جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / رئیس شورای حوزه علمیه قزوین گفت:  همنشینی با قرآن ما را در مسیر تمدن واقعی قرار می‌دهد،  واگر روح حکمت در کالبد تمدن زندگی مادی دمیده نشود این زندگی یک اسکلت خطرناک است و این اسکلت بوی ظلم و ستم می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی؛ صبح امروز در جمع اساتید وطلاب حوزه علمیه خواهران استان قزوین گفت: رهبر معظم انقلاب گام‌های پنج گانه را در شکل گیری تمدن اسلامی موثر می‌دانند، قیام مردم برای شکل گیری انقلاب اسلامی، ایجاد نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، ایجاد جامعه اسلامی و در نهایت ما باید شاهد تمدن اسلامی باشیم.

 امام‌ جمعه قزوین با بیان اینکه تمدن فقط به معنای میراث تاریخی و باستانی هر کشوری نیست، افزود: اگر حکومت اسلامی فقط نمادهای پیشرفت فیزیکی را در جامعه ای به وجود آورد آیا این جامعه می‌تواند دارای تمدن اسلامی باشد؟ آنچه به دیده دیگران تمدن است اگر ما آن را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‌شویم هیچ‌کدام تمدن انسانی نیست، بلکه تمدن ابزار و مسائل دنیوی است.

 وی با بیان اینکه تمام ابزار دنیایی زینت زمین و تهی از تمدن انسانی است، ادامه داد: خدای متعال تمدن انسانی را در داشتن ایمان می‌داند زیرا خداوند ایمان و تقوا را زینت انسان قرار داده است، اگر ما رنگ فاطمه(س) گرفتیم و شاگرد مکتب امیرمومنین (ع) و ائمه اطهار(ع) شدیم در این صورت ما انسان متمدن هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه سردار سلیمانی معلم تمدن انسانی برای جهانیان شد، اضافه کرد: تمدن با ایمان پایه ریزی می‌شود، ایمانی که پله پله انسان را به مقصد کرامت پیش می‌برد. در حقیقت انسان باید مزه کرامت را بچشد و ما مسئول کرامت بخشی به انسان‌های مستضعف جهان هستیم همان کاری که سردار سلیمانی انجام داد.

 رئیس شورای حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: خدای متعال دنیا را متاع قلیل می‌داند، اما حکمت را جان مایه تمدن انسانی معرفی می‌کند و آن را متاع کثیر می‌شمارد، هرچقدر ما بیشتر شیرینی حکمت را بچشیم همان اندازه به تمدن انسانی نزدیک شده ایم.

 وی با بیان اینکه قرآن معدن حکمت است، تصریح کرد: هر آیه این کتاب عظیم حکمت و کرامت است، چقدر برای کسب حکمت و کرامت تلاش کرده ایم و از قرآن کریم برای دستیابی به این مقصد بهره برده ایم؟ اگر در مسیر قرآن باشیم همه هم و غم ما دنیا نخواهد شد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: امیرمومنان در حکمت ۱۱۱ نهج البلاغه می‌فرمایند، «اگر محبت و ولایت من به کوه‌ها اصابت کند آنها متلاشی خواهد شد»، همچنین در حدیثی درباره حکمت می‌فرمایند، «حکمت کوه‌ها را به لرزه درمی‌آورد.»، دل ما اگر سخت باشد شبیه کوه می‌شود حکمت می‌تواند دل‌ها را به لرزه دربیاورد.

 نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه همنشینی با قرآن ما را در مسیر تمدن واقعی قرار می‌دهد، گفت: اگر روح حکمت در کالبد تمدن زندگی مادی دمیده نشود این زندگی یک اسکلت خطرناک است و این اسکلت بوی ظلم و ستم می‌دهد.

 وی ادامه داد:  پیامبران الهی پایه‌گذار تمدن انسانی هستند و خدای متعال تمدن و حکمت واقعی را در قالب سیره و سنت سفیران خود به مردم نشان می‌دهد، امیرمومنان در نهج البلاغه خود را اینگونه معرفی می‌کنند، از دامنه‌های من سیل‌ها جاری است یعنی ایشان خود را تشبیه به کوهی از حکمت و معرفت و تمدن انسانی می‌داند. یعنی هرجمله ای که از زبان ایشان صادر می‌شود یک چشمه جاری است که زمینه ساز حیات و معرفت و عرفان است.

 امام جمعه قزوین عنوان کرد: تمدن یعنی پیامبر گرامی اسلام، یعنی امیرمومنان، یعنی غدیرخم، پس اگر زندگی انسانی را براساس نهج البلاغه چیدیم و براساس آن زندگی کردیم این نگاه انسان‌ها را به حرکت وامی‌دارد و این نگاه انقلاب ما را جهانی می‌کند.

 وی اظهار کرد: تمدن اسلامی یعنی «الجار ثم الدار»، یعنی اخلاق علوی، بخشش امام حسن مجتبی(ع)، یعنی شهید بابایی که کارمند زیردستش به دنبال منزل بزرگتر بود آدرس منزل خودش را به او داد و خودش به منزل دیگری رفت، تمدن اسلامی یعنی سردار سلیمانی که گذشت و امیدواری به آینده با تکیه به وعده‌های الهی داشت.

 حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: امروز ما به شدت به این موضوع نیازمندیم که حقیقت قرآن را بفهمیم و به دیگران نیز بفهمانیم، هنوز ما در مرحله تشریفاتی قرآن قرار داریم، بلکه باید زلال معرفت قرآن و ائمه را بیاموزیم.

در پایان این مراسم سالن اجتماعات شهید حاج قاسم سلیمانی حوزه علمیه فاطمیه خواهران استان قزوین افتتاح شد.

 انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha