پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مدرسه شبهه پژوهی وهابیت معاصر

حوزه/ دومین نشست مجازی با موضوع «مدرسه زمستانه؛ شبهه پژوهی وهابیت معاصر» توسط مرکز مطالعات پاسخگویی به شبهات (حوزه های علمیه) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دومین نشست مجازی با موضوع «مدرسه زمستانه؛ شبهه پژوهی وهابیت معاصر» توسط مرکز مطالعات پاسخگویی به شبهات (حوزه های علمیه) با همکاری مدیریت آموزِش معاونت فرهنگیِ حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و با حضور اساتید برجسته حوزه در تاریخ ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۹ برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی در دومین روز این نشست عنوان کرد: آینده پژوهی یک بحث حدسی و گمانی است و برای این امر ابتدا باید چهار مفهوم سلفی گری، وهابیت، کشورعربستان و آل سعود را بشناسیم و نمی توان یک آینده پژوهی واحد برای همه این مفاهیم در نظر گرفت.

وی در رابطه با معنای سلفی گری بیان کرد: سلفی گری دعوت از مسلمانان به بازگشت به عصر طلایی پیامبر، صحابه و تابعین است و سلفی ها معتقداند شرایط آن دوران را باید در سه محور مرجعیت علمی، مرجعیت اجتماعی و مرجعیت سیاسی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه سلفی گری انواع مختلفی دارد، اظهار کرد: گونه ای از آن خشن و تکفیری هستند که معتقدند مخالفین ما باید کشته شوند و ویژگی جریان های سلفی ساده و قابل فهم بودن آن و نقل گرایی درمقابل عقل گرایی است.

وی با اشاره به اینکه دغدغه سنت و مدرنیزم را ندارند، اظهار کرد: در حوزه اقتصادی جریان های افراطی واکنشی نسبت به فقر و فساد هستند و هرچه جهان به سمت سکولار پیش برود جریان های افراطی رشد بیشتری می کنند همچینن حضور دشمنان در منطقه و استفاده ابزاری برخی از کشورها از آنها سبب رشد این جریان ها می شود.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با تاکید بر اینکه تضعیف کننده این جریان ها مسئله بحران معنا است، بیان کرد: وهابیت نسبت به گذشته یک تحول و تغییر اساسی داشته است و برای بررسی وهابیت باید مثلث عربستان آل سعود و وهابیت را بررسی کرد.

این استاد حوزه افزود: وهابیت سالیان سال برای زنان نقش فرعی قائل بوده اما اکنون در این حوزه یک پوست اندازی داشته که سبب ایجاد یک پارادوکس و یک شکاف عمیق بین علمای وهابیت شده است.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی ادامه داد: جامعه عربستان آبستن یک جریان افراطی است و برای آینده پژوهی درست باید بررسی شود که دولت آل سعود بهتر است یا دولت یک جریان افراطی.

حجت الاسلام والمسلمین توحیدی در رابطه با روش های تبلیغی وهابیون و شیوه مقابله با آنها عنوان کرد: امروز خطر وهابیت برای مسلمانان یک خطر جدی است و از میان همه فرقه های منتسب به اسلام بیشترین خطر از سوی وهابیت است؛ زیرا بیشترین صدمه را به اسلام و مسلمانان می زنند.

وی ادامه داد: آن ها با نشان دادن یک چهره خشن از اسلام به مردم دنیا، مانع از رشد اسلام می شوند وبا خشن معرفی کردن مسلمانان بزرگ ترین خیانت را نسبت به مسلمانان می کنند وبا این کار دشمنی و کینه مسلمانان را در دل مردم دنیا ایجاد می کنند.

وی با بیان اینکه در پایگاه وهابیت (عربستان) فضا برای گفت وگو و بحث علمی وجود ندارد؛ زیرا منطق در آنجا حاکم نیست، اظهار کرد: بحث کردن با وهابیون کار ظریف و حساسی است و استفاده از روش دروغ و تهمت شیوه آن ها است؛ مثلًا علیه شیعه در کتاب اصول مذهب شیعه امامیه بیان می کنند که رهبر انقلاب اسلامی ایران نام خود را در اذان وارد کرده است همچینن گفته اند شباهت شیعه به یهود این است که هر دو عده(زمان شرعی انتظار زن پس از طلاق یا وفات شوهر برای ازدواج مجدد) برای زن قائل نیستند.

این استاد حوزه با تاکید بر اینکه راهکار مقابله با این روش، آشکارسازی تهمت های آن ها است تا اعتماد به گویندگان این تهمت ها از بین برود، بیان کرد: تبلیغ وهابیت بدون نام وهابیت در محیط های اهل تسنن، بی اعتبار قلمداد کردن مطالب تاریخی، سر دادن شعار دفاع از توحید و مبارزه با شرک و بدعت، طفره روی در موضوعاتی که پاسخی برای آنها ندارند از دیگر روش های وهابیون است.

وی با اشاره به اینکه بیان کردن عقاید خود به عنوان عقاید اهل سنت از دیگر روش های وهابیت است، خاطر نشان کرد: معرفی کردن کتاب های خود، به اسم افراد شیعه که سنی شده اند، تقاضای دلیل قرآنی برای هر حرف، در حالی که برخی موارد دلایل عقلی دارند از دیگر روش ها است.

 حجت الاسلام والمسلمین توحیدی یان اینکه وهابیون با روش تهاجمی در جمع شروع به پرسش سوال می کنند تا سایرین نتوانند سوال کنند، اظهار کرد: در مقابل هر روایت می گویند این روایت ضعیف است و هر کتابی که شیعیان نوشته باشند را جز عقاید شیعه محسوب می کنند.

62\313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha