پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سید علیرضا عبادی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی با کار علمی و فناورانه تحقق می یابد، گفت: بنده کاملا این آمادگی را دارم، تا درخواست هایی که شما جوانان از مسئولین در چارچوبه قانون را دارید با همکاری دستگاه های نظارتی پیگیری نمایم تا مشکلات و موانع حل شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی، در دیدار با جمعی از مخترعین و نمایندگان شرکت های دانش بنیان در بیرجند که به مناسبت روز ملی اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی برگزار شد، ضمن تبریک ایام ماه مبارک رجب به آیه شریفه ۱۱ سوره مجادله اشاره کرد و گفت: مذاکره علم از نظر معنوی جزو بهترین عبادات است.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی اظهار داشت: انسان خلقتا باید تمام کارهایش را بر اساس علم انجام دهد، در حالیکه حیوانات چنین نیازی ندارند چون آنها یا از طریق طبیعت و یا از طریق غریزه اداره می شوند.

وی افزود: انسان ضمن اینکه مشترکاتی با حیوان دارد اما نقش علم در زندگی انسان اینطور است که جایگزین ندارد، به گونه ای که اگر علم را نیاموزد حتی نمی تواند صحبت کند و حرف بزند، همه امور انسان باید بر علم متکی باشد و در دین هم از علم به عنوان فریضه و واجب  یاد می شود و زن و مرد مسلمان باید علم بیاموزند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: به تاریخ گذشته که برگردیم بر خلاف تعالیم انبیاء استعدادهای داخلی و مردم در انزوا بودند تا چه برسد به دانشمندان در عین حال و خارج از چارچوب های تحمیلی و بر اساس انگیزه های ایمانی مسلمین قرن ها در سطح جهان قافله سالار علم و دانش بودند.

وی ادامه داد: علمی هم که بیگانگان به دست آوردند وراثت علمی بود که مال مسلمین بود و هنوز هم جایگاه آن محفوظ است.

امام جمعه بیرجند گفت: زمانیکه علم به دست دیگران (بیگانه) رسید آنها به وسیله استبداد داخلی و استعمار خارجی محدودیت ایجاد کردند و به ملت‌های دیگر تا حدی اجازه دسترسی به علم و دانش را دادند که حافظ منافع آنها باشند تا وابستگی آنها حفظ شود.

وی افزود: ما به خاطر داریم که آنها حتی اجازه نمی دادند که ایرانی یک پیچ و مهره باز کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی بیان داشت: خدای متعال را شکرکه این انقلاب حاصل شد، اما حاصل شدن این انقلاب به معنی رفع موانع نیست، همین درد و دل های شما از چیست؟ از موانع است.

وی ادامه داد: در انقلاب که اسلام ماست نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد از نظر اقتضاء ما چیزی کم نداریم، اما شرط تحقق هم اقتضا است هم نبود مانع، ملاحظه می کنید که موانع فراوان است اما به هر حال این یک پیچ تاریخی است.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی ابراز کرد: شما که این کشور را به دست آوردید و از دست انگلیسی ها، آمریکایی ها و صهیونیست ها گرفتید، آنها که بیکار نماندند، بذرهایی پاشیدند که آن بذرها هنوز هم هستند، از استعمار پشتیبانی می کنند و در راه اهداف و آرمان های انقلاب چه به صورت آگاهانه یا نا آگاهانه مانع ایجاد می کنند.

وی ادامه داد: هنوز موانع زیادی در مسیر داریم، مشکلات و درد و دل ها شما از این موانع است، اما ما نباید به بهانه وجود موانع متوقف شویم، هر راهی که بروید ممکن از ۱۰ تا ۱۰۰ مانع در آن وجود داشته باشد، نمی شود راه را رها کرد که مانع است، مانع را باید برطرف کرد.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی اظهار کرد:  همه موانع سر راه مسائل اقتصادی نیست، اما امروز مسائل اقتصادی اولویت خاصی دارد، مسئله تولید و فناوری هم مقدمه ای برای حل مسائل اقتصادی است، به جهت اینکه این راه زیادی را باید طی کند تا به دست افراد نیازمند برسد و مشکلات آنها حل شود.

وی افزود: ما درجاهای دیگر هم دارای مشکلاتی هستیم، تولید، توزیع، بازار و اداره امور دچار مشکلات و موانعی است، اما از موانع نباید هراسید، اینها آزمایشات الهی است از سال ۴۲ که این انقلاب در حال شکل گیری بوده، نشات گرفته است.

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی گفت: شما تا امروز موانع زیادی را پشت سر گذاشته اید، در گذشته تمام دنیا و بلوک عظیم شرق و غرب حرف اول را می زدند و برای بچه مسلمان اصلا جایی وجود نداشت اما شما آن موانع را پشت سر گذاشتید.

وی ادامه داد: شما میدان های سخت و مختلف جنگ تحمیلی، ترور، مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره را پشت سر گذاشتید و به اینجا رسیدید که هستید.

امام جمعه بیرجند با اشاره به دستاوردهایی که جوانان کشور در حوزه های علم و فناوری بدست آورده اند، بیان داشت: شما موانع بزرگ و سنگینی را از میان راه برداشتید که خود کارشناسان دشمن معتقد بودند اصلا قابل برداشتن نیست.

وی ادامه داد: ما از صفر شروع کردیم و به دلیل اینکه در انزوا بودیم ۴۰ سال در برابر دشمنان با تجربه و آزمون خطا مسیر را پیمودیم، آنها دنیاخواران مجرّبی بودند مانند شوروی سابق که از بین رفت و در حال حاضر نیز آمریکا و غرب در حال جان کندن هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی گفت:  روزی بود که در هر گوشه دنیا اگر بر خلاف میل آمریکا تحرکاتی بود یا استشمام استقلال می کردند کافی بود که آمریکا ناو خود را به سمت آن کشور به حرکت در آورند، آن ناو هنوز نرسیده اوضاع تغییر می کرد اما امروز می بینید آمریکا به چه حال و روزی و ذلتی افتاده است.

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی با تقدیر از تلاش های جوانان فن آور خراسان جنوبی، اظهارداشت: ان شاء الله موانع برطرف می شود، نسبت به آنچه که فرمودید مسائلی که خواهران و برادران شرح دادند خیلی خوشحال کننده بود دوست داریم اطلاعات بیشتری در زمینه های شرکت های دانش بنیان، علمی و تحقیقاتی آنان داشته باشیم.

وی در بخش پایانی دیگری از سخنان خود به گلایه های برخی جوانان از برورکراسی اداری و عدم نظارت بر ترک فعل برخی از مسئولین در تسهیل امور شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: شما جوانان نخبه علمی بر اساس جایگاهی که دارید و آنها که باید همکاری کنند، مطالبه و درخواست قانونی خود را از آنها بخواهید و برای بنده هم نسخه ای به عنوان گیرنده ارسال نمایید تا با همکاری دستگاه های نظارتی و اجرایی استان امور پیگیری گردد.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی با تأکید بر اینکه مسئولان بایستی در برداشتن مشکلات از سر راه جوانان اقدام نمایند، بیان داشت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند” گره مشکلات اقتصادی با نزدیک تر شدن دولت به دانشگاه و استفاده از توان جوانان محقق می شود، لذا می طلبد مسئولان در این زمینه نهایت تلاش را انجام دهند.

امام جمعه بیرجند با انتقاد از رویکرد برخی از مدیران در پیگیری امور مردم و جوانان، افزود: شاید این دولت، دولت خسته ایست و آخر کارش است؛ از همین حالا باید شروع کرد که شما جوانان مطالبه به حق خود را از دستگاه ها انجام دهید، اما تداومش اگر چنانچه مردم ما موفق شوند یک دولت جوان تازه نفس و کارشناس واجد شرایطی را انتخاب کنند، امیدواریم مشکلات شما برداشته شود.

وی در ادامه با اشاره به پیشنهاد یکی از جوانان مبنی بر تشکیل کمیته‌ای تحت عنوان نظارت بر اقدامات مدیران در حمایت از طرح های فناورانه، گفت: ما نمی توانیم به صورت مستقل کمیته ای تشکیل دهیم اما این رایج است در کار ما، که اموری(درخواست و یا گزارشی) که می رسد از جهتی که از نظر کارشناسی مرتبط است یا توقع به جاست یا به جا نیست ما از نیروهای نظارتی استفاده می کنیم و نظرات کارشناسی دقیق آنها را می گیریم و بعد روی این قضیه هر چه هست تعقیب می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی تأکید کرد: بنده کاملا این آمادگی را دارم، تا درخواست هایی که شما جوانان از مسئولین در چارچوبه قانون را دارید با همکاری دستگاه های نظارتی پیگیری نمایم تا مشکلات و موانع حل شود.

وی یادآور شد: بزرگترین سرمایه جامعه و مردم ما نیروهای علمی و کارشناس در مسائل اقتصادی و اجتماعی و … هستند و کشور به همه نیاز دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به جایگاه اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی، گفت: امیدواریم قدم های مثبتی در گام دوم انقلاب که مایه امید است برداشته شود و جوانان عزیز ما که رنج می برند و گاهی مجبور می شوند، فناوری خود را به خارجی ها بفروشند، مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه مسئله فرار مغزها بسیار نگران کننده است، اظهارکرد: این مسئله فرار مغزها و یا مهاجرت نخبگان برای خود ما نگران کننده است، مغزهای کشور به خاطر سختی ممکن است تطمیع کند که این مقدمه ای باشد برای فرار مغزها و با بیگانه معامله کند و این اصلا برای کشور انقلابی شایسته نیست و باید هرچه می توانیم موانع و مشکلات جوانان نخبه و کارآفرین را برطرف نمایم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha