جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نفتکش ایران

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

نقشه نفتی آمریکا علیه تهران لو رفت

آمریکا در تلاش برای توقیف حدود دو میلیون بشکه نفتی است که تصور می کند نفت ایران است. بلومبرگ به نقل از منابع آگاه که مایل نبودند نامشان فاش شود، نوشت: این محموله نفتی پس از این که وزارت دادگستری آمریکا فرمان توقیف آن را صادر کرد، در کشتی آکیلیاس با پرچم لیبریا به سمت آمریکا حرکت می کند. این دستور پیش از روی کار آمدن جو بایدن، رییس جمهور جدید آمریکا در ۲۰ ژانویه صادر شد. واشنگتن در دوران ترامپ، تحریمها علیه فروش نفت ایران را تشدید کرد. شرکت "کپیتال شیپ منیجمنت"، مالک یونانی آکیلیاس به مقامات آمریکایی درباره این که احتمالا محموله این کشتی نفت ایران است، خبر داده و اعلام کرده بود در ابتدا تصور می کرد این نفت از عراق است. طبق اسناد کشتی آکیلیاس، این کشتی کاملا پر بوده و حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت است. کشتی آکیلیاس که از نوع VLCC است، محموله نفتی را از کشتی دیگری در بندر فجیریه امارات متحده عربی در نوامبر دریافت کرده است. طبق اسناد کشتیرانی، قرار بود آکیلیاس به سمت مسقط، پایتخت عمان حرکت کند. طبق آمار گردآوری شده از سوی بلومبرگ، سیستم ردیابی این کشتی از اول تا ۱۳ ژانویه که نزدیک آفریقای جنوبی حرکت می کرد، خاموش بود. این کشتی اکنون در حال عبور از جنوب اقیانوس آتلانتیک است. بر اساس گزارش بلومبرگ، آمریکا پیش از این هم تلاش کرده بود نفت ایرانی را توقیف کند و سال گذشته کشتیهایی را رهگیری کرده بود که مدعی بود حامل بنزین ایران به مقصد ونزوئلا هستند.

دولت الکاظمی درخواست کمک فوری کرد

«فرهاد علاء الدین» رئیس شورای مشورتی عراق طی پستی در توئیتر تایید کرد که دولت این کشور از صندوق بین‌المللی پول کمک فوری درخواست کرده است. وی نوشت که دولت عراق، شش میلیارد دلار تحت عنوان سازوکار تامین مالی سریع از صندوق بین‌المللی پول و احتمالا چهار میلیارد دیگر تحت عنوان برنامه‌های دیگر درخواست می‌کند. در این صورت مجموع مبلغ استقراض عراق بالغ بر ۹ میلیارد دلار خواهد شد. علاوه بر آن شش میلیارد دلار به ایران و سه میلیارد دلار به ترکیه مقروض است.

وزیر اقتصاد بر صندلی بورسی ها تکیه زد

سکانداری سازمان بورس و اوراق بهادار، به علی دهقان دهنوی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی رسید.به نقل از بازار سرمایه، محمدعلی دهنوی در جلسه امروز شورای عالی بورس، جایگزین حسن قالیباف اصل شد. دهنوی که دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تربیت مدرس دارد، پیش از این عضو هیئت‌مدیره بانک مسکن بود و هم اکنون به عنوان معاون وزیر اقتصاد در وزارت امور اقتصادی و دارایی مشغول به فعالیت است. دهنوی همچنین عضویت در هیئت علمی گروه مالی و بانکداری دانشگاه علامه طباطبایی و معاونت آموزشی موسسه عالی آموزش بانکداری ایران را در سوابق کاری خود دارد. حسن قالیباف اصل که در موقعیت دشوار آزادسازی سهام عدالت و فروش صندوق‌های سهام دولتی (ETF)، ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را پذیرفته بود، یک هفته پیش استعفای خود را به دلیل محقق نشدن شرایط اعلامی به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه کرده بود.

برنامه خاموشی پایتخت اعلام شد

شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ برنامه احتمالی خاموشی‌های روز سه‌شنبه هفتم بهمن را در تارنمای خود اعلام کرد. بر اساس این برنامه،احتمال خاموشی برنامه ریزی شده در ۲۰ منطقه از مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بین ساعات ۹ صبح الی ۲۱ شب وجود دارد.

سامانه جدید بارشی به راه افتاد

کارشناس سازمان هواشناسی از بازگشت آلودگی هوا به کشور و ماندگاری آن تا روز چهارشنبه خبر داد و گفت:سامانه جدید بارشی روز پنجشنبه (نهم بهمن) از سمت غرب وارد کشور می شود. فریبا گودرزی روز دوشنبه درباره وضعیت جوی کشور به خبرنگار اقتصادی ایرنا توضیح داد:روند تدریجی افزایش دما در اغلب نقاط کشور پیش‌بینی می‌شود و در استانهای ساحلی خزر و اردبیل دما بین ٦ تا ١٢ درجه دما افرایش خواهد یافت. وی اضافه کرد: انتظار می رود تا روز چهارشنبه جوی صاف برای کل کشور داشته باشیم و سبب افزایش غلظت و انباشت آلاینده‌های جوی درشهرهای صنعتی اراک، ارومیه، اصفهان، اهواز، تبریز، تهران، کرج و قم خواهد شد،ضمن اینکه از فردا شرایط برای همه گروهها ناسالم است و نسبت به تردد غیر ضروری در سطح شهر هشدار داد. کارشناس سازمان هواشناسی گفت:آسمان تهران امروز صاف تا کمی ابری در برخی ساعت ها همراه با غبار محلی پیش‌بینی می‌شود. به گفته گودرزی روز پنجشنبه سامانه جدید بارشی وارد کشور شده که موجب بارندگی در شمال غرب و غرب  کشور و سپس به دامنه های جنوبی البرز خواهد شد.این سامانه روز جمعه تقویت می شود.

ایران‌خودرو پیش‌فروش را آغاز کرد

گروه صنعتی ایران خودرو،‌ طرح پیش‌فروش یک ساله هفت محصول خود را از امروز (یکشنبه، پنجم بهمن‌ماه) به مدت سه روز آغاز کرد. در این طرح خودروهای دنا پلاس، سورن پلاس، پژو پارس با موتور TU۵، رانا پلاس، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو ۲۰۷ با سقف شیشه‌ای و پژو پارس بنزینی عرضه شده است. موعد تحویل خودروها آبان تا دی‌ماه سال آینده تعیین شده است. مشتریان نهایی حداکثر سه روز پس از گذشت مهلت ثبت‌نام از طریق قرعه‌کشی انتخاب خواهند شد. متقاضیان می توانند برای ثبت نام در این طرح به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو (اینجا) مراجعه کنند. شماره ۰۲۱۸۲۲۷۲۷۲۷  مرکز تماس ایران خودرو برای پاسخ‌گویی هنگام ثبت‌نام در نظر گرفته شده است. به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از تولید ۳۴۶ هزار و ۴۸۶ دستگاه خودرو از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو از ابتدای امسال تا پایان آذرماه است که به این ترتیب، بزرگترین خودروساز کشور لقب می‌گیرد. برپایه این آمارها، تا پایان آذرماه ۲۴۸ هزار و ۷۵۱ دستگاه در گروه پژو، ۴۰ هزار و ۸۷۱ دستگاه در گروه سمند، هشت هزار و ۵۷۶ دستگاه رانا و ۴۰ هزار و ۴۸۴ دستگاه دنا در ایران‌خودرو تولید شد. در مدت یاد شده، این گروه صنعتی همچنین موفق به تولید ۹۴ دستگاه دانگ‌فنگ، سه هزار و ۱۹۶ دستگاه هایما، چهار هزار و ۳۱۱ دستگاه در گروه وانت و سایر محصولات و ۱۷۰ دستگاه پژو ۲۰۰۸ شد. در این آمار، تولید ۳۳ دستگاه تارا به عنوان خودروی نوبرانه این گروه صنعتی نیز مشاهده می‌شود که برای نخستین بار به جداول آماری ایران‌خودرو راه یافته است.

طلای جهانی عقب نشینی کرد

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر قوی شدن ارزش دلار کاهش پیدا کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۸۴۶ دلار و ۴۲ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۸۴۵ دلار و ۳۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۰.۲ درصد کاهش، در ۱۸۵۰ دلار و ۹۰ سنت بسته شده بود. به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، به نظر می رسد طلا در یک الگوی ثابت قرار گرفته زیرا سرمایه گذاران منتظر نتیجه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا هستند. انتظار می رود روند سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا تغییر نکند. فعالان بازار منتظر کنفرانس مطبوعاتی جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا هستند که بعد از این نشست برگزار می شود. هالی گفت: اگر پاول همچنان موضع سیاست پولی فوق تسهیلی خود را حفظ کند و تمایلی به تحکیم آن نشان ندهد، از صعود قیمت طلا تا سطح ۱۸۸۰ دلار حمایت خواهد شد اما اگر وی نسبت به روند احیای اقتصادی ابراز خوش بینی کند، قیمت طلا ممکن است تا سطح ۱۸۰۰ دلار عقب نشینی کند. دلار در معاملات روز جاری ۰.۱ درصد رشد کرد و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی گرانتر ساخت. موضوع دیگری که مورد توجه بازار است، پیشنهاد بسته کمک کرونایی ۱.۹ تریلیون دلاری جو بایدن، رییس جمهور آمریکاست که تحلیلگران انتظار دارند میزان آن در هنگام تصویب در سنا کاهش پیدا کند. بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که از قیمتها پشتیبانی می کند، نگرانیها نسبت به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در سطح جهانی است که از مرز ۱۰۰ میلیون نفر عبور کرده و کشورها همچنان در تلاش برای مبارزه با انواع جدید ویروس کرونا و کمبودهای واکسن هستند. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد کاهش، به ۲۵ دلار و ۳۱ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۸ درصد کاهش، ۱۰۸۹ دلار و ۱۹ سنت معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ثابت بود و در ۲۳۲۳ دلار و ۹۸ سنت ایستاد.

ارزهای دیجیتالی ریزش کردند

ارزش بیتکوین و اتریوم با ریزش سنگینی مواجه شد. پس از رکوردشکنی اخیر اتریوم و بیتکوین این دو ارز نتوانستند قله جدید را حفظ کنند و دچار ریزش نسبتا سنگینی شدند.  رئیس بانک مرکزی انگلیس هشدار داد با توسعه تکنولژی امکان دارد بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتالی موجود در بازار با نسل دیگری از ارزها جایگزین شوند. اندرو بیلی که به صورت ویدئو کنفرانس در نشست مجمع جهانی اقتصاد سخن می گفت با استقبال از توسعه فناوری های مالی افزود: روش های نوین پرداخت دیجیتالی در دنیای مالی ماندگار خواهند شد اما احتمالا ارزهای دیجیتالی به شکل فعلی تا ابد ثابت نخواهند بود و این احتمال وجود دارد که ارزهایی با تکنولوژی بهتر، ثبات بیشتر و طراحی بهتر جایگزین شکل فعلی ارزهای دیجیتالی نظیر بیتکوین شوند. موسسه بلک راک که بزرگ ترین موسسه مدیریت دارایی جهان به شمار می رود از آغاز معامله اوراق مشتقه مبتنی بر بیتکوین در دو زیرمجموعه خود خبر داده است. هنوز هیچ بازارگردان آمریکایی دارای منابع بیت کوین جدا نیست اما در بسیاری از آن ها به مدیران سبد دارایی این اجازه داده شده است تا بخشی از پرتفوی خود را به شکل بیتکوین یا ارزهای دیجیتالی دیگر نگهداری کنند.   از سوی دیگر یک شرکت مدیریت دارایی در آمریکا از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا درخواست کرده است با ایجاد صندوق های ETF مبتنی بر بیتکوین موافقت کند. انتظار می رود در صورت اجرایی شدن این مساله سرمایه های جدیدی روانه بازار ارزهای دیجیتالی شود.  صدای انتقادات نسبت به نظارت کم بر بیتکوین و بازار ارزهای دیجیتالی بیش از پیش بلند شده است. پس از آنکه کریستین لاگارد- رییس بانک مرکزی اروپا بیتکوین را ابزاری برای پولشویی و انجام اعمال مجرمانه خواند، ژانت یلن- گزینه تصدی وزارت خزانه داری آمریکا نیز خواهان نظارت بر بازار رمزارزها با هدف جلوگیری از جرایمی نظیر پولشویی شده است. در حال حاضر ۶۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیتکوین و ۱۳ درصد در اختیار اتریوم است.  بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله گران بر بستر بلاک چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

نفت به دور صعودی برگشت

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر آماری که کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا و چین را نشان داد، افزایش یافت. بهای معاملات نفت برنت با ۱۹ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، به ۵۶ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۰ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، به ۵۲ دلار و ۸۱ سنت در هر بشکه رسید. به گفته واندا هاری، تحلیلگر بازار نفت در شرکت واندا اینسایت، وست تگزاس اینترمدیت پس از کاهش بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا که از سوی موسسه امریکن پترولیوم گزارش شد، اندکی بالا رفت. موسسه امریکن پترولیوم گزارش کرد ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۲ ژانویه ۵.۳ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز رشد این ذخایر به میزان ۴۳۰ هزار بشکه را پیش بینی کرده بودند. اما گزارش این موسسه نشان داد ذخایر بنزین ۳.۱ میلیون بشکه رشد کرده است که بیش از حد انتظار بود. همچنین ذخایر سوختهایی نظیر دیزل و نفت کوره ۱.۴ میلیون بشکه رشد کرد در حالی که تحیلگران کاهش ذخایر به میزان ۳۶۱ هزار بشکه را پیش بینی کرده بودند. تولید پالایشگاهی هم ۷۶ هزار بشکه در روز کاهش داشت. به گفته تحلیلگران، پس از این که قیمتهای نفت در ابتدای سال به اوج ۱۱ ماه اخیر صعود کردند به نظر می رسد نیروی صعودی بازار ته کشیده و قیمتها در هفته های اخیر در بازه محدودی قرار گرفته اند. تحلیلگران موسسه ING Economics در یادداشتی عنوان کردند فعالان بازار فعلا در وضعیت انتظار و مشاهده بسر می برند و می خواهند ببینند وضعیت قرنطینه ها در هفته های آینده به چه صورت پیش می رود و کشورها در توزیع واکسن کووید ۱۹ چه میزان موفقیتی خواهند داشت. با این حال اکنون که به نظر می رسد آمار ابتلا به کووید ۱۹ در چین کاهش پیدا کرده، قیمتها از نگرانیهای کمتر نسبت به کاهش چشمگیر سفر در تعطیلات سال نوی چینی پشتیبانی شده است. آمار رسمی نشان داد روز چهارشنبه ۷۵ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ وجود داشته که پایینترین نرخ روزانه از ۱۱ ژانویه بوده است. معمولا صدها میلیون چینی در طول تعطیلات سال نو که از ۱۱ فوریه شروع می شود، به سفر می روند. دولت از مردم خواسته است برای کمک به مقابله با شیوع ویروس کرونا سفر نروند. بر اساس گزارش رویترز، گروه تحقیقاتی ANZ Research با اشاره به آمار وزارت حمل و نقل چین، برآورد کرد که شمار سفرهای شخصی ۴۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

سودان در آستانه لغو تحریم قرار گرفت

تحلیلگران معتقدند با لغو قانون تحریم رژیم صهیونیستی در سودان، توافق عادی‌سازی روابط میان دو طرف تقویت می‌شود. معز حضرة، از رهبران ائتلاف حاکم گروه‌های آزادی و تغییر به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: قانون تحریم اسرائیل تنها در سودان تدوین نشده بلکه این قانون در تمام کشورهای عربی بوده است. اگر سودان بخواهد روابطی با اسرائیل داشته باشد باید اصلاحاتی در این قانون انجام دهد. وی گفت: در حال حاضر با توجه به اقدامات عملی که دولت انتقالی اتخاذ کرده به ویژه دیدارهای عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان با مسئولان اسرائیلی اهمیت خود را از دست داده است. واقعیت کنونی درباره عادی‌سازی و توافق‌هایی که امضا شده و دیدارهایی که صورت گرفته، صحبت می‌کند. حضرة گفت: این اقدامات در انتظار تشکیل پارلمان سودان است که براساس سند قانون اساسی قوانین را لغو یا اصلاح می‌کند. اما اگر دولت بخواهد سریع‌تر قانون را لغو کند باید به شورای حاکمیتی و کابینه رجوع کند چراکه درحال حاضر جایگزین شورای قانونگذاری انتقالی هستند. وی گفت: قانون تحریم اسرائیل از قوانین فراموش شده در سودان است و عملا وجود ندارد. گروه‌های سیاسی دیگر در سودان معتقدند که مسئله عادی‌سازی روابط با اسرائیل مسئله‌ای است که دولت کنونی نباید وارد آن شود چراکه دولت انتقالی است. محمود الجمل، سخنگوی جبهه ملی تغییر در سودان نیز گفت: صدور قانون جدید برای لغو قانون تحریم اسرائیل باید از طریق پارلمانی که نماینده واقعی مردم باشد صورت گیرد برای همین دولت حق اتخاذ چنین تصمیماتی را ندارد. تسریع در روند عادی‌سازی با کنار گذاشتن چارچوب‌های طبیعی برای اتخاذ چنین تصمیمات سرنوشت‌سازی چه فایده‌ای دارد؟از سوی دیگر، عبدالجلیل عجبین، استاد حقوق دانشگاه خارطوم گفت: پایبندی سودان به منشور اتحادیه عرب و حمایت از اصول جهان عربی چه مسئله هویت و چه مسئله فلسطین و اسلام و ارزش‌های جوامع و توافق‌ها و پروتکل‌های اقتصادی باعث نشده مشکلات اقتصادی که آن را وارد باتلاقی از دودستگی کرده، حل شود. جامعه سودان شامل میلیون‌ها مسلمان، مسیحی و یهودی است. قانون تحریم رژیم صهیونیستی در سودان که سال ۱۹۵۸ صادر شده، هرگونه تجارت، سفر یا تماس یا امضای قرارداد بین سودان و این رژیم و هرگونه تعامل با شرکت‌های سودانی یا خارجی که در اراضی اشغالی فعالیت می‌کنند و ورود کالاهای ساخت اسرائیل را منع می‌کند. دوشنبه یک هیئت اسرائیلی با ریاست الی کوهن، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی به خارطوم سفر و با مسئولان سودانی دیدار کرد.

تورم از ۳۲ درصد گذشت

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به دی ۱۳۹۹ برای خانوارهای کشور به ۳۲.۲ درصد رسید.بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان (۳۶.۵ درصد) و کمترین آن مربوط به استان مرکزی (۲۸.۸ درصد) استبر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در دی ۱۳۹۹ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۲۸۵.۷ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان زنجان با ۳.۳ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های مازندران و قم با ۰.۷ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ۴۶.۲ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کردستان (۵۵.۸ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (۴۱.۵ درصد) است. مرکز آمار ایران اعلام کرد: در دی ماه ۱۳۹۹ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۲۸۲.۹ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان زنجان با ۳.۳ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های گلستان، قم و مازندران با ۰.۷ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ۴۵.۵ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان کردستان (۵۵.۴ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (۴۱.۵ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه ۱۳۹۹ برای خانوارهای شهری به عدد ۳۲.۲ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان (۳۶.۲ درصد) و کمترین آن مربوط به استان‌های آذربایجان غربی و مرکزی (۲۸.۶ درصد) است.

بورس ارتفاع ۱.۲ میلیون را از دست داد

 در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تا به این لحظه تعداد یک میلیارد و ۷۷۵میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش ۲هزار و ۱۱۰میلیارد تومان در ۲۰۸هزار نوبت دادوستد شده و شاخص بورس با افت بیش از ۱۸هزار واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۱۹۶هزار واحد قرار گرفته است. بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام نیز تا کنون به نام نمادهای ملی صنایع مس ایران، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و سرمایه‌گذاری تلامین اجتماعی شده است. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم تا کنون روز منفی را پشت سر گذاشته‌اند، به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) ۴۷۸۲واحد، کل (هموزن) ۲۵۱۸واحد، قیمت (هموزن) ۱۶۴۷واحد، آزاد شناور ۲۳۶۹۹واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به‌ترتیب ۱۴۵۱۹ و ۳۳۱۸۶ واحد افت کرده‌اند. در بازارهای فرابورس ایران هم تا به این لحظه با معامله ۳۳۱میلیون ورقه به‌ارزش ۵۸۰میلیارد تومان در ۸۷هزار نوبت، آیفکس ۱۴۹واحد افت کرده و در ارتفاع ۱۷هزار و ۷۵۰واحد قرار گرفته است. شایان ذکر است رئیس جدید سازمان بورس در حالی صبح امروز جلسه هماهنگی با حقوقی‌ها را در نخستین دستور کار خود قرار داده است که پیش‌تر اعلام کرد بود رفتارهای هیجانی برخی سهامداران خرد تعادل بازار را به هم می‌زند و باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول پیش بینی اقتصادی را ترقی داد

صندوق بین‌المللی پول در روز سه‌شنبه پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهان در ۲۰۲۱ را افزایش داد و اعلام کرد شدت رکود اقتصادی ایجاد شده در ۲۰۲۰ که بزرگترین رکود اقتصادی در زمان صلح از زمان رکود بزرگ بود، یک درصد کمتر از حد انتظار بوده است. این صندوق بین المللی اعلام کرد آغاز واکسیناسیون در برخی کشورها امید به پایان همه‌گیری ویروس کرونا را افزایش داده است. این ویروس تا حالا حدود ۱۰۰ میلیون نفر را مبتلا کرده و جان بیش از ۲.۱ میلیون نفر را در سراسر جهان گرفته است. صندوق  بین‌المللی پول در عین حال هشدار داد اقتصاد جهان همچنان با یک بی‌ثباتی استثنایی مواجه بوده و موج جدید همه‌گیری کرونا و جهش این ویروس خطراتی به وجود آورده است. فعالیت‌های اقتصادی در جهان همچنان پایین‌تر از سطح قبل از هم بحران کرونا است.  گیتا گوپینات، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول گفت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قول داده از تامین مالی کواکس (اتحادیه جهانی تامین واکسن) متعلق به سازمان بهداشت جهانی حمایت کند تا همه‌گیری این ویروس کنترل شده و از توزیع برابر واکسن اطمینان حاصل شود. گوپینات در یک کنفرانس خبری گفت:«هنوز بی‌ثباتی‌های بسیاری وجود دارد. ما می‌دانیم این بحران بهداشتی تا وقتی در همه نقاط دنیا پایان یابد، تمام نخواهد شد».وی گفت اگر بحران کرونا به سرعت مهار شود، اقتصاد جهان ۹ تریلیون دلار بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۵ به دست می‌آورد. بنابراین به نفع کشورهای پیشرفته است که به بهبود کشورهای فقیرتر هم کمک کنند. صندوق بین‌المللی پول تخمین می زند حدود ۹۰ میلیون نفر طی سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به زیر خط فقر سقوط کرده باشند  و همه‌گیری ویروس کرونا ۲۲ تریلیون دلار را تا ۲۰۲۵ از تولید جهان کم کند. روند کاهش فقر طی دو دهه گذشته هم متوقف شده است. صندوق المللی پول: اقتصاد چین امسال ۷.۹ درصد رشد می‌کندگوپینات با اشاره به اینکه روند رشد کشورهای پیشرفته بسیار سریع‌تر است، از این کشورها خواست کمک به کشورهای فقیرتر را با وام‌های کم بهره و بخشیدن بدهی‌ها ادامه دهند. صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین دورنمای اقتصاد جهان پیش‌بینی کرد رکود اقتصادی در ۲۰۲۰ برابر با ۳.۵ درصد بوده است. این رقم ۹.۹ درصد کمتر از ۴.۴ درصد پیش بینی قبلی آن در ماه اکتبر است.  این صندوق رشد اقتصاد جهان در ۲۰۲۱ را ۵.۵ درصد پیش‌بینی می‌کند که ۰.۳ درصد بالاتر از پیش بینی آن در ماه اکتبر است.  این صندوق رشد اقتصاد آمریکا، بزرگترین اقتصاد جهان در ۲۰۲۱ را برابر با ۵.۱ درصد یعنی ۲ درصد بیشتر از پیش بینی قبلی می‌داند. انتظار می رود اقتصاد چین ۸.۱ درصد در ۲۰۲۱ و ۵.۶ درصد در ۲۰۲۲ رشد کند. این ارقام در ماه اکتبر برابر با ۸.۲ و ۵.۸ درصد بودند. این در حالی است که اقتصاد هند در ۲۰۲۱ احتمالاً ۱۱.۵ درصد رشد خواهد کرد یعنی ۲.۷ درصد بیشتر از پیش بینی قبلی.

مسکن نیش‌ترمز زد

روند ریزش قیمت مسکن طبق آمار بانک مرکزی، با یک نیش‌ترمز متوقف شد. با استناد به گزارش رسمی بانک مرکزی درباره تحولات بازار معاملات مسکن در شهر تهران در دی ماه، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در این ماه در حالی به ۲۷ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان رسید که این میزان در مقایسه با ماه قبل با رشد ۸/ ۱ درصدی همراه شد. رشد ۸/ ۱ درصدی میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در حالی در دی ماه در آمارهای رسمی ثبت شده است که در آذرماه بنا بر اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت مسکن تهران حدود یک درصد کاهش یافته بود.

مجلس به مساله بلیت هواپیما ورود کرد

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در حال حاضر قیمت بلیت هواپیما شناورسازی نشده بلکه رهاسازی شده است تاکید کرد: در شرایط شیوع ویروس کرونا شرکت‌های هواپیمایی در تمامی کشورها به دلیل محدودیت‌های تردد، برای مسافران آپشن‌‎هایی در نظر گرفته یا قیمت‌ها را کاهش دادند، این در حالی است که در ایران شاهد افزایش قیمت بلیت هواپیما هستیم. صنعت هوایی با توجه به افزایش نرخ ارز و عدم حمایت دولت دچار مشکلات عدیده ای است، اما نباید با گرانی بلیت ها کوتاه‌ترین مسیر را برای بهبود وضعیت و یا رفع مشکلات صنعت هوایی کشور انتخاب کنیم، چرا که این کار موجب کاهش سفر با هواپیما شده و ضربه اصلی مجدداً به شرکت‌ها وارد می‌شود. مجتبی یوسفی  افزایش قیمت بلیت هواپیما را ناشی از سوءمدیریت وزارت راه و شهرسازی و سازمان هوایی کشور در حوزه نظارت دانست و تاکید کرد: روزهای اخیر در حالی با افزایش قیمت‌ بلیت هواپیما مواجه می‌شویم که در فصل پیک سفر نیستیم، اگر در این دوره زمانی نتوانیم قیمت‌ها را کنترل و نظارت کنیم در روزهای پیک سفر نمی‌توانیم مدیریت کنیم. شناورسازی قیمت بلیت هواپیما را آقای آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی راه اندازی کرد، این امر در حالی رخ داد که ما در ایران با محدودیت تعداد ناوگان هوایی کشور مواجه هستیم. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما نیز معتقدیم باید صنعت هوایی کشور سرپا بماند اما سوء مدیریت بخش دولتی نباید از جیب مردم جبران شود. بنابراین موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما را جدی در کمیسیون عمران مجلس پیگیری کرده و از وزیر راه و شهرسازی سوال خواهیم کرد. /خانه ملت

چین اولین مقصد سرمایه‌گذاران خارجی در جهان شد

گزارش جدید کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که چین در سال گذشته از آمریکا پیشی گرفته و اولین دریافت‌کننده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان شده است. طبق گزارش سازمان ملل چین در سال گذشته ۱۶۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را به خود جذب کرده، در حالی که آمریکا ۱۳۴ میلیارد دلار سرمایه خارجی به کشور خود وارد کرده است، در حالی که در سال ۲۰۱۹ آمریکا ۲۵۱ میلیارد دلار و چین ۱۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی به خود جلب کرده بودند. در کل در این گزارش اشاره شد که بحران کرونا سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را در کل جهان کاهش داده است، چون پاندمی کرونا اقتصاد کشورهای بزرگ و کوچک را به مرز تعطیلی کامل رسانده بود. در سال ۲۰۲۰ کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان ۴۲ درصد سقوط کرد و به ۸۵۹ میلیارد دلار رسید. این رقم حتی از پایین‌ترین سطح مربوط به بحران مالی ۲۰۰۹ هم ۳۰ درصد پایین‌تر است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای در حال توسعه ۱۲ درصد سقوط کرد، اما در مورد چین که آن هم در لیست این کشورهاست، باید گفت که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور در واقع ۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده است.

هند سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان را از آن خود کرد

طبق گزارش جدید شرکت داده و تحلیل گلوبال‌دیتا، امسال هند می‌تواند جایگاه پرسرعت ترین رشد اقتصاد دنیا را پس از دو سال از همسایه خود، چین پس بگیرد. طبق گزارش جدید شرکت داده و تحلیل گلوبال‌دیتا، امسال هند می‌تواند جایگاه پرسرعت ترین رشد اقتصاد دنیا را پس از دو سال از همسایه خود، چین پس بگیرد. این شرکت مشاور لندنی پیش‌بینی کرد اقتصاد هند امسال از رکود تکنیکال کنونی خود ریکاوری تندی داشته باشد و ۹.۷ درصد رشد کند که این بیشتر از رشد اقتصادی هر کشور دیگر در جهان خواهد بود. طبق پیش‌بینی این شرکت مشاور اقتصاد چین امسال ۸.۶ درصد رشد خواهد کرد. گزارشات حاکی از آن است که رشد اقتصادی هند با حجم بالای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و همچنین بسته مالی تشویقی ۲۶۶ میلیارد دلاری دولت تقویت خواهد شد. همچنین تقاضای مصرف داخلی با آغاز فصل فستیوال‌های هند دوباره احیا خواهد شد. از سوی دیگر واکسیناسیون سراسری که در ابتدای این ماه آغاز شده است، در این افزایش رشد اقتصادی هند نقش پررنگی خواهد داشت.

تورم کانادا نزدیک صفر شد

نرخ تورم کانادا در ادامه روند نزولی خود به ۰.۷ درصد رسید. متوسط نرخ تورم کانادا در ۱۲ ماه منتهی به دسامبر با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۰.۷ درصد رسید که این نرخ تورم، ۰.۱ درصد کم تر از نرخ قبلی برآورد شده توسط کارشناسان و پاییین ترین تورم ثبت شده در این کشور طی سه ماه اخیر محسوب می شود.  در بین بخش‌های مختلف،  بیشترین تورم مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی با ۱.۱ درصد بوده است.  تورم آب و برق نیز ۱.۰ درصد و مراقبت های درمانی با ۰.۹  درصد اندازه گرفته شده است.  از سوی دیگر کمترین تورم مربوط به بخش حمل و نقل با منفی ۱۴.۵ درصد و فرهنگ و آموزش با منفی ۱.۶ درصد بوده است.   بانک مرکزی کانادا تا پیش از بحران کرونا بر خلاف همتای آمریکایی خود تاکنون توانسته بود نرخ تورم را در محدوده دو درصدی باقی نگه دارد و این مساله به ثبات نرخ بهره نیز کمک کرده بود. با این حال این بانک اعلام کرده است که تحت تاثیر شیوع کرونا و سقوط قیمت نفت، نرخ تورم این کشور احتمالا در محدوده صفر درصدی نوسان پیدا خواهد کرد و انتظار می رود که دست کم در طول سه ماهه نخست سال شاهد تداوم این وضعیت باشیم.  پس از مدت ها تعطیلی گسترده کسب و کارها، بخش های مختلف اقتصادی کانادا به تدریج در حال بازگشایی هستند و روند بازگشت کارکنان به کارهای خود آغاز شده است. انتظار می رود به زودی مخارج مصرف کنندگان افزایش پیدا کند هر چند تا بازگشت مخارج به سطوح پیش از کرونا مدت ها زمان لازم است.  طبق اعلام مرکز آمار کانادا، تورم ماهانه در ماه دسامبر با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۰.۳ درصد رسیده است. هسته تورمی نیز که تغییرات قیمتی انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای آن ها در نظر نمی گیرد تا پایان این ماه با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به ماه قبل خود به ۱.۰ درصد رسیده است. در بازه زمانی ۱۹۱۵ تا ۲۰۲۰، بالاترین تورم ماهانه ثبت شده در کانادا ۲۱.۶ درصد و کمترین تورم ثبت شده نیز منفی ۱۷.۸ درصد بوده است.

صادرات اوراسیایی ایران به اوج رسید

مسعود خوانساری در مراسم افتتاحیه همایش «روابط ایران و اوراسیا» با بیان اینکه پیشرفت علم و تکنولوژی در سال‌های اخیر قابل مقایسه با قرن گذشته نیست، گفت: این رشد روزافزون پیشرفت علم به تجارت در دنیا دامن زده و سبب افزایش درآمد و رفاه مردم شده است. همچنین این رشد علم و تکنولوژی کشورهای دنیا را به هم وابسته کرده است. وی ادامه داد: اتحادیه اروپا قدیمی‌ترین اتحادیه در دنیاست و سبب شد که کشورهایی که قرن‌ها با هم مشکل داشتند و در جنگ بودند، به صلح برسند و اقتصاد آنها رشد داده شود حتی انگلیس که می‌خواهد از این اتحادیه جدا شود، به دلیل درهم‌تنیدگی اقتصاد آن، امکان جدا شدن ندارد. همچنین چالش چین و آمریکا نیز به دلیل این درهم‌تنیدگی اقتصادی نتوانست رشد یابد و چاره‌ای جز مذاکرات دیپلماتیک برای حل چالش خود نداشته است؛ همه اینها نشان می‌دهد که روابط اقتصادی امکان جنگ میان کشورها را کاهش داده و صلح و امنیت را افزایش می‌دهد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن کشاورزی تهران افزود: در یک اقتصاد رقابتی است که کشورها رشد و تعالی می‌یابند. اتحادیه اوراسیا می‌تواند چنین کارکردی داشته باشد. در شرق آسیا اتحادیه‌ای ایجاد شد که هم توانست مسائل امنیتی و هم چالش‌های اقتصادی را رفع کند. وی یادآور شد: در حال حاضر ایران با اتحادیه اوراسیا ۳۶۶ میلیون دلار حجم واردات و ۵۹۴ میلیون دلار صادرات دارد. به گفته خوانساری، بحث اساسی در روابط ایران و اوراسیا، حمل و نقل است که در این اتحادیه می‌توانیم با توجه به داشتن ناوگان مناسب جاده‌ای، حمل و نقل زمینی میان کشورها را افزایش دهیم. وی بحث تعرفه تجارت میان دو مجموعه را یادآور شد و ادامه داد: اگر بتوانیم تعرفه‌ها را به صفر یا حداقل کاهش دهیم، به رشد کشاورزی کشورهای عضو کمک کرده‌ایم. خوانساری، موضوع تبادل تکنولوژی میان ایران و اتحادیه اوراسیا را عنوان و اظهار کرد: همچنین در حوزه آموزش نیز توانایی افزایش ارتباطات و تبادلات را داریم بخصوص که سال‌هاست با کشورهای این اتحادیه همسایه و هم‌زبان هستیم و روابط میان جمعیتی وجود داشته است. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران به بحث ارز واحد میان کشورهای عضو اتحادیه اشاره کرد و گفت: استفاده از یک پیمان ارزی به جای دلار می‌تواند از انحصار دلار و مرجع بودن آن بکاهد که به نفع همه کشورهای عضو این اتحادیه خواهد بود. وی درباره رویکرد «یک راه یک کمربند» که می‌تواند به مدل موفق بین کشورها برای توسعه صلح منطقه‌ای باشد، اشاره کرد و گفت: امیدواریم کشورهایی که در این اتحادیه عضو هستند و ما با آنها همسایه هستیم، روابط بیشتری داشته باشیم و بتوانیم از مزیت‌های یکدیگر استفاده کنیم.

خسارت کرونا بر اقتصاد جهان برآورد شد

صندوق بین المللی پول از خسارت ۲۲ تریلیون دلاری کرونا بر اقتصاد جهان خبر داد.صندوق بین المللی پول اعلام کرد به دلیل بحران و همه گیری کرونا انتظار می‌رود در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵، ۲۲ تریلیون دلار از تولید ناخالص داخلی جهانی از دست برود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha