جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
میزگرد پژوهشی

حوزه/ معاونت پژوهش مدرسه علمیه صدیقه طاهره(س) انبارالوم میزگرد پژوهشی "کارآمدی فقه حکومتی در تحقق بیانیه گام دوم" را برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، میزگرد پژوهشی با موضوع "کارآمدی فقه حکومتی در تحقق بیانیه گام دوم" با سخنرانی خانم اشرف قانعی زارع، بصورت مجازی با حضور جمعی از طلاب و کارکنان مدرسه علمیه صدیقه طاهره(س) انبارالوم در سامانه سیما برگزار شد.

در این نشست، اشرف قانعی زارع بیان کرد: مقام معظم رهبری بر علم و پژوهش، عدالت و مبارزه با فساد، ترویج اخلاق و معنویت، سبک زندگی اسلامی، دفاع از استقلال و آزادی کشور و ارتقای عزت ملی، تعیین راهبرد در روابط خارجی و مرزبنددی با دشمن تاکید کرده اند.

استاد حوزه خواهران اضافه کرد: فقه حکومتی یعنی مملکت داری که در اندیشه امام خمینی مطرح شد، این فقه از منظر حکومت به سیاست و زندگی اجتماعی توجه دارد که همه مسائل حکومت از قبیل مسائل اقتصادی، فرهنگی و نظامی در آن جای دارد، زیرا همه، از لوازمات زندگی سیاسی انسان است؛ پس فقه حکومتی اعم از همه فقه‌های دیگر است.

قانعی زارع اذعان کرد: انقلاب اسلامی ایران فلسفه عملی فقه حکومتی است، زیرا با مطالعه بیانیه گام دوم که رهبر معظم انقلاب ابتدا موفقیت‌ها و کاستی‌ها را بیان نمودند و بعد برای ادامه انقلاب، دستورالعمل‌هایی از سنخ فقه حکومتی بیان کردند.

وی، موضوع فقه حکومتی را قدرت دانست و افزود: مهم‌ترین ساز و کار تحقق قدرت حکومت است و همه ابعاد زندگی اجتماعی را در بر می‌گیرد .

معاون آموزش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) بندرترکمن در تشریح حکم حکومتی گفت: حکمی است که بر اساس ضرورت‌ها و مصالح جامعه و به صورت موقت و زمان‌مند صادر می شود و تبعیت از آن بر همه واجب است.

وی اضافه کرد: فقه حکومتی فقهی است که نظام توصیف دارد و می تواند نظریه دهد؛ فقه تنها یک علم نظری نیست و فقیه در مقام استنباط، باید دغدغه اجراء داشته باشد.

استاد حوزه خواهران توضیح داد: فقه حکومتی فقهی است که با رویکرد حکومتی به تمام موضوعات و ابواب پرداخته و تأکید این فقه بر روش استنباط احکام است و این رویکرد می تواند مأموریت‌های گام دوم انقلاب را تحقق بخشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha