جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی

حوزه/ عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی گفت: یکی از موارد بی ادبی در مقابل پیامبر، این است که از پیغمبر خدا جلو بزنید و یا مسئله ای را پیامبر بیان نکرده و بگویید و یا اگر گفته، بگویید بیان نکرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان؛ حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، شامگاه دوشنبه در مراسم بزرگداشت حضرت زهرا(س) در امامزاده شاه میرحمزه که به صورت وبیناربرگزار شد، با اشاره به موضوع ادب حضرت فاطمه(س) در زندگی، به تبیین ابعاد و شاخه های ادب پرداخت و اظهار کرد: یکی از ویژگی های حضرت، ادب است. ادب آن قدر مهم است که در روایات می خوانیم همه امور وابسته به عقل است، اما عقل وابسته به ادب.

وی افزود: در روایات می خوانیم هیچ ارثی از پدر برای فرزند به اندازه ادب ارزشمندتر نیست و منظور از ادب نیز، رعایت احترام در برخوردها و ملاحظه جایگاه ها است.

رفیعی، ادب را دارای ۱۲ شاخه عنوان کرد و گفت: اولین شاخه از ادب، ادب در مقابل خداوند است، چرا که خالق ما بوده و هستی ما از او است، لذا باید در گفت و گوی با خدا، ادب داشته باشیم، همچنان که قرآن کریم می فرماید " وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَیٰ فَادْعُوهُ بِهَا" خدا را با نام های نیکو بخوانید.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی اضافه کرد: ادب در مقابل خدا این است که طلبکار و گله مند از خداوند نباشیم و به رضایت خدا راضی بوده، شکوه از خدا نکنیم و مقایسه نعمت، ننماییم، هم چنان که انسان در زندگی گاهی دچار ناملایمات و سختی هایی می شود و امتحانات الهی نیز متفاوت است، لذا ادب این است که انسان در مقابل خدا زبان به اعتراض نگشاید.

 رفیعی با تاکید بر ادب پیامبر اکرم(ص) در برابر خداوند در رخدادها و اتفاقات، تصریح کرد: هر اتفاقی که برای نبی مکرم اسلام(ص)  می افتاد هیچ گاه نمی فرمود ای کاش این اتفاق نمی افتاد؛ این ادب در مقابل خدا است، لذا ادب در دعا و در برخورد با خداوند و عبادت بسیار مهم است.

وی خاطر نشان کرد: این که گفته شده وقتی می خواهید دعا کنید با وضو و رو به قبله باشید و یا قبل از هر دعایی بر محمد و آل محمد(ص) صلوات بفرستید، این ادب است، چون انسان با خدا گفت و گو می کند و حضرت زهرا(س) نیز در دعاهایی، به نام دعاهای روزانه، اوج ادب در برابر خداوند را دارند.

کارشناس دینی با اشاره به شاخصه های ادب در زندگی، به بیان روایتی در این باره پرداخت و گفت: در این روایت آمده است که پیامبر خدا به دیدن حضرت زهرا(س) آمدند و جبرییل هم همراه حضرت بود، پیامبر به حضرت صدیقه(س) فرمود: "خداوند به تو سلام رسانده و فرموده است هر حاجتی دارید بیان کنید و حضرت زهرا(س) نیز فرمودند هیچ حاجتی ندارم، جز این که توجهم به خدا بیشتر شود". این اوج ادب حضرت را می رساند.

وی افزود: از دیگر شاخصه های ادب در زندگی، ادب در مقابل پیغمبر خدا است، چرا که پیغمبر هم شخصیت ویژه ای است و اگر می خواهید ادب در مقابل پیامبر را بدانید در سوره حجرات به این موضوع اشاره شده است و می فرماید: " یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ".

رفیعی به برخی از مواردی بی ادبی در برابر پیامبر(ص) بر مبنای آیه یک سوره حجرات اشاره کرد و ادامه داد: یکی از موارد بی ادبی در مقابل پیامبر، این است که از پیغمبر خدا جلو بزنید و یا مسئله ای را پیامبر بیان نکرده و بگویید و یا اگر گفته، بگویید بیان نکرده است.

وی اضافه کرد: افرادی که مبتلا به وسواس هستند، وقتی پیامبر می فرماید پاک است، می گویید نجس است، این جلو افتادن از پیامبر می باشد و یا اگر پیامبر(ص) در غدیر آمد و صدها نفر جمع شدند و آیه یاایهاالرسول نازل شد و امیرمومنان را به عنوان جانشین تعیین کرد، دیگران بیایند در سقیفه و بگویند پیامبر جانشین تعیین نکرده، یا اگر کرده ما قبول نداریم، خود یک نفر را تعیین می کنیم این امور تقدم بر پیامبر محسوب می شود.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی تاکید کرد: تقدم بر پیامبر گاهی در رفتار، گاهی در احکام و گاهی در اعتقادات و باورها است، همچنان که برخی از خود در دین سلیقه می گذارند و حلال و حرام می کنند، در حالی که ما در احکام تابع هستیم و این امور معیار است.

وی به نشانه های ادبی الهی در برابر پیامبر اکرم(ص) در خطاب های قرآنی اشاره کرد و گفت: در سرتاسر قرآن کریم، خداوند متعال، پیامبر را به اسم صدا نزده است و همواره یا ایها الرسول و یا ایها النبی می فرماید، در این بین نیز حضرت زهرا(س) می گشت تا کلمه ای را که پیامبر دوست دارد آن را بیان کند.

رفیعی، سومین نوع ادب را، ادب در برابر امام معصوم عنوان کرد و افزود: زیارت جامعه کبیره، این ادب را به ما یاد می دهد. همچنان که زیارت جوشن کبیر، ادب در مقابل خداوند است، زیارت جامعه نیز ادب در مقابل امام است و علت این که وقتی به حرم امام معصوم می رویم غسل می کنیم، گام را آهسته برمی داریم و اذن دخول می گیریم و هنگام بیرون آمدن از حرم وداع کنیم، حاکی از همان ادب در برابر امام است.

وی خاطر نشان کرد: مقام زهرای مرضیه(س) بسیار بالا است، اما امام ایشان، امیرمومنان است و در مقابل این امام مسئولیت دارد و بعد از رحلت پیامبر اسلام احساس کرد امام مظلوم واقع شده و دفاع از امام نیز یک وظیفه است، لذا به صحنه آمد و دفاع کرد و این ادب در مقابل امام معصوم است

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی به برخی دیگر از شاخه های ادب از جمله ادب در مقابل والدین، ادب در برابر برادر بزرگ تر، احترام همسر، ادب در مقابل همسایه و افراد مسن تر، ادب در مقابل فرزندان و ادب در مقابل شهدا نیز اشاره کرد و گفت: یکی از آموزه هایی که از زندگی حضرت زهرا(س) می گیریم، برخورد مودبانه است و ادب در حوزه برخورد با دیگران تعریف می شود.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha