سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام حسینی قمی

حوزه/ سخنران حرم بانوی کرامت گفت: آمار وحشتناک دختران و پسران مجرد و آمار رو به افول ازدواج و رو به اوج طلاق و از هم گسستگی بنیان خانواده‌ها و ضربات جسمی و روحی دوران بعد از طلاق همگی حکایت از ازدواج‌های سخت و اشتباهی است که جامعه امروزی به آن‌ها دچار شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی امشب بعد از نماز عشاء طی سخنانی در حرم مطهر که از صحن‌های حرم بانوی کرامت پخش شد اظهار کرد: ازدواج آسان، هماهنگی و همدلی در زندگی مشترک و نسل با برکت سه الگوی بسیار مهمی هستند که باید از سبک زندگی فاطمی و علوی برای خود در نظر بگیریم.

وی افزود: مهریه کم، جهیزیه به‌ دور از تجملات و تشریفات، برگزاری مراسم عروسی بی‌آلایش و ساده و زندگی در خانه اجاره‌ای در ابتدای زندگی همگی سبک زندگی حضرت علی علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله علیها است که متأسفانه امروزه توسط خانواده‌ها و زوج‌های جوان به فراموشی سپرده‌شده است.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: بررسی سبک زندگی و صفات و رفتار این زوج آسمانی صرفاً جهت کسب ثواب نیست بلکه جهت الگو گیری و تغییر و تحول در زندگی و به کار بستن آن سبک‌ها در طول یک زندگی مشترک است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی یادآور شد: آمار وحشتناک دختران و پسران مجرد و آمار رو به افول ازدواج و رو به اوج طلاق و از هم گسستگی بنیان خانواده‌ها و ضربات جسمی و روحی دوران بعد از طلاق همگی حکایت از ازدواج‌های سخت و اشتباهی است که جامعه امروزی به آن‌ها دچار شده است.

وی افزود: مهریه حضرت زهرا سلام‌الله علیها بسیار قلیل بود در حالی‌که خواستگاران حضرت مبالغ بسیار گزافی را به‌عنوان مهریه پیشنهاد می‌دادند اما حضرت زهرا سلام‌الله علیها با یک مهریه بسیار قلیلی به عقد حضرت علی علیه‌السلام درآمدند وزندگی بابرکت خود را شروع نمودند.

استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: یکی از حقوقی که فرزندان بر والدین خوددارند انتخاب مادر خوب توسط پدر و انتخاب پدر خوب توسط مادر به هنگام ازدواج است.

وی افزود: جهیزیه حضرت زهرا سلام‌الله علیها در کمال سادگی بود و با همان مبلغ مهریه جهیزیه تهیه شد و زمانی که رسول خدا ۱۷ قلم جهیزیه را مشاهده نمودند اشک شوق بر صورت مبارکشان جاری شد و برای این پیوند آسمانی دعای خیروبرکت نمودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی اظهار داشت: طبق شرع، تهیه جهیزیه بر عهده داماد است اما در جامعه دینی امروزی و درگذشته خانواده عروس به جهت هماهنگی و کمک به داماد، در امر تهیه جهیزیه کمک می‌کنند درحالی‌که شرعاً وظیفه داماد است و باید بعضی از افراد خانواده داماد توجه داشته باشند خانواده عروس از باب لطف و کمک به داماد جهیزیه تهیه نموده‌اند و قرار نیست حتماً فلان مارک خارجی و… باشد.

وی تأکید کرد: دعواهایی که امروزه بر سر جهیزیه وجود دارد امری غیراخلاقی است که مانع شکل گرفتن زندگی جوانان می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی خاطرنشان کرد: مهریه بر ذمه داماد است و تشریفات نیست و اگر شب خواستگاری داماد یا خانواده داماد می‌گویند هر عددی می‌خواهید بنویسید «چون چه کسی مهریه داده و چه کسی مهریه گرفته» توجه ندارند و دچار غفلت شده‌اند و نمی‌دانند مهریه یک بدهی شرعی بر ذمه داماد هست.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: مراسم عروسی حضرت زهرا سلام‌الله علیها و حضرت علی علیه‌السلام در کمال سادگی بود و طبق فرموده رسول خدا که باید در عروسی ولیمه و اطعام صورت گیرد، بخشی از هزینه اطعام عروسی توسط رسول خدا و بخشی دیگر نیز توسط اصحاب پرداخت شد.

وی افزود: کار خیر فقط ساختن مسجد و حسینیه نیست بلکه ساخت سالن‌های ساده جهت برگزاری مراسم عروسی برای جوانان بی‌بضاعت در کنار ساخت مسجد و حسینیه نیز یک کار خیر است و ثواب دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی تأکید کرد: در ابتدای ازدواج، حضرت علی علیه‌السلام به همراه حضرت زهرا سلام‌الله علیها در یک‌منزل اجاره‌ای که متعلق به یکی از اصحاب بود ساکن شدند اما اوج محبت و صمیمیت و همدلی و برکت این زندگی غیرقابل وصف بود.

وی افزود: ۹ سال زندگی مشترک و تربیت فرزندان بی‌نظیر در عالم هستی نشان‌دهنده نسل بابرکتی بود که با ازدواج آسان و الهی شکل گرفت.

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: متأسفانه جامعه امروزی براثر تبلیغات سوء از فرزند آوری دور شده است و بسیاری از خانواده‌ها تمایلی به ازدیاد نسل ندارند و مشکلات اقتصادی را بهانه کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    1 0
    برای این آقا متاسفم که داره یه سنگ دیگه جلوی پای ازدواج جوانان میندازه مهریه کم بود جهیزیه هم این آقا اضافه می کنه در ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا ،این حضرت زهرا و پدرش بودند که جهیزیه گرفتند لطفا تفکرات و توهمات خودتون رو به اسم شرع نگید گناه مجردها مطمئنا به گردن امثال این آقایان با این فتاوای عجیب هم هست
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      0 4
      برای خودتان متاسف باشید که اولا نسبت به حکم اطلاع ندارید و ثانیا یک عالم را مورد اهانت قرار دادید . نفقه زوجه از آغاز ازدواج به عهده زوج است و شامل تمامی ابزار زندگی می شود ، و زن شرعا هیچ وظیفه مالی اعم از جهیزیه و غیر آن ندارد . فعل معصوم دال بر وجوب نیست لذا نمی شود از کار پیامبر صلی الله علیه و آله استنباط لزوم و وجوب کرد . روزی همه به عهده خداست ، غصه نخورید ، ظاهرا ما مردان موظفیم اما متکفل خداست و تکلیفمان را هم بر اساس توانمان قرار داده نه بیشتر .