جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حسن زاده مدیرموسسه امیرالمومنین کاشان

حوزه / مدیر موسسه امیرالمومنین(ع) از تدوین طرح‌ "خانه‌های نهج البلاغه" برای اجرا در همه محله‌ها خبر داد و خواستار حمایت مسئولان شد.

حجت الاسلام مجتبی حسن زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان با اشاره به این که اعتکاف فقط مربوط به وضعیت امروزمان نیست، بلکه براساس آیات قرآن در زمان پیامبران گذشته هم به این امر مهم و حیاتی توجه شده است، گفت: اعتکاف با هدف کلی آفرینش که همان "عبادت " است، مطابقت دارد و به رشد معنوی افراد کمک می‌کند.

وی با اشاره به سابقه اعتکاف، افزود: ما در آیات قرآن کریم، نکته‌های زیادی در خصوص اعتکاف می‌بینیم برای نمونه جایی که به حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) اشاره می‌شود، از اعتکاف صحبت به میان می‌آید. حتی در تورات و انجیل هم به اعتکاف اشاره شده است و جایی که از خلوت گزینی گفته می‌شود، منظور همان اعتکاف است. در تاریخ ایران هم از دوره صفویه این موضوع انجام می‌شده است که همه این‌ها از ارزش بالای اعتکاف حکایت دارد.

حجت الاسلام حسن زاده ادامه داد: در سال‌های اخیر اعتکاف را به صورت جدی تری شاهدیم، به طوری که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، رویش اعتکاف پس از پیروزی انقلاب در بین جوانان و نوجوانان بیشتر شده است.

مدیر موسسه امیرالمومنین(ع) کاشان در ادامه به شرایط کرونایی اشاره کرد و گفت: گرچه در ایام کرونا بسیاری از مجالس تعطیل شد، ولی تدبر در قرآن کریم نشان می‌دهد معنویت‌ها بیشتر از مادیات ارزش دارد. مقام معظم رهبری هم فرمودند ما دورانی را پشت سرگذاشتیم که دعا و نیایش از نیازهای اصلی مردم است.

حجت الاسلام حسن زاده خاطرنشان کرد: مردم در شب‌های قدر، ماه محرم و فاطمیه برنامه‌ها زا با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار کردند. به همین دلیل، مسئولان برای برگزاری اعتکاف هم برنامه ریزی کنند. البته بررسی این موضوع به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی باید به اهل فن سپرده شود.

حجت الاسلام حسن زاده در ادامه به اهمیت ماه رجب اشاره کرد و گفت: ماه رجب، ماه تولد نهج البلاغه است و لازم است مسئولان دارالمومنین کاشان به نهادهای مرتبط با این موضوع بیشتر توجه کنند و مصلای بقیه الله الاعظم (عج) این شهر را برای برگزاری مراسم اعتکاف آماده کنند .

وی با اشاره به کم توجهی به برخی از مراکز فرهنگی از جمله موسسه امیرالمومنین(ع) در شهر کاشان، گفت: نتیجه بیست سال تلاش در این موسسه، تربیت 50 حافظ کل نهج البلاغه بوده است، اما همه بار به دوش خود ما بوده و توقع داریم با انتخاب کاشان به عنوان پایتخت نهج البلاغه، کارها سرعت بیشتری بگیرد.

حجت الاسلام حسن زاده افزود: موسسه امیرالمومنین (ع) شاگردانی از اندونزی، هندوستان و پاکستان دارد، ولی هنوز نتوانسته است مکان ثابتی برای تربیت این افراد داشته باشد.

مدیر موسسه امیرالمومنین(ع) کاشان گفت: ما طرح‌هایی در دستور کار داریم که از آن جمله می‌توان به برگزاری جشنواره نهج البلاغه، دوره‌های تربیت معلم و گشایش ۳۰ کتابخانه در ۳۰ استان اشاره کرد. یکی دیگر از طرح‌های ما "خانه‌های نهج البلاغه" است که می‌تواند در همه محله‌ها ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: توقع داریم مسئولان دارالمومنین کاشان هفته‌ای یک جلسه در خصوص نهج البلاغه داشته باشند و شهرداری و فرمانداری کاشان، از ظرفیت خود بیشتر استفاده کند.

 انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha