چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
شهر قم

حوزه/ بافت خبری حاکم بر رسانه‌های دولت اعتدال حاکی است که فرافکنی و تولید کانال انحرافی برای مهندسی حواس افکارعمومی، مأموریت ویژه این روزهای جریان ‌های رسانه‌ای منتسب به دولت است و بایستی تا ایام انتخابات به دقت رصد شوند تا هرگونه تحریف، تشویش و تحریک در فضای رسانه خنثی و کم اثر شود.

خبرگزاری حوزه | بافت خبری حاکم بر رسانه‌های دولت اعتدال حاکی است که فرافکنی و تولید کانال انحرافی برای مهندسی حواس افکارعمومی، مأموریت ویژه این روزهای جریان ‌های رسانه‌ای منتسب به دولت است و بایستی تا ایام انتخابات به دقت رصد شوند تا هرگونه تحریف، تشویش و تحریک در فضای رسانه خنثی و کم اثر شود.

پایگاه خبری انتخاب که بارها به جرم نشر اکاذیب، تشویش و توهین، به تعلیق، تعطیلی و فیلتر محکوم شده است علی‌رغم اینکه خود را در بیوگرافی، سفید و فراجناحی معرفی می‌کند، اما در راستای احیای مجدد پروژه قم هراسی که این بار از جانب رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا کلید خورد و همچنین جاده صاف کنی برای گفتمان تسلیم و مذاکره و از طرفی به دنبال فرافکنی از سوء مدیریت دولتی در قطعی گاز، برق، آلودگی هوا، افت شدید شاخص بورس و... تیتری گزینشی و کاریکاتوری و غرض‌ورزانه برای بازنشر خطبه‌های نمازجمعه هفته گذشته قم انتخاب کرد.

حجت الاسلام سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه قم با اشاره به ضرورت قطع وابستگی اقتصادی، توجه به توان داخلی و تمرکز بر اقتصاد درون‌زا گفته بود: نباید به گشایش اقتصادی از سوی دشمن دل بست و در صدد مذاکرات مخفیانه به امید رفع تحریم بر آمد که برای این سخنان به آیه قرآنی تمسک جسته بود که قطع ارتباط با بیگانگان را مانع فقر و عامل بی‌نیازی و قطع وابستگی بیان می‌کرد.

در واقع تأکید بر واژه‌ای و تأکیدزدایی از واژه‌های اطراف و مفسر آن، شاید به ظاهر غلط نباشد و نمی‌توان خرده گرفت ولی وقتی معنا و مراد حاکم بر کلام و خطبه را گزینشی بیان می‌کند، چیزی جز شیطنت و مأموریت برای تحریف از آن بر نمی‌آید که سایت خبری مذکور با برجسته سازی و تیتر زدن بخش "قطع ارتباط با بیگانگان مانع فقر می شود" علاوه بر تمسخر و خلاف منطق جلوه دادن تریبون‌های دینی و مخالفان مذاکره با دشمن کینه‌توز، تیری هم در امتداد قم هراسی شلیک نمود که بازار خبری را به نفع سوءمدیریت دولت روحانی آلوده کند.

امروزه چینش خبری یک امر حرفه‌ای است اما تحریف کلام و معنا، یک تکنیک عملیات روانی است که خطای شناختی مخاطب را در راستای اهدافی چون قم هراسی سوگیرانه و جاده صاف کنی برای مذاکرات مجدد شکست خورده رقم می زند که برای رسانه‌های دولتی و اصلاح طلب، تکنیکی آشنا است.

حجت الاسلام علیرضا محمدلو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha