جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تمدن نوین اسلامی

حوزه/ کارشناس حوزوی و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، محوری ترین نرم افزار عینی در مهندسی تمدن نوین اسلامی را دستیابی به الگو های ایرانی اسلامی پیشرفت در همه عرصه ها و اجرای مهندسی فرهنگی و پیوست فرهنگی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در هرمزگان، خانم طیبی، در کرسی آزاداندیشی و نشست پژوهشی «نظریه پردازی با عنوان زن، مهندسی فرهنگ تمدن نوین اسلامی و گام دوم انقلاب» که به مناسبت گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر پیش از ظهر امروز با میزبانی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران هرمزگان و همکاری مدرسه علمیه الزهرا (س) بندرعباس، برگزار شد اظهار داشت:  بدون شک اگر عشق جوشان به این عناصر الهی و ربانی نبود، قطعا انقلابی مانند انقلاب اسلامی رخ نمی داد؛ لذا تحقق انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی مرهون محبت به خاندان عصمت و طهارت به ویژه فاطمه زهرا (س) است.

عضو هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به دیدگاه امام خامنه ای (مدظله العالی) در بحث پیچیدگی تمدن عصر حاضر، تصریح کرد: تمدن نوین اسلامی از دو بعد اساسی تشکیل شده که در این کرسی به نرم افزار های عینی اجرایی پرداخته می شود.

وی عرصه های مهم و تأثیرگذار در باب مهندسی تمدن نوین اسلامی را تولید نرم‌افزار عینی دانست و خاطر نشان کرد: نرم‌افزارهای عینی به طور مستقیم در تغییر جامعه اثرگذار است و مانند الگوهای توسعه  ای که بر اساس آن برنامه توسعه اجتماعی پایه ریزی می شود.

خانم طیبی عرصه مهندسی تمدن نوین اسلامی را حساس ترین عرصه در باب تولید نرم افزاری دانست و اذعان داشت: نمود نرم‌افزارهای دینی و علمی در نرم‌افزار عینی اجرایی بوده که این نرم‌افزار به طور مستقیم با عینیت جامعه ارتباط دارد.

دستیابی به الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، محوری ترین نرم افزار اجرای تمدن نوین اسلامی است

کارشناس حوزوی و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به محورهای نرم‌افزارهای اجرایی تمدن نوین اسلامی با توجه به گام دوم انقلاب، افزود: محوری ترین نرم افزار عینی در مهندسی تمدن نوین اسلامی دستیابی به الگو های ایرانی اسلامی پیشرفت در همه  عرصه های حیات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است که تمام تنظیمات اجتماعی در ابعاد گوناگون بر این الگو ها و مدل های اجرایی صورت می گیرد.

خانم طیبی اظهار داشت: دومین نرم‌افزار عینی، مهندسی فرهنگ است که اغلب اوقات مهندسی فرهنگ با مهندسی فرهنگی خلط شده که طبق بیانات مقام عظمای ولایت امام خامنه ای حفظه الله علاوه بر ضرورت تدوین الگوی جامعه پیشرفت که ناظر بر همه  ابعاد جامعه بوده، به صورت ویژه در حوزه فرهنگ وارد شده و سه مسئله  اساسی مهندسی فرهنگ، مهندسی فرهنگی و پیوست فرهنگی در راستای الگوی پیشرفت مطرح می کند.

وی با تأکید بر بیانات معظم له« باید حوزه فرهنگ به خوبی شناخته شود تا در گام بعدی بر اساس فرهنگ مهندسی شود»در مورد کشیدگی فرهنگ در دیگر حوزه های اجتماعی گفت: طبق بیانات ام خامنه ای ام برای مهندسی فرهنگی کشور باید فرهنگ مهندسی شده ای که  براساس آن کشور مهندسی می شود، معین شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: مهندسی فرهنگ به معنای مشخص کردن همه روابط و اجزای فرهنگ با رویکرد سیستمی و چگونگی فرهنگ ملی، فرهنگ عمومی و حرکت عظیم درونی، کیفیت بخشی و سیرورت بخش در درون انسان ها و جامعه است.

خانم طیبی گفت: مهندسی فرهنگ نگاه کلان و برتر به مدیران فرهنگی ارائه داده و در سایه آن می توان فرهنگ را آسیب شناسی کرده و در واقع مهندسی فرهنگی ابزاری عینی و اجرایی که همانند محافظ برای فرهنگ است.

وی سومین ابزار عینی اجرایی در مهندسی فرهنگی را خود مهندسی فرهنگی دانست و افزود: گام بعدی در تعبیر امام خامنه ای حفظه الله، کشیدگی فرهنگ در تمام ساحت های اجتماعی بوده که همه تصمیم های کلان جامعه در تمامی حوزه ها بر مدار فرهنگ و توسعه فرهنگ اسلامی شکل می گیرد.

«پیوست فرهنگی»، ابزار عینی و نرم‌افزار اجرایی مهندسی تمدن نوین اسلامی است

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، با یاداوری بیانات معظم له، حضور و جریان فرهنگ را مانند روح در کالبد همه فعالیت های گوناگون کشور دانست و اضافه کرد: «پیوست فرهنگی»، ابزار عینی و نرم‌افزار اجرایی مهندسی تمدن نوین اسلامی است که باید در کنار مهندسی فرهنگی به آن عنایت شود تا بتوان به بحث زن در مهندسی فرهنگی ورود پیدا کرد.

خانم طیبی  یاداور شد: پیوست فرهنگی یکی از ابزارهای رصد و هدایت کلان کشور در دوران حال و ابزار مهم پیوند نظام مدیریت راهبردی فرهنگی با عرصه میدانی و ساز و کارهای کنترل تعالی فرهنگی در فرآیند توسعه همه جانبه در سطح ملی و فراملی است.

وی مهندسی فرهنگی را در حکم محیط ‌زیست دانست و به تعبیر برخی از پژوهشگران هرگونه نقص و کاستی در محیط زیست را باعث مسموم شدن آن فضا دانست و تصریح کرد: عدم توجه به فرهنگ و محیط فرهنگی، توازن طبیعی، سلامت جامعه و تعادل روحی، معنوی و اخلاقی در زندگی انسان ها رخت بر می بندد و جامعه دچار مرگ فرهنگی می شود.

خانم طیبی خطاب به فضلا و محققان حوزه و دانشگاه تصریح کرد: هر چند رسالت مهندسی فرهنگی بر عهده شورای عالی فرهنگی است ولی حوزه و دانشگاه به این مسئله باید عنایت ویژه‌ای داشته باشند.

اهمیت مهندسی فرهنگی در حیات انقلاب اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه مهندسی فرهنگی یکی از اسناد بالا دستی کشور است، گفت: مهندسی فرهنگی، سبب بالندگی و پویندگی، ایجاد زمینه مبتکرانه با ابعاد تازه تهاجم غرب و از همه مهمتر تضمین کننده حیات انقلاب است که این محورها موجب دغدغه مندی برای سرمایه گذاری کاوش و پژوهش در زمینه مهندسی فرهنگی است.

خانم طیبی با اشاره به تفاوت مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی اشاره کرد: مهندسی فرهنگی یعنی تدبیر کردن، سازمان بخشیدن، جهت دادن و اندازه کردن آن امور و شئون از نوع فرهنگی با معیارها و زوایای فرهنگی است.

راهکارهای مهندسی فرهنگی و نهادینه سازی

وی با اشاره به راهکارهای مهندسی فرهنگی در راستای نهادینه سازی فرهنگ مشارکت سیاسی بانوان اظهار داشت: ایجاد تغییرات اساسی در سیاست ها و راهبردهای فرهنگی به منظور مهندسی و پیاده سازی برنامه های کاری منعطف برای زنان در جامعه، ایجاد استراتژی‌ مشاغل مشارکتی، ساماندهی پست های سازمانی به منظور مهندسی ایجاد توازن محیط خانه و کار زنان و تقویت نهاد خانواده و حل مشکلات و تعارض های ناشی از آن، مهندسی فرصت ها برای توانمندی زنان، تقویت مهارت و آموزش، تشویق زنان به خودباوری و قاطعیت در محیط و ایجاد خط مشی جدید در بخش های مختلف سازمانی، طراحی مسیر شغلی متناوب به منظور توانمند سازی زنان به تمرکز در محیط کار برای کسب هدف شغلی خاص و مهندسی خروج زنان از پراکندگی در هدف های شغلی و غیره از جمله راهبردهای پیشنهادی است.

کارشناس دین نقش زن در مهندسی فرهنگی کشور و در گام دوم و مهندسی تمدن نوین اسلامی را لازمه عنایت به مقوله فرهنگی دانست و یاداور شد: بحث دیگر در مهندسی فرهنگ، توسعه فرهنگ عفاف و حجاب است که باید در مهندسی تمدن نوین اسلامی و گام دوم انقلاب به آن توجه ویژه ای شود و نقش زن در این زمینه نباید مورد تغافل و چشم پوشی قرار بگیرد.

خانم طیبی با اشاره به راهکارهای مهندسی فرهنگی در راستای نهادینه کردن فرهنگ مشارکت سیاسی بانوان افزود: ایجاد تغییرات اساسی در سیاست های کلان و راهبردهای فرهنگی به منظور مهندسی و پیاده سازی برنامه های کاری منعطف  برای زنان در جامعه، ایجاد استراتژی‌ مشاغل مشارکتی، ساماندهی پست های سازمانی به منظور مهندسی ایجاد توازن محیط خانه و کار زنان و تقویت نهاد خانواده و حل مشکلات و تعارض های ناشی از آن، مهندسی فرصت ها برای توانمندی زنان، تقویت مهارت و آموزش، تشویق زنان به خودباوری و قاطعیت در محیط و ایجاد  خط مشی جدید در بخش های مختلف سازمانی، طراحی مسیر شغلی متناوب به منظور توانمند سازی زنان به تمرکز در محیط کار برای کسب هدف شغلی خاص و مهندسی خروج زنان از پراکندگی در هدف های شغلی و غیره از جمله راهبردهای پیشنهادی است.

وی در پایان نقش زن در مهندسی فرهنگی کشور و در گام دوم و مهندسی تمدن نوین اسلامی را لازمه عنایت به مقوله فرهنگی دانست و یاداور شد: بحث دیگر در مهندسی فرهنگ، توسعه فرهنگ عفاف و حجاب است که باید در مهندسی تمدن نوین اسلامی و گام دوم انقلاب به آن توجه ویژه ای شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha