پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر طبسی

حوزه/ حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از جمله کسانی است که افزون بر نقل حدیث غدیرخم، روایات مربوط به جانشینی و ولایت دوازده امام معصوم(ع) را از رسول خدا(ص) نیز نقل نموده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمّد جعفر طبسی در یادداشتی درباره حضرت فاطمه زهرا (س) آورده است:

    

یکی از احادیث صحیح و متواتر میان شیعه و سنّی، حدیث ائمه اثناعشر (امامان دوازده گانه(ع)) است.

این حدیث را صحیح بخاری (ج۹، ص۸۱) و صحیح مسلم (ج۶، ص۳) به تعابیر مختلف از رسول خدا (ص) نقل کرده اند. مانند روایت جابربن سمُرة صحابی، از پیامبر(ص) : «یَکُونُ  بَعْدِی اثْنَا عَشَرَ أَمِیرا/ پس از من دوازده فرمانروا خواهند بود» و «لَا یَزَالُ  اَلْإِسْلاَمُ  عَزِیزاً إِلَی اثْنَیْ  عَشَرَ خَلِیفَة/ پیوسته دین اسلام با وجود دوازده جانشین شکست ناپذیر خواهد بود».

حضرت فاطمه(س) که در صدر بانوان صحابی پیامبر(ص) از نظر دانش و پاکی قرار دارد و نخستین شهیده مدافع حریم امامت و ولایت است، از جمله کسانی است که افزون بر نقل حدیث غدیرخم (من کنت مولاه فعلی مولاه؛ من کنت ولیه فعلی ولیه. اسنی المطالب، جزری شافعی، ص۵۰؛ تاریخ مدینه دمشق، ج۴۲، ص۱۸۷)، روایات مربوط به جانشینی و ولایت دوازده امام معصوم(ع) را از رسول خدا(ص) نیز نقل نموده است.

    

مرحوم خزاز رازی قمی(م قرن چهارم) در کتاب ارزشمندش کفایة الاثر بابی را با عنوان «ما جاء عن فاطمة(س) عن النبی(ص) فی النصوص علی الائمة الاثنی عشر(ع) / روایاتی که از طریق فاطمه(س) از پیامبر(ص) در تصریح بر امامان دوازده گانه رسیده» گشوده و ۷ حدیث را از ایشان(س) گزارش کرده است.

این روایات، نقش ارزنده و فعّال صدّیقه  شهیده فاطمه  زهرا(س) را در روشنگری و آگاهی بخشی به مردم زمان خود در مورد موضوع بسیار مهمّ سرنوشت امّت اسلامی پس از رحلت پیامبر(ص)، یعنی مسأله جانشینی آن حضرت(ص)، نشان می دهد.

امامت، خلافت و مرجعیت مطلق دوازده امام  معصوم(ع) تا روز قیامت، مهم ترین موضوعی بود که حضرت فاطمه(س) با استناد به سخن پیامبر(ص)، افکار عمومی جامعه خود را از آن آگاه ساخت. گرچه بنی امیه کوشیدند تا مردم را از سخنان عالمانه و حکیمانه فاطمه  زهرا (س) دور نگاه دارند:

   

۱. از امام زین  العابدین (ع) از حضرت زینب (س) دختر امیرالمؤمنین(ع) از حضرت فاطمه(س) نقل شده که فرمود: «رسول  خدا(ص) هنگام ولادت حسین(ع) بر من وارد شد. فرزندم را در پارچه زردی پیچیده و به آن حضرت(ص) دادم. او(ص) پارچه را کنار گذاشت و حسین(ع) را در پارچه ای سفید پیچید و فرمود: «ای فاطمه! او(ع) را بگیر! همانا که وی(ع) امام، فرزند امام و پدر ۹ امام نیکوکار از صلب اوست. نهمین ایشان(ع) قائم (ع) آنان است.» (کفایة الاثر، یَا فَاطِمَةُ فَإِنَّهُ إِمَامٌ ابْنُ إِمَام‌...)

   

۲. ابوذر (رضی الله عنه) از حضرت فاطمه(س) نقل می کند: از پدرم(ص) درباره آیه «و علی الاعراف رجال ...»(اعراف/۴۶) پرسیدم. فرمود: ایشان امامان پس از من هستند: علی(ع)، دو سبط من (حسن و حسین(ع)) و ۹ نفر از نسل حسین(ع). ایشان(ع) همان رجال اعراف هستند...»(همان، هم الائمّة بعدی...)

    

۳. سهل ساعدی می گوید: «از فاطمه(س) دختر رسول  خدا(ص) درباره امامان(ع) پرسیدم. فرمود: «از رسول  خدا(ص) شنیدم که فرمود: امامان پس از من به تعداد سرپرستان بنی اسرائیل است.»(همان، عدد نقباء بنی اسرائیل)

     

۴. محمودبن لبید می گوید: «به حضرت فاطمه(س) عرض کردم: آیا رسول خدا(ص) پیش از وفاتش بر امامت علی(ع) تصریح نمود؟ فرمود: «شگفتا! آیا روز غدیر خم را فراموش کردید!؟» آن حضرت(س) در ادامه فرمود: «خدا را گواه می گیرم از پدرم(ص) شنیدم که فرمود: علی(ع) بهترین کسی است که او را در میان شما می گذارم. او امام و جانشین پس از من است و نیز دو سبط من (حسن و حسین(ع)) و ۹ نفر از نسل حسین(ع) امامان نیکوکار پس از من هستند...»(همان، واعجباه أنسیتم یوم غدیر خم!؟..)

    

۵. سهل بن سعد انصاری می گوید: «از فاطمه(س) دختر رسول خدا(ص) درباره امامان(ع) پرسیدم. فرمود: «رسول خدا(ص) پیوسته به علی(ع) می فرمود: «یا علی! تو امام و جانشینِ پس از من هستی و تو نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتری. پس از تو فرزندت حسن(ع) نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است. پس از او(ع) فرزندت حسین(ع) نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است. پس از او(ع) فرزندت علی بن الحسین(ع)...سپس فرزندش محمّد(ع)...سپس فرزندش جعفر(ع)...سپس فرزندش موسی(ع)...سپس فرزندش علی(ع)...سپس فرزندش محمّد(ع)...سپس فرزندش علی(ع)...سپس فرزندش حسن(ع)...سپس «قائم مهدی» (ع) ...» (همان، ...کَانَ رَسُولُ اللَّهِ یَقُولُ لِعَلِیٍّ(ع) یَا عَلِیُّ أَنْتَ الْإِمَامُ وَ الْخَلِیفَةُ بَعْدِی...)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha