پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ دیدار رئیس مرکز دانش بازی های رایانه ای با آیت الله اعرافی

حوزه/ تاریخ کشور و جهان اسلام سرشار از تاثیرات عمیق و پایدار علمای آذربایجان است؛ اگر تاریخ اندیشمندان این سرزمین را نادیده بگیرد؛ با کاهش عمیق سطح در ابعاد مختلف روبرو خواهد شد؛ چرا که جهان اسلام و تاریخ سرزمین ایران شاهد درخشش علما و چهره‌های ماندگار این سرزمین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی، در دیدارحجت الاسلام والمسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی  و جمعی از نخبگان  این استان، ضمن خیر مقدم و اظهار خرسندی از این جلسه به ویژگی های بارز خطه آذربایجان اشاره نمود و خاطرنشان کرد: درود می‌فرستیم به ارواح بزرگان خطه عالم پرور آذربایجان که با نورافشانی علم و دانش دین و فرهنگ اسلامی خدمات شایان و تاثیرگذاری را نه تنها به کشور، بلکه جهان داشته اند.

وی در ادامه با بیان این که خطه آذربایجان با محوریت تبریز سرزمینی مملو از نیروی انسانی و فکری فاخر دانشگاهی و حوزوی است که نقش بسزایی در تاریخ ایران و اسلام داشته است، اظهار داشت: تاریخ کشور و جهان اسلام سرشار از تاثیرات عمیق و پایدار علمای آذربایجان است؛ اگر تاریخ اندیشمندان این سرزمین را نادیده بگیرد؛ با کاهش عمیق سطح در ابعاد مختلف روبرو خواهد شد؛ چرا که جهان اسلام و تاریخ سرزمین ایران شاهد درخشش علما و چهره‌های ماندگار این سرزمین است.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه ضمن اشاره به چهره های فاخر و علمی خطه آذربایجان به ویژه آیت الله العظمی خویی(ره)، اظهار داشت: جایگاه علم، دانش، فکر و اخلاق این سرزمین و خدمت مفاخر این دیار به کشور، جهان و عرصه بین الملل بسیار وارسته بوده، به جای جای جهان نورافشانی نموده است.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که خدمات علمای آذربایجان، افتخاری بس عظیم را برای حوزه‌های علمیه ایجاد نموده است، خاطرنشان کرد: باید این افتخار به سرمایه اجتماعی نسل جوان و جامعه تبدیل شود؛ این میراث پرافتخار پیشینه این دیار باید بازسازی شده، در عمق ضمیر نسل جوان رخنه و هویت تاریخی، دینی و اخلاقی آذربایجان را به منصه ظهور برساند.

مدیر حوزه‌های علمیه بر بازسازی، بازپروری و فرهنگ‌سازی سرمایه عظیم خطه آذربایجان تاکید نمود و ابراز داشت: باید موسوعه کاملی که در بردارنده شعاع عظیم فرهنگ، علم و اخلاق مفاخر وارسته این سرزمین است، را تدوین و ارائه نمود.

وی با تأکید بر این که لازم است تا کمیت امروزی حوزه تبریز به کیفیت متناسب با اصالت واقعی‌اش تبدیل شود، خاطرنشان کرد: باید متناسب با توسعه کمی، نیاز به مقوله کیفیت بخشی، ناظر به عرصه‌های مختلف رسالتی، مورد توجه متولیان این امر قرار گیرد.

لزوم ارائه خروجی و محصول علمی و فکری حوزه‌های استانی از دیگر مباحث آیت الله اعرافی بود که وی ضمن تأکید بر اهمیت طرح آمایش حوزه‌های کشور، خاطرنشان کرد: طرح آمایش، ترسیم کننده طرح‌ها و راهکارهای نحوه تربیت حوزویان ناظر به کارویژه‌ها و کارکردهای حوزویان در چشم اندازهای مختلف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پیش روست.

وی بر اهمیت تدوین آمایش منطقه‌ای استان و همیاری و همکاری نهادهای همسو در این راستا تاکید نمود و خاطرنشان کرد: فقدان نقشه واحد و راهبردهای آینده‌نگرانه سازمان‌ها و مراکز فعال دینی و فرهنگی از مغفولاتی بود که در سفرهای استانی مشاهده شد؛ نیاز است تا حوزه‌های علمیه استان‌ها در این مسیر پیشتاز بوده، طرح‌ها، برنامه‌های و راهبردها را ناظر به کارویژه های روحانیت ترسیم و هدفگذاری نماید.

آیت الله اعرافی ضمن تأکید بر توجه روز افزون به نخبگان حوزوی، تعمیق آموزه‌های و یافته‌های دانشی را مولفه‌ای مهم در کشف، تربیت و جهت‌دهی به نخبگان دانست و ابراز داشت: مداومت کار علمی و اخلاقی و نیز همیاری با استاد از مهمترین مولفه‌ها در حوزه‌های نخبگانی است.

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به ویژگی‌های علمی تبریز بر تقویت هرچه بیشتر مدارس دینی این منطقه تاکید نمود و خاطرنشان کرد: همکاری و همدلی دانشگاه‌ها و حوزه‌های استانی باید روز به روز تقویت شود؛ حوزه‌ علمیه قم، همواره کمک‌کار حوزه‌های استانی در این مسیر است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، نیز در ابتدای این دیدار ضمن تقدیر از تلاش و مجاهدت آیت الله اعرافی در مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، با بیان این که هر تشکیلات فعالی که از طرح و برنامه برخوردار باشد در مسیر رشد و پیشرفت قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: تدوین طرح و برنامه از ویژگی های بارز  شخصیت مدیریتی آیت الله اعرافی است.

وی افزود: مدیریت قوی آیت الله اعرافی در حوزه‌های علمیه و ارائه طرح‌ها و برنامه‌های قوی عملیاتی، بسیار قابل تامل و تقدیر است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در بخش پایانی سخنان خود به برخی از دغدغه‌های مدارس دینی حوزه‌های استانی اشاره نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    0 0
    با درود و سلام بر مردم غیور ،عزیز ،ولایتمدار و شرافتمند آذربایجان ، سر زمین شیر مردان و شیر زنان ، افتخار آفرینان در تمامی عرصه ها ی دینی و علمی و رزمی و با سلام بر حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای آل هاشم ، با ارداتی خالصانه خدمت آن عزیز و بزرگوار عرض می کنم : سلام اولسون سنه ای آل هاشم __نه خوشدور دین یولوندا گدسا باشم .