پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام اخوان سیگاری در مدرسه علمیه حضرت زینب (س)

حوزه/استاد حوزه با استناد به کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) گفت: نزاع جنود رحمانی و شیطانی در میدان نفس همواره وجود دارد، اگر آدمی جنود شیطانی را بر خود غالب سازد اهل شقاوت شده و در صحنه قیامت در زمره محرومین و کافرین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»از یزد، حجت الاسلام اخوان در نشست اخلاقی و مجازی مسئولین مدارس علمیه حضرت زینب سلام الله علیها یزد به بیان شرح کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) پرداخت.

وی در تبیین ابعاد وجودی انسان، گفت: انسان دارای دو بعد ظاهری و دنیوی که شامل جسم و از خاک هست و به خاک باز می گردد و دیگری بعد باطنی و غیبی ماست که ما موظیم برای رسیدن به مقصد سلامت هر دو را حفظ کنیم .

استاد حوزه  با اشاره به روایتی از کتاب شرح چهل حدیث امام خمینی(ره) اظهار کرد: نزاع جنود رحمانی و شیطانی در میدان نفس همواره وجود دارد، اگر آدمی جنود شیطانی را بر خود غالب سازد اهل شقاوت شده و در صحنه قیامت در زمره محرومین و کافرین است اما اگر جنود رحمانی را بر خود غالب سازد اهل سعادت و در ردیف ملائکه خواهد بود زیرا حقیقت انسان روح اوست.

حجت الاسلام اخوان با اشاره به قوای هفتگانه انسان، افزود: در انسان، قوای هفتگانه شامل گوش، چشم، زبان، دست و پا، شکم و ... وجود دارد که تحت فرمان «قوه وهم» هستند، اگر شیطان بر انسان غالب شود، چشم و گوش و قوای دیگر شیطانی می شود و تحت سلطه و فرمان شیطان در می آید و دیگر هیچ اثری از کمال در وجود انسان نخواهد ماند؛ اما اگر «وهم» تحت سلطه عقل و شرع درآید آنگاه حرکات انسان عقلانی شده و شیطان از وجود انسان رخت می بندد.

وی به بیان اهمیت جهاد با نفس پرداخت و اظهار داشت:جهاد نفس که به جهاد اکبر تعبیر شده به معنای غلبه انسان بر قوای خود و آنها را تحت فرمان خدا قراردادن است.

استاد حوزه، در بیان منزل تفکر گفت: اولین منزل در جهاد با نفس، تفکر است؛ تفکر در مورد این که  آیا آدمی با مردن تمام می شود؟ این همه بساط برای حیات حیوانی بوده یا مقصود چیز دیگری است، انبیا و حکما که مردم را به عقل دعوت می نمودند آیا با مردم دشمنی داشته اند یا امر مهمتری وجود داشته است؟

حجت الاسلام اخوان با استناد به آیات قرآن،«یَقُولُ یا لَیْتَنِی قَدَّمْتُ لِحَیاتِی؛ ای کاش برای حیات خود چیزی مقدم کرده بودم؛» افزود: می توان فهمید که انسان با مردن تمام نمی شود بلکه تازه زندگی شروع شده و حیات انسانی از آنجا آغاز می شود، آنچه که تمام می شود حیات حیوانی و جسمی ما است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha