سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر / جلسه هم اندیشی سرگروهان حلقات صالحین استان همدان

حوزه/ بعد از ظهر امروز نشستی بین اساتید و سرگروه‌های حلقات صالحین با نماینده ولی فقیه در استان در دفتر امام جمعه همدان به منظور بحث و تبادل نظر در زمینه اجرایی کردن مصوبات و نحوه عملکرد بهتر حلقات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، بعد از ظهر امروز نشستی بین اساتید و سرگروه‌های حلقات صالحین با نماینده ولی فقیه در استان، در دفتر امام جمعه همدان به منظور بحث و تبادل نظر در زمینه اجرایی کردن مصوبات و نحوه عملکرد بهتر حلقات برگزار شد.

در شروع جلسه، حجت الاسلام امیر مطهری مسئول تربیت و آموزش سپاه انصار الحسین استان همدان به ارائه گزارشی از عملکرد حلقات صالحین و سرگروهان آن از ابتدا سال ۹۹ تاکنون پرداخت و سپس هر یک از اعضا به بیان نظرات خود پرداختند.

برای ارتباط با جوانان نیازمند یک نقطه اشتراک هستیم

حجت الاسلام احمد علی عبدی، استادیار حلقات صالحین شهرستان فامنین در این جلسه با بیان اینکه برای موفقیت در ارتباط گیری با جوانان باید به یک نقطه اشتراک با جوانان دست پیدا کنیم، اظهار داشت: در شهرستان فامنین برای آنکه بتوانیم در جلسات خود به بازدهی بالاتری برسیم اقدام به انجام اقداماتی در سه مرحله برای ارتباط بیشتر با جوانان کردیم.

وی افزود: در گام اول با انجام کار تحقیقاتی و مطالعاتی به دنبال پاسخ به این سؤال بودیم که یک جوان در جامعه امروزی دارای چه فعالیت‌هایی است و وقت خود را در کجا بیشتر می‌گذراند.

 استاد حوزه به تشریح گام‌های دوم و سوم این طرح پرداخت و گفت: در گام دوم اقدام به برنامه ریزی دقیق برای فراهم کردن شرایط حضور جوانان در مسیر درست کردیم، و سپس به خود جوانان برای فعالیت میدان داده شد.

وی تصریح کرد: به طور مثال در جلسه‌ای که تمام سرمربیان حضور داشتند از تعدادی از جوانان دعوت کردیم تا خود آنها از دغدغه‌ها و نیازهایشان و راهکارها صحبت کنند و سرمربیان تنها شنونده این جلسه بودند.

حجت الاسلام عبدی با تاکید بر لزوم همراهی و ایجاد شناخت یکسان با جوانان، خاطر نشان کرد: اگر نتوانیم برنامه مناسبی برای جوانان طراحی کنیم، نمی‌توان انتظار جذب این قشر حساس را آن طور که باید، داشت.

سرگرو های صالحین در بطن جامعه حضور جدی داشته باشند

حجت الاسلام نقی باقری، امام جمعه کبودراهنگ نیز با اشاره به اینکه ائمه جمعه به عنوان فرماندهان قرارگاه فرهنگی هر منطقه از آنها یاد می‌شود، اظهار داشت: اگر بخواهیم در هر مجموعه‌ای کار فرهنگی انجام شود و نیروی مناسب تربیت کنیم، لازمه‌اش حضور فرد مربی در بطن جامعه است.

وی افزود: همان طور که یک تکه قند در یک لیوان آب حل می‌شود و از شیرینی خود به تمام مولکول‌های آب می‌دهد، مربی صالحین نیز باید اینگونه عمل کند و با حضور خود در جامعه، همه اقشار بتوانند از او استفاده کنند و درس بگیرند.

امام جمعه کبودراهنگ خواستار توجه ویژه سرگروهان در برگزاری حلقات صالحین شد و گفت: حضور شخص مربی در حلقات و اهتمام ویژه او به برگزاری به موقع جلسات، در ایجاد انگیزه و رغبت جوانان به حضور در جلسات می‌تواند بسیار موثر باشد.

لزوم حمایت از نخبگان صالحین

حجت الاسلام مرتضی موحدی، امام جمعه تویسرکان بر ارتباط مستمر سرگروهان با اعضا حلقات تاکید کرد و گفت: هر شهرستان دارای چندین حلقه صالحین است که قطعا در هر حلقه یک یا چند نفر نخبه نیز حضور دارند.

وی ادامه داد: سرگروه ها و استادیاران باید در درجه اول این افراد نخبه را شناسایی کنند و سپس با حضور همه این افراد نخبه از حلقات مختلف در یک مجموعه، نسبت به ارتقا ابعاد معنوی، تربیتی و اخلاقی آنها برنامه ویژه‌ای طراحی کنند.

امام جمعه تویسرکان با بیان اینکه برای موفقیت در این طرح نیازمند برنامه ریزی دقیق و مستمر هستیم، مطرح کرد: این طرح در هر مرکزی قابل اجرا است، اما برای دستیابی به موفقیت اهتمام و توجه سرگروهان و مربیان را طلب می‌کند.

کادر سازی نیاز امروز صالحین

حجت الاسلام عباسعلی مغیثی، امام جمعه نهاوند نیز با تاکید بر لزوم کادر سازی و حمایت از این افراد در مجموعه صالحین، اظهار داشت: همان گونه که دانشگاه تربیت و مدرس اقدام به تربیت معلم و نیرو برای آموزش و پروش می‌کند، ما هم نیازمند ایجاد چنین مجموعه‌ای برای کادر سازی، حمایت و استفاده از این ظرفیت هستیم.

فعالیت‌های صالحین آسیب شناسی شود

حجت الاسلام علی اصغر زارعی، استادیار شهرستان بهار هم در پایان با اشاره به فعالیت ده ساله حلقات صالحین، بررسی آسیب‌ها و موانع ایام گذشته را ضروری خواند و گفت: در این مدت بسیاری از افراد از مجموعه صالحین خارج شدند و یا در موقعیت‌های مختلف به دلیل حضور در این حلقات به موفقیت دست یافته‌اند، بنابراین خوب است تا برای موفقیت بیشتر در ادامه مسیر در تحقیقی به آسیب شناسی گذشته پرداخت شود.

وی، یکی از آسیب‌های موجود را پر مشغله بودن ارکان صالحین دانست و عنوان کرد: به جهت حضور مستمر سرگرو ها و مربیان و دریافت نتیجه بهتر، می‌توان میزان حداقلی از فعالیت را برای هر جایگاه تعریف  کرد و لذا اگر فردی به سمتی منصوب می‌شود و شرح وظایف را در توان خود نمی‌بیند، آن سمت را نباید بپذیرد و به فردی که توانایی انجام آن را دارد بسپارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha