پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 945557
۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
معنا شناسی

حوزه/ رئیس اداره نشر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: کتاب «معناشناسی شفاعت در قرآن» نوشته دکتر مهدی حسن زاده توسط انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، روح‌الله بابایی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌های قرآنی، مفهوم «شفاعت» است که نظر و تدبّر هر دانشمند قرآنی را به خود جلب میکند.

وی با بیان این که تمام تلاش‌های لغویان، مفسران، متکلمان و علما، تبیین کننده برخی از لایه‌های معنایی آن است، گفت: تمام مؤلفه‌ها و لایه‌های معنایی آن با رویکرد معناشناسانه بررسی نشده است. این واژه در قرآن کریم، با تشکیل شبکۀ گستردۀ معنایی در ارتباط با واژه‌های کلیدی دیگر مثل نصرت، ولایت، حمایت، نجات و... معنا می‌شود که بسیاری از مؤلفه‌های معنایی آن را باید در لایه‌های بالاتر جست‌وجو کرد.

رئیس اداره نشر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اضافه کرد: این پژوهش با روش معناشناسی توصیفی، تحلیلی هم‌زمانی،  معنای «شفاعت» و استخراج مؤلفه‌های معنایی آن را از قرآن کریم‌تبیین می‌کند. بررسی آیاتی که واژۀ «شفاعت» در آن به‌کار رفته و آیات مرتبط، این‌گونه نشان می‌دهد که این کلمه در کاربرد قرآنی بر محور جانشینی، با مفهوم نصرت و ولایت، و  بر محور هم‌نشینی با مفاهیمی مثل نصرت، تأیید، نجات و فضل و بر محور تقابل با مفهوم لعن، حبط اعمال و عذاب شدید در دنیا و آخرت، در یک حوزۀ معنایی قرار می‌گیرد.

وی افزود: کشف مؤلفه‌های معنایی «شفاعت» سبب تجلّی بیشتر معارف ناب قرآنی برای بندگان حقیقت‌جو، پرهیز از برداشت‌های سطحی و گزینشی آیات قرآن کریم و نشان دادن جهان‌بینی خاص و نظام‌مند قرآن کریم است.

گفتنی ایت، نخستین چاپ کتاب «معناشناسی شفاعت در قرآن» تألیف نوشته دکتر مهدی حسن زاده در ۵۱۵  صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به بهای ۴۰،۰۰۰ هزار تومان به همت پژوهشکده الهیات و خانواده تولید و از سوی انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان راهی بازار نشر شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha