پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مسجد تاریخی در کشمیر به دلیل بی‌توجهی دولت رو به تخریب است

حوزه/ ساکنان محلی در منطقه قندربال در جامو و کشمیر می‌گویند که مسجد متعلق به دوران مغول و از آثار ارزشمند تاریخی، به دلیل بی‌توجهی دولت به ویرانه تبدیل شده و نیاز به مرمت و بازسازی فوری دارد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از  brighterkashmir، ساکنان محلی می‌گویند، مسجد تاریخی در ملشاهی باغ در  منطقه قندربال در کشمیر مرکزی به دلیل بی‌توجهی دولت به ویرانه تبدیل شده است.

این مسجد که هم اکنون توسط هیئت اوقاف مرکزی به همراه ۳۶۰ زمین باغی اداره می‌شود ، توسط دارا شکوه، پادشاه در قرن هفدهم برای مربی خود ملا آخون شاه ساخته شد.

محلی‌ها می‌گویند اوقاف دولتی، میلیون‌ها روپیه به عنوان درآمد باغات و زیارتگاه‌ها بدست می‌آورد ، اما حتی یک پنی هم برای بازسازی یا مرمت این مسجد تاریخی هزینه نکرده است.

آنها گفتند این مسجد با قدمت چند قرن می‌تواند با مرمت و بازسازی درست به شکوه اولیه خود بازگردد و به سبب عظمت معماری آن به یک مکان توریستی ارزشمند تبدیل شود.

محمد سبحان ، یکی از ساکنان سالمند محلی می‌گوید: پدربزرگ من به من می‌گفت که مردم از کشمیر و خارج از آن از این مسجد دوران مغول دیدن می‌کردند اما اکنون به دلیل غفلت، اینجا آن جاذبه سابق را ندارد.

مردم محلی درخواست کرده‌اند که این مسجد طبق قانون حفظ و نگهداری آثار باستانی به عنوان میراث میراثی اعلام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha