی به سیاست‌های تحقیقاتی آینده با استفاده از نظرات اتاق‌های فکر از جمله اقدامات این معاونت است. عراقی‌زاده معاون بهداشت ستاد کل نیروهای مسلح در مسیر مقابله با کرونا در کشور خاطرنشان کرد: در ستادکل نیروهای مسلح قرارگاه امام رضا (ع) برای مقابله با کرونا با مسؤولیت سردار باقری تشکیل شد. وی ادامه داد: در حوزه درمان ۵۸ بیمارستان نیروهای مسلح با ۶ هزار تخت بیمارستانی فعالیت کرده‌اند به طوری که در برخی بیمارستان‌ها رکورددار پذیرش بیماران کرونایی بوده‌ایم. معاون بهداشت ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه تا امروز حدود ۴۲ هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌های مربوط به نیروهای مسلح بستری و درمان شده‌اند افزود: در حوزه تحقیقات و پژوهش‌ها در وزارت دفاع کارهایی صورت گرفته که از جمله تولید کیت تشخیص کرونا است که در روزهای ابتدایی کرونا به نتیجه رسید. ضمن اینکه یکی از واکسن‌هایی که اکنون مطرح شده و تأییدیه لازم آن گرفته شده و پله پله در حال انجام است واکسنی است که در وزارت دفاع در حال تهیه است. صحرائیان معاون تحقیقات علوم پزشکی تهران نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت نگهداشت مدارک و تحقیقات علمی مربوط به کرونا بیان داشت: این کار بسیار مهمی است که ما مدارک و تحقیقات علمی را برای آینده نگهداری کنیم و امروز باید مرکز پژوهش‌های مجلس در این خصوص اقداماتی انجام دهد. وی اضافه کرد: ورود شبه علم به کرونا متولی خاصی نداشت و هیچکس پیگیری نکرد در کشور چندین روش درمانی کرونا که پیدا شد به چه نتیجه‌ای رسید. جلیلی مسؤول گروه دارویی بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و مدیر علمی واکسن کرونا در این نشست بیان داشت: سه واکسن مطرحی که شامل فایزر، مدرنا و آکسفورت اکنون مطرح است با مشارکت فعال شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده و ما در بنیاد برکت به شرکت‌های دانش‌بنیان متکی شده‌ایم و با این اقدام خود خلاء بین دانشگاه و صنعت به تازگی پر شده و باید به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه خاصی شود. وی با تأکید بر لزوم گسترش رشته‌های بین‌رشته‌ای خاطرنشان کرد: به نظر بنده در دنیا برای ساخت واکسن نیز تقسیم کار صورت گرفته و توجه ویژه‌ای به آن کرده‌اند.به طوری که در طول شیوع کرونا ۴۰ درصد میزان تحقیقات علمی افزایش پیدا کرده به طوری که تعداد مقالات منتشر شده در دنیا در حوزه کرونا ۲۰۰ هزار مقاله است. افشین برقی معاون تحقیقات علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی نیز در این نشست با اشاره به انجام ۵۰۰ طرح، ۵۰۰ مقاله و ۵۰ محصول در حوزه کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: هجوم بیش از حد افراد غیرکارشناس در حوزه کرونا و مراجعه آنها به ما یکی از مشکلات است در نتیجه ابتدا باید واحد بررسی کارهای تحقیقاتی انجام شده در حوزه کرونا ایجاد شود. وی با اشاره به اقدامات تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه کرونا خاطرنشان کرد: در این دانشگاه ما روش‌های درمانی مؤثرتر و همچنین روش‌های درمانی غیرمؤثرتر را پیدا کرده‌ایم ضمن اینکه کیت‌های مورد استفاده در طرح غربالگری شهید سلیمانی نیز در این دانشگاه تولید شده است. معاون تحقیقات علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی از تجاری‌سازی شدن ۴۰ محصول مربوط به کرونا که در این دانشگاه تولید شده خبر داد. علی‌شیری معاون تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) در این نشست با اشاره به اینکه ما در این دانشگاه در اواخر بهمن در خصوص کرونا هشدار داده‌ایم گفت: در اول اسفند ماه ما قرارگاه مواجهه با کرونا را ایجاد کردیم ضمن اینکه پژوهشگاهی با ۲۰۰ محقق داریم که از زمان ورود کرونا آن را به موضوع کرونا اختصاص داده‌ایم. وی افزود: حداقل دو واکسن خود را به سازمان غذا و دارو اعلام کرده‌ایم ضمن اینکه ضعف سیستم تهدیدات بیولوژیک در کشور وجود دارد باید به صورت جدی به آن بپردازیم. معاون تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) اضافه کرد: کیت‌های آنتی‌ژن و آنتی‌بادی ما نیز آماده بوده و یک ماه است که به سازمان غذا و دارو آن را ارائه کرده‌ایم. در پایان این نشست علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ابعاد ماجرای کرونا فراتر از بهداشت و درمان است، گفت: در ابتدای شروع کرونا ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی این موضوع دیده نشد و محدود به حوزه بهداشت و درمان وارد شدیم و ابعاد دیگر کار را مدنظر قرار ندادند. وی با بیان اینکه باید نتایج را به حوزه‌های مختلف منتقل کنیم افزود: نقطه اولیه مربوط به کرونا در حوزه پزشکی است اما ابعاد مختلف آن در زندگی مشخص شده و ما باید بتوانیم در مجموع مرکز پژوهش‌های مجلس دستگاه‌های دیگر را نیز در این خصوص درگیر کنیم مانند وزارت علوم، وزارت رفاه، صنعت و کشاورزی تا بتوانیم یک بسته کاملی را ارائه داده و ساز و کار نوینی را برای مواجهه با چنین پدیده‌هایی به جا بگذاریم. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید بتوانیم از پژوهش‌ها حمایت کرده و حاصل این پژوهش‌ها نیز به کار گرفته شود و یکی از بخش‌های ناظر مربوط به بخش‌های پژوهشی ایجاد شده و به بخش پژوهش کشور کمک کنیم و آن را از انفعال در آوریم. زاکانی تأکید کرد: باید انسجامی و پیوستگی بین وزارت بهداشت و مجلس داشته باشیم و بتوانیم کمیسیون‌های مختلف مجلس را درگیر این موضوع کنیم تا در نهایت بتوانیم به راهکارهای علمی برسیم. وی تصریح کرد: ما در مجلس سهم خودمان را از راهنمایی‌های شما استنباط می‌کنیم تا مبتنی بر آن مطالباتی از دستگاه‌ها داشته باشیم تا اگر در آینده چنین مسائلی در سطح کشور یا پاندومی در جهان اتفاق می‌افتد بتوانیم فعال باشیم نه منفعل.

رنگ پایتخت تغییر کرد

علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر امروز ضمن قدردانی از همکاری شهروندان تهرانی که با رعایت پروتکل های بهداشتی موجبات کاهش بار اپیدمی را فراهم کردند، اظهار کرد: خوشبختانه برای اولین در هفته های اخیر، وضعیت اپیدمی کرونا در تهران به رنگ زرد درآمد. وی نسبت به وضعیت ناپایدار، متفاوت و شکننده  تهران هشدار داد و تاکید کرد: اگر تنها ۱۵۰ بیمار جدید به بستری شدگان فعلی کرونایی اضافه شود، شرایط  تهران بار دیگر وضعیت نارنجی پیدا می کند. رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران یاد آور شد: علیرغم رسیدن به شرایط مناسب در تهران، اما باید توجه داشته باشیم این شرایط ناپایدار است. زالی وضعیت اپیدمی کرونا در تهران را زرد توصیف کرد و گفت: در این شرایط حداکثر ادارات دولتی و خصوصی می توانند با دو سوم از نیروها و یک سوم مابقی بصورت چرخشی به فعالیت خود ادامه دهند. وی همچنین  در مورد وضعیت حضور کارکنان دستگاههای اضطراری، امدادی و  خدماتی نیز عنوان کرد: به دلیل ضرورت فوری ادامه خدمات، این واحدها طبیعتا در شرایط زرد باید به صورت صد درصد به استمرار خدمت بپردازند. رئیس ستاد  مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در ادامه در مورد مشاغل سطح دو و سه نیز گفت: این گروه از مشاغل در این شرایط با محدودیتی روبرو نخواهند بود. زالی روند فعالیت های مشاغل سطح چهار را در شرایط زرد کرونایی تشریح کرد و ادامه داد: این مشاغل عمدتا شامل شهربازی ها، باغ وحش، پارک و بوستان ها و سالن های ورزشی پربرخورد هستند، که این مراکز نیز با رعایت شیوه نامه های بهداشتی می توانند به فعالیت خود ادامه دهند. وی با اشاره به این که محدودیت ها و رنگ بندی شهرها بر اساس تعداد افراد مبتلا به کرونا در بخش های بالینی اختصاص یافته مشخص می شود تاکید کرد: در شرایط فعلی اگر چنانچه بیش از ۴  نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر با تست مثبت کرونا و یا علائم بالینی  در بخش های درمانی بستری شوند شرایط زرد تلقی می شود و چنانچه به عدد ۶ برسد شرایط شیوع بیماری به نارنجی تبدیل خواهد شد.

آغاز واکسیناسیون کرونا مشخص شد

دکتر علیرضا رئیسی با اشاره به روند کاهشی بیماری کرونا در کشور در عین حال توضیحاتی درباره نحوه تامین واکسن ارائه کرد و گفت: برنامه زمان بندی هم بر اساس تعداد واکسنی که به دستمان خواهد رسید پیشبینی کردیم و بر اساس برنامه سند قبل از پایان سال واکسیناسیون آغاز خواهد شد و تمام تلاشمان این است که فاز یک دریافت واکسن را قبل از سال جدید انجام دهیم. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به مصوبه جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: کلیات بحث سند ملی واکسیناسیون کشور امروز مصوب شد. انجام واکسیناسیون کرونا در دنیا به عنوان کالای استراتژیک سلامت تقاضای زیادی دارد. این موضوع جوانب بسیار زیادی دارد و مباحث اخلاقی. اولویت‌بندی تزریق واکسن در تمام دنیا وجود دارد. در ایران کمیته فنی متشکل از ۱۹ متخصص برجسته حدود ۴ هفته این مستئل را بررسی کردند و این موضوعات در کمیته اخلاق تکرار شد و نهایتا دیروز در ستاد ملی کرونا مطرح و مصوب شد که امیدوارکننده است و مردم بدانند تزریق واکسن در کشور در یک چارچوب مشخص خواهد بود. وی افزود: بر اساس جمعیت کشور سن، جنس و بیماری زمینه‌ای که افراد دارند  اولویت‌ها تعیین شده است. افراد بالای ۶۴ سال، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و... در اولویت هستند. تهیه سند مبتنی بر این است که بر اساس شواهد علمی و بررسی‌هایی که انجام شد کمیته‌های تخصصی، این برنامه را تدوین کردند و بر اساس بار بیماری، میزان شیوع بیماری‌های پرخطر و زمینه‌ای هر استان، شهر و شهرستان مشخص شده است و با طبقه بندی که انجام شده تزریق واکسیناسیون در ۴ فاز انجام می‌شود. رئیسی تاکید کرد: وقتی تزریق واکسن فاز بندی می‌شود تنها تفاوت میان فازها زمان تزریق واکسن است و نه چیز دیگر. بسته به اینکه چه مقدار واکسن به دست ما برسد تزریق واکسن انجام می‌شود. کاهش مرگ و میر و قطع زنجیره انتقال ویروس از اهداف مهم تزریق واکسن است. در فاز اول افراد کادر بهداشت و درمان که مستقیماً با بیماران کرونا سر و کار دارند، کسانی که در خانه‌های سالمندان کار می‌کنند و همچنین جانبازان شیمیایی، تنفسی و بالای ۵۰ درصد واکسن دریافت می‌کنند. همچنین کارکنان مربوط به تغسیل اموات، افراد کم‌توان ذهنی و جسمی که این فاز تقریباً یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: در فاز دوم سایر گروه‌های پرخطر مانند سالمندان بالای ۶۵ سال هستند که به ترتیب اول از ۸۰ تا ۸۵ سال، ۷۵ تا ۸۰ سال، ۷۰ تا ۷۵ سال و… اولویت بندی می‌شوند و افرادی بین ۱۶ تا ۶۴ سال که بیماری زمینه‌ای دارند در این فاز هستند. با واکسیناسیون فاز یک و دو کاهش مرگ و میر خواهیم داشت اما در فاز ۳ و ۴ قطع زنجیره انتقال مهم است. رئیسی گفت: فاز سه برای مراکز تجمعی مانند پادگان‌ها، زندان‌ها، گرمخانه‌ها، کمپ مهاجرین، پرسنل حمل و نقل، معلمین، کارمندان بانک و... و افرادی است که ریسک کمتری نسبت به فاز دو دارندو نهایتاً فاز ۴ عموم مردم هستند. در کشور ما با وجود شبکه بهداشت و درمان پیش‌بینی ایجاد پایگاه تزریق واکسن در ۴۰۰ بیمارستان‌ را کرده‌ایم و همچنین  ۴۰۰۰ مرکز جامع سلامت و خانه بهداشت را برای شیفت بعد از ظهر و تزریق واکسن تجهیز می‌کنیم. وی افزود: در کنار آن یک نرم‌افزار داربم که به سامانه یکپارچه بهداشت ما متصل است و دقیقا مشخص می‌کند در هر استان و شهر چند نفر گروه پرخطر داریم و چه تعداد واکسن باید به آنها تحویل داده شود. نرم افزار دیگری هم طراحی شده است که افراد می‌توانند سن، شغل و بیماری زمینه‌ای خود را وارد آن کنند و ببینند در کدام فاز قرار خواهند گرفت. جزئیات این اپلیکیشن متعاقبا اعلام خواهد شد. وی با بیان اینکه تزریق واکسن زیرنظر افراد آموزش دیده توسط پزشک انجام می‌شود، ادامه داد: این سند شنبه در ستاد ملی مطرح شد. ما برنامه زمان بندی هم بر اساس تعداد واکسنی که به دستمان خواهد رسید پیش‌بینی کردیم و بر اساس برنامه سند از قبل از پایان سال واکسیناسیون آغاز خواهد شد و تمام تلاشمان این است که واکسیناسیون افراد فاز یک را قبل از سال جدید انجام دهیم که تاحدود خیلی زیادی در کاهش مرگ و میر موثر است. پس از آن با بقیه واکسن‌هایی که از طریق کوواکس به دستمان خواهد رسید ان‌شاءالله فاز دو را آغاز خواهیم کرد. اگر قرار باشد ۶۰ میلیون نفر واکسن دریافت کنند یعنی ۱۲۰ میلیون دوز واکسن احتیاج خواهیم داشت و اگر ماهیانه ۱۰ میلیون دوز واکسن هم بتوانیم تزریق کنیم، یک سال طول می‌کشد تا جامعه هدف واکسن دریافت کنند. البته ما این توانمندی را داریم که این کار را انجام دهیم به شرط آنکه اطمینان داشته باشیم این واکسن‌ها به موقع به دستمان می‌رسد. رییسی درباره آخرین خبرها از واکسن ایرانی کرونا، گفت: روز یکشنبه (۲۱ دی) این واکسن بر روی هفت نفر دیگر تزریق خواهد شد. در فاز اول کارآزمایی بالینی بیشتر بحث ایمنی واکسن مطرح است که کمیته عالی نظارت مستمر داشته و دارند و خوشبختانه تاکنون عوارض خاصی مشاهده نشده است و این روند تا تزریق واکسن به ۵۶ نفر ادامه خواهد یافت. در این ۵۶ نفر هم به برخی واکسن‌نما تزریق می‌شود تا قدرت مقایسه وجود داشته باشد. اگر مشکلی نباشد در  بهار سال آینده واکسن ایرانی به دست ما می‌رسد. انستیتو رازی هم کار پره‌کلنیکال را انجام داده و به زودی کارآزمایی بالینی انسانی را آغاز خواهد کرد. کشور ما با کشور دیگری هم به توافق رسیده که با انتقال تکنولوژی تولید واکسن را پیش ببرند. وی افزود: در زمینه تامین ریال مشکلی برای تامین واکسن نداریم بلکه مشکلات دیگری وجود دارد که بحث انتقال ارز است و ما اصرار داریم پیش از سال جدید افراد آسیب‌پذیر واکسن دریافت کنند. رییسی در تعریف رنگ جدید اضافه شده برای طبقه بندی شهرهای کرونایی، اظهار کرد: روند بیماری در کشور به گونه‌ای است که ۸۰ درصد کاهش بستری و ۷۰ درصد کاهش مرگ و میر را داشتیم. ویروس ضعیف‌تر نشده است و این آمار به دلیل کمک و رعایت مردم است.  اگر رعایت نکنیم موج بعدی بیماری به مراتب سهمگین‌تر از قبل خواهد شد. با اضافه شدن رنگ آبی به طبقه بندی‌ها مشاغل گروه ۴ شامل استخرها، سینماها تالارها، باشگاه‌ها، مهدکودک‌ها و... با شرط رعایت پروتکل‌ها مجاز به فعالیت خواهند بود. در رنگ آبی کمتر از یک بیمار در هر ۱۰۰ هزارنفر داریم و یعنی منطقه کم خطر است. در رنگ آبی حتی برخی فعالیت‌های آموزشی می‌توانند فعال باشند البته این محدودیت‌ها هوشمند است و اگر اوضاع خطرناک شود مجددا محدودیت خواهیم داشت. معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به زرد شدن وضعیت تهران و البرز، گفت: در روز شنبه میزان بستری در تهران کمتر از ۱۵۰ نفر بود. اینکه نوع و میزان فعالیت مشاغل در رنگبندی آبی به چه شکل باشد ظرف روزهای آینده اعلام خواهد شد. وی درباره برگزاری جشنواره‌های فرهنگی- هنری دهه فجر، اظهار کرد: اگر رعایت‌ها بر اساس تعداد مشخصی که اعلام می‌کنیم در سالن‌های تئاتر، سینما و... انجام شود برگزاری آن ایرادی ندارد. ظرفیت‌ها تا روز چهارشنبه اعلام خواهد شد.  مثلا درمورد تالارهای پذیرایی باید این اطمینان حاصل شود که کارکنانشان به کرونا مبتلا نیستند و باید مشخص کنیم فواصل انجام تست برای آنها چه مدت باشد و از طرفی کسانی که متقاضی دریافت خدمت هستند باید با کارت ملی چک شوند که خودشان مبتلا نباشند. رییسی درباره بازگشایی مدارس، گفت: همه پایه‌های مدارس زیر ۵۰ نفر در مناطقی که آبی هستند می‌توانند بازگشایی شوند اما پایه اول و دوم با حداکثر ۱۰ دانش‌آموز می‌توانند در مناطق آبی و زرد بازگشایی کنند. وی درباره کرونای انگلیسی، گفت: گفتند در سنندج یک نفر مبتلا به این نوع بیماری شده که مورد بررسی قرار گرفت و حتی ۳۰۰ نفر از افرادی که این فرد با آنها ارتباط داشته بررسی شدند و هیچکدام هیچ ردی از کرونای انگلیسی نداشتند. مورد مبتلا در تهران خانواده‌ای بسیار قانونمدار بودند که به محض ورود به کشور خودشان را قرنطینه کردند و سپس به بیمارستانی خصوصی رفتند و پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد اولین کیس کرونای انگلیسی است. پس تاکنون آمار ابتلا به کرونای انگلیسی همان یک نفر است. البته نمی‌توان ۱۰۰ درصد جلوی ویروس تنفسی را گرفت. یکی از راه‌ها کنترل مرزهاست که تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است. هرچند کنترل برخی مبادی مانند مرزهای شرقی سخت است. وی که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد، درباره طرح محله محور مقابله با کرونای شهید سلیمانی، افزود: این طرح بسیار درست و موفق است زیرا شناسایی زودرس بیمار، قرنطینه و شناسایی اطرافیان بیمار به خوبی انجام می‌شود. در کنار آن ارائه بسته‌های حمایتی هم داشتیم. در سطح کشور در حیطه مراقبت، نظارت و حمایت با کمک بسیج و هلال احمر خوب عمل کردیم و تنها نسخه مبارزه با ویروس انگلیسی هم همین است. جلوگیری از پیک بعدی یک دستاورد است. به شدت نگران پیک مجدد در اواخر بهمن و اوایل اسفندماه هستیم زیرا بازگشایی‌ها صورت گرفته و هوا سردتر شده است و ترددها هم وجود دارد که البته به معنای سفر رفتن نیست.

راهور خودروهای آمریکایی را از دور خارج کرد

رییس پلیس راهور ناجا آخرین وضعیت شماره‌گذاری خودروهای خارجی را در کشور تشریح کرد. سردار سیدکمال هادیانفر درباره شماره‌گذاری خودروهای خارجی گفت: امسال ما واردات خودرو نداشتیم که به تبع آن بخواهد خودروی خارجی شماره‌گذاری شود. تنها حدود چهار تا پنج هزار خودرو در گمرک‌های کشور بود که یا به دلیل تاخیر در ثبت سفارش یا به دلایلی دیگر در گمرک مانده بود که دولت برای این‌ها یک تصمیماتی را اتخاذ کرد. وی ادامه داد: در راستای این تصمیمات نیز بررسی‌ها انجام و مشخص شد که حدود دو هزار دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بود که اصلا ترخیص نشد. درصدی هم متعلق به خودروهایی مانند سانتافه و ... بود که مشابه آن در کشور زیاد است. این خودروها شماره‌گذاری شد. رییس پلیس راهور ناجا درباره اینکه آیا خودروی لوکسی نیز در میان این خودروها شماره‌گذاری شده یا خیرگفت: هیچ خودروی لوکسی شماره گذاری نشده است. وی در شماره گذاری خودروهای آمریکایی و مواردی نظیر پورش، مازراتی و ... نیز اظهارکرد: خودروهای آمریکایی را شماره‌گذاری نمی‌کنیم. پورش و مازراتی و خودروهایی نظایر آن هم پلاک نمی‌شوند. هادیانفر درباره تصاویری که از بعضی خودروهای لوکس با پلاک ایران نیز منتشر می‌شود گفت: این‌ها هیچکدام جدید نیست و مربوط به سال‌های گذشته است. اما گاهی مثلا تصویری از یک پورش منتشر می‌شود که پلاک آن شماره جدید خورده است. خب این از قبل بوده و شماره‌گذاری شده و حالا چند دست چرخیده و صاحب جدیدش پلاک جدیدی برای آن دریافت کرده است. اما این پلاک با شماره جدید به معنای جدید بودن خودرو یا تازه شماره‌گذاری شدن آن نیست.

وزارت علوم به متقلبان اولتیماتوم داد

مدیر کل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم با تاکید بر اینکه تقلب در امتحانات موضوع قابل تامل است و در این خصوص نگرانی وجود دارد، گفت: از دانشجویان می خواهیم تا با رفتار ناهنجار  به آینده خود آسیب نزنند و حتی اگر راهی برای استفاده از پاسخ دهنده یا امتحان دهنده عاریتی وجود داشته باشد، استفاده نکنند. مطمئنا این تخلفات دانشجویان را با مشکلاتی انضباطی یا عملکردی مواجه خواهند کرد. دکتر محمدرضا آهنچیان ضمن بیان این مطلب به تشریح برنامه‌های وزارت علوم برای مقابله با تقلب در امتحانات پرداخت و اظهار کرد: وزارت علوم همواره به موضوع تخلف یا تقلب در امتحانات حساسیت نشان داده است. برخی دانشگاه‌ها نظام‌های هوشمند طراحی و اجرای امتحان را تجربه کرده‌اند و اکنون که در بازه برگزاری امتحانات پایان ترم هستیم برخی از دانشگاه‌های بزرگتر سیستم‌های هوشمند امتحانات را طراحی و فعال کرده اند و بقیه دانشگاه‌ها نیز به این مسیر وارد شده اند. این ابزارهای هوشمند اطمینان می دهند که دانشجویان به طور مستقل پای سیستم در آزمون حضور و مشارکت دارند. علاوه بر اینها، دانشجو باید در زمان محدود و به صورت آنلاین به سئوالات آزمون پاسخ بدهد؛ اغلب سئوالات مفهومی هستند و چندان پاسخ‌های روشن از یک کتاب مشخص ندارد. وی ادامه داد: نظام آموزش عالی ما شامل هفت زیرنظام شامل دولتی، غیرانتفاعی، پیام نور، آزاد اسلامی، جامع علمی-کاربردی، فنی-حرفه ای و دستگاهی است و وزارت علوم روی دانشگاه‌های دولتی قدرت تمرکز حداکثری را دارد. بر این اساس ادعا نمی‌کنم که ناهنجاری در امتحانات در هیچیک از زیرنظام ها و دانشگاه ها پیش نیامده و در آینده نیز پیش نخواهد آمد، اما عنوان می‌کنم که حداکثر توجه و دقت برای برگزاری سالم و امن امتحانات به ویژه در دانشگاه های دولتی صورت گرفته است. مدیر کل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تاکید کرد: از ابتدای نیم سال جاری از دانشگاه‌ها خواسته شد که توجه ویژه‌ای به موضوع ارزیابی پایان ترم دانشجویان داشته باشند. بر همین اساس دانشگاه‌ها توزیع نمره را به نحوی قرار دادند که در آن اساتید موظف شوند در طول ترم نمره ای را برای فعالیت مستمر دانشجویان و انجام پروژه ها و تکالیف در نظر بگیرند تا ارزش آزمون پایان نیم سال به حداقل میزان خود کاهش یابد. دکتر آهنچیان تاکید کرد: باید از برخی دانشجویان خواست تا با رفتار ناهنجار  به آینده خود آسیب نزنند و حتی اگر راهی برای استفاده از پاسخ دهنده قرضی و یا امتحان دهنده عاریتی وجود داشته باشد، از آن استفاده نکنند. مطمئنا این تخلفات دانشجویان را با مشکلات انضباطی یا عملکردی مواجه خواهد کرد. وی با بیان این‌که گزارش‌های اعلام شده در خصوص تقلبات امتحانی دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی اندک است، اظهار کرد: ما حدود ۷۰۰  هزار دانشجوی دوره کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی داریم که موارد اعلام شده از تقلب بسیار ناچیز بوده است. در عین حال می‌پذیرم در مجموع در نظام آموزش عالی بحث تقلب به عنوان یک رفتار وجود دارد و این موضوع منحصر و محدود به روش آموزش و ارزشیابی الکترونیکی نیست. دکتر آهنچیان در ادامه گفت: فکر می‌کنم همگرایی بین زیرنظام‌های آموزشی برای کنترل تقلب وجود دارد، اما این‌که چقدر موفق شده‌اند موافقم که این موضوع قابل تامل است و نگرانی دارد. ضمن این‌که فکر می‌کنم تبلیغاتی که در خصوص ترویج و درآمدزایی از تقلب در شبکه‌ها و فضاهای اجتماعی صورت می‌گیرد باید از سوی مراجع ذی ربط پیگیری و با این تبلیغات خطرناک که به ضرر کشور تمام خواهد شد، برخورد شود. مدیر کل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم خاطر نشان کرد: در دانشگاه‌ها کمیته‌های رسیدگی کننده به موارد انتظامی دانشجویان وجود دارد که می‌تواند در خصوص امتحانات حضوری، تخلفات گزارش شده را بررسی کند، اما مستندات لازم از تقلب در آزمون‌های مجازی به سختی به دست می آید و این کمیته ها برای قضاوت درباره رفتار ناهنجار برخی از دانشجویان باید به سند دسترسی داشته باشند. بنابراین آمار گزارش‌هایی که به تقلب های اثبات شده ختم شده باشد و به وزارت علوم منتقل می‌شود، اندک است. دکتر آهنچیان در خصوص فعالیت برخی کانال‌های مجازی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در حوزه ترویج یا تسهیل تقلب در امتحانات فعالیت می‌کنند، تاکید کرد: این کانال‌ها یقینا غیرقانونی هستند و موسساتی که به صورت رسمی به تبلیغ این کانال‌ها بپردازند اقدام غیرقانونی انجام داده‌اند. وی در خصوص نحوه‌ برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان نیز اظهار کرد: دانشگاه‌ها اختیار دارند که دروس عملی خود در مراکزی مانند فضاهای آزمایشگاهی و کارگاهی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنند. دانشگاه ها الزامی به برگزاری امتحانات به شکل حضوری ندارند، مگر در مواردی که دانشگاهی ترجیح دهد امتحان دروس عملی خود را به شکل حضوری برگزار کند. مدیر کل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تاکید کرد: در واقع برخی رشته‌ها مثل تربیت بدنی و علوم ورزشی رشته‌هایی است که نیازمند حضور و فعالیت دانشجویان در جلسه آزمون است. در چنین مواردی با مراعات پروتکل‌های بهداشتی و موافقت دانشگاه‌ها امتحانات می تواند به صورت حضوری برگزار شود، با این وجود تاکید بر این است که امتحانات به نحوی برگزار شود که حداقل سفر و جابه‌جایی دانشجویان را پی داشته باشد.  از نظر ما حضور دانشجویان در فضای دانشگاه با این‌شرط که پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود منعی ندارد اما جابه‌جایی‌های برون شهری ممکن است خطراتی را برای دانشجویان به همراه داشته باشد و دانشگاه باید بپذیرد اگر بخواهد دانشجویی را از شهرستانی به شهرستان دیگری برای امتحانات حضوری دعوت کند باید راهکاری برای این موضوع بیندیشد و هماهنگی‌هایی را انجام دهد که دانشجویان بتوانند در شهر محل زندگی خود امتحان شان را به شکل حضوری انجام بدهند. ضمن این‌که برخی دانشگاه‌ها مانند پیام نور، علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای به دلیل این‌که گاهی تا صد درصد دانشجویان آنها بومی هستند مشکل سفر برای حضور دانشجویان در امتحانات وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha