یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
شریف لک زایی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: تلاش در جهت تحقق عدالت و مبارزه با بی عدالتی در جامعه، حرکت در مسیر جهاد اُمیدآفرینی است.

دکتر شریف لکزایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،با اشاره به اهمیت و جایگاه خاص مقوله عدالت در آموزه های اسلامی اظهار داشت: این که آیا ما توانسته ایم در طول این سال ها عدالت را محقق کنیم، جای بحث دارد و به نظر می رسد که در برخی عرصه ها در مبارزه با تبعیض و بی عدالتی به آن شکل موفق نبوده ایم که باید دلایل و زمینه های آن ریشه یابی و تحلیل درست شود.

وی افزود: آن چه مسلم است این که تحقق عدالت، ضمن ارتقای سطح کارآمدی نظام اسلامی، اُمید را در بین مردم و نسل جوان زنده نگاه داشته و حرکت در مسیر جهاد امیدآفرینی به شمار می رود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: در جریان نهضت امام(ره) و انقلاب اسلامی بر روی تحقق عدالت علوی تأکید بسیار می شد و ما باید بعد از گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان آن آرمان ها را دنبال کنیم چرا که به این وسیله می توان در مسیر اُمیدآفرینی و تقویت روحیه امید در بین ملت گام برداشت.

وی خاطرنشان کرد: چه در بحث تحقق عدالت و چه در زمینه قانون مداری و مبارزه با تخلفات و مفاسد و غیره ما باید اصول قانون اساسی را مورد توجه جدی قرار داده و زمینه عمل به همه اصول را فراهم کنیم.

لکزایی همچنین افزود: یکی از اصول مهم قانون اساسی ناظر به مساوی بودن همه در برابر قانون است و اگر همین یک اصل به معنای واقعی کلمه عمل شود، خیلی می تواند در امیدآفرینی در جامعه مؤثر واقع شود.

وی بیان داشت: نکته حائز اهمیت دیگر ناظر به لزوم صداقت حکمرانان و دولتمردان است، چرا که این مساله نیز در ایجاد و تقویت امید بسیار مهم است، به این خاطر که صداقت در کنار عدالت از پایه های اصلی حکمرانی در جامعه اسلامی به شمار می رود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: از آن سو دروغ و تهمت و بیان مسایل کذب و خلاف اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی باید به شدت مورد نهی و پرهیز قرار گیرد، چرا که این امور نشانه بی صداقتی است و این که متاسفانه صداقت در این مسایل، قربانی برخی منافع و مطامع فردی و جناحی قرار می گیرد.

وی گفت: همان طور که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز مطرح شده، ما در راستای امیدآفرینی در جامعه باید به شاخصه ها و مولفه های مهدویت توجه کنیم و این باور را در بین مردم و نسل جدید تقویت کنیم که به لطف الهی ما آینده روشنی داریم و نباید از آن غافل شویم، چرا که آموزه ی مهدویت به تنهایی خودش اُمیدساز و الهام بخش است.

لکزایی در خاتمه ابراز داشت: از سوی دیگر لازم است که تا می توانیم برخی فاصله ها و گسست ها در سطح جامعه را کاهش دهیم و این فاصله وقتی کمتر می شود که مدیریت جهادی با رویکرد انقلابی در جامعه وجود داشته باشد و به این طریق به سمت تحولات مطلوب در عرصه های گوناگون حرکت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha