جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فرار بزرگ

"فرار بزرگ"، سریالی طنزآمیز در خصوص تحولات انقلاب و هجو سال های آخر دوران حاکمیت پهلوی در ایران است که البته به گفته سازندگانش در شرایط نسبتاً سختی تولید و پخش شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه بی شک یکی از نشانه هایی که هر ساله به خصوص در ایام الله دهه مبارک فجر و البته گاه در طول سال، یادآور روزهای خاطره انگیز انقلاب اسلامی و ماجراهای پیش و پس از پیروزی الهی ملت ایران در ۲۲ بهمن سال ۵۷ است، سریال هایی است که با موضوع انقلاب اسلامی ساخته شده و یا در آن ها به نحوی مشخص به مساله انقلاب پرداخته می شود.

در این روزهای خاطره انگیز، مناسب دیدیم نگاهی گذرا و اجمالی داشته باشیم به مهم ترین و به یادماندنی ترین این سریال ها که البته برخی از آن ها بارها بازپخش شده اند و انصافاً همچنان تماشایی و جذاب هستند.

"فرار بزرگ" سال ۸۳ به کارگردانی "محمدحسین لطیفی" چهره نام آشنای سینما و تلویزیون ایران ساخته شد و پاییز و زمستان سال ۸۴ از شبکه اول سیما به روی آنتن رفت.

سیدکمال طباطبایی، تهیه کننده و سیامک صفری نویسنده این سریال است که البته بهمن ماه سال ۹۱ و به مناسبت ایام دهه فجر از شبکه تماشا بازپخش شد.

این سریال در واقع روایتی طنزآمیز از سال‌های پایانی رژیم پهلوی به خصوص شکنجه ها و سرکوب انقلابیون از سوی ساواک است، ضمن آن که اشاره ای جالب به فرار خفت بار شاه از ایران در دی ماه سال ۵۷ نیز دارد.

سعید امیرسلیمانی، انوشیروان ارجمند، برزو ارجمند، پرستو گلستانی، پوریا پورسرخ، رضا سعیدی، سید جواد رضویان، سروش خلیلی، سیامک اطلسی، شهرام قائدی، شهره لرستانی و ... از جمله بازیگران مطرح این سریال خاطره انگیز هستند.

محمدحسین لطیفی کارگردان این سریال طی سخنانی در نشست خبری با اشاره به سختی ها و دشواری های تولید این اثر تلویزیونی گفت: تصویربرداری این سریال، کمتر از سه ماه به طول انجامید و در آن زمان در شرایطی قرار داشتیم که متن ما به دلیل اعمال سلیقه‌ها و نظرات مختلف، کاملاً آماده نبود. هر چند معتقدم زمان کوتاه برای ساخت، دلیل قابل قبولی برای توجیه هیچ کارگردانی نیست!

لطیفی همچنین از بحث سرگرمی به عنوان مهمترین هدف از ساخت این سریال یاد کرد و افزود: بیننده باید در ابتدا با کار ارتباط برقرار کند، بالطبع روی این بخش تلاش بسیاری کردیم تا بتوانیم بیننده را با خودمان همراه کنیم و تا آن جا که ممکن است در زمان کوتاه، صحنه‌هایی گرم را به تصویر بکشیم.

وی با اشاره به حضور ۳۰ بازیگر در سریال «فرار بزرگ»، خاطرنشان کرد: سازندگان می‌دانند که چقدر هماهنگ کردن ۳۰ بازیگر و متصل کردن شش، هفت مجموعه به هم، با یک هدف چقدر سخت و دشوار است.

سیدکمال طباطبایی، تهیه کننده سریال نیز در آن نشست بیان داشت: قصه‌هایی که به حوادث انقلاب اسلامی می‌پردازند، خطرناک هستند و کار روی لبه تیغ است. این طور نبوده که کاری اجتماعی با قصه‌ای ساده ساخته شود و طی تولید دست فیلمساز کاملاً باز باشد.

وی همچنین افزود: دست نویسنده و کارگردان در ساخت سریال بسته بود و در شرایطی سخت با استرس کار کردند، چرا که ساخت این گونه آثار مستلزم عبور از فیلترهای گوناگونی است.

سیامک صفری، نویسنده سریال نیز با تاکید بر وجه سرگرم کننده "فرار بزرگ" گفت: برای رسیدن به این ویژگی، تلاش کردیم قصه‌ای جذاب پیدا کنیم. برای این موضوع دو گزینه داشتیم، نخست این که اساس را بر موقعیت‌هایی بگذاریم و دوم این که از قصه تک‌تک شخصیت‌ها، قصه بزرگ کلی ما شکل بگیرد. در نتیجه دیالوگ با موقعیت و شخصیت‌سازی در سریال همراه شد.

وی با بیان این که در تلویزیون، دیالوگ برای ایجاد ارتباط با مخاطب اهمیت دارد، گفت: نویسنده سریال‌های تلویزیونی ناچار است توضیح بدهد و تکرار کند تا بتواند ارتباطش را با مخاطب حفظ کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha