پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام محمد علی رحمتی،‌ امام روستای خاوه

حوزه/  اعتمادسازی به این معنا است که کار ما باید فرهنگی و مردمی باشد،‌ مردمی بودن یعنی اگر من برای مردم کاری انجام می‌دهم نقش مردم چقدر است؟ به زبان ساده من برای مردم کار می‌کنم آیا مردم من را قبول دارند؟ ازاین‌رو ما به سمت استخراج مشکلات و نیازهای مردم حرکت کردیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام محمدعلی رحمتی، امام روستای خاوه قم، در نشست تجربه نگاری بنیاد هدایت که  با حضور مدیر و معاونان  این بنیاد برگزار شد،‌ با اشاره به تجارب خود در زمینه فعالیت‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی گفت: وقتی مبلغی وارد روستا می‌شود باید قبل از شبکه‌سازی و جریان سازی اعتماد آن محله و مردم منطقه را به دست بیاورد.

اعتماد سازی، شبکه سازی، جریان سازی

وی با اشاره به مفهوم اعتمادسازی در ادامه افزود:  اعتمادسازی به این معنا است که کار ما باید فرهنگی و مردم باشد،‌ مردمی بودن یعنی اگر من برای مردم کاری انجام می‌دهم نقش مردم چقدر است؟ به زبان ساده من برای مردم کار می‌کنم آیا مردم من را قبول دارند؟ ازاین‌رو ما به سمت استخراج مشکلات و نیازهای مردم حرکت کردیم.

حجت‌الاسلام رحمتی اظهار داشت: بر همین اساس در مسجد امام حسن(ع) روستای خاوه از ظرفیت جوانان منطقه و محل هیأت اندیشه‌ورز تأسیس کرده و مسائل، مشکلات و نیازهای مادی و معنوی محلات را مطرح،‌ احصاء و بررسی کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات و مسائلی که قبل از ورود بنده به روستا اتفاق افتاده بود با مردم همدردی و هم‌زبانی کردیم، کار را جلو بردیم و در نهایت مردم را با هم همراه کردیم؛ با اعتمادی که به وجود آمد، مردم پای کار آمدند و گفتند حاج‌آقا از خودمان است و شروع به کار فرهنگی کردیم.

امام روستای خاوه قم با اشاره به ضرورت شبکه‌سازی در محله ابراز داشت: برخی فکر می‌کنند ابتدا باید ساختار ایجاد و شبکه‌سازی کرد و بعد عملیات انجام داد، درحالی‌که در ابتدای انقلاب برعکس بود و ابتدا کار را شروع می‌کردند و بعد شهید باقری و شهید همت از دل کار بیرون می‌آمد.

وی ادامه داد: ما ابتدا عملیات کردیم و بعد به مرحله ساختار سازی و شبکه‌سازی رسیدیم، به این صورت که ابتدا استعدادیابی نکردیم، بلکه استعدادها را شکوفا کردیم.

راه‌اندازی کارگاه خیاطی و صندوق خیریه

حجت‌الاسلام رحمتی با اشاره به این‌که ما تهدید کرونا را تبدیل به فرصت کردیم یادآور شد: متوجه شدیم ماسک در جامعه گران است، ازاین‌رو تولیدکننده ماسک شدیم. این اولین عملیات ما در زمان کرونا و کار بسیار سختی بود، چون کار جمعی بود و باید هماهنگی ایجاد می‌شد.

وی ادامه داد: ما با یک چرخ‌خیاطی خانگی شروع کردیم در میانه راه خیاط‌های ما زیاد شدند و بعد به طراح مدل و برش‌کار رسیدیم که یک پای کار جهادی شد، با دست‌خالی ۵ میلیون قرض کردیم و ۲۵هزار ماسک تولید کردیم.

امام روستای خاوه با تأکید بر ضرورت همراهی هیأت امناء مسجد با امام روستا خاطرنشان کرد: از محل فروش این ۲۵ هزار ماسک، صندوق قرض‌الحسنه محل را با هماهنگی صندوق ذخیره علوی تأسیس کردیم، به این صورت که سرمایه را ما آوردیم و بحث ضمانت و اجرائیات به عهده صندوق بود.

وی ادامه داد: عملیات دیگر ما گرفتن آب‌میوه برای بیمارستان بود، متوجه شدیم برای بیمارستان به آب‌میوه نیاز دارند، ما ۴ بیمارستان را ساپورت می‌کردیم و روزی ۱۲۰ لیتر آب سیب می‌گرفتیم، اسم رزمایش ما«به یاد حاج قاسم» بود، حدود ۶۰ میلیون آورده داشتیم و از ظرفیت خیرین استفاده می‌کردیم. آب سیب را به کارخانه می‌رساندیم و کار وکیوم لیوانی با آن‌ها بود، در بین این عملیات ظرفیت‌ها و بانیان زیادی را پیدا کردیم و جوان‌های زیادی به کار گرفته شدند.

راه‌اندازی شبکه قرارگاه مردمی مبلغان

حجت‌الاسلام رحمتی با بیان این‌که عملیات نیروها را تقویت می‌کند، بیان داشت: در محور سلامت و معنویت با توجه به استرس‌ها و چالش‌هایی که برای بیماران و خانواده‌های آنان ایجاد می‌شد، با ارائه بسته‌های طب سنتی و اسلامی به یاری خانواده‌ها رفتیم.

وی ادامه داد: ما از ابتدای کرونا در استان قم شبکه قرارگاه مردمی مبلغان بخش‌های استان قم را راه‌اندازی کردیم، از ظرفیت روحانیان مستقر استفاده کردیم و برای هر بخش دو رابط سازمانی و قرارگاهی مشخص کردیم، این شبکه دسترسی آسان به نیازمندان را فراهم کرد و از سوی دیگر جلوی حرکت‌های فردی و جزیره‌ای گرفته شد و از ظرفیت‌های شهر و روستا به صورت هم‌زمان استفاده شد.

امام روستای خاوه در پایان گفت: ایجاد کمپین به تو از دور سلام، تبلیغ چهره به چهره برای رفع استرس و نا امیدی در روستا،‌ پویش اهدای خون اهدای زندگی و نصب آیه«بسم‌الله الرحمن الرحیم» بخشی از کارهایی بود که طی این مدت عملیاتی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha