شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمد علی خادمی کوشا

حوزه/ نشست دیدار با اصحاب قلم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی با بررسی قراردادهای الکترونیکی از دیدگاه فقه و حقوق برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست با اصحاب قلم با حضور حجت الاسلام محمدعلی خادمی کوشا، مدیرگروه دانش‌های وابسته به فقه پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی درباره کتاب «قراردادهای الکترونیکی از دیدگاه فقه و حقوق» به همت حوزه ریاست و روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام خادمی کوشا ضمن بیان تعریف از قراردادهای الکترونیکی اظهار داشت: هر نوع قرارداد با استفاده از تجهیزات رایانه‌ای و وسائل مخابره‌ از راه دور را که در آن نیازی به بهره گیری از اوراق کاغذی نباشد قرارداد الکترونیکی گویند.

وی با بیان این که حجم اینگونه قراردادها پیوسته در حال افزایش است، گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران با توجه به درک مزایای این نوع قراردادها، در تاریخ ۹/۵/۱۳۸۱ مقرره‌ای با عنوانِ «سیاست تجارت الکترونیک» را به تصویب رساند و مجلس شورای اسلامی نیز در تاریخ ۱۷/۱۰/۱۳۸۲ قانون تجارت الکترونیکی را تصویب کرد.

مدیرگروه دانش‌های وابسته به فقه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: اکنون با وجود تصویب قانون، مباحث و مسائل زیادی در این زمینه مطرح است، از جمله اینکه: اساساً معاملات الکترونیکی از نظر فقه اسلامی چه حکمی دارد؟ ادله اثبات معاملات الکترونیکی تا چه حد می تواند برای قضات قابل اعتماد باشد؟ امضای الکترونیکی از منظر فقه و حقوق ایران تا چه اندازه اعتبار دارد؟ خیارات مذکور در قانون مدنی تا چه حد در معاملات الکترونیکی کاربرد دارد؟

وی در خصوص پیشینه مسئله افزود: ‌ظهور اینترنت و تجاری شدن آن در دهه اخیر، شیوه‌های متعارف و کهن تجارت را تا حدود زیادی دگرگون ساخته است و تجارت الکترونیکی به دلیل سرعت، کارایی، کاهش هزینه و بهره‌برداری بهینه از فرصت ها، عرصه جدیدی را در رقابت گشوده است، به گونه‌ای که عدم اتخاذ این شیوه در یک کشور نتیجه‌ای جز انزوای آن کشور در عرصه اقتصاد جهانی در برنخواهد داشت.

حجت الاسلام  خادمی کوشا اظهار داشت: دراواخر دوره مجلس پنجم، بحث تدوین قانونی برای تجارت الکترونیکی و حقوق محیط دیجیتالی مطرح شد و سرانجام با تلاش مجلس ششم در تاریخ ۱۷/۱۰/۱۳۸۲ قانون تجارت الکترونیکی به تصویب رسید؛ اکنون لازم است نقاط قوت و ضعف این قانون توسط فقها و حقوقدانان، واکاوی و تشریح شود تا توفیق حضور جدی در زندگی مردم را پیدا کند و درجه هماهنگی آن با مبانی حقوقی ما روشن شود؛ به دلیل تازگی موضوع، به نظرمی رسد در ایران تاکنون کار فقهی و حقوقی جدی در این زمینه انجام نشده است.

لازم به ذکر است کتاب «قراردادهای الکترونیکی از دیدگاه فقه و حقوق» حجج اسلام رسول مظاهری و محمدعلی خادمی کوشا اثر در پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تألیف شد و توسط نشر این پژوهشگاه منتشر گردیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha