جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه و تقدیم نامه رهبر به مسکو

حوزه/ برنامۀ آقای قالیباف در این سفر دیدار با همتایان خود در مجالس دوما و سنای روسیه و وزیر خارجه این کشور و همچنین تقدیم نامه رهبر معظم انقلاب به نماینده رئیس جمهور این کشور بود.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی روز ۱۹ بهمن، تهران را برای اولین سفر خارجی خود در قامت رئیس مجلس به‌مقصد مسکو ترک کرد.

برنامۀ آقای قالیباف در این سفر دیدار با همتایان خود در مجالس دوما و سنای روسیه و وزیر خارجه این کشور و همچنین تقدیم نامه رهبر معظم انقلاب به نماینده رئیس جمهور این کشور بود. فارغ از برخی اشتباهات و بدسلیقگی‌هایی که درباره نوع اطلاع‌رسانی این سفر و دیدار با پوتین انجام شد، سفر قالیباف به‌عنوان رئیس قوه مقننه در شرایط فعلی سفری مهم است.

قالیباف نامه رهبر انقلاب را به مسکو تحویل داد

محتوای نامه امام خامنه‌ای منتشر نشده است.  اما آقای قالیباف پس از دیدار خود با رئیس مجلس روسیه در توییتر نوشت که پیام رهبر انقلاب را به «نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه و رئیس دومای روسیه» تحویل داده و افزود که این پیام «فصل جدیدی در روابط راهبردی ایران و روسیه و نقشه راه نگاه به شرق در دیپلماسی» ایران خواهد بود.

وزارت خارجه ایران: از ابتدا هم قرار نبوده دیداری بین پوتین و قالیباف انجام شود

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در تهران در پاسخ به سوال خبرنگاران «ادعای برخی از نمایندگان مجلس را که لغو دیدار آقای قالیباف و آقای پوتین را ناشی از کم کاری وزارت خارجه ایران دانستند» رد کرد و گفت: در این سفر حداکثر همراهی و همکاری بین ظریف و قالیباف و مجلس و وزارت امور خارجه وجود داشت.

او افزود «حیف» است که این سفر با اهمیت توسط رئیس مجلس که حامل پیام رهبر انقلاب است با «حاشیه» همراه شود و از آنچه که برخوردهای جناحی خواند، انتقاد کرد.

او گفت که از ابتدا هم قرار نبوده است دیداری با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و آقای قالیباف انجام بگیرد و آقای قالیباف از این موضوع مطلع بوده است.

سفر محمدباقر قالیباف نیز بنابر اظهارات آقای ظریف، با اطلاع این وزارتخانه صورت گرفته است و سفر بسیار خوبی برای قالیباف تدارک دیده شده بود.

ظریف سفر قالیباف را تایید کرد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هم در مصاحبهای با تلویزیون ایران گفت که وزارت خارجه از سفر آقای قالیباف به مسکو اطلاع داشته و افزود: البته هم پروتکل‌های کرونایی و هم پروتکل ملاقات روسای مجالس، در واقع امکان ملاقات با آقای پوتین را فراهم نمی‌کرد و این را هم ما از ابتدا به دوستانمان در مجلس گفته بودیم. وزارت خارجه تلاشش را هم کرد، سفیر ما هم تلاشش را کرد.

آقای ظریف به نامه رهبر اشاره‌ای نکرد اما گفت: سفر بسیار خوبی برای آقای دکتر قالیباف به روسیه تدارک دیده شده. ایشان با روسای دو مجلس روسیه با وزیر امور خارجه، با دبیر شورای امنیت ملی گفتگو خواهند کرد.

اهمیت نامه رهبر

لازم به ذکر است آقای قالیباف دیروز، یکشنبه ۱۹ بهمن، پس از ورود به مسکو از «هجمه‌های زیادی» که درباره سفر او به روسیه به راه افتاده انتقاد کرد و گفت که قصد داشته این سفر را به تعویق بیاندازد اما آیت‌الله خامنه‌ای «تاکید» کرده که سفر را به تاخیر نیاندازد.

مهدی محمدی، مشاور آقای قالیباف هم در توییتی نوشته بود که «تاکید بر اینکه پیام باید دقیقا در همین زمان، بدون تاخیر و توسط آقای قالیباف به روس‌ها منتقل شود، در عالی‌ترین سطح انجام شده و همه موضوعات دیگر را به حاشیه تبدیل کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha