پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نگرانی‌ها از بی‌توجهی مقامات به مسجد ۵۰۰ ساله در اسلام ‌آباد

حوزه/ باستان‌شناسان محلی از بی‌توجهی و عدم نظارت مقامات در حفاری‌های مربوط به مسجد باستانی ۵۰۰ ساله که به تازگی در اسلام‌آباد پاکستان، یافته شده، ابراز نگرانی کردند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از researchsnipers، مسجدی ۵۰۰ ساله که به تازگی در اسلام آباد پاکستان، کشف گردیده، بدون مراقبت رها شده است.

حفاری مسجد ۵۰۰ ساله اخیراً کشف شده در اسلام آباد توسط سازمان توسعه سرمایه، به جای باستان شناسان به کارگران سپرده شده است.

انصار احمد باستان‌شناس به رسانه‌ها گفت که حفاری این دارایی ارزشمند تاریخی از زمان شرشاه سوری توسط کارگران روزمره معمولی می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. وی از مقامات ارشد اداره باستان‌شناسی و دولت خواست تا موضوع را مورد توجه قرار دهند و از ایمنی آن اطمینان حاصل کنند.

هنگامی که خبرگزاری محلی با اداره باستان شناسی تماس گرفتند آن‌ها ابراز بی‌اطلاعی کردند. محمود الحسن ، یکی از مسئولان اداره باستان‌شناسی و موزه‌ها ، گفت که در این منطقه روستاهای قدیمی وجود دارد که ممکن است در بعضی از آنها مسجد وجود داشته باشد، اما در پاسخ به این سال که آیا این مسجد از آهک باستان ساخته شده است ، نه از سیمان که نشان می‌دهد مسجد بسیار قدیمی است، نسبت به موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد.  

گفتنی است اخیراً، در هنگام احداث پارک در محل میراث عامیانه، بقایای یک مسجد شکسته در میان بوته‌ها و درختان پیدا شد که به گفته باستان‌شناسان ، قدمت  آن به زمان شیر شاه سوری برمی‌گردد. این مسجد متعلق به شیر شاه سوری از سال ۱۵۴۰ تا ۱۵۴۵ است، بنابراین این مسجد پانصد سال قدمت دارد. حاکم مذکور هنگام ساخت جاده عمومی، مسافرخانه‌ها و مساجدی را در مکان‌های مختلف احداث کرده بود و این مسجد بخشی از این سازندگی‌ها است زیرا از گذشته از طریق اسلام آباد از طریق تاکسیلا به دشت‌های پنجاب می‌رسیدند.

انصار احمد گفت: از نظر استفاده از آهک در ساخت مسجد و سبک ساخت خاص آن، این مسجد شبیه سایر مساجد زمان شیر شاه سوری است که نشان می‌دهد به همان دوران تعلق دارد و بسیار قدیمی است.

وی گفت که در کنار این مسجد یک آب‌انبار نیز وجود دارد که هم اکنون در زیر خاک مدفون شده است اما اگر حفاری شود می‌توان آن را بازیابی کرد.

احمد افزود: اگر کاوش ها زیر نظر متخصصان آموزش دیده با دقت انجام شود ، ممکن است برخی ظروف و وسایل تزئینی بازیابی شود. اما به بخش باستان شناسی نیاز دارد که آن را زیر نظر خود بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha