سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
فقیه

حوزه / یک بازیگر گفت: هنر بومی هویت هر کشوری را شکل می‌دهد، اما متاسفانه در سال‌های اخیر به این شکل از هنر توجه لازم نمی‌شود.

مهدی فقیه بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، بیان کرد: هنر بومی از دیدگاه من مهمترین بخش فرهنگی هر کشوری را شکل می‌دهند چون هویت آن سرزمین در هنرهای بومی نهفته است، اما متاسفانه در سال‌های اخیر آنچنان که باید به این دست کارها بها داده نمی‌شود.

وی افزود: بی‌توجهی به هنرهای بومی در شرایطی است که من به عینه دیده‌ام چگونه در خارج از کشور از هنرهای سنتی ما استقبال می‌کنند، چون آنها به دنبال این نیستند تا ببینند چه کشورهایی از هنرهای آنها بهتر تقلید کرده است، بلکه می‌خواهند داشته‌های جدید جهان را تماشا کنم.

فقیه مثال زد: سالها پیش نمایش خیمه شب‌بازی در فرانسه اجرا می‌کردم؛ عروسک‌هایی که کاملاً منطبق بر فرهنگ ایرانی بود. استقبال از این نمایش‌ها بسیار زیاد بود و آنها شیفته فرهنگ سنتی ما شده بودند، اما نمی‌دانم چرا مسئولان دیگر  حمایت لازم را از این کار به عمل نیاوردند! درصورتی‌که بازتاب‌های آن برای فرهنگ این کشور چشمگیر بود.

وی متذکر شد: کودکان امروز از سوی بخش‌های مختلف در معرض آثار گوناگون هستند. برای نمونه در ماهواره‌ها یا فیلم‌های ویدیویی کارتون‌ها و عروسک‌های مختلفی به آنها نشان داده می‌شود. کودک به دنبال زیبایی است برای همین آن را می‌پذیرد گواه این ادعا را در شخصیت‌های محبوب این روزهای کودکان می‌تواند جستجو کنیم. شخصیت‌هایی چون «باب اسفنجی» یا «بتمن» چرا باید محبوب کودکان ایرانی باشند. این در حالیست که ما الگوهای دینی و ملی بسیاری داریم که هر یک قادر است کودکان را به سمت خود جذب کند.

فقیه با بیان اینکه حمایت از آثار ارزشی نباید تنها در کلام خلاصه باشد تاکید کرد: اگر پای سخن مدیران بنشینید همیشه حرف حمایت از کارهای بومی و سنتی را می زند، اما در عمل، نمود این گفته را نمیبینیم. برای مثال آیا موسیقی نواحی و آیینی امروز در بین جوانان فراگیر شده است؟ جواب روشن است اما اگر خود را بخواهیم به ندیدن بزنیم آن دیگر حرف دیگری است ولی به‌عنوان هشدار می‌گویم خیلی سریع به فکر فرهنگ امروز و آینده جوانان خود باشیم.

وی در انتها تاکید کرد: سالهاست در هنر این سرزمین کارمی‌کنم و خیلی خوشحالم همیشه در آثاری حضور داشتم که در آنها ارزش‌های دینی جزو اولویت‌ها بوده است. برای مثال فیلم «هور در آتش» هنوز در یاد مردم است و مرا هنوز با نقش بابا عقیل «هور در آتش» می‌شناسند. این برای من بسیار دوست داشتنی است و امیدوارم در ادامه نیز بتوانم این مسیر را ادامه دهم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha